Jump to content
mwinter

benzine gebruik van tdm 900

Recommended Posts

het ziet ernaar uit dat ik binnenkort flink woonwerk kilometers ga maken zo'n 120 km per dag.

wat verbruikt een 900 als je rustig met het verkeer meehobbel  met zo rond de 100 km per uur.

de 3vd 850 gaat echt niet veel zuiniger dan 1:18

oh ik had gedacht dat  een 900 nog wel iets zuiniger zou zijn bij rustig boemelen.dan wordt het misschien toch zo'n honda nx 700 of zoiets, getver

Posted (edited)

Woon werkverkeer met 120 km per dag? Dan zijn er toch andere factoren die minstens zo belangrijk zijn dan het benzineverbruik?

Bij woon- werkverkeer op die relatief grote afstand - ik deed het jaren achtereen met minder km - is  een goede bescherming tegen de elementen veel belangrijker dan een marginaal meer/minder verbruik van benzine. Bij woon- werkverkeer rijd je immers ook als het regent, vriest en..... als er gepekeld wordt.  

Denk in dat geval eens aan de oude K75/100/1100 - Reise Tour van B.M.W., waarmee je  goed beschermd door weer en wind en....... de pekel kunt rijden. Die oude K serie gaat niet stuk, kost geen drol meer en gebruikt tussen de 1 op 16 en 1 op 20. Een en ander hangt van het vermogen af, zo verbruikt de k75 het minste en rijdt ook tot 120 km/uur  fijner dan zijn grote broers. De RT kuipen - vooral als je een Jos Schurgers kuip of beweegbaar scherm kunt scoren - garanderen een goede bescherming, die een TDM  of een Honda NX je niet kunnen bieden. Daar zijn die fietsen niet op ontworpen en niet voor in de markt gezet.  

Wil je nieuwer en moderner rijden met wat minder vermogen en onder alle weersomstandigheden, dan blijkt de Honda Dauville per gereden km het goedkoopst te zijn en een goede bescherming te bieden. Daar staat tegenover dat de nickname van deze machine Dulle-Ville is, wat wel iets aangeeft over de beleving op deze machine. Onderhoudskosten en afschrijving zijn posten die je op kosten kunnen jagen, waarbij de kosten van het verbruik verbleken.   

De NX 7 heeft tenminste één kenmerk gemeen met de R.T' ees: ze zijn vooral heel saai. Dat kun je van een TDM 900 niet zeggen. 

Die laatste  jaag je - nadat jezelf  twee thermopakken over elkaar hebt aangetrokken - toch de pekel niet in? 

Edited by Henk Helder

2 uur geleden zei Henk Helder:

.......... vooral heel saai. Dat kun je van een TDM 900 niet zeggen. 

Die laatste  jaag je - nadat jezelf  twee thermopakken over elkaar hebt aangetrokken - toch de pekel niet in? 

Zekers wel....altijd fun in weer en wind

Yamaha heeft mooie en zuiinige scooters.

Speciaal voor dit werk. Sturen ook niet verkeerd. ( de TDM hou je er gewoon bij voor de lol en om lid te kunnen blijven )

Posted (edited)

Yamaha heeft de beste scooter - die op dit moment leverbaar is - in zijn assortiment: de T Max. Een soort raket die door de meeste motoren niet bij te houden is, zeker niet op de eerste kwart mijl. .De CVT laat het blokje altijd draaien op het meest effectieve koppel/vermogen toerental. Maar... de zit en de bescherming ervan vond ik wat tegenvallen en de beleving - muv de genoemde raketstart - is door het constante gesnor echt beneden peil. 

Maar.... als je je tot Yamaha wilt beperken, dan is er nog een hele andere grensverleggende spannende oplossing:  https://tdm-trx-tracer.nl/forums/topic/4240-mega-motormanifestatie-2019-ervaringen/?do=findComment&comment=56077. Biedt veel vermogen in combinatie met allerlei elektronische hulpmiddelen. De zit , de bescherming en vin het bijzonder de wegligging zijn werkelijk uitmuntend met een beproefde en vlot schakelende zesbak onder de linkervoet.   

Maar ja, ik ben zo n Jan Jurk jurk die zelfs een afgeschreven toermotor na een pekelrondje zou vertroetelen. Laat staan de gesuggereerde fonkelnieuwe machine,, zoals die hierboven wordt aanbevolen. Het zal de leeftijd zijn, waste vroeger de ' het hele jaar door motorfietsje'  alleen in het voorjaar . Dat was overigens meer even afspoelen met de tuinslang, waarna de ondergrond wit uitsloeg.

De suggestie van @Nico   om de beleving in stand te houden met de TDM 900 , is een uitstekend  advies. 

Edited by Henk Helder

Mijn TDM verbruikte toen ik er nog op kon rijden +_ 1 op 22,5 en dat als ik sportief reed en als ik erg rustig reed dan haalde die 1 op 25.

Maar toen waren de carburateurs nog niet synchroon gesteld.

Dus hij kan het wel hoor.

Gr,

Jan van Ingen

13 uur geleden zei Lonelyrider:

Mijn TDM verbruikte toen ik er nog op kon rijden +_ 1 op 22,5 en dat als ik sportief reed en als ik erg rustig reed dan haalde die 1 op 25.

