Jump to content
robnieuw

Forumregels

Recommended Posts

Ik zie dat er ‘ nieuwe’ forumregels zijn ingesteld en dat roept wat vragen op :

- zijn deze regels een (gedeeltelijk) nieuw fenomeen of enkel nieuw in de zin dat het zwart op wit staat?

- als het een nieuw fenomeen is : wat is de reden waarom dit nodig is ?

en als het een aanvulling is, wat zijn de nieuwe aspecten dan?

- wie bepaald de spelregels en waarom bepalen we die niet als club samen of hebben we dat al gedaan?

- wie bepaald wat respectloos is en waarom is het respectloos benaderen van een moderator of bestuurslid ‘erger‘ en kan dat leiden tot een directe ban. Wie bepaald ?

ik ben overigens voor regels maar er moet een ingebouwd veiligheidssysteem in zitten die ons dan weer beschermen tegen doorschieten hierin of willekeur .

Een begeleidend schrijven over het hoe, waarom etc etc als je regels stelt , aanpast of benadrukt is wel zo ‘respectvol’ 😜 groet Rob

Nederland in t klein, hoe “regel” je n land ( club) kapot met procedures regels wetten en ga zo maar door. Dit fenomeen begint zich ook binnen de club te vormen. Enerzijds goed/ anderzijds overdreven.

Ik wens het zittende bestuur veel wijsheid en kracht bij het besturen van deze club. En dat ze VOORAL hen eigen identiteit kunnen behouden . Zich vrij kunnen houden van invloeden van “ buitenaf” 

Verder ga ik maar niets meer zeggen , anders zou ik zomaar doodgemodereerd of geroyeerd kunnen worden🤔 😎

greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzz,

Harrrumpie👍

Posted (edited)

commerciële activiteiten zijn niet toegestaan

strikt genomen...toertochten en buitenland weekenden zijn toch ook commerciële activiteiten?

Edited by ThomasTDM

Posted (edited)

Om het forum verder niet te vervuilen heb ik @Prop-er een inhoudelijke pb gestuurd betreffende de relatie tussen regel 2 en 3 en het stelselmatig vervormen van een Zuidduits merk tot een diskwalificatie van een bedenkelijk niveau. 

Overigens vind ik het TDM forum een prettig en vooral vriendelijk forum, met veel technische info en zinvolle interactie tussen de forumleden. 

Bovenstaande diskwalificatie past daar ook helemaal niet in.

Edited by Henk Helder

58 minuten geleden zei Henk Helder:

Om het forum verder niet te vervuilen heb ik @Prop-er een inhoudelijke pb gestuurd betreffende de relatie tussen regel 2 en 3 en het stelselmatig vervormen van een Zuidduits merk tot een diskwalificatie van een bedenkelijk niveau. 

Overigens vind ik het TDM forum een prettig en vooral vriendelijk forum, met veel technische info en zinvolle interactie tussen de forumleden. 

Bovenstaande diskwalificatie past daar ook helemaal niet in.

Ach Henk, dat is nog humor van ongeveer 3 - 4 besturen geleden, omdat iedereen daar wel du humor van inzag bleef het bestaan...

Wie wil er nu een BMW met een ouwe lullensteun? ( oh shit... de Ouwelullensteun is verdwenen.... 🤣)

Posted (edited)

Ik, als TS, vind het enigszins storend, nee .. respectloos of misschien zelfs kwetsend dat mijn bijdrage, dat een aanzet is tot voorzichtigheid mbt het stellen van regels, gekaapt wordt door iemand die juist die regels wil gebruiken om zijn persoonlijke missie, om een oud geintje van t forum te krijgen, gestalte te geven. ‘ per direct’  as t ff ken ...

dat vind ik dus zoals eerder gezegd tamelijk respectloos ... kwetsend zelfs, waar kan ik een klacht indienen ? , wie handelt deze af ? Weegt zijn klacht zwaarder dan de mijne ?

Ok , soort van geintje maar dit geeft toch op zijn minst te denken over wat men probeert te reguleren .. lastig  

Edited by robnieuw

Beste Rob, 

Bedankt voor je terechte vragen, en je positieve houding tegenover regels. 

