Jump to content

problemen met tdm 900, stotteren

Major Pang
 Share

Recommended Posts

Beste mede tdm'ers

ik heb een yamaha tdm 900 die stottert, nu is het niet het bekende stotteren laag in de toeren wat eventueel te maken heeft met de automatische choke.

de motor stottert af en toe tijdens het rijden, maar wanneer hij eenmaal begint met stotteren dan houd hij ook niet meer op. het lijkt alsof hij op 1 cilinder begint te lopen en hij slaat ook af wanneer ik hem voor een stoplicht stationair laat draaien.

het probleem treed het frequentst op door op een 80 of 100 weg die meerdere tientallen km'ers lang is constant 80 of 100 te rijden. 

nu heb ik zelf al wel de bougies vervangen voor iridium bougies en ik heb de bobines vervangen om van dit probleem af te komen. 

ook heb ik de automatische choke uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

en als laatste heb ik de klep die met de emissie normen te maken heeft uitgeschakeld (bovenop het luchtfilter)

Nu heb ik met de laatste keer rijden toen het probleem weer optrad, tijdens het rijden het contact uit gezet (met de koppeling in) en de motor weer gestart met de startmotor. toen was het stotteren over. 

Nu mijn vraag: zouden jullie weten waar dit aan kan liggen? 

ik weet niet meer waar ik moet zoeken, en om de ecu of het injectiehuis te vervangen is een beetje prijzig.

Groeten Nico.

10 minuten geleden zei Major Pang:

Beste mede tdm'ers

ik heb een yamaha tdm 900 die stottert, nu is het niet het bekende stotteren laag in de toeren wat eventueel te maken heeft met de automatische choke.

de motor stottert af en toe tijdens het rijden, maar wanneer hij eenmaal begint met stotteren dan houd hij ook niet meer op. het lijkt alsof hij op 1 cilinder begint te lopen en hij slaat ook af wanneer ik hem voor een stoplicht stationair laat draaien.

het probleem treed het frequentst op door op een 80 of 100 weg die meerdere tientallen km'ers lang is constant 80 of 100 te rijden. 

nu heb ik zelf al wel de bougies vervangen voor iridium bougies en ik heb de bobines vervangen om van dit probleem af te komen. 

ook heb ik de automatische choke uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

en als laatste heb ik de klep die met de emissie normen te maken heeft uitgeschakeld (bovenop het luchtfilter)

Nu heb ik met de laatste keer rijden toen het probleem weer optrad, tijdens het rijden het contact uit gezet (met de koppeling in) en de motor weer gestart met de startmotor. toen was het stotteren over. 

Nu mijn vraag: zouden jullie weten waar dit aan kan liggen? 

ik weet niet meer waar ik moet zoeken, en om de ecu of het injectiehuis te vervangen is een beetje prijzig.

Groeten Nico.

Ook de bobine kabels naar de bougies vervangen?

1 uur geleden zei Major Pang:

hoe worden de injectors gereset door het contact dan? ik zie die connectie nog niet echt.

Hier wordt niet echt over resetten gesproken maar wel over het testen van de injectors via het diag menu van je dachboard.  Maar voordat je deze stappen onderneemt , zou je ook eens een flesje Forte injectorcleaner met een frisse tank benzine , en dan zou ik Schell V power nemen,  tanken en daarmee de boel schoon tracten te rijden.

als dat niet werkt kun je altijd nog de omschreven stappen overwegen.

• 2 years later...

Beste Nico. 

Loopt de TDM weer netjes? Ik heb hier nu ruim 3 jaar last van. Ik merk het na een goeie rit ( bijvoorbeeld na een rit over de snelweg als je dan de bebouwde kom in gaat). Zeker onder de 7graden en tussen de 30 en 70 km/u. Het schokken is dan zo erg dat er bijna niet normaal mee te rijden is. Mijn garage komt er niet uit waar het probleem zit. Ik zit er zelfs aan te denken de TDM in te ruilen…….😢
Ik hoop dat jij de tip hebt. 

groet Sietse 

Sietse, ik denk dat je eens zou moeten overwegen om een ritje naar Hoornsterzwaag in te plannen... Er zijn een aantal 'standaard' aanpassingen die de meesten doen, sommigen zijn relatief eenvoudig zelf te doen en sommige vereisen wat meer kennis/materiaal/gereedschap. De standaard dingen die bij de meesten goed helpen om het schokken te verminderen (verdwijnen zal het nooit helemaal, het is en blijft een tweecilinder) zijn iridium bougies, afdoppen van de klep in het luchtfilter, CO goed instellen via het dashboard en de vlinderkleppen gelijk zetten. Ik verwacht dat als Pieter Hessels er even naar kijkt, je waarschijnlijk een heel andere TDM mee terug krijgt dan waarmee je heen gereden bent.

Dat van die iridium bougies kan ik zeker beamen, en de luchtfiltermod ook al heb ik dat op de elektronische manier gedaan.

Voor wat betreft de CO waardes instellen, weet iemand wat ongeveer de waardes zouden moeten zijn bij de mods die ik noemde

en standaard uitlaten?