Jump to content
robnieuw

Aanhaalmoment

Recommended Posts

Posted (edited)

Kan t niet vinden .. aanhaalmoment van de 4 inbusbouten waarmee je de uitlaat aan de cilinder trekt. Iemand ? Thx Rob

Edited by robnieuw

Thx Nico, niet raar dan dat ik niets kan vinden. 

Maar hier een foto van de situatie .

7A147AD2-E2BB-4502-B307-DB2A76770C3C.jpeg

Posted (edited)

vlg Haynes:

aanhaalmoment  20 Nm

Edited by Nico

en na de eerste ritten nog eens natrekken, de nieuwe pakkingringen krimpen nogal wat, daardoor ben je de voorspanning weer kwijt..

Posted (edited)

Dus ik denk .. alles gaat los .. andere pakkingen erin en klaar is Rob.

Geen beweging in te krijgen 😂

uitlaat verder op de fiets beetje gelost om wat beweging erin te krijgen. Motor gestart om m flink heet te maken. Ik dacht dat de uitlaatdruk m misschien los zou blazen .. niets .. iemand nog ideeën om uit te proberen ?

BEAE64A9-15C6-40F6-8903-9E4CB2F04C33.jpeg

Edited by robnieuw

Posted (edited)

De flenzen zitten vast geroest op de draadeinden. Imal erop spuiten en de flenzen los kloppen zijn de eerste poging.  Openslijpen en stukje voor stukje wegpellen vaak de enigste oplossing. 

Edited by appie26

Idd wat Appie schrijft... vaak blijft als enige optie over het kapot slijpen van de flenzen. Ik gebruik er de Dremel voor met kleine slijpschijfjes. Het is jammer dat je daarna behoorlijk aan de beurt bent voor nieuwe voorbochten.. ze zitten makkelijk rond de €200,00.😦

Grt,

Chris

Posted (edited)

Ik heb (nog) niet het idee dat ze super vastgerot zijn. Ik kan er alleen niet goed kracht op zetten. Zou er het liefst een koevoet tussen zetten. Ik ga morgen eerst het achterdeel eraf halen ( het ruimteschip ) zodat ik alleen de voorbocht overhou. Kijken of ik dan wat kan wrikken en tikken. (Appie’ s eerste suggestie; Geestelijk ben ik nog niet toe aan de tweede 🙄)

thx Appie & Chris 👍!

Edited by robnieuw

Hoi rob, ik heb hetzelfde eens aan de hand gehad, heb het toen voorzichtig met een steen beitel gedaan steeds een stukje aan elke kant, en goed wd40 en veel geduld, ze zijn er heel afgekomen. 

Zou het met een slagtrekker ( slide hammer ) misschien lukken ? Iemand wel eens geprobeerd? 

1 minuut geleden zei robnieuw:

Zou het met een slagtrekker ( slide hammer ) misschien lukken ? Iemand wel eens geprobeerd? 

Ik heb jaren geleden met twee armen van een pullytrekkker en een steekastrekker iets in elkaar geknutseld. Helaas geen foto van gemaakt . Ook eens een trekker gezien die gemaakt was van een Mercedes injector trekker.  Meestal kiest men ervoor om de  flens door te slijpen met een dremel.

Yep, ik had nog een klem gemaakt om de poten van de trekker tegen de flens te drukken.. Zorg wel dat je goed in lijn trekt. Zijn maar dunne boutjes 

Het komt nog wel eens voor dat de bochten net achter die flenzen zijn doorgerot. Moeilijk te zien maar misschien kun je eerst ff proberen te checken of dat zo is, want straks zit je moeilijk te doen om die flenzen te sparen en zit je sowieso aan andere bochten vast omdat ze zijn doorgerot.

Ik was er ook even zoet mee. Alles geprobeerd om  het er heel af te krijgen, totdat ik erachter kwam dat op de nieuwe bochten natuurlijk gewoon nieuwe flenzen zitten. 

De flenzen zijn van aluminium, en dat gaat in het gat uitzetten door corrosie, totdat de boel muurvast zit. Je kunt |IMAL spuiten tot je een ons weegt, maar dat helpt niet tegen het kneiterharde aluminiumoxide.

Ik heb gebeiteld, geklopt, gemept, gebeukt, bandenlichter er tussen, niks nada nul beweging in te krijgen.

Nieuwe bochtenset: HPS of https://www.uitlaatstore.nl/yamaha-tdm-850/uitlaat-delkevic-bochtenset-tdm850

IMG_20190225_180158.thumb.jpg.43bd5fdee290ba43c5d675d58b2e73dc.jpg

En het treurige maar ook wel komische van dit verhaal is dat ik ‘ff’ de lekkende pakking wilde verwisselen voordat ik deze week op deze motor naar Frankrijk zou gaan ..

Change of plan ?

soms, als je de boel op spanning zet, kun je precies zien welk draadeind echt vast zit, en welke nog wat beweging hebben.

Degene die vast zitten, ernaast voorzichtig doorslijpen met de haakse slijper met dunne schijf. 

Zodra de boel door is, kun je delen verwijderen.

Wat dan nog om het draadeind vast blijft zitten, krijg je los door de draaien, met een griptang.