Jump to content
chris

Gat

Recommended Posts

Ik kan het niet laten... ik heb op mp een "nieuw" project gekocht, een 22 jaar oude 4TX. Was niet zo duur en met een paar goede redenen. 

De optische staat is niet geweldig, en een andere, de motor loopt niet. 

De reden daarvan is volgens de eigenaar vermoedelijk een gat in een zuiger. Het blok draait wel soepel rond.

Ik vraag me nu af hoe je een gat in een zuiger op kan lopen... te heet geweest bv door een super arm mengsel?

Anhyhow.. wat denken de hier aanwezige deskundigen ervan?

Bougies eruit en "even" kijken met de scoop........

ik heb het nog niet meegemaakt bij een TDM... geen kromme kleppen en daardoor geen compressie op een cilinder?

Maar wel fijn dat je er een gat in ziet!

Sommigen zeggen: Er kan altijd een gaatje bij!:D

Ik weet het nog niet, de motor staat nog bij de vorige eigenaar. Ik ga idd eerst met een scoop erin, vermoedelijk gaat de kop eraf om eea beter te bekijken.

Mare... 

Hoe zou je, eventueel, bij een TDM een gat in de zuiger krijgen.....🤔

Ik heb deze TDM bekeken, en lang met de eigenaar gepraat. Knap dat je van deze TDM nog iets gaat proberen te maken. Ik kon er niets, maar dan ook niets van gebruiken, omdat elk onderdeel wat er op zat in (veel) slechtere staat was dan mijn huidige 4TX. 

Het verhaal over het "gat" klonk in mijn oren nogal ongeloofwaardig. Hij was lopend weggezet. En bij opnieuw starten, deed hij niets meer. Hij kon niet onderbouwen hoe hij tot die vreemde diagnose kwam, maar voegde er alleen aan toe er geen zin meer in te hebben. Gezien de staat van de motor kon ik daar in mee komen. 

De motor heeft in ieder geval weinig liefde in zijn 22 jarige leventje gekend, dus Chris, je hebt wat TLC in te halen.
Het blauw is kleurnummer 564 bij RH. Je zult het nodig hebben.

Uitdaging..... hoop opties...

Als het blok in orde te krijgen is...

Terug naar orgineel

Of

Het meest noodzakelijke doen

Of

Met een paar spuitbussen A.C. Tion matzwart zijn wonderen te verrichten...

Als het blok overleden blijkt...

Rustig de motor uit elkaar peuteren en TDM bezitters blij maken met de onderdelen.

Blijft leuk om er mee bezig te zijn..

Weer een leuke uitdaging Chris! Ben benieuwd of er idd een gat in de zuiger zit. Gaten in zuigers klinkt mij altijd meer als een 2 takt dingetje maar niet onmogelijk. Bougies eruit en scoop er in zou ik zeggen. Heb je ook foto's? Ben altijd benieuwd naar het uiterlijk van de patiënt. 

Gat in de zuiger kan door pingelen komen.

Eerst maar een kijken of je er doorheen kan kijken dan...😉

Vanmorgen de motor opgehaald, daarom nu een paar foto's. 

Uiterlijk is ie idd niet super... wel een heel mooie kleur blauw, ik ga proberen dat te handhaven.

Altijd gekke zaken, enerzijds heeft de motor weinig TLC gehad, scheuren in het kuipwerk, de rechterlower is rijp voor de vuilnisbak, anderszijds zie ik redelijk goede banden, prima kettingset, remschijven zien er goed uit, met heldere remvloeistof..

Blok zal goed naar gekeken moeten worden, eerst maar eens een compressietest doen.

DSCF3464.JPG

DSCF3465.JPG

Leuke Bike Chris , ziet er net zo uit als de mijne . En nu maar hopen dat er geen gat in zit . Anders een zeer educatieve en leerzaam project.

Succes !!!!

Compressiedruk vanmiddag gemeten, zat rond de de 12. Mi niets aan de hand met de zuigers.... Van de week rustig verder zoeken.

Zoals Vincent hij al zei, de vorige eigenaar had een wat vaag verhaal over na lange tijd starten " en toen kwam er olie uit blok". Daarvan is op het blok weinig van terug te vinden.

Wat zou dat olie lekken kunnen veroorzaken.. Misschien te veel olie in het blok?

Leuke puzzel...

@Prop-er bij welke fabrikant komt die blauwe lak vandaan?

Zeker... 

Oliepeil gecheckt... tekort olie in het blok, wat bijgevuld

Er zat zeer weinig klapsap in de tank, paar liter erin

Accu bijgeladen

Motor gestart, loopt ook nog..

De lekkage zit aan de onderkant van de cilinders, klopt eigenlijk wel, er zat daar al een oude vieze bruine rand.

Alvast wat bodywork aan het restaureren

Vrolijk en op het gemak door..

Noem ik motordo..... (even uitleg motordo.... vergelijk judo.. de do staat voor de weg.. poeh, filosofisch ....😊)

Toch mooi hoe een gat in de zuiger uitkomt op een lopende motor! Loopt ie ook netjes?

Dankjewel, Vincent! 

Ik laat het blok nog even wachten, ben wel bezig met het bodywork.

Een passagiersgreep opgeknapt, bezig met een rechterzijpaneel plamuren, schuren en morgen spuiten.

Nieuw ophangpunt voor de rechter zijpaneel aan de topkuip gefabriekt..

Leuk werk allemaal!

Kleur van de tank is "Black 2" of BL2.
Deze staat niet op de site van Dregema, dus ik heb er een mail aan gewaagd. 

Zij leveren Standox, en daar is BL2 wel degelijk bekend, onder de code "072788".