Jump to content
ERICR

Lastig terugschakelen TDM900 2009

Recommended Posts

Heb al een tijd last van het volgende probleem bij mijn 900 van 2009 met pas 55K Km :

Bij terugschakelen trap ik (regelmatig) als het ware in het niets. Als ik bijv. 3 versnellingen terug wil gaat de 1e wel maar de andere twee in het "luchtledige".

Als ik de koppeling los laat en opnieuw terugschakel werkt het meestal (niet altijd) wel weer. Of het nu normaal rustig of hard,snel gebeurd maakt weinig uit.

Afstelling van de kabel of andere mogelijkheden ?

hallo Erik,

er zit geen kabel tussen.. of je moet je koppelingkabel bedoelen. Die moet iets vrije slag hebben, maar wel goed ontkoppelen.

Dat kan je testen door met de motor uit, in de eerste versnelling, koppeling intrekken, motor duwen. Dat moet nagenoeg zonder weerstand gaan.

Een TDM900 schakelt normaal gesproken erg goed, dus er is duidelijk iets mis als jij misschakelt, ik zou het volgende controleren:

- stand van het versnellingspookje ten opzichte van jou voet, is de hoogte wel goed afgesteld?

Met andere woorden: kan je met je motorlaars aan wel de hele schakelslag maken?

Als het pookje te laag staat, kan je hem niet ver genoeg doordrukken om goed terug te schakelen.

- Haal het afdekkapje eens voor het schakelmechanisme vandaan, dan zie je de schakelstang en de hevel op het blok.

de hevel op het blok en het versnellingspookje moeten evenwijdig staan over het heveldeel: dus vanaf draaipunt naar bevestiging schakelstang.

Als die hoek verschillend is, schakelt de motor minder gemakkelijk.

Dus in dat geval de lengte van de schakelstang verstellen tot de beide hevels goed staan en je versnellingspookje op juiste hoogte staat.

Eventueel de hevel op het blok een tandje verzetten.

succes!

Groet,

Pieter

Op ‎11‎/‎2‎/‎2019 om 7:09 PM zei Prop-er:

Top uitgelegd, Pieter!

ach, ook ik heb mijn momenten...mad

Duidelijk Pieter ! Gaan we op een rustige dag eens nakijken/uitproberen.

Edited by Prop-er