Spring naar bijdragen
Henk Helder

Navigatie in balans: aandacht verkeer / aandacht routebegeleiding

Recommended Posts

Geplaatst (bewerkt)

Op de TDM maak ik geen grote meerdaagse reizen, maar het is wel heel handig om de navigatie ook voor dagritten goed zichtbaar te kunnen plaatsen. Navigatie apparaten kunnen nogal dwingend zijn in beeld en geluid en raken daarmee twee uitersten, waar een goede balans in gevonden moet worden.

Op de motor is het niet onbelangrijk om zo min mogelijk afgeleid te worden van het omringende verkeer. Elke zichzelf respecterende motorrijder rijdt zo defensief mogelijk, probeert vooruit te denken, daarop te anticiperen en gekkies-gedrag van o.a. automobilisten met hun beslagen autoramen, handheld telefonerende bestuurders, fietsers die helemaal opgaan in hun smartphone en noem maar op te vermijden. Tegelijkertijd wordt de nav op de motor over het algemeen gebruikt in minder bekende gebieden en die eist ook het nodige aan aandacht op in beeld en geluid. Het schermpje spiegelt nog wel eens en het geluid houdt over het algemeen boven de 80km/uur niet over. Kortom: best wel een gecompliceerd geheel om je veilig in te bewegen. 

De plaatsing van de nav is daarin mede bepalend, zeker als het geluid niet voldoende info geeft om tijdig voor te sorteren, een scherpe bocht te maken en noem maar op. Op mijn toermachine van Zuidduitste makelij leek het me in eerste instantie goed om de nav zo op te hangen dat er nauwelijks info verloren zou gaan ( zie foto rechtsonder).  Daar ben ik toch een beetje van teruggekomen. Zo n scherm blijkt ongewild en zeker ongewenst aandacht te trekken, zelfs als de weg gewoon rechtdoor gaat. De geboden info leidde me meer af, dan dat ik er wat mee moest of kon. 

Bij de later aangeschafte TDM heb ik de nav om die reden niet boven de klokken onder het kuipje aangebracht. Het effect van de afleidbaarheid zou ongeveer hetzelfde zijn. Gelukkig levert Rammount o.a.standaard bolletjes, die op de  plaats komen van een M8 stuurboutje. Zelfs het zilveren afdekdopje van de bout bleek er op te passen. Op zo 'n bolletje kan dan weer van alles en nog wat gemonteerd worden ( zie foto linksboven) Waar de mount met het bolletje bij de toermotor nieuw maar liefst 90 euro moest kosten, kost zo'n boutje met bolletje bij Waypoint slechts 15 euro. In het pakket van de Tomtom 400 serie dat ik van MR GPS ontving, werd het standaard bijgeleverd en dat zal voor andere merken wellicht ook gelden.

Waar de nav op de toermotor erg in het zicht hing, moet nu even actief schuin naar beneden gekeken worden voor info. (zie foto rechtsboven) Op de een of andere manier werkt dat in de praktijk toch prettiger dan het scherm de hele tijd in beeld te hebben. Met deze bevestiging op een stuurboutje valt de layout vanaf de rijderspositie min of meer toevallig samen met de zichtbaarheid van alle klokken en signaallampjes. Zo wordt een linker richtingaanwijzer niet vergeten om uitgezet te worden omdat ie achter de nav verborgen zou zijn.

IMG_1674.thumb.jpg.ec6012a7a2fa039d04c3666576ca4dd7.jpgGelukkig weerkaatst het TDM windscherm het geluid uit de speakertjes, die achterop de nav geplaatst zijn. Het punt waarop de speakertjes het opgeven qua verstaanbaarheid, valt ongeveer gelijk met de onverstaanbaarheid van de bluetooth oortjes. Reden genoeg om of een stille (en dure) Schubert aan te schaffen of de routebegeleiding boven de 80 km/uur te beperken tot het beeld. Ik heb voor het laatste gekozen, heb eigenlijk zelden nog oortjes in. 

Het aardige van deze nav - en dat gaf medio 2016 mede de doorslag voor aanschaf - is dat de houder 90 graden kan draaien. De informatie op de rechterbalk - denk aan benzinestations, flitspalen e.d. , wordt wat 'dunner' in beeld gebracht maar het grote voordeel is dat de weg die voor het voorwiel ligt, heel uitgebreid wordt weergegeven. (zie foto linksonder) Dat bleek o.a. in de Eifel heel handig te zijn bij het participeren op achtereenvolgende onoverzichtelijke bochten. Met een snelle blik op de nav weet de rijder wat er komen gaat en dat blijkt heel prettig te rijden.

