Jump to content
List

olie checken

Recommended Posts

Even een intelligente vraag mbt het peilen van de motorolie.

2000 kilometer geleden kocht ik de 4TX waarbij ook olie was ververst door verkoper.

Even een blik in het glaasje en hij zat goed vol, glas keek helemaal zwart, liever iets te veel als te weinig is er blijkbaar gedacht.

Nu na 2000 km nog steeds een zwart beeld, geen lucht boven de zwarte zee dus nog steeds tjokvol olie.

Vraag me af of er geen andere manier van peilen is bijvoorbeeld een schroevedraaier, roerhoutje of breinaald in het vulgat om af te kunnen lezen tot hoe hoog de olie staat.

En tja, teveel olie lijkt me ook niet zo best, blaastie volgens mij nogal wat olie in het luchtfilter.

Wat is wijsheid, aftappen en zo maar laten?

Tot troost, gezien de alarmerende berichten over het hoge olieverbruik ziet het er in ieder geval wel goed uit ;-)

Een 3VD heeft een peilstok als je dat zo graag wilt 🙂.

Maar ik heb wel ergens op het forum gelezen dat er rustig wat teveel in mag zitten. Dus zolang hij er nix uitkotst....

Ik had bij mijn TDM ook teveel olie erin zitten...heb toen bij een koude motor 0.3 afgetapt tot het glaasje halfvol stond je moet de dikke bout bij de oliefilter pakken, dat is het gemakkelijkste...Zorg wel voor een grote opvangbak want als je niet snel bent kan het een grote kliederboel worden...daarna een half uurtje gaan rijden en peil controleren als de motor 5 minuten heeft stilgestaan.

Ja, als het geen kwaad kan laat ik het er in zitten maar dat is het hem nou net, kan het kwaad ;-)

En dat uitkotsen appie, bedoel je dat in het luchtfilter?

Zal bij een kennis eens vragen, die heeft een een 3vd en misschien de peilstok 

Dat met die peilstok bedoelde ik dat als je graag op die manier wilt peilen je een 3VD moet aanschaffen. Als geintje..... Ik geloof als ik het zo lees dat je denkt dat je met een 3VD peilstok olie kunt peilen bij een 4TX. Maar dat kan niet. Een 3VD heeft een andere olietank met een peilstok i.p.v. een tank met peilglas zoals de 4TX heeft.

Wat betreft dat hoge peil. Ik herinner me dus dat er wel meer over geschreven is en dat teveel olie geen enkel probleem is vanwege het dry sump smeer systeem.

Zelfs dat Pieter ooit bijna een dubbele hoeveelheid olie heeft afgetapt bij een beurt zonder dat de eigenaar dat merkte.

Het zou wel kunnen dat die laatste oliewissel niet goed is uitgevoerd aangezien je bij een TDM 2 aftappunten hebt. Stel je nou voor dat die persoon maar 1 punt heeft gepakt en er daarna wel 4 liter heeft ingegooid. Dan zou er dus duidelijk teveel in zitten. 

Maar ik ga niet zeggen dat ik het absoluut zeker weet. je kunt om het zeker te weten Pieter ff bellen of idd gewoon wat aftappen en kijken of je dan een duidelijker beeld krijgt van de werkelijke inhoud.

Olie peilen met de motor op de jiffy. Is dan in het peilglas het olienivo wel zichtbaar? Dan is het te veel wel toelaatbaar,  lijkt me. Anders halve liter aftappen en opnieuw peilen.

8 uur geleden zei appie26:

Dat met die peilstok bedoelde ik dat als je graag op die manier wilt peilen je een 3VD moet aanschaffen. Als geintje..... Ik geloof als ik het zo lees dat je denkt dat je met een 3VD peilstok olie kunt peilen bij een 4TX. Maar dat kan niet. Een 3VD heeft een andere olietank met een peilstok i.p.v. een tank met peilglas zoals de 4TX heeft.

Wat betreft dat hoge peil. Ik herinner me dus dat er wel meer over geschreven is en dat teveel olie geen enkel probleem is vanwege het dry sump smeer systeem.

Zelfs dat Pieter ooit bijna een dubbele hoeveelheid olie heeft afgetapt bij een beurt zonder dat de eigenaar dat merkte.

Het zou wel kunnen dat die laatste oliewissel niet goed is uitgevoerd aangezien je bij een TDM 2 aftappunten hebt. Stel je nou voor dat die persoon maar 1 punt heeft gepakt en er daarna wel 4 liter heeft ingegooid. Dan zou er dus duidelijk teveel in zitten. 

Maar ik ga niet zeggen dat ik het absoluut zeker weet. je kunt om het zeker te weten Pieter ff bellen of idd gewoon wat aftappen en kijken of je dan een duidelijker beeld krijgt van de werkelijke inhoud.

dan zit er wel eens 6 liter in het blok.

uit ervaring weet ik dat het bij ongeveer 8-8,5 liter mis gaat, dan loopt het via de carterontluchting in het luchtfilterhuis en dus in de carburateurs....

Maar na aftappen, uitlaat leeggieten en uit laten lekken, en opnieuw vullen met 4L olie liep hij weer als nieuw!

hij rookte alleen de eerste 15 km nog verschrikkelijk...:D

22 uur geleden zei fernand:

Olie peilen met de motor op de jiffy. Is dan in het peilglas het olienivo wel zichtbaar? Dan is het te veel wel toelaatbaar,  lijkt me. Anders halve liter aftappen en opnieuw peilen.

ik peil op de bok maar ook op de jiffie zie je geen niveau, alles zwart

Op 6/6/2019 om 9:58 AM zei appie26:

Haha, ik dacht echt dat die peilstok een tip was. Hij heeft door Peter Moes waar ik hem kocht zijn beurt gehad. Neem aan dat hij toch wel weet wattie doet. Maar ja, ik vind het wel vreemd vandaar mijn vragen.

15 uur geleden zei Pieter H:

dan zit er wel eens 6 liter in het blok.

uit ervaring weet ik dat het bij ongeveer 8-8,5 liter mis gaat, dan loopt het via de carterontluchting in het luchtfilterhuis en dus in de carburateurs....

Maar na aftappen, uitlaat leeggieten en uit laten lekken, en opnieuw vullen met 4L olie liep hij weer als nieuw!

hij rookte alleen de eerste 15 km nog verschrikkelijk...:D

8 liter of meer? pfoe, is meer dan het dubbele, onderhand een heel vat. Lijkt me dat ik dus na 2000 km hiermee te hebben gereden nu ook geen problemen meer hoef te verwachten en gewoon zo door kan tuffen. Of is dat te simpel gedacht?

1 uur geleden zei List:

ik peil op de bok maar ook op de jiffie zie je geen niveau, alles zwart

Pijl je na een rit...een paar minuten na stilstand? Dan zit er veel te veel in.

Of je kijkglas is zwart ;)

5 minuten geleden zei fernand:

Pijl je na een rit...een paar minuten na stilstand? Dan zit er veel te veel in.

Of je kijkglas is zwart ;)

kijk na de rit, 5 minuten wachten met een zaklamp.

Maar kan een peilglas zwart worden van de binnenkant????

Zojuist zei List:

kijk na de rit, 5 minuten wachten met een zaklamp.

Maar kan een peilglas zwart worden van de binnenkant????

Dacht het niet. Bel Peter Moes eerst eens!

Zojuist zei fernand:

Dacht het niet. Bel Peter Moes eerst eens!

ja, kan ik proberen maar of die het nog weet na een aantal maanden????

Je pakt een zaklamp..

Je vraagt er een hulpje bij..

je gaat aan de linkerkant van de motor staan.

De hulp gaat aan de rechterkant van de motor staan, met zaklamp.

Je pakt de motor goed vast en laat hem/haar rustig naar links overhellen.

de hulp kijkt, met het lichtje van de zaklamp of ie een olieniveau ziet, je weet dan in ieder geval dat er olie inzit en bij benadering hoeveel, vermoedelijk lang geen 8 liter..

Indien je hulp niets ziet gebeuren is het mogelijk dat je peilglas inderdaad smerig is geworden, en dat kan, er staat constant olie tegenaan te klotsen..

En zonder grapjes, oliepeil aflezen zonder motor op een paddockstand is lastig, een hulpje daarbij is heel handig want officieel moet de motor bij het peilen rechtop staan.

En uiteraard de juiste procedure volgen.

grt,

Chris

15 minuten geleden zei chris:

Je pakt een zaklamp..

Je vraagt er een hulpje bij..

je gaat aan de linkerkant van de motor staan.

De hulp gaat aan de rechterkant van de motor staan, met zaklamp.

Je pakt de motor goed vast en laat hem/haar rustig naar links overhellen.

de hulp kijkt, met het lichtje van de zaklamp of ie een olieniveau ziet, je weet dan in ieder geval dat er olie inzit en bij benadering hoeveel, vermoedelijk lang geen 8 liter..

