Jump to content
Sign in to follow this  
Henk Helder

Mega motormanifestatie 2019 + ervaringen

Recommended Posts

Posted (edited)

In de versie van 2019 wordt het Mega Motortreffen gehouden op zaterdag 18 en zondag 19 mei in de Expo te Vijfhuizen.

De organisatoren hebben de vorige twee versies aardig opgetuigd en die trend zet dit jaar door. Het wordt mooi weer, met af en toe een buitje.

De motoren kunnen droog binnen gestald worden. 

Er is van alles te zien en te beleven. alle info op: http://www.megamotortreffen.nl/wp-content/uploads/2019/03/Mega-MotorTreffen_Plattegrond-en-programma.pdf

Bezoekers - die nog verstokt gebruikmaken van Basecamp - zou ik adviseren een workshop van MR GPS Hans Vaessen bij te wonen in het TomTom theater.

De workshop is Informatief en interactief, niemand kan moderne routebeleving zo goed uitleggen en laten meebeleven als Hans.  

Interessante motorroutes vanuit  alle windstreken - tenzij je snelwegen interessant vindt - naar de mega-motormanifestatie vind je hier:

https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/1967647?mode=share

Er staat nog een leuk aanbod bij om een gratis MRA basic account voor drie maanden op te waarderen naar Gold. 

Die vind je onder 'berichten' bij deze 'Bestemming en Rondritten'  MRA groep. 

Edited by Henk Helder

Ja leuk , en in 2018 een proefritje gemaakt op een Harley 1200 . Ga nu denk ik naar de Yamaha stand om een V-twin uit te proberen. Entree was in 2018 5 euro en is nu 7,5 euro.

Gr. Ray

ok , net besteld via Ticketpoint en het zit nu op mijn mobiel . Heet dus mobile Ticket 1 en is zoals ik zie voor maar 1 persoon. En met basisfee administratiekosten van 50 cent word het 8 euro.

Dus voor 2 personen ??? Of geld het voor 2 personen op 1 motor ?

Gr. Ray

Ik ga zaterdag ff kijken bij het Mega... gister ticket gekocht en tickets gekregen, 1 vrijkaart dus. Gewoon klassiek uitgedraaid😊.

Zal mij benieuwen..... vorig jaar ook geweest, toen een paar motoren proefgereden.

Grt,

Chris

Nou dat is dan ook mooi , wil je geen boom omkappen en je kaartje gewoon op je mobiel hebben dan krijg je 1 ticket. Wil je wel een boom omkappen en je laat het uitprinten dan krijg je 2 tickets .

Hierbij mijn ticket zodat je ziet dat ik geen onzin zit uit te kramen. En ik ga denk ik ook een linkje sturen hiervan naar de organisatie.

Gr Ray ( ben een beetje pissig )

IMG-20190517-WA0000.jpg

Edited by Ray59

Ik kan niet overzien waar het precies bij je boeking is misgegaan en/ of de koppeling van een ticket op de smartphone een gratis tweede ticket uitsluit.

Wel heb ik ervaren dat de organisatie openstaat voor kritische noten en aanbevelingen. Vorig jaar schreef ik Jan Kruithof, de hoofdredacteur van ProMotor, een brief vanuit mijn ervaringen als bezoeker van de beurs. Mijn achtergrond is die van manager en door die ogen heb ik het evenement ook geëvalueerd.  Van Jan persoonlijk kreeg ik bericht terug waarin hij zijn dank uitsprak over de gedeelde ervaringen en aanbevelingen. Aan de indeling van de beurs, de deelnemers  en het tijdschema van dit jaar zie ik op voorhand al aanzienlijke verbeteringen.

Ik zou je zeker adviseren deze ticket-ervaring te delen met de organisatie. Dat bericht belandt niet in de prullenbak of komt in onderste lade terecht.  Er is de organisatie veel aan gelegen de betalende bezoeker zoveel mogelijk tegemoet te treden. Als er twee tickets beloofd worden voor de prijs van één en dat wordt niet waargemaakt, dan is het  legitiem om daar even een berichtje over te sturen.

Of het op korte termijn nog goedgemaakt wordt, waag ik te betwijfelen,  maar wellicht leidt het tot een duo-setje vrijkaartjes bij de volgende jaargang?

@Ray59, ik zal ik je in een peebeetje wat verder op weg helpen.  

Edited by Henk Helder

Hi Henk , had in 2017 het gratis ticket uitgeprint en in 2018 ...weet ik het niet meer . Maar ik vind het een leuk evenement , zeker de moeite waard voor nu nog redelijke toegangsprijzen.

Vind het alleen raar dat er verschil zit tussen een aanschaf van een mobiel kaartje en een papieren kaartje.

Gr. Ray

Zaterdag ben ik geweest en zal zondag weer gaan. Wat een prachtig weer met dito motoren en volk.

Met een Zuidduitse toermotor en de TDM900 ben ik niet eenkennig en heb stevig proefgereden op diverse merken en modellen.

Mijn motoren dateren al van enige tijd terug, van 2003 en 2005. Wat me opvalt bij de nieuwste modellen is dat de techniek niet stilstaat. Alle merken hebben tegenwoordig zo n foeilelijk TFT scherm in een soort van vogelhuisje, waarop allerlei instellingen terug te zien zijn. Ik ben van de oude stempel, kijk liever om me heen en af en toe op - bij voorkeur ronde analoge - klokken. Als het regent dan rijd ik wat voorzichtiger en als er sportief gereden wordt, dan geef ik wat steviger gas. Het nut van rijmodi als sport, touring en rain zie ik maar beperkt in. Het heeft niet zoveel zin om vanuit rain-modus alsnog stevig binnen die parameters aan het gas te lurken. Dat proces moet vooral tussen de oren plaatsvinden en niet vanuit een of andere cdi unit worden aangestuurd. Enfin, het kan met mijn leeftijd te maken hebben dat ik nog in termen van 'gezond verstand' denk.

Hoewel een quickshifter best wel aardig is, voegt ook zo'n feature niet echt veel toe. Dan schakel je zonder de koppeling in te trekken.So what?  

Wat wel iets toe lijkt te voegen is een meertraps automaat (DCT, oftewel dubbele koppeling) ) op de motor. Zo vond ik de Honda African twin als motor echt kloppen wat betreft het samenspel van sturen, motorvermogen, koppel en noem maar op. Zo'n African Twin is echt een supermotor, die daar ook in automaat bleek te staan. 

Waar ik er aanvankelijk vanuit ging dat het hier om een soort omgebouwde scooter zou gaan, bleek dat een behoorlijke vergissing te zijn. Waar een scooter constant op hetzelfde optimale toerental pruttelt, gaat het er bij deze automatische zesbak heel anders aan toe. Het is even wennen, maar met een stief kwartiertje is dat onder de knie te krijgen. De zesbak laat zich door de rijder nog wel enigszins manipuleren in het schakelgedrag met het gas. Vanaf het stuur kan er ook nog met een knopje geschakeld worden, maar het kwartiertje proefrijden bleek net iets te kort te zijn om daar achter te komen.  

Bij het verlaten van het parkeerterrein schakelde de bak steeds maar op tot in zijn 5 e versnelling bij slechts bij 50km/uur rond 2000 tpm. Gelukkig veranderde dat op de snelweg, bij stevig gasgeven trekt de zesbak ongelofelijk lang door alvorens in milliseconden bijna onmerkbaar over te schakelen om vervolgens er weer  brullend vandoor te gaan.. Wat een lineair vermogen levert dat op, notabene voor een staande twin. 

Yamaha bleek slecht(s) vertegenwoordigd door de Niken, een driewieler met dubbele veerpoten aan de voorkant.Beetje teleurstellend, graag had ik wat van ons merk proefgereden op twee wielen. Elke driewieler - hoe uitdagend dan ook - roept de onuitwisbare associatie met de klassieke Robin Reliant op.   

