Jump to content
Japie

Vering

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik zou graag willen weten of de vering voor van de TDM's na 2004 zijn aangepast en zo ja heeft het dan zin om in een 2009 model progressieve veren te monteren van Hyperpro, Wilbers, Hagon of een ander merk.

Edited by Japie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japie, jou stuurgedrag kennende , is dat voor mij geen vraag meer😂😂😂😂

dus wil je de bocht niet (weer) missen😎....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 900 heeft een linksysteem, en de vering is daardoor al behoorlijk progressief. (itt tot de 4TX/3VD)

 

Als je toch gaat verhogen, kun je de schokbreker ook mooi gelijk vervangen, maar ik zou dat alleen doen als er met de huidige demper iets niet in orde is. 

 

Hier nog steeds tevreden over de YSS. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden zei Prop-er:

behoorlijk progressief

Dat betreft de achterveer. Maar ik was benieuwd naar de voorveren. Ik heb ergens gehoord dat de voorveren van de nieuwere generatie TDM900 ook al progressieve veren zijn maar kan dit nergens terugvinden. De achterveer is prima in orde dus (nog) niet aan vervanging toe. Verhogen doe ik met kortere links die ik nog ga maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. Deze zijn al progressief. Ervaringen met aftermarket zijn wisselend. Heb het idee dat de dunnere olie die met de nieuwe veren wordt meegeleverd voor de voornaamste wijziging zorgt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden zei Prop-er:

Klopt. Deze zijn al progressief. Ervaringen met aftermarket zijn wisselend. Heb het idee dat de dunnere olie die met de nieuwe veren wordt meegeleverd voor de voornaamste wijziging zorgt. 

 

Standaard veren zijn niet progressief, maar twee traps gewonden. 

Bij Hyperpro wordt olie 15 meegeleverd, dikker dan standaard dus. 

Standaard is SAE 10. Mijn 900 reageerde op de dikkere olie niet goed. terug naar SAE 10 en daarna ook de hoeveelheid olie aangepast aan mijn wensen. kwam uit op 170 mm  ca 450 ml per poot.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf 2004 zijn de voorveren aangepast. Zijn een stuk "slapper" geworden.

 

>  2004   0-80 mm          6.86 N/mm  < 2004  5,39 N/mm

                80-150 mm      9,32 N/mm                7,84 N/mm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎7‎/‎21‎/‎2019 om 5:07 PM zei Nico:

 

Standaard veren zijn niet progressief, maar twee traps gewonden. 

Bij Hyperpro wordt olie 15 meegeleverd, dikker dan standaard dus. 

Standaard is SAE 10. Mijn 900 reageerde op de dikkere olie niet goed. terug naar SAE 10 en daarna ook de hoeveelheid olie aangepast aan mijn wensen. kwam uit op 170 mm  ca 450 ml per poot.

 

Dat klopt, SAE15 in een TDM900 werk averechts, daar weet Japie alles van, daar zijn wij dus ook met Japie zijn vorige TDM achter gekomen.

Progressieve voorveren zou ik zeker doen, ook vanwege jou postuur, je zal merken dat je veel stabieler de bocht instuurt. (zolang er geen bult hout in de buitenbocht ligt)

De achterschokbreker van een 900 is best goed, dus die zou ik niet meteen vervangen.

Let er wel op dat je het juiste type veren bestelt, de wanddikte van de voorvorkpoten is vanaf bj 2004 dunner,dus de veren zijn iets groter qua diameter!

 

Hagon, Wilbers, Hyperpro is qua voorveren wel gelijkwaardig, bij alle merken krijg je volgens mij ook langere veren en laat je de originele vulbus van ca 120mm lang er uit.

Wel SAE 10 vorkolie toepassen!

groet,

 

Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 7/21/2019 om 5:07 PM zei Nico:

 

 

Standaard is SAE 10.... kwam uit op 170 mm  ca 450 ml per poot.

 

 

Ik ben op zoek naar dit soort data voor Hyperpro veren op de 4TX ?

Heb een lekkende schokbreker .. ga t zelf proberen .. tips , valkuilen en namen van leveranciers van onderdelen zijn welkom 👍

bvd Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei robnieuw:

Heb een lekkende schokbreker.......

voor of achter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bij Hyperpro, maar ook bij iedere Yamahadealer is alles te koop om je voorvork te servicen. Seals, olie, stofkappen eventueel glijbussen. 

Volgens Wph,

Voor +1996 modellen suspesionoil 01

Hoeveelheid olie 515 cc

Olieniveau 130mm gemeten vanaf de top van de buis.

Dit gaat uit van de standaard situatie, bij gebruik van bv Hyperproveren is het anders, je kan dat bij hun navragen.

Er is hier op het forum een draadje die het demonteren van de vorkpoten beschrijft.

Grt,

Chris

 

Edited by chris

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik ga voor de Hyperpro. Heb ik tot nu toe mee gereden dus bevallen prima. Bedankt iedereen voor de adviezen.

Edited by Japie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Chris. Heb Hyperpro een mailtje gestuurd voor een offerte. Als dat meevalt dan mogen zij het doen, valt het tegen dan vraag ik de info daar op en doe ik het zelf. Ik ga nu op zoek naar dat draadje waar je t over hebt 👍 ,  thx Japie voor het meeliften in jouw draadje 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyperpro reageert niet ( vakantieperiode ?). Heeft iemand de data voor luchtkamer of olievolume voor de combi Hyperpro/4TX voorvork? Ik ga uit van SAE10.

 

bvd 

Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information