Binnen de bebouwde kom kan het weer handig zijn om de nav dwars te plaatsen. (zie foto rechtsboven) De plaatselijke info op de rechterbalk wordt dan wat prominenter in beeld gebracht. De meeste boetes zijn immers op vreemd grondgebied met 1 à 5 km overschrijding van de snelheid. De bluetooth van de nav gebruik ik niet om binnenkomende belletjes te zien en te beantwoorden, dit itt tot in de auto. Met 100km/uur wordt per seconde al 27 meter afgelegd en dat risico sluit ik op die manier uit.

Natuurlijk heeft iedere rijder zijn voorkeur voor de plaatsing van een nav. Spiegelingen op het scherm is een bekend fenomeen, met de plaatsing op het stuur lukt het meestal wel om met de helm wat schaduw te maken met de zon achter. Sommige rijders zijn visueel ingesteld, hebben baat bij info op een scherm. Anderen zijn weer wat auditiever ingesteld, ontlenen meer info aan gesproken routebegeleiding.

Het is een goede ontwikkeling dat er steeds meer standaardisatie komt in de route tracks met het gpx bestand. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren voor merk en type nav, afhankelijk van hun geschiedenis  Zo houden Basecamp gebruikers het vaak bij Garmin met de Here kaarten. De standaardisatie gaat al enige tijd zover dat aangeboden gpx routes voor zowel Tomtom als Garmin/ Here kaarten precies  gelijkgetrokken kunnen worden. Met de keuze voor een merk navigatie is het ongeveer als met motoren, sommigen zweren bij de hun vertrouwde merken,  totdat ze eens wat anders proberen...

In die zin is het bijzonder dat deze vereniging  zich niet beperkte tot de TDM uitvoeringen , maar vervolgens ook de Tracer omarmde.

Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had 'm rechts op het stuur, direct naast de spiegel zitten, telefoon in een waterdicht hoesje. Goed zichtbare plek, maar niet afleidend. Soms wel last van spiegeling, maar de hoek is eenvoudig te wijzigen. Vorige week een veel hogere toerruit gemonteerd, waarna de navigatie de ruit raakt bij het naar links sturen. Daarom nu een ander hoesje besteld voor midden op het stuur. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henk, ik heb mijn TTR550 met een RAM-mount bevestigd onder de steel van de spiegel links. Daardoor komt de TTR nog hoger te staan en hou je nog beter zicht op de verkeerssituatie voor je.
Vraagje: is jouw Zuidduitser een 1150ReiseTour masjien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Ulympos:

Henk, ik heb mijn TTR550 met een RAM-mount bevestigd onder de steel van de spiegel links. Daardoor komt de TTR nog hoger te staan en hou je nog beter zicht op de verkeerssituatie voor je.
Vraagje: is jouw Zuidduitser een 1150ReiseTour masjien?

Ah, een TT550! Na wat kinderziektes en software aanpassingen is die is weer een stuk sneller dan de 400 serie en heeft de wifi al ingebouwd. Geen smartphone nodig om verbinding te leggen in de huiskamer, hotel of Macdonald's. Zou je een fotootje kunnen plaatsen van de bevestiging onder de steel van de spiegel vanaf de rijderspositie? Trilt de nav dan niet behoorlijk?  

De Zuidduitse Doordouwer s inderdaad een R1150 Twinspark Reise Tour. Zwaar met 286 kilo en groot, onhandig om even uit de garage te halen maar weer heel prettig bij minder weer en lange stukken >120 km/uur. De nav heb ik op de RT  - vanuit de ervaringen van de TDM900 -  nu regelmatig op een  bolletje van de stuurpen staan. Daar staat ie minder in het zicht en trilt nagenoeg niet. Wel staat ie dan zo uit het zicht dat kijken op de nav de ogen echt even van de weg af zijn.

Op de TDM is de plek van de nav mooi binnen het gezichtsveld, zonder dat het zicht op de weg verdwijnt  als er op gekeken wordt.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier i.i.g. een plaatje van de destijds gemonteerde Garmin (Zumo 390) cradle. Binnenkort een foto incl. TTR550, gezien vanuit de bestuurder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites