Spring naar bijdragen
chris

Marktplaats

Recommended Posts

Ik weet niet of er onder jullie mensen zijn die wel eens Marktplaats gebruiken om artikelen/onderdelen te kopen of verkopen...

Ik doe dat wel, zowel als koper als als verkoper.... Het stoort mij behoorlijk dat je sinds vorige week maar twee advertenties gratis kan hebben in 1 rubriek, daarna betaal je € 0,50 per advertentie, per maand. Daarvoor kon je een advertentie gratis voor 3 maanden er op laten staan .

Ik vind dit persoonlijk een slechte zaak.

Het idee van MP was een laagdrempelig en goedkoop platform voor particulieren, mooi om bij wijze van spreken de inboedel van je overleden oma te verkopen, of de spullen waar je kinders mee uitgespeeld zijn. Ik denk dat door een betaalfunctie, gewoon om er een verdienmodel van te maken, de oorspronkelijke gedachte gaat verdwijnen.

Overigens was MP al langere tijd bezig van MP een verdienmodel te maken, betalen bij verlengen van een advertentie, betalen bij betaalverzoeken, stevig betalen als je een motor of auto te koop aanbied.

Ik denk dat op deze manier er van Marktplaats weinig overblijft, menig particulier zal in ieder geval minder of misschien helemaal geen advertenties meer plaatsen. Bedrijven blijven wel advertenties plaatsen en berekenen de kosten door. Gevolg een situatie die je bij ebay ziet, van een site met redelijk veel particulier advertenties, tot nu, bijna alleen zakelijk..

Particuliere aanbieders zullen meer artikelen in 1 advertentie zetten, dat komt het zoeken op MP niet ten goede.

De spullen die de zakelijke aanbieders op MP zetten worden duurder, minder concurrentie van de particuliere aanbieders, mogelijk hogere kosten.

Tenslotte verliest het milieu ... alles wat via de particulieren op MP 2e hands verkocht wordt hoeft niet geproduceerd te worden. In ons geval kan het beschikbaar zijn van goedkope onderdelen het verschil vormen tussen wel of niet economisch total loss...

Ik heb ook aan MP een mail gestuurd met bovenstaande strekking.

Best wel benieuwd hoe jullie hierover denken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze doen hun best maar op MP . Een leuke site om iets  te kopen maar niet om te verkopen . Ik heb pas een motor verkocht en dit dus gedaan op www.2dehands.nl (deze site heeft ook een app ) en ook een advertentie geplaatst op www.speurders.nl ( geen app ). Op 2dehands 1 maand gratis en op speurders 2 maanden gratis. Speurders trekt wel 2x zoveel kijkers als 2dehands.

Zou zeggen ga wat vaker kijken op 2dehands.nl en speurders.nl

Gr. Ray (ps de motor binnen 2 dagen verkocht )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Ik denk te snappen wat je bedoelt , maar ben het niet helemaal met je eens.

Het is in algemene zin een misvatting dat alles wat het internet biedt gratis zou moeten zijn. Als ik iets te koop aanbied, dan kan dat alsnog gratis op bijvoorbeeld Speurders of de hierboven genoemde 2ehands. Marktplaats vraagt voor een aantal artikelen een bedrag, maar biedt voor dat bedrag ook een exposure die op gratis sites bij lange na niet gehaald wordt.

Het aantal kijkers op Marktplaats is zelfs vele keren groter dan op de gratis sites. Dat blijkt wel als ik het zelfde artikel op hetzelfde moment aanbied op beide sites. Het is dan de commerciële afweging van de verkoper of hij/zij dat bedrag over heeft om de verkoop van een artikel vlotter te laten verlopen. Op Speurders heb ik ook wel eens wat verkocht, het is gratis en de foto s worden zelfs beter en groter weergegeven. Maar als je echt exposure wilt, dan is het niet realistisch om te verwachten dat die ook gratis wordt aangeboden.

Ook als koper kijk ik altijd eerst op Marktplaats - als een soort van AAA merk-  en daarna soms nog eens op de andere genoemde sites. 

Voor een advertentie voor een motor betaal je een paar tientjes, voor een tent alsnog helemaal nix. Er is een relatie tussen het type artikel en de vergoeding die marktplaats daarvoor vraagt.  Ook van de genoemde bedrag in de topicstart - 0,50 per maand voor een tweede advertentie  - sla ik niet direct steil achterover. 

Ik ben juist blij voor pakweg drie tientjes een enorme exposure te kunnen kopen om een motorfiets aan te kunnen bieden.

De cost gaat nu eenmaal voor de baet uit...

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je trekt de discussie wel breed zo , Henk...

Internet was bedoeld om voor en van ons allemaal te zijn, weinig commercieel,  en veel open source.

Een paar machtige partijen zoals Google en Facebook hebben er een datahandel van gemaakt, iets dat ze heel veel geld oplevert.

Er is momenteel een stroming gaande die het internet weer aan "ons" weer terruggeven, met veel minder verlies van privacy. 

Dit overigens terzijde.

Ik vind het geen probleem als een partij voor bepaalde diensten of voordelen als grotere exposure geld vraagt, je kan daar in meegaan of niet, je hebt een keuze.

Marktplaats heeft nu de keus gemaakt om maar 2 advertenties per rubriek gratis te houden daarna is het betalen..

Wil zeggen dat ik in mijn geval, ik heb er redelijk veel advertenties staan, aardig aan de beurt ben.

Waarom ik het over het algemeen een slecht idee vind van MP staat in de openingspost.

Ik ben het eens met de stelling dat MP veel meer kijkers trekt maar vermoed dat door de betaal verplichting voor de particuliere aanbieders dit over enige tijd niet meer zo is. Wat overblijft is een platform zoals Ebay, met bijna alleen zakelijke aanbieders.

Overigens heb je gelijk, Henk, er zijn nog meer sites....  En (nog) wel gratis..

Grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Marktplaats is al lang geleden door Ebay overgenomen en behoorlijk commercieel sinds die tijd. 

Bij gitaren en versterkers kun je maar 1 gratis plaatsing doen, voor veel artikelen zelfs geeneen en ach, het is goedkoper dan in een motorblad of andere gedrukte media.

Probeer anders bij speurders.nl, tweedehands.net, aanbodpagina.nl en zo zijn er nog een paar

bewerkt door List
foutje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites