Jump to content
Sign in to follow this  
Marcel D.

Achterrem TDM850 uit 1998

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heet Marcel en woon in Lansingerland (tussen Rdam - Den Haag). Ik heb sinds een aantal jaren een TDM850 uit 1998 en daar supertevreden mee. Recent heb ik de achterband vervangen voor een Pirelli maar nu blijkt de achterrem nauwelijks meer te vertragen. Waarschijnlijk een foutje (hopelijk) tijdens het terugmonteren maar heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Marcel.

39A6C97B-676B-429C-8E59-EF53E9CE4C72.jpeg

Edited by Marcel D.

Draait het wiel vrij rond rond als je het draait, dus zonder zwaar aanlopen? Zo ja stopt het gelijk als je dan het pedaal intrapt?  Heb je een goed hard pedaal bij het intrappen of een beetje sponzig? Weet je zeker dat na de montage de remblokjes netjes links en rechts van de remschijf zitten?

Miss. ff foto van de klauw plaatsen? Vanaf de achterkant van de motor genomen. Dan is te zien of de klauw goed om de remschijf is geplaatst. 

Bedankt voor je reactie, Appie. Het pedaal voelt sponzig aan, het wiel draait soepel rond maar remt slecht. 

Groet, Marcel

Edited by Marcel D.

Klauw ziet er zo goed uit. Dan lijkt er lucht in het systeem te zitten. Zit er genoeg een vloeistof in het reservoir? (Potje onder het zadel).

Ik zou ze een keer ontluchten en dan eens kijken of het verbetert. Je blokken kunnen ook vet geworden kunnen zijn. Maar begin maar eens met ontluchten. 

Is ontluchten te doen voor een leek, Appie? Ik zou eigenlijk een beschrijving nodig hebben om het op de juiste manier te kunnen doen.

Durf het bijna niet te vragen.....😀

Daar was ik al bang voor..... Ff ter promotie van de sleuteldag: dat zijn nou van die klusjes die je mooi kunt leren op de sleuteldag. Zelf leren doen terwijl een meer ervaren mede lid meekijkt of het allemaal goed gaat. Maar buiten dat, ik woon helaas te ver weg om te assisteren maar er staat genoeg how to's op YouTube. Dus je kunt daar eens kijken of je het aandurf, zo niet dan ff laten doen. Miss. reageert er nog een lid op dit topic die wel in de buurt woont en je ff kan helpen. Het stelt op zich niet veel voor maar je moet wel weten wat je aan het doen bent. 

Remmen ontluchten is geen rocketscience, maar het is belangrijk dat je het eerst even ziet gebeuren. Het gaat wel om je rem hè, niet om het vervangen van een lampje.

Onderstaande gaat over een achterrem zonder abs. Ter ondersteuning van de vele overweldigende vids op youtube, die niet allemaal even helder zijn. 

Het eenvoudigste is om het de eerste keer uit te voeren zonder vacuumpompje. Dat laatste is wel effectiever, gaat sneller maar het gaat ook sneller mis.

In je voorbereiding heb je nodig:

- nieuw flesje  dot 4 remvloeistof.

- doorzichtig slangetje van 50-60 cm dat past op de ontluchtings-nippel

- potje met een bodempje vloeistof.(bijvoorbeeld remolie) 

- sleuteltje dat past op de ontluchtings-nippel.

Doe het klusje zeker niet alleen, maar voer het uit met een maatje. Er moet nogal wat vlak na elkaar of zelfs gelijk gebeuren: Het rempedaal moet bediend worden, de ontluchtingsnippel moet worden open- en dichtgedraaid en er moet gekeken worden of de vloeistof - met de ongewenste luchtbellen - door het buisje loopt. Dit alles in een gedisciplineerde volgorde om aanzuigen van lucht in het systeem te vermijden. 

Voorbereidende acties: 

1. Schuif het goed passende slangetje op de ontluchtingsnippel
  2. Dompel het andere eind van het slangetje in het potje - onder de vloeistof. Een deksel met een klein gaatje helpt daarbij.

De klus zelf:

1. Jij: Zet druk op het rempedaal
  2. Maatje: Draait  dan met een 1/4 a 1/2 slag de ontluchtingsnippel open. (hoe minder open, hoe beter) 
  3. Maatje: kijkt of de vloeistof - met belletjes - door het slangetje geperst wordt, tot het moment dat de vloeistof stilstaat in het slangetje.
  4. Maatje: draait op dat moment de ontluchtingsnippel dicht
  5. Jjij:  Pas als je maatje de nippel dicht heeft, laat jij het rempedaal pas omhoog komen.
  6. Jij:  Checkt of het vloeistofniveau in het potje niet de bodem bereikt, dan ben je verder van huis.
  7. Jij: vult in dat geval (zal om de 5 a 10 keer pompen zijn) - zonder te morsen - het reservoir bij met nieuwe remvloeistof. 

