Jump to content

TDM 940 special.


Recommended Posts

Ha, mooi project... gaat ie eindelijk zo snel worden als dat ie eruit ziet. 

Heb je al het bodywork nog, met die goudkleurig gespoten stukjes gaas in de lowers?

Die stukjes gaas heb ik uit de een oude strijkplank geknipt, gespoten en in de lowers gelijmd.

De kroonplaten zijn gemaakt door Bakker uit Heerhugowaard, die heeft ook al het montagewerk van de voorvork en achterschokbreker gedaan. De LeoVince uitlaten vond ik mooi, en gaven een goed geluid.

Best leuk dat er nu weer verder gewerkt word aan de motor.

Grt,

Chris

Link to post
Share on other sites

Zo'n special piston is echt een kunstwerkje. Wat een prachtig stukje metaalbewerking!

Deze  speciale uitvoering zal een korter rokje hebben tov de standaard zuiger? 

 

Waar ik benieuwd naar ben:

Zijn de inkepingen in de bovenkant van de zuiger veiligheidsmarges of verdwijnt een deel van de rand van de klepschotel er echt in?

Zoja, wat is de tolerantie tussen bodem inkeping en klepschotel bij een hete of sportnokkenas?  

 

Edited by Henk Helder
Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Prop-er:

Ben dan wel benieuwd hoe je dat meet, zonder het blok nog een keer uit elkaar te moeten halen. 

Je controleert dat met de cilinderkop licht aangedraaid, dus nog niet op moment vast. Dan een stukje klei (van de gekleurde van de kids) op de zuiger en het blok ronddraaien. Dan kop demonteren en de dikte van het door de kleppen geplette klei opmeten.

Ongeveer 1 mm speling. Zit er tussen. De kleppen vallen dus echt in de sparingen van de zuigers. Is trouwens bij de originele zuigers ook al het geval.

Wordt vervolgd!

Link to post
Share on other sites

1 'hele' mm speling lijkt niet veel, zeker niet bij hoge toerentallen, maar met kleppen stellen e.d. wordt er met nog veel kleinere marges gewerkt.  

 

De klepspeling heeft bij een dohc motor ook weer invloed op de speling klepschotel/inkeping zuiger?  Bij een kleine klepspeling ligt de nokkenas weer net ietsje dieper in de richting van de krukas, al zal dat binnen die mm marginaal zijn. Omdat de klepspeling toeneemt bij het op bedrijfstemperatuur kan volstaan worden met een koude start. Daarna neemt de afstand tussen schotel en inkeping van de zuiger alleen maar toe?

 

Alleen in het geval van een zwevende klep breekt de contactrand van de schotel af en/of komt er een gat in de zuiger. Met een staande twin zal die grens waarschijnlijk niet bereikt worden itt een vier cilinder? 

Werkt het op hoofdlijnen op die manier? 

 

Wel heel verrassend om te horen dat de marge klep/zuiger proefondervindelijk gechecked wordt met een stukje gekleurd klei met een hele fijne structuur.

Wat draait een dergelijk getunede TDM aan max toeren en wat levert dat op aan vermogen en koppel op krukas of achterwiel? 

 

 

Edited by Henk Helder
Link to post
Share on other sites
46 minuten geleden zei Prop-er:

Denk niet dat het toerental veel toeneemt, als de drijfstangen, krukas en vliegwiel standaard blijven, al zullen de JE's wel fors lichter zijn. 

Zit er een nieuwe Nikasil coating in de cylinders?

 

Schatting: 95 PK en 95 Nm.

 

46 minuten geleden zei Prop-er:

 

 

 

 

Ja klopt, geboord en voorzien van nieuwe Nicasil laag.

daardoor kunnen er ook grotere zuigers in dan bij een 850.

de hartafstanden van de cilinders zijn namelijk gelijk bij alle TDM blokken.

 

Link to post
Share on other sites

Wat meteen opvalt is de beperkte ruimte tussen beide cilinders. Met het opboren tot 20 cc extra per cilinder is die afstand 1,5 mm kleiner geworden.  Bij het origineel is die afstand al klein. Het is in deze opgeboorde versie al bijna een 8 zuiger met ongelijke drijfstangen in navolging van de ovale zuigers met een dubbele drijfstang.

 

Heel wonderlijk dat een dergelijke opstelling thermisch mogelijk is bij hoge toerentallen, die flink wat warmte zullen genereren. Deze motor zal misschien wel 8500-9000  toeren halen, de krukas draait 141 keer rond in één seconde,  in navolging van het origineel.  Waar de wanden van de cilinders elkaar bijna raken en de meeste warmte afgevoerd moet worden, is het materiaal tevens het dunst. Daar past geen kanaaltje met koelvloeistof meer tussen.  

 

Het oogt in ieder geval imponerend high tech, heel leuk om dat op afstand zo te volgen!  

Edited by Henk Helder
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information