Pieter H Posted September 18, 2019 Share Posted September 18, 2019 We zijn nu een TDM 900 (ex Chris Knoeff) aan het tunen. Er komen JE zuigers in met diameter 93,5mm en sportnokkenassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chris Posted September 19, 2019 Share Posted September 19, 2019 Ha, mooi project... gaat ie eindelijk zo snel worden als dat ie eruit ziet. Heb je al het bodywork nog, met die goudkleurig gespoten stukjes gaas in de lowers? Die stukjes gaas heb ik uit de een oude strijkplank geknipt, gespoten en in de lowers gelijmd. De kroonplaten zijn gemaakt door Bakker uit Heerhugowaard, die heeft ook al het montagewerk van de voorvork en achterschokbreker gedaan. De LeoVince uitlaten vond ik mooi, en gaven een goed geluid. Best leuk dat er nu weer verder gewerkt word aan de motor. Grt, Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 19, 2019 Author Share Posted September 19, 2019 De blauw paarse kappenset is op een andere TDM gekomen. Deze krijgt een sportief jasje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk Helder Posted September 19, 2019 Share Posted September 19, 2019 (edited) Zo'n special piston is echt een kunstwerkje. Wat een prachtig stukje metaalbewerking! Deze speciale uitvoering zal een korter rokje hebben tov de standaard zuiger? Waar ik benieuwd naar ben: Zijn de inkepingen in de bovenkant van de zuiger veiligheidsmarges of verdwijnt een deel van de rand van de klepschotel er echt in? Zoja, wat is de tolerantie tussen bodem inkeping en klepschotel bij een hete of sportnokkenas? Edited September 19, 2019 by Henk Helder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 19, 2019 Share Posted September 19, 2019 Ben dan wel benieuwd hoe je dat meet, zonder het blok nog een keer uit elkaar te moeten halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 20, 2019 Author Share Posted September 20, 2019 7 uur geleden zei Prop-er: Ben dan wel benieuwd hoe je dat meet, zonder het blok nog een keer uit elkaar te moeten halen. Je controleert dat met de cilinderkop licht aangedraaid, dus nog niet op moment vast. Dan een stukje klei (van de gekleurde van de kids) op de zuiger en het blok ronddraaien. Dan kop demonteren en de dikte van het door de kleppen geplette klei opmeten. Ongeveer 1 mm speling. Zit er tussen. De kleppen vallen dus echt in de sparingen van de zuigers. Is trouwens bij de originele zuigers ook al het geval. Wordt vervolgd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 Ja, precies. Dus toch de hele kop opbouwen met NAK er weer om, draaien, en dan de hele handel weer uit elkaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 20, 2019 Author Share Posted September 20, 2019 21 minuten geleden zei Prop-er: Ja, precies. Dus toch de hele kop opbouwen met NAK er weer om, draaien, en dan de hele handel weer uit elkaar. Jep! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk Helder Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 (edited) 1 'hele' mm speling lijkt niet veel, zeker niet bij hoge toerentallen, maar met kleppen stellen e.d. wordt er met nog veel kleinere marges gewerkt. De klepspeling heeft bij een dohc motor ook weer invloed op de speling klepschotel/inkeping zuiger? Bij een kleine klepspeling ligt de nokkenas weer net ietsje dieper in de richting van de krukas, al zal dat binnen die mm marginaal zijn. Omdat de klepspeling toeneemt bij het op bedrijfstemperatuur kan volstaan worden met een koude start. Daarna neemt de afstand tussen schotel en inkeping van de zuiger alleen maar toe? Alleen in het geval van een zwevende klep breekt de contactrand van de schotel af en/of komt er een gat in de zuiger. Met een staande twin zal die grens waarschijnlijk niet bereikt worden itt een vier cilinder? Werkt het op hoofdlijnen op die manier? Wel heel verrassend om te horen dat de marge klep/zuiger proefondervindelijk gechecked wordt met een stukje gekleurd klei met een hele fijne structuur. Wat draait een dergelijk getunede TDM aan max toeren en wat levert dat op aan vermogen en koppel op krukas of achterwiel? Edited September 20, 2019 by Henk