Jump to content
Gyssertje

TDM 850 houdt in

Recommended Posts

Goedendag, 

Een tijd terug heb ik een TDM 850 gekocht voor een mooi bedrag. Helaas bleek er veel aan te mankeren, daarom de motor weggebracht naar HPS die er flink wat uren in heeft gestoken om hem weer goed te krijgen. Helaas was het brandstofgebruik hierna (nog) vrij hoog (1 op 12) en gingen iets later de voorvorkkeeringen. Hierna zelf de brandstofpomp vervangen, dit loste het vebruikprobleem helaas niet op. De motor reed verder prima.

Nu staat de motor bij een zaak in de buurt waar ze  de keeringen hebben gedaan en het verbuik op wilden lossen. Ze hebben alles even los gehad om na te lopen of ik de pomp goed had aangesloten en de afstelling gecontroleerd. Helaas bij het terug in elkaar zetten houdt de motor nu in, onderin en stationair loopt hij goed, maar hoger in toeren houdt hij heel erg in. Bij de motorzaak weten ze het ook even niet omdat ze alles wat ze los hebben gehad weer zijn nagelopen. Ik heb aangeven dat ik hier wel een post zou doen om wat nieuwe tips en ideeën op te halen aangezien hier de kennis zit! 

Bij HPS zijn o.a. de carbs gereviseerd, de bougies vervangen, luchtfilter en aansluitrubbers, dus je zou bijna zeggen dat het hier niet in kan zitten.

Er zit inmiddels meer geld in deze pekelfiets dan in mijn 'hoofd' motor. Het blokje heeft nog maar 32k gedraaid, dus ik hoop er straks mooi wat km's mee te maken!

Alvast bedankt voor het meedenken! 

TDM zwart.jpeg

hebben zij de mengselschroeven anders ingesteld en de gasnaald misschien leger gezet?

zit het luchtfilterhuis wel goed op de carburateurs?

Op 7/6/2019 om 9:06 AM zei Pieter H:

hebben zij de mengselschroeven anders ingesteld en de gasnaald misschien leger gezet?

Dat klopt allemaal nog zegt hij. Ook heeft hij de oude brandstofpomp en een los tankje geprobeerd. 

Ik had laatst ook zoiets: inhouden vanaf 5000 toeren bij meer dan halfgas. Onderin de toeren niks te merken.

Er was 1 van de membranen in de carburateurs kapot. Dat kun je vrij eenvoudig controleren door het luchtfilterhuis eraf te halen, en de motor dan te starten. Als je dan een beetje met het gas speelt moeten beide gasschuiven tegelijk bewegen. Bij mij deed eentje niks.

Als je de schuiven (met de motor uit) omhoog duwt met de hand kun je controleren of ze soepel bewegen.

Btw ik heb dezelfde fiets met een vergelijkbare km stand, de mijne is uit 1997.

Dat membraan probleem kwam van de ene op de andere dag.

16 uur geleden zei MipeTDM:

Ik had laatst ook zoiets: inhouden vanaf 5000 toeren bij meer dan halfgas. Onderin de toeren niks te merken.

Er was 1 van de membranen in de carburateurs kapot. Dat kun je vrij eenvoudig controleren door het luchtfilterhuis eraf te halen, en de motor dan te starten. Als je dan een beetje met het gas speelt moeten beide gasschuiven tegelijk bewegen. Bij mij deed eentje niks.

Als je de schuiven (met de motor uit) omhoog duwt met de hand kun je controleren of ze soepel bewegen.

Dank voor je reactie, ik heb het doorgestuurd. De membranen zijn nog goed. 

Op 7/9/2019 om 11:36 PM zei mwinter:

staan de carberateurs wel synchroon

Die zijn gesynchroniseerd bij het grote onderhoud.

On 7/6/2019 at 9:06 AM, Pieter H said:

Dit kun je zelf makkelijk checken als je de tank er even af haalt. Het monteren van het luchtfilterhuis op de carbs is op z'n zachts gezegd een listig klusje. Eigenlijk past het niet, eigenlijk wil het niet, maar ineens zit hij er toch op. Likje vet doet trouwens wonderen. 

Andere verdachten: hoofdsproeiers vervuild, bobines, kabels of bougies. Luchtfilter niet vervuild? 

Op 7/12/2019 om 12:57 PM zei Prop-er:

Andere verdachten: hoofdsproeiers vervuild, bobines, kabels of bougies. Luchtfilter niet vervuild? 

Inderdaad heeft het zin om andere oorzaken niet uit het oog te verliezen: een slechte vonk, bijvoorbeeld door slechte bougiekabels kan dit ook veroorzaken.

@TS: Misschien kun je nog even uitleggen of het inhouden alleen bij hoge toeren, hoge toeren gecombineerd met veel gas, of alleen veel gas gebeurt.

Vervuilde hoofdsproeiers zijn in mijn ervaring trouwens meer van effect op de gas hendelstand veel/volgas) dan op bij welk toerental hij inhoudt.

@TS;:Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tijdens het inhouden de choke een beetje aantrekt (waarmee het mengsel verrijkt).

Op 7/12/2019 om 12:57 PM zei Prop-er:

Het monteren van het luchtfilterhuis op de carbs is op z'n zachts gezegd een listig klusje. Eigenlijk past het niet, eigenlijk wil het niet, maar ineens zit hij er toch op. Likje vet doet trouwens wonderen. 

Mijn ervaring is, dat dit in het niet valt bij het aandraaien van de klembanden van carburateur op de inlaat...of bij het afstellen van de stationair mengsel schroeven...😅