Jump to content
List

olie checken

Recommended Posts

Als de motor draait verplaatst ie de olie door het blok. Bij een drysump blok moet je daarom altijd even wachten met peilen, hetzij met peilstok, hetzij met kijken naar het peilglas. Dus bv eerst ff jas uit, helm af... De olie  moet eerst terug in de tank komen.

Als je bij st Pancras in de buurt woont kan je ff langs komen, dan kijk ik ff mee.. ( oh, je woont in Maastricht....😊)

5 minuten geleden zei chris:

Als de motor draait verplaatst ie de olie door het blok. Bij een drysump blok moet je daarom altijd even wachten met peilen, hetzij met peilstok, hetzij met kijken naar het peilglas. Dus bv eerst ff jas uit, helm af... De olie  moet eerst terug in de tank komen.

Als je bij st Pancras in de buurt woont kan je ff langs komen, dan kijk ik ff mee.. ( oh, je woont in Maastricht....😊)

Ja, ik wacht altijd een minuut of 5. 

Haha nee, is Beek bij Nijmegen, ook mooi.

Maar klopte het wat dat youtube filmpje liet zien? Kun je daarvan op aan?

Posted (edited)

List zei: Maar klopte het wat dat youtube filmpje liet zien? Kun je daarvan op aan?

Nee, filmpje is van een z.g Wetsump, dus olievoorraad in het ondercarter. 

Bij de TDM zit de olievoorraad in een aparte olietank. ( Drysump)

Er zijn twee oliepompen:

1 pomp die de olie uit de tank door het blok pompt en 1 pomp die de olie uit het ondercarter terug in de olietank pompt.

Als de moter stopt staan beide oliepompen stil en wordt geen olie meer verpompt.

De olietank zit hoger dan het ondercarter. De olie loopt niet vanzelf de olietank in maar wordt daar naartoe gepompt..

De wachttijd voor het peilen heeft te maken met eventuele schuimvorming. de olie moet even "tot rust" komen.

Het peilglasvan de 4TX en de TRX  zit in de olietank, dus niet in het carter. 

Bij de 3VD en de 900 is dit een peilstok.

De procedure voor het peilen is al vaak op dit forum voorbijgekomen. Staat ook in iedere ( serieuze) gebruikershandleiding.

Hetzelfde voor het olieverversen. 

Toch nog vragen, stuur me een PM of informeer bij iemand met verstand van deTDM

Edited by Nico
type fout

10 uur geleden zei Nico:

List zei: Maar klopte het wat dat youtube filmpje liet zien? Kun je daarvan op aan?

Nee, filmpje is van een z.g Wetsump, dus olievoorraad in het ondercarter. 

Bij de TDM zit de olievoorraad in een aparte olietank. ( Drysump)

Er zijn twee oliepompen:

1 pomp die de olie uit de tank door het blok pompt en 1 pomp die de olie uit het ondercarter terug in de olietank pompt.

Als de moter stopt staan beide oliepompen stil en wordt geen olie meer verpompt.

De olietank zit hoger dan het ondercarter. De olie loopt niet vanzelf de olietank in maar wordt daar naartoe gepompt..

De wachttijd voor het peilen heeft te maken met eventuele schuimvorming. de olie moet even "tot rust" komen.

Het peilglasvan de 4TX en de TRX  zit in de olietank, dus niet in het carter. 

Bij de 3VD en de 900 is dit een peilstok.

De procedure voor het peilen is al vaak op dit forum voorbijgekomen. Staat ook in iedere ( serieuze) gebruikershandleiding.

Hetzelfde voor het olieverversen. 

Toch nog vragen, stuur me een PM of informeer bij iemand met verstand van deTDM

Ha Nico, mooi uitgelegd mbt dat oliesysteem, was me nooit helemaal duidelijk hoe en waarom, bedankt.

Ja, ik weet hoe je het afleest (heb een bok, altijd handig) maar met een zwart glaasje is dat moeilijk, ik dacht dat er misschien een truuk voor was zonder dat glaasje te gebruiken.

Heb een PDF van het handboek, dat olie en filter vernieuwen is natuurlijk geen probleem.

