Jump to content
robnieuw

Aanhaalmoment

Recommended Posts

22 minuten geleden zei robnieuw:

3746EE3D-31D0-4468-B1D8-95087BB8223E.jpeg

Doorgerotte bochten dus...... dat verklaart ook je idee dat de pakkingen lek waren.

Yep ,  ga straks een Dremel kopen voor de volgende fase zoals de meesten al vanaf het begin voorspelden 🙄

Dank je Vincent. Ik heb nog wat liggen , kijken hoever ik daar mee kom.

9F45325D-8339-44D9-8EA6-D579EC17BDB1.jpeg

@appie26 

1 uur geleden zei appie26:

Het komt nog wel eens voor dat de bochten net achter die flenzen zijn doorgerot. Moeilijk te zien maar misschien kun je eerst ff proberen te checken of dat zo is, want straks zit je moeilijk te doen om die flenzen te sparen en zit je sowieso aan andere bochten vast omdat ze zijn doorgerot.

Dat was wel de spijker op zijn kop 👍

12 minuten geleden zei Prop-er:

Owww, nou, dan komt het goed met die vakantie!

Je onderschat mij .. er zijn nog vele manieren waarop ik dit klusje kan verkloten ..😂😂

Als ik zie door hoeveel materiaal ik heen moet op Vincents foto dan denk ik toch aan de haakse slijper .. ga ik die halen.

Posted (edited)

Ik heb het idd gered met een normale haakse slijper met van die 1 mm dikke doorslijpschijfjes erop. En dan wel heeeeel voorzichtig slijpen!

Edited by appie26

Posted (edited)

Dit klusje heeft mij ongeveer 3 dagen gekost...  :D

Een bus WD40 verder en een hoop wrikken kwamen de schroeven en de flenzen eindelijk los. De schroefdraden zaten helemaal vol met zand en roest.

Edited by MrSchneider92

Nee, hoor. Voorwiel van de grond en stuurtje opzij.

2 uur geleden zei Prop-er:

Zo, zelfs het voorwiel eruit getrokken?

Posted (edited)
2 uur geleden zei MrSchneider92:

Dit klusje heeft mij ongeveer 3 dagen gekost...  :D

Een bus WD40 verder en een hoop wrikken kwamen de schroeven en de flenzen eindelijk los. De schroefdraden zaten helemaal vol met zand en roest.

Mmm , ik voel de behoefte aan een tap-setje ontstaan 😉

En hoofdpijn 

Edited by robnieuw

Posted (edited)

Ik heb dit een paar keer aan de hand gehad, 1 keer waren de bochten lek maar zaten ze er nog aan, de 2e keer waren ze ook onder de flens afgebroken. Geen idee of het kwaad kan maar ik wilde absoluut voorkomen dar er rommel of ijzer/allu slijpsels in de cilinders terecht kwam. Ik heb de uitlaatgaten zorgvuldig afgedekt. Misschien niet nodig..... better safe than sorry....

Ik slijp de flenzen door naar de tapeinden toe, van boven en onder, je krijgt dan ruimte om een stukje van de flens weg te tikken... Zo zal iedereen een handigheidje hebben.

Grt,

Chris

Edited by chris

Posted (edited)

Hi, 

ik probeer de flenzen eraf te krijgen en ik begreep dat hitte goed werkt.

Nu heb ik de brander erop gezet en de flens komt idd los ... vloeibaar. 

Toen dacht ik: de cilinder is toch ook alu .. misschien moet ik maar weer eens advies vragen voor mijn cilinder vloeibaar wordt . Ik heb nog nooit van de methode ‘ smelt ze eraf ‘ gehoord 😬

Is dit prima of moet ik hier onmiddellijk mee stoppen ? Het is lokaal en de tapeinden het enige contact met de cilinder en cilinder is een massieve heatsink ... ? 

De flens rest op het 2e tapeind is er ook al af maar die verwarmde ik iets minder en die brokkelde eraf. 

14F0C0A2-B649-47EA-B92C-02E8BE79DE10.jpeg

90B94596-109A-4899-A748-90734E8682C5.jpeg

EC70D4D3-E29C-41FB-9701-010ADCE8C06B.jpeg

E9FBA386-408F-419A-94AE-9D6643BAB673.jpeg

Edited by robnieuw

Pfff, nou, zo heet durfde ik ze niet te stoken, maar effectief is het wel!

Dat stalen tapeindje wordt natuurlijk wel loeiheet, maar je hebt gelijk dat het blok wel massa heeft. (En Alu geleidt warmte als geen ander)

Je hebt toch het blok geraakt met de flex. En er zit nog een stuk bocht in de uitlaatpoort vast?

En de tapeindjes zien er niet al te fris meer uit. Zou je die nog goed krijgen met wat reinigen/borstelen en opsnijden?

Dit is zo'n klusje waarbij het alleen maar lastiger lijkt te worden, naarmate je verder komt. 

Ja , de stalen bochteinde zit er nog in. Ik stopte ermee toen ik dacht dat dit wel wat risico’s zou kunnen inhouden maar ik ga gewoon door met de smelt-methode en dan pas kijk ik of de bochteindes eruit komen. Tapeind kwaliteit is volgend probleem. 

Hoe bedoel je dat ik het blok geraakt heb met de flex ? Er zitten inkepingen in de bochteinde , bedoel je dat ? Zal wel een professionelere term voor zijn ...

Ik zou het persoonlijk niet zo heet willen stoken. Ook niet nodig inslijpen boven en onder het tapeind... uitkijken dat ji het tapeind niet te heftig meepakt.. gewoon Dremel plus speciaal slijpschijfje. Als alles eraf is de schroefdraad voorzichtig weer optappen.

Wat Chris zegt.... Dat smelten vind ik niet echt een idee. Ik durf ook niet te zeggen wat het roodgloeiend stoken met de tapeinden doet. Het zou kunnen dat je de materiaal eigenschappen van die tapeinden beïnvloed. 

Mij is destijds verteld om flink op de flenzen te kloppen om zo de oxide laag tussen tapeind en flens te breken. Dat zou ik eerder doen en ja dat kan even duren........

Als je een pijptang/griptang om het overblijvende stuk alu zet, en je tikt die met een hamer in de rondte, komt 'ie (bij mij tenminste) eenvoudig los. 

Ff de discussie  heet stoken 😈 ...... Wel uitkijken dat er geen tapeind afbreekt... Is ook een leuk klusje om dat weer in orde te krijgen...