Jump to content
Japie

ADDINOL

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met Adinol olie voor de TDM900. Ik weet dat al sinds mensheugenis zweren bij Putoline. 

Ik heb een verse TDM900 gekocht van Rowdy die zweert bij Addinol olie.

Addinol.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik heb werkelijk geen idee, maar ik ben lol. natuurlijk wel benieuwd naar je verse TDM

Edited by ThomasTDM
Gekwantificeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuten geleden zei ThomasTDM:

we zijn natuurlijk wel benieuwd

Voordat we weer discussies krijgen zou ik "we" liever gekwantificeerd willen zien maar omdat jij aandringt: Het is een TDM900 GT ABS "black edition" geworden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ritalix ivm met z`n "onrustige" gedrag?

de TDM dan hoor!

sorry jaap.

leuk gevonden Rob. 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

in ieder geval wel de juiste viscositeit nemen.

ik ken het merk verder niet, let er wel op dat je motorfiets olie koopt ivm de natte platenkoppeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan, maar een 900 heeft zulke dikke olie niet nodig.

10W50 lijkt een mooie 4 seizoenen oplossing. Maar 10W40 is ook prima. 

 

Screenshot_20190718-183610_Drive.thumb.png.01c55a4817c4ac87764cd283c2b701b7.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden zei Prop-er:

10W50 lijkt een mooie 4 seizoenen oplossing. Maar 10W40 is ook prima. 

10W50 is dan meteen de breedste keuze. Doe je het nooit fout. -10°C tot +45°C

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie wel een verschil maar lijkt me triviaal.

10W40 is synthetisch en 10W50 is Volsynthetisch

10w40.JPG

10w50.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide zijn volsynthetisch. Er zijn van Addinol ook half-synthetische oliën, maar dan staat dat ook duidelijk op de verpakking. 

 

Ik zou voor de 10W40 gaan. Die olie is flink dunner dan de 10W50, en dus betere smering bij koude motor. Je lijkt me namelijk niet het type dat eerst 10km rustig aan warm rijdt.

 

En zo vaak rij je niet met hele hoge temperaturen. En nou kan ik het mishebben, maar zit er een groot verschil in olietemperatuur bij hoge buitentemperatuur in combinatie met een watergekoeld blok? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden zei Prop-er:

En zo vaak rij je niet met hele hoge temperaturen. En nou kan ik het mishebben, maar zit er een groot verschil in olietemperatuur bij hoge buitentemperatuur in combinatie met een watergekoeld blok? 

Nee, lijkt mij niet uit te maken omdat je gekoeld blok hebt. Ok ik ga voor de 10W40 omdat die er waarschijnlijk in is gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden zei Prop-er:

...... nou kan ik het mishebben, maar zit er een groot verschil in olietemperatuur bij hoge buitentemperatuur in combinatie met een watergekoeld blok? 

Lijkt mij wel. Maar denk dat dat niet erg is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Lijkt me niet, hoor. Een TDM blok is warm als hij ongeveer 80° - 90°C is. De waterkoeling houdt het blok op deze constante temperatuur. De olie neemt dezelfde temperatuur aan. Of het buiten nou 0°C of 40°C is, het blok blijft 80° - 90°C. 

 

Dus die temperatuur in het schema (-10 tot 40 voor 10W40) gaat eigenlijk alleen over de starttemperatuur, als het blok nog koud is. 

 

Hier kun je ook mooi het verschil zien: als het buiten koud is (-7°C), duurt het langer voor het blok op temperatuur is. Olietemperatuur loopt max. 10°C achter op watertemperatuur. 

 

 

 

Engine-coolant-blue-lines-and-oil-temperatures-green-lines-temperature-evolution.png

Edited by Prop-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

De TDM is wel een stuk sneller op temperatuur dan de auto in dit voorbeeld. (30 minuten!!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viscositeit van Motorolie

 

Viscositeit

De viscositeit geeft de mate van vloeibaarheid van olie aan gemeten bij een vastgestelde temperatuur. Men spreekt ook wel over de dikte van olie. Viscositeit wordt in de techniek bij bv. vetten ook wel aangeduid in graden Engler.

  

SAE (Sociëté Automotive Engeneers = technische standaardisatieclub)

De viscositeit van motorolie wordt bepaald door het SAE-classificatiesysteem en wordt uitgedrukt in een SAE-getal. Het SAE-getal geeft geen scherp begrensde viscositeit aan, maar vertegenwoordigt een viscositeitgebied. SAE staat voor Society of Automotive Engineers een vereniging van automobieltechnici vooral afkomstig uit Amerika, die zich zich ten doel stelt om de viscositeitwaarde van oliën te standaardiseren. Over de gehele wereld heeft een SAE-getal dezelfde betekenis.

 

SEA-getal

Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van

de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik.

 

SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.

De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100 graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij

100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters

SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 30, 40 en 50.

Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5 graden Celsius tot 35 graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W,

5W, 10W, 15W, 20W en 25W.

De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.

 

We onderscheiden:

* Mono- of single- grade oliën

* Multi-grade oliën

 

Mono-grade oliën

De mono- of single- grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.

 

Multi-grade Oliën

Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.

Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum

vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.

 

Viscositeitbepaling

De viscositeit bij 100 graden Celsius wordt gemeten met behulp van een capillaire viscositeitmeter. Hierbij stroomt een afgepaste hoeveelheid olie door een nauwe glazen buis van hoge precisie (capillair) waarbij de uitstroomtijd wordt gemeten. De zo verkregen viscositeit noemt men kinematische viscositeit en wordt uitgedrukt in mm2/S. Deze SEA-methode meet de viscositeit van de olie die terugstroomt vanuit de cilinderkop naar het carter van de motor.

 

De Europese automobielconstructeurs hebben in 1985 besloten ook met eigen voorschriften te komen (CCMC) waarbij de olie wordt getest bij 150°C en onderzocht op gevoeligheid voor tijdelijk en blijvend viscositeitverlies. De CCMC bepaalt de viscositeit van de olie die zit tussen drijfstanglager en kruktap, nok en stoter, zuiger en de cilinderwand. De CCMC viscositeitsmeting vindt plaats onder hoge temperatuur en hoge afschuiving (shear). De afkorting van deze testmethode is HTHS (HIGH Temperature High Shear).

De viscositeit bij lage temperaturen wordt gemeten met een dynamische viscositeitsmeter (CCS = Cold

Cranking Simulator = nabootsing van de koude start) en wordt uitgedrukt in mPa.s. De zo verkregen viscositeit noemen we dynamische viscositeit.

De verpompbaarheid van de olie bij bepaalde lage temperaturen wordt gemeten met behulp van een Mini

Rotary Viscometer (ASTM D 3829)

 

 

Viscositeitindex

De viscositeitindex afgekort V.I. wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal die het verband aangeeft tussen de vloeibaarheid en de temperatuur van de olie. Hoe hoger het V.I. getal is des te minder invloed heeft de temperatuur op de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie.

Olie met een lage V.I. is dik bij lage temperatuur en dun bij hoge temperatuur. Olie met een hoge V.I. is minder dik bij lage temperatuur en minder dun bij hoge temperatuur.

Multi-grade- en synthetische oliën hebben een V.I. tussen de 140 en 190. Het V.I. coderingcijfer is een kwaliteitsaanduiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mooie groene kleur die Addinol verpakking. 

Daar is over nagedacht!!!!!

Edited by Nico

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information