Alleen het glaasje vervangen denk ik (las dat het bij een 3-letterige Duitse motor vanaf de buitenkant kan zonder olie te verliezen) zal wel een probleem geven.

Misschien kan een maat van me dat maar dit zit momenteel in Italie.

Ik denk dat ik maar vast alle olie eruit laat lopen en ook een nieuw filter erin doe.

Vraag me wel af waarom je eerst een deel olie erin moet doen en na warmdraaien de rest, neem aan dat dat niet zo nauw komt maar plusminus.

Kan ik in ieder geval rijden en bij vervangen glaasje vang ik het wel weer op voor hergebruik.

Ben benieuwd hoeveel er uit komt.

2 uur geleden zei List:

----Vraag me wel af waarom je eerst een deel olie erin moet doen en na warmdraaien de rest, neem aan dat dat niet zo nauw komt maar plusminus.

Kan ik in ieder geval rijden en bij vervangen glaasje vang ik het wel weer op voor hergebruik.

Ben benieuwd hoeveel er uit komt.

Bij stilstaande mtor met olie op niveau in het peilglas zit er ruim 2,5 ltr olie in de olietank.

De rest zit in het carter.

In bedrijf zit er maar weinig in het carter. Er loopt zo'n halve ltr . door het blok.  Dat is de reden dat je na starten eerst even  moet draiien vordat  het surplus aan olie in het carter weer terug is in de tank. Beide oliepompen hebben dezelfde opbrengst, maar de retour pomp heeft het makkelijker omdat die geen druk hoeft op te bouwen. 

Na enkle minuten bedrijf  is de verhouding weer hersteld.

Na oliewissel is de tank, het carter en het oliefilter leeg.  Bij een 4 tx krijg je de volledige hoeveelheid  wel in de tank, maar je gaat ver over het normale bedrijfsniveau. Bij een 900 krijg je het er niet eens in.. De tank loopt dan over.

Meestal ga ik in een hoekje zitten wachten tot het overgaat, maar soms .........

🧐

8 uur geleden zei Nico:

Meestal ga ik in een hoekje zitten wachten tot het overgaat, maar soms .........

🧐

🤣🤣🤣

Op 6/9/2019 om 1:43 PM zei Nico:

Bij stilstaande mtor met olie op niveau in het peilglas zit er ruim 2,5 ltr olie in de olietank.

De rest zit in het carter.

In bedrijf zit er maar weinig in het carter. Er loopt zo'n halve ltr . door het blok.  Dat is de reden dat je na starten eerst even  moet draiien vordat  het surplus aan olie in het carter weer terug is in de tank. Beide oliepompen hebben dezelfde opbrengst, maar de retour pomp heeft het makkelijker omdat die geen druk hoeft op te bouwen. 

Na enkle minuten bedrijf  is de verhouding weer hersteld.

Na oliewissel is de tank, het carter en het oliefilter leeg.  Bij een 4 tx krijg je de volledige hoeveelheid  wel in de tank, maar je gaat ver over het normale bedrijfsniveau. Bij een 900 krijg je het er niet eens in.. De tank loopt dan over.

okay, duidelijk, vandaar dus eerst die, 2,5 liter. Wat maken ze het weer moeilijk. Heeft dit systeem overigens een voordeel tov wanneer alles in de carter zit?

Op 6/9/2019 om 11:03 PM zei Pieter H:

Niet teveel interneppen.. wordt je alleen maar onzeker van...

ja dat klopt, maar het behoed je (mij) ook voor stommiteiten misschien haha

Op 6/10/2019 om 10:05 AM zei Nico:

🧐

giphy.gif.c97710b297449e9ad582e7abaf8912b5.gif

7 uur geleden zei List:

okay, duidelijk, vandaar dus eerst die, 2,5 liter. Wat maken ze het weer moeilijk. Heeft dit systeem overigens een voordeel tov wanneer alles in de carter zit?

Ja, dit systeem heeft inderdaad een voordeel. Met name waar het gaat om het zwaartepunt van de motor. Door de olievoorraad buiten het blok te plaatsen kan het blok compacter en lager opgebouwd worden en het zwaartepunt van de motor verlaagd. Dit komt de rij-eigenschappen en de compactheid van de motor ten goede.

