Jump to content
mjduijn

Voorstellen en vraag

Recommended Posts

Hi!

Mijn naam is Maarten, ik woon in Amsterdam en ben sinds een maand de trotse eigenaar van een TDM 900A uit 2006.

De motor is jarenlang gebruikt voor woon-werk verkeer en heeft dan ook de nodige kilometers gelopen.

Mijn plan is het wat rustiger aan te doen en hem hoofdzakelijk te gebruiken voor korte ritjes en toertochten.

Tijdens de eerste tocht (zie kaartje) is de motor is zeer goed bevallen, hij rijdt heerlijk rustig, ligt goed in de bochten en heeft een leuk koppel boven de 4500 toeren.

20190713_213339.thumb.jpg.41b24f034d93a7153a142be031627c0b.jpg

Screenshot_20190809-160918_Polarsteps.thumb.jpg.520d95a50be0e5b31e9688a30155527b.jpg

Ik wil het onderhoud voor de motor hoofdzakelijk zelf gaan doen, het werkplaats handboek op dit forum heb ik inmiddels gevonden :)

Direct na aanschaf heb ik maar gelijk de olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, remvloeistof en koelvloeistof vervangen.

De volgende klus staat alweer te wachten: de rechter voorvorkkeerring lekt en is (volgens onderhoudboekje) nog nooit vervangen.

Omdat de motor al wat kilometers heeft gemaakt wil ik ook gelijk maar de glijbuizen vervangen.

Ik twijfel over het vervangen van de chromen voorvork buis, er zitten een aantal pitjes in het en ik heb begrepen dat dit een lekke keerring kan veroorzaken.

Kan dit af met glad maken mbv fijn schuurpapier of kan ik ze beter vervangen?

20190807_163400.thumb.jpg.bff2bee27b5685de11f85294368aa673.jpg

Je zou idd iets kunnen opschuren met K1500 waterproof. Maar voor de rest zou ik gewoon doorrijden zolang ze dicht zijn. If it ain't broken,  don't fix it. Mochten ze ooit lek gaan kun je dan wel kijken wat wijsheid is.

Posted (edited)

net wat Appie zegt, gladschuren en vervolgens vet houden zodat ze niet direct weer gaan roesten.

nieuwe binnenpoten kosten circa 135 euro per stuk, dus even met deze verder scheelt je veel geld.

En, gefeliciteerd met je mooie TDM!

Edited by Pieter H

Die beschadigingen in het chroom zitten toch vrij hoog? Duik je zo diep in de vering deze plekjes het halen tot de keerringen?

Posted (edited)

@mjduijn Gefeliciteerd met jouw motor. En meteen een mooie tocht gemaakt. Ik denk dat de pitjes in het chroom zijn ontstaan door steentjes en/of insecten. Ze zitten inderdaad erg hoog en daardoor volgens mij ook te hoog om de keerringen te halen.

Ik heb een setje schuurpapier gekocht tot en met korrel P3000 waarmee dit zeker moet lukken. Is per velletje te koop.

Edited by Japie

Ja de stofkappen worden sowieso gehaald (er zit nog een pitje aan de zijkant die slecht te zien is)

Ik ga met het schuurpapier aan de slag, bedankt voor de tip