Deze forumregels worden op meerdere Nederlandse forums/fora toegepast, en zijn vrij algemeen. De noodzaak voor regels kwam vorig jaar duidelijk aan het licht, toen er te zacht door de moderators werd ingegrepen op ontspoorde discussies. Zonder daar nu ook maar iemand de schuld van te willen geven, is de harde slotsom dat die situatie ons uiteindelijk onnodig een bestuur en trouwe leden heeft gekost. 

Het bestuur bepaalt en beheert de forumregels. Het bestuur heeft de volledige bevoegdheid deze regels op te stellen, zonder dat daar vooraf een discussie over moet worden gevoerd. Er staat niks schokkends in, en de regels gelden voor iedereen. Forumregels zijn niet in steen gebeiteld, maar kunnen worden aangepast, als daar aanleiding voor is.

De moderators zien toe op naleving van de regels. Het is aan de moderators om met tact en gevoel de regels te handhaven. De botte bijl methode houden we het liefst zo lang mogelijk achter de hand. Harald en ik overleggen veel met elkaar, en die samenwerking gaat prima. Als wij ingrijpen op het forum, is er vrijwel altijd vooraf onderling overleg geweest. 

Om nou te voorkomen dat wij voor elk wissewasje het bestuur om goedkeur moeten vragen, is het plezierig regels te hebben. Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk waar de grens ligt, en kunnen we snel en effectief optreden om schade te voorkomen. We kunnen ook heel mooi discussies tijdelijk pauzeren of onzichtbaar maken, en na overleg met betrokkenen een aangepaste versie terug zetten. 

Vaak ziet een mening er een dag later heel anders uit, of kan diezelfde mening op een iets vriendelijker toon geuit worden. 

Mochten er vanuit de leden klachten over het optreden van de moderators zijn, dan verwijs ik graag naar onze superieuren in het bestuur. 

Daarnaast kunnen klachten over het functioneren van bestuur of moderators tijdens de ALV geventileerd worden.

Misschien dat het bestuur hier ook nog een korte toelichting kan geven. Of in de tienklepper, mooie bladvulling. 

Beste Henk, 

Om invloed op de club cultuur uit te oefenen zou je clublid moeten worden.. dan kan je het in de ALV in stemming brengen. Als gast op het forum heb je dat recht naar mijn mening niet..

Het forum is opengesteld voor niet-leden zodat die kennis kunnen maken met de club, als gast heb je wel wat minder rechten dan een clublid lijkt me.. 

Beste Vincent,

Dank voor de uitleg ! 👍

groet Rob

22 uur geleden zei Prop-er:

Beste Rob, 

Bedankt voor je terechte vragen, en je positieve houding tegenover regels. 

Deze forumregels worden op meerdere Nederlandse forums/fora toegepast, en zijn vrij algemeen. De noodzaak voor regels kwam vorig jaar duidelijk aan het licht, toen er te zacht door de moderators werd ingegrepen op ontspoorde discussies. Zonder daar nu ook maar iemand de schuld van te willen geven, is de harde slotsom dat die situatie ons uiteindelijk onnodig een bestuur en trouwe leden heeft gekost. 

Het bestuur bepaalt en beheert de forumregels. Het bestuur heeft de volledige bevoegdheid deze regels op te stellen, zonder dat daar vooraf een discussie over moet worden gevoerd. Er staat niks schokkends in, en de regels gelden voor iedereen. Forumregels zijn niet in steen gebeiteld, maar kunnen worden aangepast, als daar aanleiding voor is.

De moderators zien toe op naleving van de regels. Het is aan de moderators om met tact en gevoel de regels te handhaven. De botte bijl methode houden we het liefst zo lang mogelijk achter de hand. Harald en ik overleggen veel met elkaar, en die samenwerking gaat prima. Als wij ingrijpen op het forum, is er vrijwel altijd vooraf onderling overleg geweest. 

Om nou te voorkomen dat wij voor elk wissewasje het bestuur om goedkeur moeten vragen, is het plezierig regels te hebben. Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk waar de grens ligt, en kunnen we snel en effectief optreden om schade te voorkomen. We kunnen ook heel mooi discussies tijdelijk pauzeren of onzichtbaar maken, en na overleg met betrokkenen een aangepaste versie terug zetten. 

