Jump to content
henk1977

TRX TDM Kettinspanner

Recommended Posts

Aloha mede rijders,

Ik heb onlangs een trx met 50.000 op de teller aangeschaft. Prima ding en komt nog zeer goed van haar plek. Echter vroeg ik mij af hoe dat nu zit met de distributiekettingspanner. De trx klinkt tussen de 2 en 3 toeren wat rauwig en lijkt wel alsof je mechanisch wat meer de kleppen hoort. Bij mijn tdm900, met zelfs nog een oude kettingspanner heb ik geen problemen ondanks dat ik veel gelezen heb over de eerst slechte lichting spanners. 

Mijn vragen

A) Wie heeft er ooit een spanner bij 50duizend km moeten vervangen en bij hoeveel km's vervang je de distriketting van de trx.

B) Er zit nu 140000km op mijn TDM, moet ik de eerste lichting spanner echt vervangen? Distriketting doe ik om de 70.000 wat redelijk is.

Een beetje hulp in ervaringen zou mooi zijn.

Mvg Henk

Bij mijn huidige TDM (bj 2009 )is bij 100.000 km de distributieketting preventief vervangen, de eerste kettingspanner zit er nog op.

Huidige km stand is 140.000.

De vraag over de TRX kan ik je niet mee helpen aangezien ik daar geen ervaring mee heb..

Gr Clim

15 uur geleden zei SNOOPY:

Bij mijn huidige TDM (bj 2009 )is bij 100.000 km de distributieketting preventief vervangen, de eerste kettingspanner zit er nog op.

Huidige km stand is 140.000.

De vraag over de TRX kan ik je niet mee helpen aangezien ik daar geen ervaring mee heb..

Gr Clim

Dag Clim,

Bedankt voor je reactie, jouw tdm is echter uit 2009 en heeft die nieuwe spanner al aanwezig vanuit de fabriek. Dit ging om een kortere oudere spanner in de 2002 modellen. Ik denk dat ik gewoon een andere ga bestellen. Wil geen blok wat in de soep loopt. 

Gr Henk

Op mijn 2002 versie is zo rond de 65K de nokkenasketting een tandje versprongen door de niet correcte spanner.

Ketting weer op de juiste tanden gezet met een nieuwe spanner en daarna  nooit meer last gehad.

Nu op 115K en nog steeds de eerste ketting er op zitten.

Bij de laatste controle deze zomer zag de ketting er nog prima uit en dus niet vervangen .

20 uur geleden zei henk1977:

Dag Clim,

Bedankt voor je reactie, jouw tdm is echter uit 2009 en heeft die nieuwe spanner al aanwezig vanuit de fabriek. Dit ging om een kortere oudere spanner in de 2002 modellen. Ik denk dat ik gewoon een andere ga bestellen. Wil geen blok wat in de soep loopt. 

Gr Henk

Die korte spanner kan je inderdaad beter vervangen bij het kleppen stellen om problemen te voorkomen.

Ze zijn wel vrij prijzig geworden..

Op 10/2/2019 om 8:10 AM zei Pieter H:

Die korte spanner kan je inderdaad beter vervangen bij het kleppen stellen om problemen te voorkomen.

Ze zijn wel vrij prijzig geworden..

Dag Pieter, terug van vakantie? ik heb sowieso wat spullen voor de trx nodig. Bel maandag daarvoor :-)

4 uur geleden zei henk1977:

Dag Pieter, terug van vakantie? ik heb sowieso wat spullen voor de trx nodig. Bel maandag daarvoor :-)

Ja ik ben er weer!