Indien je hulp niets ziet gebeuren is het mogelijk dat je peilglas inderdaad smerig is geworden, en dat kan, er staat constant olie tegenaan te klotsen..

En zonder grapjes, oliepeil aflezen zonder motor op een paddockstand is lastig, een hulpje daarbij is heel handig want officieel moet de motor bij het peilen rechtop staan.

En uiteraard de juiste procedure volgen.

grt,

Chris

okay chris, mooie tip

zal dat een proberen met een hulp erbij. 

maar het verbaast me wel dat de olie op het glas blijft plakken, hier zit toch beweging in bij draaiende motor?

Ik heb een paar keer een tdm 4tx blok uit elkaar gepeuterd... Dus ook de olietank eraf gehaald, de peilglazen waren in de blokken die ik gezien heb behoorlijk bruin verkleurd aan de binnenkant. Gewoon een aanslag die er ook weer af te vegen is.

Dus als je es heel veel tijd over hebt 😊... tank eraf, luchtfilter, carbs en poetsen...

3 uur geleden zei chris:

Ik heb een paar keer een tdm 4tx blok uit elkaar gepeuterd... Dus ook de olietank eraf gehaald, de peilglazen waren in de blokken die ik gezien heb behoorlijk bruin verkleurd aan de binnenkant. Gewoon een aanslag die er ook weer af te vegen is.

Dus als je es heel veel tijd over hebt 😊... tank eraf, luchtfilter, carbs en poetsen...

Nou, daar word ik dan weer niet echt gelukkig van, pfffff

Eerst maar de motor goed scheef houden of als dat niks oplevert wat aftappen om te kijkwn of het glaasje blank wordt.

Als het niks uithaalt maar een hand straalgrit erin om het glaasje schoon te stralen :-)

Wat een gedoe, heb ik nog nooit van gehoord.

18 uur geleden zei chris:

tijd is het probleem niet maar het technisch vernuft ;-)

Oh ja, nog wat, als de olie niet oud is moet je toch een bruinige kleur hebben in het peilglas, tenminste dat had ik altijd bij andere motoren?  ;-)

Bij mij is het diep-, git- en pikzwart.

Dus of de olie is niet ververst bij aankoop en nog uit de tijd van Methusalem of is inderdaad het glaasje.

zal er eens met een lange breinaald oid ingaan vanaf de vulopening, dan moet je toch zien hoe de olie is (als er nog olie inzit)

Na 10.000 km is de olie gewoon heel donkergrijs, misschien zou je het zwart kunnen noemen. Misschien gek, de olie moet ook goed ruiken...

Overigens is olie en filter verversen een klusje van nix...dus bij twijfel gewoon verversen.

Grt,

Chris

8 minuten geleden zei chris:

Na 10.000 km is de olie gewoon heel donkergrijs, misschien zou je het zwart kunnen noemen. Misschien gek, de olie moet ook goed ruiken...

Overigens is olie en filter verversen een klusje van nix...dus bij twijfel gewoon verversen.

Grt,

Chris

ja chris, maar hij zou er pas 2000 in zitten nu.

zal het er eens uit laten lopen, ben benieuwd

3 uur geleden zei List:

Oh ja, nog wat, als de olie niet oud is moet je toch een bruinige kleur hebben in het peilglas, tenminste dat had ik altijd bij andere motoren?  ;-)

Bij mij is het diep-, git- en pikzwart.

Dus of de olie is niet ververst bij aankoop en nog uit de tijd van Methusalem of is inderdaad het glaasje.

zal er eens met een lange breinaald oid ingaan vanaf de vulopening, dan moet je toch zien hoe de olie is (als er nog olie inzit)

Olie is na 2000 km niet zwart... Ik zou olie en oliefilter vervangen

2 uur geleden zei Pieter H:

Olie is na 2000 km niet zwart... Ik zou olie en oliefilter vervangen

Nee, lijkt mij ook niet,  maar misschien istie nog mooi en idd slechts 2000 km oud, ik vang het in ieder geval op en zie dan wel hoe het eruit ziet ;-)

Nog even over het checken of er  olie inzit. Heb zitten youtuben en kwam dit filmpje tegen.

Als je geen zwart glas hebt maar teveel olie krijg je dan ook zoals via dit filmpje te zien dat er bij draaiende motor geen olie meer te zien is?

Dus wanneer je dit effect niet ziet heb je gegarandeerd een zwart glas of is dit te mooi voorgespiegeld.