Reliant_Robin.thumb.jpg.0b6941cf4d6fe5d374d1f58ce3c1fbfb.jpg    2018-Yamaha-MXT850-EU-Graphite-Studio-001.thumb.jpg.83231c9765e62e15b31239b4a9d030a2.jpg .   

Wat meteen opvalt bij de gereden Ducati Multistrada, de Kawasaki Versys 1000SE, de Honda African Twin en de Triumph Tiger,  is het enorme vermogen wat zich heel beschaafd op de weg laat leggen. Het merk van mijn Zuidduitser stond er ook, maar gezien de prijzen die voor  een - in de basis eenvoudige - boxer worden gevraagd, heb ik die maar even  links laten liggen. Een wat aangeklede GS, die voor voor 30000 euro de drempel van de showroom naar buiten mag nemen, gaat helemaal nergens meer over. Dat een merk als Ducati nog steeds motoren levert waarbij de binnenkant van de benen geroosterd worden - en dat voor voor een godsvermogen - wekt ook nog steeds verbazing. Wie koopt zo'n ding? 

De Versys 1000SE viel me in positieve zin op, een zijdezachte viercilinder mét koppel, uitgevoerd in in allroad maar volledig gericht op asfalt. Deze fiets is bovendien nog wel te betalen, al zal ik er geen nieuw exemplaar van afnemen. Net zo soepel als saai,  waarmee weer eens helder wordt dat een viercilinder voor een andere categorie rijders is weggelegd. De motor rijdt als een Yamaha XJR - het smooth-ste blok wat ik ooit reed  - en dan in adventure uitvoering. 

Zondag is het plan om wat te gaan pierenwaaien met Vespa, Indian, Royal Enfield, Tiger Speed Triple en mocht er nog tijd over zijn op een KTM. Met name dat laatste oranje merk lijkt - ondanks torenhoge prijzen - een enorme vlucht te nemen, vooral onder het iets jongere publiek. Dit zijn allemaal motoren waar ik geen interesse in heb, maar  wel eens op wil rijden vanuit nieuwsgierigheid. Zo verheug ik me Ik verheug me nu al op de 650 Royal Enfield, ben benieuwd of die fiets al beter is dan de XS 650 rammelbak, waar ik in de jaren 80 her-op-stapte.  

royal-enfield-interceptor-650-mark-three.png.16e0e4b788597ef6b5afaa1527c26a84.png

goudYamaha_XS650_1970-1978_0017_YME1.thumb.jpg.51e73b79269b3b66cb20afa625218c50.jpg  

Thuisgekomen even lekker rondje gemaakt met m'n vertrouwde TDm. Die mist de kick van het rijden op een andere en modernere motorfiets, maar biedt de vertrouwde waardes waar ik heel blij van word. Morgen weer een dag, dit keer met een gratis kaartje, toch weer droog weer met bovendien veel zon.  

Edited by Henk Helder

Was er vandaag ook geweest van 10.15 t/m 15.15 .  En helaas was er bij de yamaha stand alleen maar de beschikking over de Yamaha Niken. Had nog nooit op een 3 wieler gereden dus dit was een leuke kans om het te proberen.....het was fantastisch.

Ook nog in de hal een elektrische motor uitgetest....gaaf. De Urban Riejunuuk.

https://www.rieju.es/en/electric/

En als laatste de Indian scout-bobber . Het was zeer leuk en volgend jaar weer maar koop alleen geen kaartje meer in de voorverkoop.

Gr. Ray

55 minuten geleden zei Ray59:

Had nog nooit op een 3 wieler gereden

Tuurlijk wel, net zoals wij allemaal mét of zónder duwstang. En er was een goede reden dat we die drie wielen tot twee terugbrachten...