Deze procedure herhaalt zich, neem er de tijd voor om precies te werken. 

Jij: zet druk op het pedaal 

enz.

Op video's zie je nog wel eens dat er meerdere malen achter elkaar op het rempedaal wordt gedrukt.  Doe dat alleen als er met één slag geen druk opgebouwd wordt. Neem er je tijd voor, met een druk op het rempedaal pomp je betrekkelijk weinig remvloeistof door het slangetje. De kracht zit hier in de herhaling. Bedien het rempedaal met de hand, dat biedt veel meer gevoel en je ziet ook wat er gebeurt met het niveau in het potje remvloeistof. Pas als je maatje meldt dat de belletjes niet meer verschijnen in het doorzichtige slangetje, voel je ook meer tegendruk op het pedaal. Pomp even goed door tot alle belletjes én alle oude vloeistof uit het remsysteem zijn verdwenen.

Dat het andere eind van het slangetje onder de vloeistof in het potje zit heeft een reden: Bij onervarenheid loopt de procedure vaak niet precies als hierboven omschreven. Doordat het slangetje onder de vloeistof in het potje gehouden wordt, , kan er vanaf die kant geen lucht het systeem in worden gezogen met het voortijdig terugvloeien van de remvloeistof. Mors niet met remvloeistof: dat heeft het belangrijkste kenmerk van verfafbijt. Gebruikte remvloeistof gebruik je niet nogmaals, dat is al teveel met waterdamp uit de omringende lucht in aanraking gekomen. Verwerk het als chemisch afval. 

Oude remklauwen en ontluchtingsnippels hebben wel eens de neiging om via het schroefdraad lucht aan te zuigen. Heel vervelend 

Daar zijn twee oplossingen voor:

1 Een nieuwe ontluchtingsippel die dubbel is uitgevoerd, het schroefdraad van de nippel op de klauw wordt niet gebruikt om ook de doorstroom van remvloeistof te regelen. 

2 Op een zaterdagavond - alle zaken dicht -  gebruikte ik wat teflon tape, om het schroefdraad tijdelijk luchtdicht te maken bij het in- en uitdraaien. 

Als gezegd: geen rocket science, maar wel een heel precies werkje, anders wordt je rem er alleen nog maar veel sponziger op en daar is weinig voor nodig. 

Onderstaande video geeft bovenstaande procedure wel aardig weer tussen 2.23 min en 3.05 min. Deze  monteur doet het in zijn eentje, maar niet echt voor de eerste keer.. 

https://www.youtube.com/watch?v=f07eAc_Uq50

Succes!

Edited by Henk Helder

Recent heb ik de achterband vervangen voor een Pirelli maar nu blijkt de achterrem nauwelijks meer te vertragen

Remblokjes eruit geweest ?

Omdat het fenomeen zich plotseling voordoet na bandenwissel probeer ik iets te bedenken wat dat zou kunnen verklaren ... kan het zijn dat de remblokjes eruit zijn geweest en andersom teruggeplaatst zijn? Ik kan me geen verplichte oriëntatie van de remblokjes voor de geest halen. In dat geval moet het remblokje opnieuw inslijten op een totaal ander reliëf dus veel minder raakvlak , iig totdat het naar elkaar toe gesleten is? 

Ben geen expert , bijvoorbaat excuus als ik uit mijn nek klets 😉

Edited by robnieuw

Dat zou op zich kunnen maar zou geen verminderde rem werking moeten geven. Er staat een pijl voor de rijrichting op de anti piep plaatjes als ik me goed herinner. Marcel geeft een sponzig pedaal aan en dan is ontluchten de eerste stap. Er zit ook ruim voldoende voering op vlgs de foto. Mocht ontluchten niet helpen dan zou ik de klauw gaan verdenken, maar die komen meestal niet meer goed vrij als ze gereviseerd moeten worden i.p.v. verminderde remwerking. 

Ik heb het ooit bij mijn eigen motor voor elkaar gekregen om alle twee de remblokken aan 1 zijde van de schijf te plaatsen🙃 en dan remt die ook erg slecht, maakt wel een hoop geluid dan.

Misschien is het zo simpel maar wel suf.😥

Dat er sprake is van een ontluchtingsprobleem is wel helder geworden. Dat zorgt op zichzelf voor een sterk verminderde remwerking.

Eerst moeten de luchtbelletjes worden samengeperst voordat er sprake is van enige opgebouwde remdruk. Die druk kan nauwelijks worden opgevoerd, omdat het pedaal dan al aan zijn eind zit. Als de lucht wordt samengeperst door de remwerking , nemen de samengeperste luchtbelletjes daarna hun oorspronkelijke volume weer in en begint het sponzige probleem van voren af aan.  De rem voelt niet hard, maar structureel sponzig of soppig aan. 

Wat kan de bandenwissel ermee te maken hebben?