Helder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 Denk niet dat het toerental veel toeneemt, als de drijfstangen, krukas en vliegwiel standaard blijven, al zullen de JE's wel fors lichter zijn. Zit er een nieuwe Nikasil coating in de cylinders? Schatting: 95 PK en 95 Nm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 20, 2019 Author Share Posted September 20, 2019 46 minuten geleden zei Prop-er: Denk niet dat het toerental veel toeneemt, als de drijfstangen, krukas en vliegwiel standaard blijven, al zullen de JE's wel fors lichter zijn. Zit er een nieuwe Nikasil coating in de cylinders? Schatting: 95 PK en 95 Nm. 46 minuten geleden zei Prop-er: Ja klopt, geboord en voorzien van nieuwe Nicasil laag. daardoor kunnen er ook grotere zuigers in dan bij een 850. de hartafstanden van de cilinders zijn namelijk gelijk bij alle TDM blokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 20, 2019 Author Share Posted September 20, 2019 Met uitgesneden koppakking vanwege de grotere boring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 Dat gat links is de fooienpot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk Helder Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 (edited) Wat meteen opvalt is de beperkte ruimte tussen beide cilinders. Met het opboren tot 20 cc extra per cilinder is die afstand 1,5 mm kleiner geworden. Bij het origineel is die afstand al klein. Het is in deze opgeboorde versie al bijna een 8 zuiger met ongelijke drijfstangen in navolging van de ovale zuigers met een dubbele drijfstang. Heel wonderlijk dat een dergelijke opstelling thermisch mogelijk is bij hoge toerentallen, die flink wat warmte zullen genereren. Deze motor zal misschien wel 8500-9000 toeren halen, de krukas draait 141 keer rond in één seconde, in navolging van het origineel. Waar de wanden van de cilinders elkaar bijna raken en de meeste warmte afgevoerd moet worden, is het materiaal tevens het dunst. Daar past geen kanaaltje met koelvloeistof meer tussen. Het oogt in ieder geval imponerend high tech, heel leuk om dat op afstand zo te volgen! Edited September 20, 2019 by Henk Helder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 16 uur geleden zei Prop-er: Dat gat links is de fooienpot. Of de tunnel voor de distributie ketting? De fooienpot staat op de werkbank 😋 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 @Henk, dat zal ook mede de reden zijn geweest om over te gaan naar een aluminium cilinderblok met nicasil laag ipv gietijzeren cilinderbussen. Betere warmte geleiding en slijtvaster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 22, 2019 Author Share Posted September 22, 2019 Dan ook de kappen set maar in de juiste kleur gespoten; R1 blauw. Later nog een mooie witte striping er op maken. eerst de blanke lak laten uitharden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 22, 2019 Share Posted September 22, 2019 🤩🤩🤩 Ik heb nog wel een suggestie voor de kleur van de velgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 22, 2019 Author Share Posted September 22, 2019 29 minuten geleden zei Prop-er: 🤩🤩🤩 Ik heb nog wel een suggestie voor de kleur van de velgen. Die zijn al goudkleurig...😜 R1 velgen, dus 17" voor en een 180/55 achter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 22, 2019 Share Posted September 22, 2019 Maak Me Gek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted September 22, 2019 Author Share Posted September 22, 2019 3 uur geleden zei Prop-er: Maak Me Gek Zie foto bovenaan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chris Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 Op de foto de 900 toen ie net klaar was bij Bakker... Lang geleden, in 2002... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop-er Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 Vet ding, Chris! En nu wordt hij nog vetter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 En zo ziet hij er nu uit: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 (edited) Er komt nog een witte striping op. Ongeveer zoals op de racer. Edited October 6, 2019 by Pieter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.