Jump to content
Ray59

Carburateur TDM 850 4tx

Recommended Posts

Op 14-04-19 een proefrit gemaakt en de motor reed lekker met geen enkele knal meer.

Heb de verrotte inlaatrubbers vernieuwd , de membraamrubbers (kleine scheurtjes ) en de rubbers vlotterhuis.

De naalden gelijkgezet in de middelste stand ( ze stonden ongelijk ) . De mengschroeven 2,5 uitgedraaid.

Was voor mij dus een mooie basis.

Heb van de inlaatrubbers de bovenste slangklemmen veranderd van kruisschroeven naar dop 7 bouten ,heb achter de moer wel een busje geplaats voor beter grip en was hierdoor makkelijker vast te draaien.

Zal de volgende keer bij het monteren van de carburateur eerst de waterslangen vastzetten aan de carburateur en deze later weer aansluiten op de hoofdslangen dit ivm met weinig ruimte als de carburateur eenmaal geplaats is.

En nu naar de volgende klus het vernieuwen van de voorvorkoliekeerringen.

Groet Ray

11 minuten geleden zei Ray59:

En nu naar de volgende klus het vernieuwen van de voorvorkoliekeerringen.

Ben ik vanavond ook aan begonnen.  ZO niet mijn hobby, voorvorkkeerringen....... Heb de poten er vanavond uitgehaald en voorbereid om morgen de oude keerringen eruit proberen te persen d.m.v. de JBX methode. Ben benieuwd. 

Persen?
Ik 'klap' ze er uit....
poot vastzetten (op de punten waar normaal de remklauw zit) in de bankschroef,
en dan 10 x goed hard trekken, dan klap je ze er redelijk makkelijk uit.
Klinkt minder goed, maar het resultaat is er wel.

Wat is de JBX methode dan?

groet Paul

Dat klappen ken ik maar bij de vorige keer zijn de glijbussen over elkaar heen geschoten waardoor die beschadigd waren. Is een veel voorkomend probleem. De JBX methode is dat je de veer verwijderd, de poot afvult met olie en dan met een hijsband en garagekrik druk op de poot zetten. De olie kolom  kan dan alleen weg door de keerring weg te drukken. Zo druk je de keerring van binnen uit naar buiten en belast je de glijbussen niet. Gezien de ellende met de glijbussen wilde ik dit maar een keer proberen.

De oude seal had ik er met een paar flinke rukken aan de binnenpoot zo uit. Dan lijkt me die methode van JBX erg omslachtig. 
Het monteren van de nieuwe seal was lastiger. Passende PVC pijp is erg handig. 

39 minuten geleden zei Prop-er:

De oude seal had ik er met een paar flinke rukken aan de binnenpoot zo uit. Dan lijkt me die methode van JBX erg omslachtig. 
Het monteren van de nieuwe seal was lastiger. Passende PVC pijp is erg handig. 

Klopt. Maar heb de spullen er voor liggen en was de vorige keer behoorlijk pissed dat ik die bussen kapot heb geslagen. Dus ik ga nu voor zeker.

Heb de tijd tot aan de kennismakingsrit dus moet lukken.

Heb ook een kunstof montagebus gemaakt die mooi om de poot past en zelfs een vorkolie niveaumeter gemaakt. Dus als die rotklus nou nog mislukt....

Ja, de glijlagers zijn gevoelig. Maar, ik moet zeggen, nu er nieuwe inzitten, heb ik nul speling op de voorvork. 
Het zou toch fantastisch zijn als je het moment waarop die seal eruit knalt, en de hele werkplaats van top tot teen onder de olie zit, op video vast kan leggen.

Posted (edited)

De laatste keer dat ik de seals vervangen heb  heb ik eerst JBX methode geprobeerd, dat lukte niet lekker. Bij mij zat de veer er nog in, ik lees ook niet bij jbx dat ie er uit moet maar misschien niet goed gelezen 😎... Daarna toch maar de ruk en trek methode, idd een paar glijbussen naar de kl"ten. Maar wie wat bewaard heeft wat... ik had nog een paar in redelijke staat liggen.

Anyhow.. blijft een vervelende klus...Een volgende keer komen er nieuwe binnenpoten in, wordt de kans op lekke seals een stuk kleiner..

Overigens suc6 Appie..

Edited by chris

Ben ook nog niet helemaal overtuigd over de JBX manier en zal pas helemaal gerust zijn als alles weer op z'n plek zit EN dicht is. Had ik de lekkage aan het eind van afgelopen seizoen gehad dan waren er deze winter OF nieuwe OF opnieuw verchroomde poten in gekomen. Heb nu geen zin/tijd/geld meer en hoop dat de poten met een poetsbeurt er weer een tijdje tegen kunnen.

Als mijn oude binnenpoten minder slecht zijn dan jouw huidige, mag je ze van mij gratis hebben.

Vincent, je maakt een grapje.... 4TX 43mm, 3VD 41mm. Kan dus wel, moet je alleen de hele frontpartij leveren.... En  zelfs dat lijkt me niet super... stuur 3VD hangt in rubber, 4TX niet..

Je verbaast je soms over wat gelijk is bij een 3VD en 4TX en wat toch anders is. Heb ook ooit een verkeerde revisie set voor de remklauwen gekregen. Bleken die dus ook verschillend te zijn.. Maar daarnet gelijk maar de JBX methode uitgeprobeerd en ze plopten er allebei zijde zacht uit met minimale lekkage.  Dus die manier bevalt uitstekend. Geen olie fontein of zo. 

Best wel interessant dit alles , zal een nieuwe discussie opstarten met als onderwerp ,, voorvorkkeeringen vernieuwen ´´ is dan ook makkelijker terug te vinden voor diegene die hier aan gaan beginnen.

Groet Ray

Op 4/3/2019 om 12:02 PM zei Pieter H:

Ja klopt,

de benzine verdampt deels in de carburateurs, daardoor worden de carburateurs koud.

bij temperaturen net boven het vriespunt kunnen de carburateurs bevriezen.

op een 3VD zit geen verwarming op de carburateurs.

zuinig zijn met die slangetjes, ze zijn niet meer leverbaar bij Yamaha...

groet,

Pieter

Als de verwarming alleen bedoeld is voor lage buitentemperaturen , kan ik dan de slangen ook afdoppen ?.. Zodat er in de carburateurs geen warme koelvloeistof meer komt....Ook mijn aansluiting op de carburateurs is gaan lekken en het is een heel werk om bij de aansluiting te komen ...moet dan tank, luchtfilter en carburateur demonteren....makkelijker is die kleine slangentjes bij de aansluiting van de hoofdslang door te knippen en dan afdoppen !.. Kan dit ?

5 uur geleden zei toontje on tour:

Als de verwarming alleen bedoeld is voor lage buitentemperaturen , kan ik dan de slangen ook afdoppen ?.. Zodat er in de carburateurs geen warme koelvloeistof meer komt....Ook mijn aansluiting op de carburateurs is gaan lekken en het is een heel werk om bij de aansluiting te komen ...moet dan tank, luchtfilter en carburateur demonteren....makkelijker is die kleine slangentjes bij de aansluiting van de hoofdslang door te knippen en dan afdoppen !.. Kan dit ?

ja dat kan. doorverbinden van links naar rechts kan ook