1319034880_3wieler.jpg.ab6a6ea4378a1622e7ba37bc510c9223.jpg

kinderfiets.jpg.0b9b33b96fd29b2b4389e51bf03be86d.jpg . 528656622_YamahaTDM850964.jpg.7bc068adaf9552b34d0ca417a192169b.jpg

Edited by Henk Helder

Ja , kan me het nog herinderen 58 jaar geleden. En ik maar schreeuwen tegen Pa of i wat harder kon duwen.

Mis de ouwe nog steeds ...........

Mea Culpa, Mea culpa, Mea Maxima Culpa over mijn vooringenomenheid tav de de Yamaha Niken driewieler. @Ray59 noemde het al: een fantastische machine.  

Ik ben er op zondagochtend als eerste op begonnen en heb er de dag ook op afgesloten. 

niven.thumb.jpg.0cee7dafd38fd0bad67229ba2565dd3e.jpgHet motorblok van de Niken s is een ongelofelijk goed blok, het klimt onwaarschijnlijk snel in de toeren;  120 km/uur in de 2e versnelling is goed haalbaar en daarnaast pikt het blok ook heel makkelijk op vanaf lage toerentallen. Dat laatste is opmerkelijk, omdat de 900 cc krachtbron die van de Yamaha MT09 en de Tracer is. Dat zijn vooral snelle en lichte machines.

Van het derde wiel is eigenlijk nauwelijks iets te merken, de Niken rijdt als elke gewone motor. Bij een stoplicht moeten dan ook echt de voeten buitenboord om niet om te vallen. In die zin is het rijden ermee niet te vergelijken met die Reliant achtige MP 3's die gewoon rechtop blijven staan voor een stoplicht. 

De vraag doet wel opgeld wat de functie van twee voorwielen is, als het verschil in rijgedrag met een gewone tweewieler lijkt te ontbreken. Yamaha is op de beurs zo verstandig geweest om een route uit te zetten van 30 km in drie kwartier dwars door Haarlem en het buitengebied van Haarlemmerliede. Allerlei situaties van stadverkeer, dijkweggetjes tot aan de snelweg aan toe werden door de Niken moeiteloos genomen. Wat gaandeweg  de rit opvalt is de stabiliteit in bochten, grip bij slecht wegdek en het toegenomen remvermogen. Er ligt gewoon meer rubber op de weg en dat is wel goed te merken.

Stuurt het zwaarder? Absoluut niet, dat is volkomen vergelijkbaar.met een traditionele motorfiets. Er hangt ook geen knullig 35 kw scooter-CVT-automaatje onder, het is in alle opzichten een volwaardige, bloedsnelle en veilige machine met 110 pk die zich als elke andere motor laat bedienen. Gezien de prestaties en het snelle bochtengedrag is het absoluut geen fiets voor beginners.

Het leek me een goed plan om de dag af te sluiten met de luxere versie van de Niken,  de GT versie. Die is voorzien van koffertjes, handvatverwarming en een goed geproportioneerd windscherm zonder hinderlijke turbulentie. Zelfs mijn zoon heb ik zo gek gekregen om ook het drie kwartier rondje te maken en zag halverwege het ongeloof door zijn vizier heen kruipen.  

Met de Niken heeft Yamaha wel iets heel innovatiefs in de markt gezet. De prijs voor de standaardversie is iets boven de 18 milles.  

IMG_2228.jpg.9b76a6ccd13f5a75dc0047729cc72431.jpgDe Triumph Tiger Sport bleek uitstekend te rijden, itt tot de gewone Tiger, die nogal grof ronddraaide.

Royal Enfield kan echt niet meer, tenzij de Himalaya over land bereikt moet worden. De motor trilde dusdanig dat de spiegels er uitsluitend op zaten omdat de wet dat nu eenmaal vereist. Enig herkenbaar beeld is er niet in te onderscheiden. De toerenbegrenzer greep meteen in zodra de motor op gang dreigde te komen en de remwerking beperkte zich tot een lichte vertraging en dwong vooral tot heel ver vooruitkijken. Ook de zit was bepaald geen pretje, het is een klein motorfietsje - de knieën komen bijkans boven de tank uit - zonder enige windprotectie. Wat er strikt genomen niet op hoeft - denk aan een toerenteller - ontbreekt, de machine is in die zin een echte naked. 

