Jump to content
Sign in to follow this  
Henk Helder

Tomtom Mydrive: alle bewaarde routes (voorlopig?) verdwenen.

Recommended Posts

Om routes te maken gebruik ik o.a. Mydrive van Tomtom.

Sinds enige tijd zijn de opgeslagen routes in Mydrive van het een op het andere moment niet meer zichtbaar. Natuurlijk ben ik ingelogd, heb het met computer, laptop, smartphone en tablet geprobeerd, zowel in Safari als Chrome. In geen van de varianten werden de opgeslagen routes alsnog zichtbaar.  

De bewaarde routes horen onder dit icoontje van Mydrive zichtbaar te staan: 

30393382_Schermafbeelding2019-09-29om21_58_26.png.86cbaa0a0774bb570ba80caf21ef0426.png

Zelfs als ik via dit Mydrive menu een gpx route samenstel of importeer, verschijnt de route niet  in 'mijn routes' 

Gelukkig bewaar ik alle relevante routes in MyRouteApp en kan ik ze nog steeds vanuit MRA draadloos op de TomTom550 plaatsen. Dat is overigens wel wonderlijk want feitelijk gebeurt het draadloos overzetten van een route vanuit MRA op de Tomtom altijd via Mydrive. Het overzetten verloopt zonder problemen, maar de route is vervolgens in Mydrive niet zichtbaar.

MR GPS Hans Vaessen stuurde ik een mailtje, hij had al wat meer meldingen ontvangen met problemen rondom Mydrive.  Vervolgens stuurde ik Tomtom vanuit m'n account een mail met het probleem. Vreemd genoeg is er op het net niets te vinden over dit probleem. Zijn er forumleden met dezelfde ervaring - misschien wil je even je bewaarde routes op mydrive checken? - en wellicht een of meerdere gouden tips?

Edited by Henk Helder

Geen probleem, wat mij wel opvalt is dat ik regelmatig mijn instellingen weer opnieuw moet instellen. ( lijkt Mickey$oft wel ) en dat ie regelmatig aangeeft dat de pagina opnieuw moet worden geladen. ( misschien moeten ze eens uitbreiden )

gr Peter

Heb antwoord gekregen van Tomtom, maar helaas niet op de gestelde vraag. Logisch, het is een automatisch gegenereerd reply en behandelt de transitie van Mydrive naar de Tomtom 550. Dat is het probleem niet.

Het probleem is dat in Mydrive onder 'mijn routes' , geen enkele bewaarde route meer zichtbaar is en ook nieuwe routes niet meer zichtbaar worden. Het maakt niet uit of de route nieuw gemaakt wordt in Mydrive , geupload wordt is of wordt aangeleverd met MyRouteApp via opslaan als 'TomTom Mydrive (beta) . De route komt wel gewoon aan op de TomTom550. Nog een geluk dat ik met meer programma s werk, waarvan MyRouteApp de basis is.  

@MrGPS had er zelf ook geen last van, maar wel meerdere signalen ontvangen dat er problemen waren.

Opnieuw mail gestuurd naar TomTom , ben benieuwd naar de nieuwe keuze(s)  van de antwoorden-generator. 

Schiet lekker op zo.  

Edited by Henk Helder

@hansrijzenga, dank voor dit bericht. Heb jij hetzelfde probleem als gebruiker van MRA of gebruik je Mydrive helemaal niet? 

Blijft het wonderlijk dat gpx routes - die vanaf andere bronnen worden geupload of direct in Mydrive worden aangemaakt - toch óók verdwijnen.

Toch even checken of de koppeling tussen MRA & Mydrive daarmee te maken kan hebben,  of dat het echt aan MyDrive ligt:  

@TDMprutser en @appie26 en @Skurlieburlie, gebruiken jullie naast MyDrive ook MyRouteApp en zijn beide programma s gekoppeld door vanaf MRA routes te plaatsen op je navigatie apparatuur 'op het stuur' ?  

Gisteren zag ik een bericht van MrGPS (Hans Vaessen) op Facebook, het lijkt een bug te zijn in MyDrive en hij heeft het ook als zodanig al gemeld bij TomTom. Wanneer je routes vanuit MRA, maar ook vanuit Tyre, direct naar MyDrive exporteert gaat er iets mis, waardoor alle opgeslagen routes verdwijnen. Zie ook de TomTom Rider Facebook groep. Voor de zekerheid hier nog even de volledige tekst van Hans:

"

Attentie TomTom gebruikers!

Als je werkt met zowel MyRouteApp als MyDrive: er is op dit moment sprake van een ernstige bug.
Zodra je een route vanuit MRA via de cloud naar je toestel hebt gestuurd zullen vervolgens na uit/inloggen al je in mydrive opgeslagen routes verdwijnen en kun je in mydrive ook geen nieuwe routes meer opslaan.

Ik heb zowel MRA als TomTom geattendeerd op dit probleem en heb er alle vertrouwen in dat er spoedig een oplossing voor zal zijn. Tot die tijd:

Advies: als je naast MRA ook Mydrive gebruikt: gebruik tijdelijk NIET de 'opslaan als - tomtom mydrive - beta' functie.

Is het al mis gegaan? Dan zie ik op dit moment geen andere oplossing dan een nieuw mydrive account aan te maken (dat je dan ook in je TT moet invoeren via het uitvoeren van een reset).

AANVULLING:
Exact hetzelfde probleem doet zich voor bij gebruik van de cloud-export vanuit Tyre."

Ah, kijk eens aan wat je mist als je geen facebook voert.

@MrGPS is er inmiddels achter, Hans zal meerdere meldingen hebben ontvangen. 

Zijn deskundigheid sla ik een stuk hoger aan dan die van de helpdesk medewerkers of de automatische generator die voor medewerker door moet gaan. 

De oorzaak ligt in ieder geval buiten mijn bereik en dat van mijn apparaten. 

Vervelend, maar ook wel lekker. Rustig afwachten dus, het probleem is doorgedrongen.

Ik zal het probleem ook even melden in de MRA groep "Bestemming en Rondritten: op . https://www.myrouteapp.com/group/routes/3534#-1/name/asc

Dank je wel, @TDMprutser

Edited by Henk Helder

Dan lijkt het er wel op dat het alleen gebeurt als je op dit moment in MRA "opslaan als" doet.

Reeds gemaakt routes blijven gewoon staan zolang je geen nieuwe route opslaat.

4 uur geleden zei appie26:

Dan lijkt het er wel op dat het alleen gebeurt als je op dit moment in MRA "opslaan als" doet.

Reeds gemaakt routes blijven gewoon staan zolang je geen nieuwe route opslaat.

'Zo is het,  maar dan uitsluitend in de variant:  'Opslaan als TomTom Mydrive (beta).  

"Opslaan als gpx 1,1 Route, Track, POI "  en daarna uploaden naar Mydrive heeft verder geen consequenties voor het bestand aan bewaarde routes.  

Het is te hopen dat MyRouteApp en TomTom het gesprek aangaan en deze interactieve  bug oplossen. Eenmaal verdwenen routes in MyDrive zijn - in ieder geval voor dit moment - niet meer terug te halen.Ik kan gewoon doorgaan met 'Opslaan als TomTom Mydrive (beta) ' . Alle routes zijn immers al verdwenen in Mydrive . 

@MrGPS doet weer nuttig werk door het probleem te analyseren en druk op de ketel te zetten bij beide software producenten. 

Edited by Henk Helder

8 uur geleden zei Henk Helder:

@hansrijzenga, dank voor dit bericht. Heb jij hetzelfde probleem als gebruiker van MRA of gebruik je Mydrive helemaal niet? 

Blijft het wonderlijk dat gpx routes - die vanaf andere bronnen worden geupload of direct in Mydrive worden aangemaakt - toch óók verdwijnen.

Ik kan mijn routes op Mydrive al niet meer zien. Ik zag ook nog een filmpje van MrGps op facebook. Hij heeft TomTom en MRA ook al benaderd. 

Ik denk dat we even geduld moeten hebben. Hans Vaessen heeft wel wat invloed. 

Edited by hansrijzenga

Ik zag ooit een vrouw met een onzinverhaal op tv die haar onzinnige betoog onderbouwde met: "Het hep op faceboek gestaan, dus het is waar" 

Sinds die tijd gebruiken we die frase bij de kinderen als we denken dat ze een loopje met ons of de waarheid nemen.

Maar dit bericht klopt in ieder geval wel. 

Sterker nog, alle verdwenen routes zijn inmiddels terug!

Edited by Henk Helder

Er rest nog één opvallend detail:

Er is een aanmerkelijk verschil in het aantal routes in de app van de smartphone in vergelijk met de webbased versie van Mydrive op de computer.

Uiteraard ingelogd en op hetzelfde account.

Edited by Henk Helder