19 uur geleden zei TDMprutser:

Ja, dit systeem heeft inderdaad een voordeel. Met name waar het gaat om het zwaartepunt van de motor. Door de olievoorraad buiten het blok te plaatsen kan het blok compacter en lager opgebouwd worden en het zwaartepunt van de motor verlaagd. Dit komt de rij-eigenschappen en de compactheid van de motor ten goede.

elk nadeel hep ze voordeel ;-)

Posted (edited)

Nou, ik heb olie en filter gehaald en de tijd om even te checken hoe het met de olie en het glaasje zit.
Mazzel, het glaasje is mooi helder na het aftappen van de gitzwarte olie (of was het teer?)

Ook het filter zag er niet meer okselfris uit.

En dat al na 2000 km rijden ;-);-) , waarschijnlijk dus geen toffe servicebeurt gehad bij aankoop.

Zat in ieder geval meer dan genoeg in, zag bij schuinhouden dus ook alleen maar olie voor het glaasje.

En.... misschien verbruikt hij weinig, ben benieuwd.

Uitdruppen en tijd voor koffie...

aj, censuur, mijn onderbroek staat op de foto

IMG_0345.JPG

Edited by List
censuur

Nog iets, hoort er geen koperen ringetje om de aftapplug van het carter??? Zat hier niets, gewoon de bout en hoppa, zo erin draaien.

Bij andere motoren deed ik altijd even een nieuwe ring erbij

Is dat nou leuk, olieverversen in je blote toges....?

Anyhow...

Er hoort om de aftappluggen idd een koperen ring te zitten. Ik heb ze wel liggen, je mag er wel een paar komen halen..😎

@toontje on tour

filter was uiteraard ook zwart, zal olie nog op natuurlijk en leek een beetje vergaan, troep op of zoiets, heb nu even gekeken maar is nu opgedroogd donkerbruin tegen zwart aan, heel klein beetje vezelig, zeg maar wat uitstekende vezels, niet echt veel.

liefst wel alle dichtingen vervangen, dus ook de O-ringen van het oliefilterhuis, dan voorkom je lekkages, en ja, achter iedere bout die olie of koelvloeistof afdicht hoort een koperen ring!

Dat weet toch iedere sleutelaar?

als jou olie zo zwart is, zit het er zeker langer in dan 2000 km...

Bij de proefrit zet ik altijd met een stift een streepje op de delen die moeten worden losgehaald voor de bijbehorende beurt. Ik denk dat je versteld staat hoe vaak je bedonderd wordt.

Op 6/15/2019 om 8:00 PM zei List:

aj, censuur, mijn onderbroek staat op de foto

...erger nog...waar wordt er nu in gekookt?

Ik weet niet of ik met oud-en-nieuw List zijn thuisgebakken-oliebollen-naar-grootvaders-recept wel wil proberen, maar volgens mij zijn ze prima om de haard mee aan te steken.

@Pieter H

Verkoper (ik noem geen naam, voordeel van de twijfel) houdt vol dat iedere motor die de deur uitgaat een servicebeurt krijgt, dus ook nieuwe olie.

Ih heb toch mijn twijfels, ook nav de knal die hij geeft bij starten na plm een week stilstand (bougies? start wel gelijk goed zonder choke)
Zie hieronder:

Sorry maar elke tdm krijgt bij mijneen beurt incl Filter en olie. En olie al na 2000km Al wel pikzwart. Maak dat vaker mee. Maar goed. Nu kunnen we daar een heel welles nietes spelletje van gaan maken maar de olie heb ik ververst incl Filter. Kleppen zijn welmdegelijk gesteld. Loopt de motor niet goed dan ????? Zijn er wndere dingen die je niet bevallen ? Sorry ik wil niet lullig doen maar ik ververs wekelijks vele malen olie ook bij motoren die nog geen 1000km gedraaid hebben en daar isnde olie al Zwart bij. En veel te veel Olie ? Er gaat olie in na de voorschriften van yamaha dus.