Jump to content

Ratelend geluid, startkoppeling?

Recommended Posts

Beste mede TDMers,

Onlangs heb ik de kleppen van mijn TDM 4TX gesteld, oliefilter en olie vervangen. De motor heeft toen ongeveer een maand of 2 op de bok gestaan, omdat ik nog een aantal onderhoudswerkzaamheden heb uitgevoerd en dat duurde allemaal wat langer.

Toen ik de motor weer voor de eerste keer startte (startte overigens in één keer) merkte ik een vreemd geluid op aan de kant van het blok waar ik niets heb gedaan.

De gedachte ging dat het geluid van de start koppeling vandaan komt, echter nu is deze gedemonteerd en heb niet de indruk dat hier het probleem zit, deze lijkt prima in orde.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe dit te verhelpen?

Ratel in het blok:

Startkoppeling:

Edited by TimH

Heb je shims moeten uitwisselen bij de kleppencheck? 
Ik vermoed dat je balansas 1 tandje verkeerd staat. 

Die raakt dan net aan de onderkant van je drijfstang.

EDIT: Denkfout van mij: de balansas wordt direct door de krukas aangedreven, niet door de NAK. 
Als de krukas er niet uit is geweest, kan de balansas niet verkeerd zitten.

Edited by Prop-er

Nokkenassen wel goed op tijd gezet?

voorste kettinggeleider wel gemonteerd?

nokkenaskettingspanner ondersteboven gemonteerd?

Oliefilter niet verkeerdom gemonteerd? klepje boven

klepstelplaatjes netjes vlak in de sparingen gelegd?

de hamster nog niet gevonden?

Olie in het blok is ook erg handig..!

het kan niet aan startmotor/startkoppeling liggen, dat gaat nooit stuk..

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Werkzaamheden van de klepspeling controle heb ik uitgevoerd net voor het seizoen, ik was in de veronderstelling dat het de startkoppeling zou zijn, dus ben eigenlijk gewoon gaan rijden om in het najaar is te gaan kijken naar de startkoppeling. zelfs naar Frankrijk en terug zonder problemen. Ik zag dat ik vergeten ben er bij te vertellen dat bij het starten van de motor (koud) het geratel er is. Als bijv. de motor hoger stationair draait (choke stukje geopend) dan is het al niet meer waarneembaar. Zodra de motor meer op temperatuur komt is het geluid ook weg en blijft het weg.

Het vliegwiel heb ik afgelopen week gedemonteerd om de startkoppeling te controleren. Het vliegwiel zat goed vast op de krukas.

Bij het controleren van de klepspeling heb ik 2 shims moeten wisselen. De nokkenassen heb ik (als het goed is) exact terug gezet zoals het zat, er van uit gaande dat de timing al correct was. Kettinggeleiders heb ik niet aangezeten, hier kom je ook niet mee in aanraking toch bij het stellen van de kleppen?

Nokkenaskettingspanner heb ik wel los gehad, kan nog controleren of deze niet ondersteboven zit.

Oliefilter zit goed gemonteerd, olie zit er voldoende in.

De shims zitten goed in de sparingen, nadat alles terug gemonteerd was, klepspelingen nogmaals gecontroleerd.

Ben geen hamster kwijt, heb ze nog even geteld voor de zekerheid :). 

Zou het kunnen zijn dat de o-ring van de voorste of de achterste balans-as eruit geblazen is waardoor dit geluid bij koude motor wordt veroorzaakt?

Nee, dat kan niet.

wat soms voorkomt is dat de kettingspanner net tegen een tandje van het ratelmechanisme blijft hangen.

dus:

haal de bout en de veren uit de spanner, zonder de spanner verder los te nemen van de cilinderkop.

steek een stift in het gat, bijvoorbeeld een stukje rond 5mm of inbussleuteltje, maak met een schroevendraaier een hefboom tegen het blok of frame en probeer de spanner een klikje verder te drukken.

je voelt dan het klikje wel.

dan alles weer monteren en starten.

1 uur geleden zei Prop-er:

Wat wel vreemd is dat het geluid echt links zit. 

soms lijkt een geluid van een andere plek te komen dan waar de oorzaak zit..

voorbeeld:

klant belt, veel trillingen bij linker voetsteun..

oorzaak: tandwielnaaflager in achterwiel defect...

Even een update voor de geïnteresseerden :).

De klepdeksel heb ik nogmaals gedemonteerd om te inspecteren. Blijkt in elk geval dat de uitlaatnokkenas 1 tandje verschoten is (of verkeerd gesteld/teruggezet). De kettingspanner kon niet verder gedrukt worden, waaruit ik op maak dat deze op zijn eind zit. Ik kan de ketting redelijk makkelijk een stukje van de tandwielen trekken als er geen spanning op staat.

Vandaag een nieuwe nokkenasketting pakkingen en de hele boodschappenlijst besteld. volgende week alles monteren.

Is het echt nodig om de beide oliepompen te verwijderen om de ketting er uit en in te krijgen of zijn er nog andere trucjes?

Ben benieuwd wat het vervangen van de distributieketting oplevert. 

Ja, de oliepompen moeten er uit.

ik hoop dat je wel een originele ketting gekocht hebt? is nauwelijks duurder dan imitatie..

