Jump to content
pannekoek

TDM900 Geluid rond 5000 toeren

Recommended Posts

Hallo, 

Mijn net herbouwde TDM maakt een soort zacht getik of geratel rond de 4800-5000 toeren tijdens het rijden, stilstaand hoor ik het volgens mij niet,  en hij doet dit eigenlijk alleen als de motor warm is. 

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik dacht zelf als eerste aan de kleppen. Bij HPS waren ze wel gesteld maar de cam caps zijn er weer af geweest.

Er zit ook een gloednieuwe ketting en nokkenaskettingspanner in dus dat is het vast niet.

Ik zal morgen even kijken of het vast kan leggen

9 minutes ago, Prop-er said:

Heb ik ook. Ik ben uiteindelijk gestopt me zorgen te maken. 

Ach als het zo blijft maak ik me ook niet druk. Het moet natuurlijk niet erger worden. Vindt het frappant dat ik het alleen hoor tijdens het rijden, en echt specifiek rond dat toerental als die warm is.

Weet je zeker dat het geluid uit het blok komt? Niet een onderdeeltje wat resoneert op de trillingen bij dat toerental?

Hoor je het ook stilstaand of alleen tijdens het rijden?

Edited by Pieter H

2 hours ago, Pieter H said:

Weet je zeker dat het geluid uit het blok komt? Niet een onderdeeltje wat resoneert op de trillingen bij dat toerental?

Hoor je het ook stilstaand of alleen tijdens het rijden?

Ik hoor het eigenlijk alleen tijdens het optrekken, als ik gewoon cruise op dat toerental dan hoor ik het ook niet. Dat zou zeker ook kunnen inderdaad.

Had al even getest door de motor te belasten met de rem en dan de koppeling op te laten komen maar dan hoor ik ook niks. 

19 uur geleden zei pannekoek:

Ik hoor het eigenlijk alleen tijdens het optrekken, als ik gewoon cruise op dat toerental dan hoor ik het ook niet. Dat zou zeker ook kunnen inderdaad.

Had al even getest door de motor te belasten met de rem en dan de koppeling op te laten komen maar dan hoor ik ook niks. 

Controleer je ketting eens wellicht een zwaar punt in je ketting of het lager in de tandwielnaaf van het achterwiel is slecht.

voortandwiel versleten is ook nog een mogelijkheid.

De ketting geeft onder belasting (optrekken) de trillingen door, daardoor lijkt het dat het geluid/trilling uit het blok komt.

ik heb dat al meerdere malen meegemaakt.

Ik heb even wat filmpjes gemaakt, Motor klinkt gezond. Begon zelf aan de kleppen te denken maar wat jij zegt zou ook goed kunnen omdat het onder belasting is en heel kort. 

Motor koud, warm en wat tijdens het rijden.

Die zijn hier te bekijken

@Pieter H Jij kan vast van de filmpjes wel horen of het een gezonde motor is of niet, haha

Tandwiel was voor nog goed, en achter zou ik het niet weten. Zou die al versleten kunnen zijn met 25000 KM's? Hij heeft natuurlijk wel een tijdje stil gestaan.

Edited by pannekoek

Je hoort 'm wel wat ritselen/ratelen, maar dat doen ze allemaal wel iets. Ik hoor niets geks. 

4 hours ago, Prop-er said:

Je hoort 'm wel wat ritselen/ratelen, maar dat doen ze allemaal wel iets. Ik hoor niets geks. 

Dat is goed om te horen. Wel interessant dat die wat stiller loopt als die koud is

Edit: hij wil soms ook nog wel is misfiren of bokken bij een net koude start.

Hij loopt nu wel goed met de O2 waardes op 21-25

Edit 2: in Het onderste filmpje op 3.49 kan je het geluid horen wat ik bedoelde (Denk ik)

Edited by pannekoek

Ik lees net de Iridium Bougies bij de tdm de wat ruige koude start kunnen verhelpen.

Klopt dat Prop-er Of Pieter?

De 900 loopt en start beter met Iridium. Is goedkoper ook. ze gaan ruim 60 k km mee.