Maar toen waren de carburateurs nog niet synchroon gesteld.

Dus hij kan het wel hoor.

Gr,

Jan van Ingen

Jij bezit toch een 900?

Welke carburateurs?    :]

@Prop-er

Ja ik heb een 900 M-thing je geeft toch gas?

dus als de vlinder kleppen niet gelijk staan kan je een hoger verbruik hebben.

je regelt via je gashendel deze kleppen en ja het is inspuiting maar ook hier heb verschillende versies van direct of indirecte inspuiting.

dus ja je hebt carburateurs voor de lucht regeling of heten die dingen dan anders? 

Ik wil graag leren maar ik weet niet anders!!!!!!!!

Gr

Jan van Ingen

leuk die verschillende reacties . maar ik ga echt never nooit niet met een scooter rijden .en ook een lompe toerbak met zo'n giga badkuip is echt niks. voor een stukje van 60 km is dat echt niet nodig. ik  hoop een motor te vinden  met een verbruik rond 1op 25,1-op 30   de bmw f650  een pitter doet dat makkerlijk rijdt ook wel erg leuk en die honda schijnt ook wel erg goedkoop te rijden. om het binnen het clubje te houden.iemand ervaring met de mto7 tracer?schijnt ook erg zuinig te rijden

3 uur geleden zei mwinter:

leuk die verschillende reacties . maar ik ga echt never nooit niet met een scooter rijden .en ook een lompe toerbak met zo'n giga badkuip is echt niks. voor een stukje van 60 km is dat echt niet nodig. ik  hoop een motor te vinden  met een verbruik rond 1op 25,1-op 30   de bmw f650  een pitter doet dat makkerlijk rijdt ook wel erg leuk en die honda schijnt ook wel erg goedkoop te rijden. om het binnen het clubje te houden.iemand ervaring met de mto7 tracer?schijnt ook erg zuinig te rijden

Allemaal prima motoren, maar ik denk niet dat je goedkoper en beter motor kunt rijden dan op een TDM900, laag verbruik, lage onderhoudskosten door de lange service intervallen, best gunstig geprijsde onderdelen... dus...? waarom verder zoeken?

De Tracer MT07 is inderdaad een prima motor, maar vrij klein... dus als je zelf niet al te groot bent is dat ook een prima keuze!

ik heb ook wel een beetje mijn twijfels bij de tdm 900. ik heb er wel eens een stukje mee gereden en vond de injectie echt shockerend slecht . nog nooit een motor gevoeld  die zo erg 

fharruckeld oftewel  schokken bij deellast. dat vind ik nogal een irritatiefactortje

Posted (edited)
47 minuten geleden zei mwinter:

zo erg 

fharruckeld oftewel  schokken bij deellast. dat vind ik nogal een irritatiefactortje

Dat heet motor- karakter en een beetje motorrijder houdt daar rekening mee.

Misschien ben je toch beter af met een CVT automaatje op  2 of 3 kleine wieltjes, badkuipje aan de voorzijde en een schermpje waar je niet over- maar doorheen kijkt.

Edited by Henk Helder

Posted (edited)

Een goede afstelling doet wonderen. Een  900 loopt soepeltjes zonder schokken!! 

De injectors zijn gevoelig voor "oude" en vervuilde brandstof. Zeker met de ethanol toevoegingg. Een flesje injectorcleaner en een tank echte super is dan de oplossing 

Edited by Nico
type fout

8 uur geleden zei mwinter:

slaat nergens op

Nou dat slaat wel ergens op het is een 2 pitter en die heeft een bepaald karakter een 4 pitter heeft veel minder trillingen dan een 2 pitter en dat heet karakter net als de ene is agressieve en de ander heeft humor.

De 2 en 4 pitter karakter van een motor is niet te vergelijken.

Wat betreft de injectie Ik weet niet hoe de onderhoud is geweest van die fiets natuurlijk.

Wat Ik wel weet is dat menige andere motoren toch een zware dobber heeft aan mijn TDM900.

Stond toen Ik nog geen ongeluk had dat was in 2017 stond Ik naast een Mercedes AMG en die had er zelfs een zware dobber eraan.

Ik kreeg zelfs de complimenten dat Ik maar ook dat de fiets zo snel was.

Dus hoe bedoel je traag of een slechte injectie misschien is de onderhoud niet naar spec van Yamaha geweest of is de injectie nooit goed gereinigd heb je daar wel eens aan gedacht?

Ik hoop werkelijk dat je een motor vind die zuiniger is dan de TDM en waarvan ook de onderhouds duurzamer is.

Veel plezier met zoeken.

Gr,

Jan van Ingen

1 uur geleden zei Nico:

Een goede afstelling doet wonderen. Een  900 loopt soepeltjes zonder schokken!! 

De injectors zijn gevoelig voor "oude" en vervuilde brandstof. Zeker met de ethanol toevoegingg. Een flesje injectorcleaner en een tank echte super is dan de oplossing 

Eens. Dat schokkerige vind ik óók schrikbarend irritant. Goede afstelling doet wonderen. Na 2ton kilometers de koppelingshendel laten vervangen want deze was versleten ;)

Met mijn ouwe 3VD dagelijks 2 X 75 kilometer op de A1 met een cruisesnelheid van +- 135 (afgewisseld met files ūüėĚ ) doe ik precies 1:20.