Tip: na monteren en op tijd zetten, de krukas 2 slagen rond draaien op bdp zetten en nogmaals de timing controleren.

Edited by Prop-er
Onnodige quote

Bijgaand een PDF met wat foto's van de NAK bij een TRX. 

Je bent écht met dit blok nog even naar Frankrijk op en neer geweest??? 

Ik blijf het vreemd vinden dat het geluid links zit. 

Hoeveel km heeft dit blok gelopen? Het is ergens vreemd dat de spanner helemaal op zijn eind zit. Volgens mij komt dit haast nooit voor. 

Of hij moet op de 2 Ton staan. 

Hoe ziet je olie er uit? Geen metaaldeeltjes? Geen hamster haren? 

PDFsamTMPbufferFXOYG1.pdf

17 uur geleden zei Prop-er:

Bijgaand een PDF met wat foto's van de NAK bij een TRX. 

Hoeveel km heeft dit blok gelopen? Het is ergens vreemd dat de spanner helemaal op zijn eind zit. Volgens mij komt dit haast nooit voor. 

PDFsamTMPbufferFXOYG1.pdf 2.82 MB · 9 downloads

ik ben het eenmaal tegen gekomen, een 3VD waarvan de spanner op het eind stond en de ketting slap.

en eenmaal een spanner waar een M6 moertje op gelast was om het stelbereik te vergroten.....:-D

en eens een spanne zonder veer maar met een draadeindje en stelmoeren..

jaja, er zijn creatieve types bij....

Op 11/20/2019 om 7:56 PM zei Prop-er:

Jazeker, ik ben er echt mee naar Frankrijk geweest, ook diverse binnenlandse tripjes gemaakt. 

Blok heeft nu 80.000 km gelopen. De olie ziet er goed uit, beetje zwart van kleur, maar geen metaaldelen.

Op 11/21/2019 om 1:38 PM zei Pieter H:

ik ben het eenmaal tegen gekomen, een 3VD waarvan de spanner op het eind stond en de ketting slap.

en eenmaal een spanner waar een M6 moertje op gelast was om het stelbereik te vergroten.....:-D

en eens een spanne zonder veer maar met een draadeindje en stelmoeren..

jaja, er zijn creatieve types bij....

haha, zeker weten creatief. In het geval van mijn TDM is dit niet het geval.

Gisteren de nieuwe nokkenasketting er om heen gehangen. 

De NAK zit er weer top om heen en zit mooi over de tandwielen. De spanner zat helemaal op zijn eind, deze teruggesteld en weer gemonteerd. Timing gecontroleerd en een paar keer rondgedraaid en nogmaals gecontroleerd. vergeleken met de nieuwe originele ketting die er nu omheen zit kan ik wel concluderen dat het nodig was.

Vandaag de boel weer dichtgemaakt en gevuld om de eerste start te maken.

Spannend de eerste start weer. Starten ging redelijk makkelijk, ik heb ook meteen de carburateurs schoon gemaakt dus de benzine moest even doorlopen. Het valt meteen op dat de motor weer mooi rustig loopt. Alleen.... het geratel is er nog gewoon en blijft nu ook langer en komt ook vaker terug. 

Wat mij nu wel opvalt is dat het geratel er ''ineens is'' en ook weer ''ineens'' kan verdwijnen. Stationair toerental lijkt ook wat te veranderen zodra het weer ''verdwijnt''

Vandaag een nieuw asje van de eerste starttandwiel overbrenging besteld. Deze is iets ingelopen, al is het maar om het te kunnen uitsluiten.

Op ‎11‎/‎26‎/‎2019 om 4:57 PM zei TimH:

Jazeker, ik ben er echt mee naar Frankrijk geweest, ook diverse binnenlandse tripjes gemaakt. 

Blok heeft nu 80.000 km gelopen. De olie ziet er goed uit, beetje zwart van kleur, maar geen metaaldelen.

haha, zeker weten creatief. In het geval van mijn TDM is dit niet het geval.

Gisteren de nieuwe nokkenasketting er om heen gehangen. 

De NAK zit er weer top om heen en zit mooi over de tandwielen. De spanner zat helemaal op zijn eind, deze teruggesteld en weer gemonteerd. Timing gecontroleerd en een paar keer rondgedraaid en nogmaals gecontroleerd. vergeleken met de nieuwe originele ketting die er nu omheen zit kan ik wel concluderen dat het nodig was.

Vandaag de boel weer dichtgemaakt en gevuld om de eerste start te maken.

Spannend de eerste start weer. Starten ging redelijk makkelijk, ik heb ook meteen de carburateurs schoon gemaakt dus de benzine moest even doorlopen. Het valt meteen op dat de motor weer mooi rustig loopt. Alleen.... het geratel is er nog gewoon en blijft nu ook langer en komt ook vaker terug. 

Wat mij nu wel opvalt is dat het geratel er ''ineens is'' en ook weer ''ineens'' kan verdwijnen. Stationair toerental lijkt ook wat te veranderen zodra het weer ''verdwijnt''

Vandaag een nieuw asje van de eerste starttandwiel overbrenging besteld. Deze is iets ingelopen, al is het maar om het te kunnen uitsluiten.

Zet er eens een andere nokkenaskettingspanner in.. het ligt niet aan de startmotor of startaandrijving, onmogelijk, die draait niet meer mee als de motor aanslaat.