Jump to content
Sign in to follow this  
Eppe1960

Schielijke gasreactie

Recommended Posts

Ik heb onlangs -na diverse andere motoren- weer een TDM900 aangeschaft. Een mooie fiets voor zijn leeftijd (16), en -volgens mij een buitenlands model (op de tank zit een Yamaha-embleem en het licht brandt constant). 

Mijn probleem is dat de motor erg schielijk op zijn gas reageert, met name bij lage snelheden. Veelvuldig de koppeling erbij pakken is dan een soort oplossing, maar ook weer niet wenselijk. Het vervelende is dat mijn vrouw ook een TDM900 heeft (hetzelfde bouwjaar) en die rijdt gewoon lekker. Reageert vriendelijker op het gas en is prettiger in de omgang. 

Mijn vraag is nu.....hoe zou ik dit op kunnen (laten) lossen? 

0CA96658-DF39-42A4-9661-45664A6A1458.jpeg

49 minuten geleden zei Eppe1960:

Ik heb onlangs -na diverse andere motoren- weer een TDM900 aangeschaft. Een mooie fiets voor zijn leeftijd (16), en -volgens mij een buitenlands model (op de tank zit een Yamaha-embleem en het licht brandt constant). 

Mijn probleem is dat de motor erg schielijk op zijn gas reageert, met name bij lage snelheden. Veelvuldig de koppeling erbij pakken is dan een soort oplossing, maar ook weer niet wenselijk. Het vervelende is dat mijn vrouw ook een TDM900 heeft (hetzelfde bouwjaar) en die rijdt gewoon lekker. Reageert vriendelijker op het gas en is prettiger in de omgang. 

Mijn vraag is nu.....hoe zou ik dit op kunnen (laten) lossen? 

0CA96658-DF39-42A4-9661-45664A6A1458.jpeg

Wat je beschrijft is wel het karakter van de TDM 900, in ieder geval tot 2005. Met de abs versie kreeg de motor ook een andere cdi.

Omdat niet elke karaktereigenschap gewenst is, is er ook een soort behandelplan in de praktijk ontwikkeld dat ik aangeboden kreeg van @Ulympos.

Daarmee haal je de scherpe kantjes wel af van het bokkige karakter:

Bij jouw TDM kun je het verschijnsel eenvoudig wat verzachten door:

- CO-waarde correct instellen via DIAGNOSE-menu
- slangetje luchtklep op filterhuis afkoppelen en af te doppen (schroefje in slangeinde draaien)

- zorgen voor een schoon luchtfilter, sommigen ondervinden baat bij K&N
- speling kabels gashandle minimaliseren

- speling aandrijfketting krap houden (wel minimaal de voorgeschreven tolerantie aanhouden)

- iridium bougies plaatsen die een arm mengsel (bijna gas dicht) beter ontsteken

Wellicht heeft de motor van je vrouw bovenstaande behandeling al ondergaan, of staat standaard beter afgesteld. Verder is het vooral even wennen, zoals wel vaker met typische motorkarakteristieken. Boven de 4000 toeren rijden in de bebouwde kom levert weer andersoortige problemen op en juist in die omgeving doet het bokken zich voor. Dat begint meestal al bij rotondes die de bebouwde kom aankondigen. Net even te laag in de versnelling, een ieniemini streepje gas en het koppel keert zich bokkig tegen je...

Er zijn motormerken die dat bokken hebben opgelost met de toevoeging van een secundaire bougie - zo had ik jaren een 800 cc ééncilinder motor die er nauwelijks last van had - maar de dubbele bougie is bij de TDM niet toegepast. 

Edited by Henk Helder

Gewoon even bij ons langskomen, dan stel ik je TDM af en je rijdt met een heel ander motorkarakter weer weg..

Juist de eerste bouwjaren kunnen de mooiste gasreactie hebben, de nieuwere zijn nog schraler afgesteld vanwege de strengere emissienormen.

Edited by Pieter H

Een TDM hoeft absoluut niet te bokken bij lage toeren. Mijne rijdt net zo soepel op 1500, 2000, 4000, of 8000.

Komt inderdaad door emissienormen.

Kwestie van afstellen. Deel v/d oplossingen is hierboven al genoemd (hier is nog wat meer info: https://www.tdm-yamaha.heliohost.org/index.php?page=AIR). Dit maakt het al stukken aangenamer.

Als je het echt goed wil hebben, zul je ook een nieuwe mapping nodig hebben m.b.v. van een powercommander, of nog beter via ECU flashen (https://ecu-flashing.com/category/yamaha/tdm-900/), dan krijg je nog wat extra voordelen zoals meer toerenbereik en het uitschakelen van deceleration fuel cut.

12 minuten geleden zei steenHuisen2:

Hallo Pieter H. Als ik bij jou langs mag komen zou dat heel veel helpen. 

@steenHuisen2

Ik weet zeker dat je motor heel veel beter rijdt en dat je tegen jezelf zegt is dit mijn motor!.

Gr,

Jan van Ingen

2 uur geleden zei steenHuisen2:

Hallo Pieter H. Als ik bij jou langs mag komen zou dat heel veel helpen. 

Reactie via pb!

Mijn TDM900 heeft, ondanks alle aanpassingen, nog steeds soms last van bokkig gedrag....kwestie van mee leren leven denk ik....

Zal ook wel door de andere potjes komen die erop zitten, maar wil die niet missen.....

28 minuten geleden zei ThomasTDM:

Mijn TDM900 heeft, ondanks alle aanpassingen, nog steeds soms last van bokkig gedrag....kwestie van mee leren leven denk ik....

Zal ook wel door de andere potjes komen die erop zitten, maar wil die niet missen.....

Hoi ThomasTDM,

Welke aanpassingen heb je allemaal al gedaan?

Ik heb de afgedopt, K&N filters, luchtfilter box aangepast en dikkere uitlaat bochten met uiteraard dikkere pijpen. CO staat bij mij op 23.

En mijn TDM is niet bokkerig meer.

Ik weet dan ook niet welke aanpassing je gedaan hebt aan de luchtfilter box?

Gr,

Jan van Ingen

Afgedopt was hij al, KN filter er in gezet, iridium bougies erin. Bij Pieter geweest die de CO heeft afgesteld.

Standaard bochten, luchtfilterhuis nog standaard, dus geen extra gaten oid erin.

8 uur geleden zei ThomasTDM:

Klopt, met de originele uitlaten reageert hij rustiger bij lagere toerentallen. Die geven meer tegendruk.