Jump to content
Mattro

Achter verlichting gaat aan bij stuurslot(tdm 900)

Recommended Posts

Zo als de title zegt, vroeg ik mij af of het normaal is als ik de motor op stuurslot zet dat mijn achterlicht aan gaat. 

Vandaag na rondje rijden parkeer ik hem voor de kerst diner komt de buurman langs om te zeggen dat me achterlicht brand

Sorry ik loog, ik dacht dat er lamp in zat maar is er bij vorige eigenaar uit gehaald, zal helemaal niks in. Snap nu ook waarom zit xenon in. Nu heb ik xenon en mini geel lampje er boven

Wanneer je het gele lampje niet mooi vind kun je het vervangen door een led lampje. Kom je redelijk in de buurt van het xenon licht mbt kleur

1 uur geleden zei Prop-er:

Maar, je hebt weinig ruimte achter dat glaasje. De meeste T10 LED lampjes zijn te lang. 

Volgens mij heb ik deze er in zitten:

https://s.click.aliexpress.com/e/COqFodEHV

Klopt, ik heb er ook zoiets ingezet maar dat was inderdaad net iets te lang. Toen het led lampje uit elkaar gehaald en het fitting deel aan de bovenkant wat ingekort met een mesje. Weer met lijm aan elkaar gemaakt, en nu past het ingekorte lampje wel. 

Voor die 60 cent heb ik de kleinste bestelt, weet iemand of xenon kan afstellen wordt steeds geflashed :) dat is niet het erge maar me vrienden willen niet meer voor me rijden in de schemer. 

28 minuten geleden zei Mattro:

Is er nog een richtlijn zo als 2 meter bij muur vandaan en dan 1m hoog ofzo graden vN afbuigen? 

Ff googelen:

Meet de hoogte van de grond tot de bovenkant van je koplampglas.
Zet deze hoogte af op een wand, met een krijtje ofzo.
Dit is je 0-afstelling waarbij je lamp eigenlijk tegen de muur aan zou moeten staan.
Per meter die je nu achteruit gaat met de motor moet de horizontale overgang van licht naar donker 1 cm zakken.
Als je dus met de koplamp 5 m van de muur bent, moet die horizontale overgang 5 cm onder je eerder neergezette 0-waarde staan.

Als de motor goed rechtop zet (blokje onder zijstandaard) en je er zelf in het donker voor gaat staan, en net niet helemaal door je knieën gaat, dus een soort half gehurkt, mogen je koplampen niet verblinden. Je merkt zelf heel goed op welk moment dat gebeurt als je iets lager door je knieën zakt. 

Als je een beetje gaat zoeken op internep vind je eigenlijk weinig... Wel de methode die Jan aangeeft, echter ook de methode die Vincent aangeeft... niet te hoog zodat de tegenliggers geen last van het licht hebben. Ook 1 gelezen op de manier van, ff te hoog afstellen, gaan rijden, veel geknipper, ff naar beneden, weer rijden etc...

Ik kon zogauw geen wettelijke richtlijnen voor motoren vinden...