Indian heb ik links laten liggen, heb te weinig met dit soort baggers om er veilig mee de weg op te kunnen en Harley mijd ik om ongeveer dezelfde reden.

Wel nog even op een 500 cc Husqvarna Vitpillen ééncilindertje gereden en dat was een kwartier lang pure fun. Door het lage gewicht accelereert dat heel aardig en remt ook nog goed. Maar, als gezegd: het is speelgoed. 

Twee dagen lang heb ik me kostelijk vermaakt door op allerlei fietsen rond te rijden. 

De conclusie is dat de techniek in en rondom motorfietsen met sprongen vooruitgaat , wat te merken is aan verminderd gewicht, meer en breder vermogen en een veel betere remwerking. Rijmodi interesseren me niet, die houd ik (nog) liever zelf in de rechterhand, maar de meeste motoren bieden die volop. 

Van allerlei dure gedachtes om mijn Zuidduitse zware toerfiets en/of TDM in te ruilen voor een modernere fiets heb ik gelukkig geen last .

In ieder geval voorlopig niet...

Edited by Henk Helder

Ja is ook de grootste trekpleister van het evenement . Je kan de hele dag motorrijden en er zijn best wel aantrekkelijke motoren erbij van waar je zeg....hoe rijd nou zo'n type ?

En Promotor heeft vandaag al om 9.10 uur 2 gratis kaarten opgestuurd met excuus. Ik zag de mail te laat maar ok ze hebben gereageerd.

Hoop dat we dit elk jaar  mogen meemaken , denk wel dat het duurder gaat worden .

Of anders dat je bijvoorbeeld per rit bijbetaald .

Gr. Ray

Mooi dat ze direct reageerden, zoiets verwachtte ik wel. 

Het evenement begon gratis, werd in het tweede jaar 5 euro en is nu 7,50 euro geworden. Dat laatste dan voor 2 tickets a 3,75 euro...

De beurs is in vergelijk met het eerste jaar ook kwalitatief enorm vooruitgegaan.  Ik vind het prima om voor dit soort activiteiten te betalen, dan kun je ook kwaliteit verwachten.

Zo betaalde ik voor de motorbeurs op dezelfde lokatie dit voorjaar 10 euro en dat was echt belachtelijk voor wat kraampjes met algemeen gereedschap en 30 motoren achter hekken.

De ritten zullen gratis blijven, de importeurs hebben er alle belang bij dat er op nieuwe modellen gecontroleerd proef wordt gereden. Het gaat weer goed met de verkoop van motorfietsen en die cijfers moeten worden vastgehouden en het liefst worden uitgebreid.  Er zal ook een tendens ontstaan dat , zoals Harley-Ducati-Yamaha & BMW-  niet met algemene , maar met merkgebonden groepen en voorrijders gereden wordt over specifieke routes.  Dat standaardrondje van een kwartiertje is echt niet genoeg om een idee van een motor te krijgen.  Wellicht gaan ontbrekende merken ook aan dit evenement meedoen, denk bijvoorbeeld aan Suzuki.  

De commercie heeft twee kanten en laten we daar als consument vooral van profiteren. 

En ach, uiteindelijk betalen we het allemaal toch zelf in de aanschafprijs van de nieuwe en occasion motoren. 

Edited by Henk Helder

4 uur geleden zei Henk Helder:

Mea Culpa, Mea culpa, Mea Maxima Culpa over mijn vooringenomenheid tav de de Yamaha Niken driewieler. @Ray59 noemde het al: een fantastische machine.  

Ik ben er op zondagochtend als eerste op begonnen en de dag er ook op geēindigd. 