Bij een bandenwissel wordt het wiel uitgenomen en daarmee ook de remschijf. De remblokjes worden door middel van een of meerdere zuigers uit de remklauw tegen de remschijf aangedrukt doordat de rempomp - in dit geval het rempedaal voor de voet -  de remolie door de leiding naar de remklauw perst. Daar kan de remolie niet verder behalve tegen de beweegbare zuigers in de remklauw,. De zuigers worden door de opgebouwde druk een paar millimeters uit de remklauw geperst en drukken daarbij de remvoering tegen de remschijf aan. Omdat de zuigers tegenover elkaar in de klauw geplaatst zijn, duwen ze de remblokken aan beide kanten tegen de remschijf aan. Die druk veroorzaakt wrijving,  die weer omgezet wordt in warmte en het resultaat is de vertraging van de beweging die wij kennen als remmen. 

Wat kan er nu gebeuren met de remwerking als het wiel - en daarmee de remschijf - wordt verwijderd, bijvoorbeeld voor een bandenwissel? In dat geval komt er door het uitnemen van de remschijf  zo'n 4 a 6 mm ruimte vrij tussen de tegenover liggende remblokken in de remklauw. Als nu per ongeluk het rempedaal heel lichtjes wordt aangeraakt, bewegen de zuigers uit de remklauw naar elkaar toe. Waar eerst de remschijf de remblokken en zuigers nog tegenhield, bewegen beide ongeremd nog verder uit de remklauw. Dan kan het gebeuren dat er een zuiger uit zijn cilindertje van de remklauw valt. Heel vervelend, want daarmee komt er direct lucht in de leiding, zeker als de zuiger zonder meer teruggeplaatst wordt.

Lucht is lichter dan remolie en de binnengedrongen luchtbelletjes zullen naar het het hoogst haalbare punt gedreven worden. Meestal is dat de bovenzijde van de bol staande remleiding of in een gedeelte van de remklauw waar de lucht de leiding niet in kan door een knik of bochtje. Dat hangt van de vorm van de remklauw af. 

Het zou niet verbazen als dit het scenario zich bij de bandenwissel afspeelde. Het is eenvoudig te voorkomen door na het uitnemen van het wiel, of het verwijderen van de remklauw, direct een stukje metaal of hout in plaats van de remschijf tussen de remblokken te plaatsen. Idem dito bij het vervangen van de remblokjes tussen de zuigers Een stukje laminaat voldoet vaak aan de 4 a 6mm maat dikte en voorkomt daarmee veel ellende.

Dat betekent ook dat het niet onmogelijk is dat er tenminste één zuiger beschadigd is bij het terugplaatsen in de remklauw. Daar zijn over het algemeen wel revisiesetjes voor. Beschadiging van de zuiger in de cilinder van de remklauw is goed terug te zien, omdat er dan remolie langs de zuiger lekt en die is dan op de remblokken, op de schijf en / of op de achtervelg terug te vinden. Het niveau van remolie in het rempotje zal in dat geval ook - sneller dan door slijtage van de remblokken - zakken. Ook in het geval van een lekkende zuiger voelt het pedaal aanvankelijk nog redelijk hard aan, maar kan toch langzaam helemaal naar beneden worden bewogen. De druk laat zich niet stabiel opbouwen door lekkage van remolie langs een of meerdere zuigers. Op enig moment is het potje ook leeg en vervalt daarmee alle remwerking.

Oppassen dus! 

Edited by Henk Helder

Bedank allen voor al het meedenken, zeer leerzaam. Aankomend weekend wordt het remprobleem onder handen genomen door een monteur. Mooi leermoment. 

Groet, 

Marcel

Zeker! Van afkijken leer je het meeste.  

Laat je de afloop - behalve dat ie weer remt zoals het hoort - even weten?

Was het alleen ontluchten, of was er meer aan de hand en zoja wat? 

( @appie26 was me 1,347 seconde voor)

Edited by Henk Helder

Even een kleine update over het achterrem-probleem.

Vandaag de reminstallatie ontlucht en het probleem is opgelost, er zit weer vol druk op het pedaal zoals vanouds.

Bijzonder om te ervaren welke impact dit heeft op het functioneren en hoe eenvoudig het op te lossen is (uiteraard met behulp van ervaren hulp) 

Bedankt allemaal voor de hulp en interessse.

Groet en veilige kilometers allen,

Marcel

21 minuten geleden zei Marcel D.:

Vandaag de reminstallatie ontlucht en het probleem is opgelost,

Dat is op zichzelf niet zo verrassend. De belangstelling gaat vooral uit naar het oorzakelijk verband met de bandenwissel.

Heeft de monteur daar nog iets over gemeld? 

De monteur heeft alleen aangegeven dat de remklauw in zijn geheel is los geweest en dat het niet waarschijnlijk is dat dit de veroorzaker zou kunnen zijn.

Het zou puur toeval zijn.