Jump to content
Eenpitter

4TX: Schokkerige moter na gas los in 5e versnelling

Recommended Posts

Hi,

Eerder dit jaar een TDM 850 uit 1999 aangeschaft, inmiddels ruim 10k km verder en het nodige onderhoud/aanpassingen gedaan. Dit forum zodoende al vaak geraadpleegd en wil even zeggen dat ik dit een prachtig forum vind! De TDM wordt denk ik deze winter ook verwend op dagelijks gebruik :).

Echter wel een vraagje aan de experts hier. Mijn TDM loopt momenteel 1 op 16 (standaard behalve GPR 2-in-1). Heb zelf het idee dat dit best al wel aan de rijke kant is. Echter, als ik op de snelweg rij en dan plots het gas dichtdraai, dan schokt de motor nogal. Dit heeft niet met de remmen o.i.d. te maken, want als ik de koppeling in knijp dan rolt de motor weer vlot. De ketting is momenteel aan de lange kant en aan vervanging toe (is al besteld), maar geloof niet dat dit alleen de ketting is. De cush drive rubbers heb ik nog niet gechecked; doe ik dit weekend tegelijk met het vervangen van de ketting. De carbs zijn nog afgesteld op origineel; in hoeverre heeft een andere demper hier invloed op? Ik begrijp ook dat de gasbuizen in oudere modellen wel eens willen slijten maar geloof dat dat in het '99 model opgelost is?

Hoor graag van jullie,

Jan

Hallo Jan,

Kun je uitleggen wat er dan precies schokt? Bij gas dicht moet het toerental geleidelijk aan teruglopen. Geeft de motor dan uit zichzelf gas?
Ketting en cushdrives vervangen is al een stap in de goede richting. 

Wat je verder nog zou kunnen doen:
- Carburateurs synchroniseren en afstellen

- Speling gaskabels afstellen 

Groet,

Vincent  

En als de motor 1 op 16 loopt is het verstandig ook even naar de gasbuizen te kijken... Die beginnen al op zijn eind te raken denk ik. Hoewel ik dacht dat dat bij een 1999 niet meer zou spelen, maar misschien dat de experts daar een beter antwoord op hebben.

Dat ligt natuurlijk ook aan de km stand van de motor. Vervangen van de gasbuizen is bij de BDSR38 geen eenvoudig klusje, omdat ze geperst zijn. 
Voordat je gasbuizen gaat vervangen zou ik eerst alles afstellen wat er af te stellen valt. 

Veelal trek je valse lucht op de inlaatrubbers, en op de afdichting van de vlinderkleppen, soms is een membraan lek, of zit het luchtfilter niet lekker op de carbs. 

@Eenpitter

Mijne rijdt hier bij 100 kilometertripjes in de omgeving 1:15,5 / 16, op vakantie grote weg 120/130 kmu 1:20, langere afstanden franse binnenwegen 1:18/19

Kosten naalden e.d. vervagen even afzetten tegen je benzineverbuik wat je evt. wint en dan kijken of het de moeite loont

Edited by List
10 moet 100 zijn ;-)

On 11/3/2019 at 10:09 PM, Eenpitter said:

Hoor graag van jullie,

Jan

Is jou TDM een echte 1999? Of overjarige? 

Als hij een digitale km teller heeft 1999.

Met mechanische teller is hij van voor 1999.

Dus dan ook met het oude type carburateurs waar de gasnaaldbuizen van slijten.

Edited by Prop-er
Misquote

On 11/4/2019 at 9:49 AM, Prop-er said:

Hallo Jan,

Kun je uitleggen wat er dan precies schokt? Bij gas dicht moet het toerental geleidelijk aan teruglopen. Geeft de motor dan uit zichzelf gas?
Ketting en cushdrives vervangen is al een stap in de goede richting. 

Wat je verder nog zou kunnen doen:
- Carburateurs synchroniseren en afstellen

- Speling gaskabels afstellen 

Groet,

Vincent  

Hi,

@Prop-erBij gas dicht bokt de motor, met name bij hogere toeren/snelheden. Ik voel dit op het achterwiel. Mijn idee is dat dit probleem tweeledig is; enerzijds staat de carb niet juist afgesteld en gaat de motor dus niet lekker van het gas (lees bokken), en anderzijds versterkt de lange ketting de schokken. Of de motor uit zichzelf gas geeft vind ik moeilijk te zeggen. Voor mij voelt het soort van dat de motor er voor een halve seconde helemaal mee ophoudt en dan weer een halve seconde doorpakt - en dit dan meerdere malen na elkaar.

Even ter info, de motor bokt soms ook bij lage toeren (tot 3,500RPM) in een lage versnelling. Nu heb ik wel vaker gelezen dat dit typerend is voor deze motor en daarom tot dusverre niets mee gedaan. Motor heeft inmiddels ruim 56K gelopen en zover ik weet is er nog nooit iets aan de carbs gedaan. De speling op de gaskabel is minimaal.

@Pieter H Dank voor de info; mijne is dan een overjarige (lees van voor 1999 en in 1999 ingevoerd). Enig idee hoe lang gazbuizen op dit type motor meegaan? Of bij hoe veel km de carbs synchroon moeten worden gesteld?

<99: de gasbuizen zijn dan eenvoudig te vernieuwen. Samen met synchroniseren, nieuwe naalden, pakkingen, rubbers, en chokeplunjerafdichtingen icm met afstellen CO, heb je een compleet andere motor. 

On 11/5/2019 at 8:01 PM, Prop-er said:

<99: de gasbuizen zijn dan eenvoudig te vernieuwen. Samen met synchroniseren, nieuwe naalden, pakkingen, rubbers, en chokeplunjerafdichtingen icm met afstellen CO, heb je een compleet andere motor. 

Enig idee waar ik de gasbuizen kan vinden? Zat net even op het internet te zoeken maar ik krijg niets gevonden.

On 11/9/2019 at 12:57 PM, MipeTDM said:

Kijk ook eens naar de rubbers van je achterwiel

Gisteren lekker een dagje aan het sleutelen geweest.De cush drive rubbers waren nog in goede staat. Ketting en tandwielen wel vervangen en dat maakt een wereld van verschil! Motor rijdt weer lekker - schokken zijn nu weg. Ik kijk het een week af voordat ik besluit om de carburateurs open te maken (om het brandstofverbruik van 1:16 te verminderen).

Edited by Eenpitter