Jump to content
y3nis

Windscherm TDM850

Recommended Posts

Sinds augustus heb ik mijn rijbewijs en een TDM 850 gehaald, een superfijne motor!

Ik ben alleen op zoek naar een windscherm, want de wind op de snelweg is behoorlijk pittig. 90% van mijn woon-werk route is namelijk snelweg.

Na zo'n beetje alles met de zoekfunctie gelezen te hebben ben ik er nog niet uit.

Met het windscherm dat er nu op zit (standaard scherm) komt de wind (met 130 km/h) net iets onder mijn lippen op m'n helm terrecht. Als ik een paar centimeter buk merk ik dat de luchtstroom veel aangenamer wordt. Als ik naar voren ga hangen, achter het schermpje, dan is de luchtstroom natuurlijk ideaal, maar dat zit niet zo comfortabel. Ik ben 1.90 lang en wil graag meer uit de wind zitten.

Nu is een beetje het probleem dat ik, op de afbeeldingen, bijna niet kan bepalen hoeveel hoger de windschermen zijn. Het is ook lastig om te bepalen wat dan het meest comfortabele scherm zal zijn.

Verder krijg ik maar 3 schermen (en natuurlijk spoilertjes) gevonden, de volgende:

https://www.mlmparts.com/nl/ermax-hoog-scherm-voor-yamaha-tdm-850-2000.html

https://www.mlmparts.com/nl/windscherm-8f5d0c-voor-yamaha-tdm-850-2000.html?p=2

https://www.mlmparts.com/nl/mra-vario-touing-screen-voor-yamaha-tdm-850.html

Het lijkt alsof die van MRA het fijnst zal zijn vanwege een instelbare spoiler (en dus hoger ook). Maar ik kan natuurlijk ook een Ermax scherm kopen en daar dan een spoiler op zetten. Maar misschien zit ik met al die combinaties nog steeds vol in de wind, dan kan ik net zo goed mijn huidige scherm houden.

Ik heb gelezen dat de turbulentie een stuk meer wordt met een hoog scherm, dat lijkt mij (als onervaren motorrijder) eigenlijk minder erg dan de constante druk van de wind van voren.

Misschien heeft iemand ervaring met een ander scherm/spoiler en mijn lengte?

Wat lijkt jullie het fijnst rijden en waarom?

Bedankt alvast voor het meedenken!

index.jpg

Edited by y3nis

Jammer genoeg is een ruitje/windscherm heel persoonlijk... Ik zelf (1.86) zit uitstekend achter de gewone ruit, heb zelfs de hogere toerruit eraf gehaald. Anderen zagen de ori ruit juist af, weer anderen willen Vario, ook een optie is dubbel bubbel... Maar wat voor jou werkt? 

Overigens welkom hier!

Grt,

Chris

Ik zelf ben maar 1,77 en had ook last van de wind. Ik rij dan met een enduro helm dus dat scheeld ook wat.vorig jaar via marktplaats een hogere ruit gekocht voor redelijke prijs. Was nog slechter dan originele. De ruit daarna wat aangepast dat deze steiler stond ,zoals adventure fietsen, was helemaal geen succes. Originele ruit er weer op met opvulringen zodat die ietsje steiler was. Dit werkte voor mij wel. De turbulentie bij de tdm is bekende kwaal. Staat wel meer op het forum hier. Van de winter wil ikbwat knutselen om een verstelbare beugel te maken waar de ruit op komt...word vervolgd

Edited by Prop-er

Bedankt voor de tips! Ik was er al enigszins bang voor dat er geen kant en klare oplossing was 😅.

Turbulentie heb ik op dit moment geen last van volgens mij, het voelt met het standaard ruitje alsof ik op een naked bike rijd (herkenbaar van mijn lesmotor).

Als je echt uit de wind wilt zitten, is een TDM daar niet de meest geschikte motor voor en zeker niet met 1,90 mtr lengte. Denk aan typische tourmotoren als een Pan, FJR of RT, die een soort garagedeur voorop hebben die traploos te verstellen is onder het rijden. 

Veel TDM rijders prefereren de volle wind ten opzichte van een gebroken luchtstroom met turbulentie op de helm.

Turbulentie geeft gebulder en rijdt daarmee onrustig.

Met de zoekfunctie is veel info op dit forum terug te vinden over 'ruitjes'

Ruitjes worden op het forum afgezaagd, nieuw bol aangekocht,, van gaten en spoilers voorzien enz. 

Mogelijkheden te over. 

Edited by Henk Helder

Hallo,

Ik heb ook een aantal ruitjes geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen bij het ruitje van HPM dat mij prima bevalt. Dat is een wat boller ruitje. Dit in combinatie met andere spiegels heeft in ieder geval voor mij de turbulentie tot acceptabele niveaus terug gebracht. Maar goed ik ben 'maar' 1.75 ;-) Het is inderdaad een kwestie van proberen.

gr,
Leo

Is die ook hoger dan het originele scherm? En hoe lang zijn jullie?

Ik heb nu deze besteld, van de weinige reviews die ik kon vinden leek deze het minst last te hebben van turbulentie. Op de foto's ziet de MRA er ook bol-achtig uit. Deze is volgens mij zo'n 10 cm hoger dan de orignele ruit. Komt over een weekje of 2 binnen, ik ben benieuwd.