Vaak ziet een mening er een dag later heel anders uit, of kan diezelfde mening op een iets vriendelijker toon geuit worden. 

Mochten er vanuit de leden klachten over het optreden van de moderators zijn, dan verwijs ik graag naar onze superieuren in het bestuur. 

Daarnaast kunnen klachten over het functioneren van bestuur of moderators tijdens de ALV geventileerd worden.

Beste Rob en andere leden die gereageerd hebben,

De forumregels zijn er al vanaf 2012.
Als nieuw bestuur hebben wij er na aanleiding van de leden vergadering jl. besloten om de forumregels te vereenvoudigen en op het forum te plaatsen.

Dit hebben wij gedaan omdat er in de afgelopen tijd een sfeer was ontstaan op het forum die door ons als bestuur en vele andere leden als onacceptabel werd ervaren en beschouwd.

het had wellicht handig geweest om ene toelichting te geven waarom de nieuwe forum regels te plaatsen, 

Met vriendelijke groet.
Het Bestuur

Beste Roelof,

Bedankt voor je uitleg. 

Wat me nog steeds bevreemd is dat aan de ene kant benadrukt wordt dat er niet echt iets verandert qua regels (vereenvoudiging ?) maar aan de andere kant die veranderingen blijkbaar nodig zijn om bepaalde situaties uit het verleden te voorkomen.

Ergo: de nieuwe regels bevatten dus handvatten voor moderators en bestuur die eerder niet voorhanden waren. Anders hadden jullie de regels zoals ze waren (strenger) kunnen hanteren.

Ik, als geïnteresseerd lid, wil dan graag weten welke dat zijn en stel daarom vragen. Zeker als ik in de regels zie dat er volop termen worden gebruikt die op zich lenen voor brede interpretatie, zoals ‘ respectloos’ en  ‘op de man spelen’  en ik dat vervolgens niet kan vergelijken met de oorspronkelijke tekst. 

Je sluit je bijdrage af met ‘ het had wellicht handig geweest om ene toelichting te geven’ .

Persoonlijk geloof ik dat het een (morele) verplichting is van een bestuur om zijn leden hierbij te betrekken of hierover uitvoerig te informeren waardoor een toetsing mogelijk wordt gemaakt. Dus als dit een ‘ mea culpa ‘ moet zijn dan is het mijns inziens geen overtuigende.

Respectfully yours , Rob

Kijk, ergens staat hier ook de bevestiging dat het wijzigen van die voorwaarden gewoon kan. En wij hebben een bestuur gemachtigd om ons te vertegenwoordigen. 

Als je als bestuur iets wijzigd wat mogelijk invloed heeft op 220 leden, is er altijd wel iemand die het niet eens is met die wijziging. Dat wil niet zeggen dat de hele club het er niet mee eens is. Rob heeft echter wel een aantal goede argumenten, en misschien is het goed dat het bestuur de regels nog eens tegen het licht houdt, om te kijken of er eenvoudig aan sommige kritiek tegemoet kan worden gekomen. 

Verder denk ik dat je het als bestuur toch nooit goed doet. Als je alles met iedereen vooraf overlegd duurt de besluitvorming te lang, als je iets besluit is niemand om een mening gevraagd, wat je besluit is niet goed, de tienklepper is te dun, of er staat te veel onzin in, je bent onzichtbaar, of te ambitieus.

Door nieuwe regels te introduceren probeer je als bestuur een duidelijk statement te maken. 

Als moderators ineens streng gaan ingrijpen, dan zullen veel leden zeggen "dat was vroeger nooit zo, er wordt met twee maten gemeten". Nu is er een frisse start, en neemt iedereen goed notie van die nieuwe regels. Die vernieuwing dient dus wel degelijk een functie. 

Tot op heden gedraagt iedereen zich alleen wel opvallend netjes. Jullie kunnen het dus wel. 

Ik dank Vincent, Fernand en Harald voor de uitleg en extra info 👌

Vriendelijke groet,

Rob