Het is een geweldige machine en goed dat er dit soort evenementen georganiseerd worden waar iedereen dit kan ervaren.

Goedeavond,

Ik was er zondag ook, heb genoten van alle motoren die er stonden (op de parkeerplaats).

Heb niet proefgereden, klinkt stom maar ben bang dat ik dan opeens minder blij ben met mijn eigen motor.

En die mooie nieuwe modellen kan ik toch niet betalen  😝

Heb wel iets van 5 andere tdm's gezien.

De hamvraag van vandaag..... van wie was die blauwzwarte tdm 850? die viel op door de gear indicator en automatisch smeersysteem.

Wij waren rond 13:30 al weer weg en zijn lekker gaan touren. Daar hebben we onze motoren toch voor?

IMG_7215.JPG

IMG_7216.JPG

22 uur geleden zei Baard-aap:

Heb niet proefgereden, klinkt stom maar ben bang dat ik dan opeens minder blij ben met mijn eigen motor.

Het is hoe je er instaat, maar ik denk wel te snappen wat je bedoelt.

Al die nieuwe motoren geven een kick, ze zijn lichter, sneller, hebben allerlei rijmodi en glimmen je tegemoet. Realiseer je dat die kick slechts tijdelijk is en weer verdwijnt. Een TDM is geen antieke machine die niet meer mee kan of - in vergelijk met moderne machines - beroerd rijdt in tegenstelling tot zijn illustere voorganger de XS650. 

Zo reed ik op de Drie Merenweg tijdens het standaard rondje een stukje voorop, het lint rijders werd door het rode stoplicht eventjes uit elkaar getrokken. De lange lege weg - nu zonder voorrijder -  noodde uit tot even stevig accelereren en doorgassen naar de groep toe. Dat ging prima, totdat ik in mijn linker spiegeltje een geel gevaarte snel zag naderen. Dat bleek de tweede voorrijder te zijn op een knalgele TDM, die me met een hoeraatje passeerde en tot een lagere snelheid maande.  

Mocht je in de relativering van de tijdelijke kick- werking  geen vertrouwen hebben, dan is er nog een andere oplossing middels een setback of mindfuck. 

Voordat je op je TDM huiswaarts keert, rijd je als laatste nog even op een Royal Enfield. Het maakt niet uit welk type.

Volgend jaar lekker proeftijden @Baard-aap, bij Royal Enfield staat geen wachtrij en kun je zonder afspraak ter plekke wegrijden. 

22 uur geleden zei Baard-aap:

Daar hebben we onze motoren toch voor?

Zo is dat, dat is de kern van een motorfiets (onder)houden.  

Edited by Henk Helder

Was er op zaterdagmorgen als je niet op alle merken gaat proefrijden is er niet veel te beleven . Heb de tanktastocht wel gereden en omdat ik daar aan deelnam kreeg ik 2 vrijkaartjes .Dat was dan wel weer leuk .Ook de tocht was mooi met toch weer verrassendewegen . Zo kijkt een ieder er op zijn manier naar.😄

Ik ben er zaterdagmiddag geweest en heb er 4 motoren gereden 

De Enfield Himalayan...Redelijk zwakke eenpitter Allroad, voor mij niet geschikt, knieën niet lekker in de inkeping van de tank, zadel te kort. De motor doet echter nix fout...

De nieuwe Enfield tweepitter, zie plaatje hierboven, echt een leuk ding, stuurt lekker zit voor mij lekker..

Benelli TrK 502, de gewone en de X, echt fijne 2 pitters met een 360 graden kruk, lopen mooi, remmen en sturen goed, ik zou gaan voor de gewone 502. De X was me te hoog. Nog een leuk praatje gemaakt met de Benelli importeur.. ze zijn echt heel enthousiast. Prijs voor die motoren is ergens rond de 8000 euro..

Al bij al een leuk middagje...👍

Grt, Chris