Jump to content
frederik

September weekend - Vogezen 2019

Recommended Posts

Nou, 1800 kilometer verder en ik ben weer thuis 😄mannen bedankt weer voor een onvergetelijk weekend, lekker sturen, lekker eten, goed slapen en goed gezelschap! Wat wil ik nog meer. 

Tot de volgende 

Ik ben er ook weer. Heerlijk weekend. Mooie ritten (bedankt Vincent). Goed gezelschap. Er is aardig wat gedoe in de club, maar dit soort weekenden is gelukkig als vanouds. 

Dat verdient meer deelnemers dan 10. 🍻🍻

Zo nog een bedankje aan Vincent en een ieder die heeft bijgedragen aan dit super weekend . Hans m'n  licht doet het ook weer nieuw lampje . Heb 1925 km gereden . En het jaar is nog niet om . En wat Hans zegt meer deelnemers is voor de mensen die het organiseren ook wel leuk . :like 

Het was een geweldig weekend! We werden elke dag uitstekend verzorgd door Mark en Ietske, het weer werkte mee, de groep was top, en de wegen fabelachtig mooi. Gisteren in 8 uur naar huis gereden, zonder een centje pijn.

Alle deelnemers bedankt voor jullie komst, het goede gezelschap en de saamhorigheid, het gezamelijke stuurwerk, en de sterke verhalen!

Edited by Prop-er

image.png.30855d534337c09138eca416f5dbbc7b.png

Het was even zoeken naar de juiste compositie 4 TDM's en een onzichtbare exoot.

Ondanks de voorspellingen, geen regen.

Volgend jaar de motoren in een vrachtwagen en dan naar Spanje?

Groet uit Amsterdam

Edited by fredadam

Dit is natuurlijk een goede mogelijkheid en zo zijn er meerdere. De autoslaaptrein staat op het forum in een ander draadje genoemd en wordt daar ook becijferd. 

Financieel gezien levert het bovenstaande vervoer geen voordeel op. Integendeel,  het is zelfs een stuk duurder dan 'immer gerade aus'  vanaf de woonplaats te rijden. 

Als de financiën worden uitgewerkt, zien de plaatjes er in het voorbeeld van Barcelona op hoofdlijnen als volgt uit.

Barcelona ligt hier - vanuit een retourtje gerekend - ongeveer 3000 km vandaan.  

De motor op transport en zelf vliegen. 

• vervoer motor:   650
  • aanschaf retourticket : 150
  • aansluitend vervoer: 200

Dan staat de tripteller op 0 en de geldteller op 1000. 

Het aansluitend vervoer gaat over de motor brengen en ophalen, in dit geval België of Brabant. Daar komt het eigen vervoer naar en van de luchthaven bij.

Dat wordt gevolgd door het ophalen en later weer wegbrengen van de motor ' in de buurt van de luchthaven' van Barcelona. Klinkt wat vaag en riekt naar vervoer per taxi.   

Als er vanaf huis met de motor gereden wordt, ziet het financiële  plaatje er op hoofdlijnen als volgt uit:

• Benzine: 240 euro
  • Olie (850 ers) : 15 euro
  • Tenminste één overnachting heen én terug: 100 euro
  • Boodschappen of uit eten/ontbijt : 100 euro 
  • Slijtage banden en ketting: 50 euro 
  • Grote beurt reservering: 50 euro 

De tripteller staat dan op 3000 en de geldteller op 555 euro. 

Het verschil tussen transporteren/vliegen of rijden is financieel gezien 445 euro, omgerekend zo'n 15 volle TDM tanken .  

Er zijn andere verschillen, die heel persoonlijk liggen. Denk  daarbij eens aan de financiële situatie en de beschikbare tijd van de deelnemers. Het grote voordeel van vliegen tov rijden zou zijn dat de reis luxer wordt gemaakt en daardoor ook minder vermoeiend zou zijn. Vanaf Barcelona fris op de motor en meteen de wegen opzoeken van het gewenste gebied. Mijn persoonlijke beleving staat echter in schril contrast met dit veel geschetste beeld. Zo vloog ik onlangs vanaf Marseille met een tussenstop in Parijs naar Nederland en kwam niet uitgerust, maar gebroken aan. Er waren problemen met het vervoer naar de luchthaven toe, daar moest urenlang rondgehangen worden door een vertraging, de plek in het vliegtuig was niet riant maar uiterst krap en vervolgens mocht er tot twee  keer toe gewacht worden op de handbagage, die - ondanks het omschreven formaat en mijn protesten - alsnog in het ruim meegenomen werd. Ik kan me ook wel wat logistieke problemen voorstellen bij het halen en brengen van de motor in combinatie met vliegtickets zonder transfers.  Veel gedoe...

Aan de andere kant: Persoonlijk zou ik 1500 km met slechts één overnachting op mijn TDM niet overleven, dat staat mijn motor wel- maar mijn lijf allang niet meer toe. Zo'n 600 km gaat nog goed en dan ook nog op mijn andere motor. Dat is echt de max bij droog weer, maar als ik de mannen van het Lange Vogezen Weekend mag geloven, is 1500 km in twee dagen op de TDM goed te doen. 

In een week Franse Alpen - waarbij de terugweg met slechts één overnachting werd afgelegd -  heb ik me voorgenomen zo'n afstand over de snelweg nooit meer op welke motor dan ook te rijden. Het is vreselijk saai en je weet niet echt meer hoe je moet zitten na een uurtje of 5. 

Wat komt dan wel in aanmerking voor zo n afstand?

Gewoon lekker sturen met niet één of twee,  maar drie overnachtingen. Vanaf Maastricht kunnen er over de kleinere doorgaande wegen zo'n 500 km per dag afgelegd worden.Daar zijn hele leuke routes heen en terug op te maken die totaal van elkaar verschillen. De reis zelf naar en van Barcelona duurt dan wel 6 dagen ipv  1 of 2 en die extra tijd is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd,.

Zo zal iedereen zijn/haar overwegingen hebben om het een of het ander te kiezen dan wel te laten. Het is wel mooi dat die transportmogelijkheden bestaan. 

Edited by Henk Helder

Ik heb afgelopen 2 dagen in Gerardsmer doorgebracht en in de buurt rondgereden met de auto. Wat een prachtige omgeving. Ik zie dat ik grote gedeelten van de routes ook heb gereden. Het is hard werken in een 35 jaar oude auto zonder stuurbekrachtiging. En tot overmaat van ramp is mijn duim spica gesmolten in de zon. Heerlijk hier en inderdaad prachtige wegen. Morgen naar de champagne streek voor een paar bubbels.

Edited by Japie