Spring naar bijdragen
Henk Helder

Elektrisch rijden

Recommended Posts

Waar het elektrisch rijden met automobielen vooral werd ingegeven door belastingtechnische maatregelen, bleef het bij de motoren nog bij enkele experimentele exemplaren. Dat de wegenbelasting bij motoren per provincie altijd hetzelfde bedrag is, ongeacht het gewicht van de motor,  en de motor zakelijk nauwelijks wordt ingezet,  zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Door de geringe aantallen aan nieuw afgeleverde elektrische exemplaren is er ook nauwelijks een markt voor gebruikte exemplaren. Voorlopig zal het nog een niche-markt blijven. 

Ook de vormgeving van de eerste elektrische motoren spreekt nog weinig tot de verbeelding. Niet iedereen zal op zo'n rijdende regenton herkend willen worden. Integraal op en vizier naar beneden.

611099248_Schermafbeelding2018-12-20om21_31_20.png.07cf332e1995574122b3b6599b746bc0.png

Hoewel...de eerste auto's zagen er ook uit als postkoetsen, zij het dan zonder paarden. 

Toevallig hield de plaatselijke motorclub onlangs een thema-avond over het elektrisch motorrijden. Het leek me een goed idee om die eens te bezoeken. Er stond een motor die er ook echt uitzag als een motor, Italiaans design en voorzien van een accupakket en elektromotor. Door de dalende temperaturen kon de motor door de bezoekers helaas niet bereden worden, het was nauwelijks glad maar de demonstrateur wist op voorhand dat de motor dan met schade terug zou komen.

credit-gianluca-muratori3-kopie.jpg.15b7454a72e58268dcc7c8dc44fea69d.jpg

Want...... zo'n elektrische motor kent specificaties die we nog nauwelijks op de weg tegenkomen. Zo kent de Energica een olie gekoelde permanente AC magneet motor (PMAC) met 107 kW (ca. 146 Pk) , een continue aanwezig koppel van 200 Nm (!) en een top van 240 km/uur. Dat zijn natuurlijk specificaties waar weinig verbrandingsmotoren aan kunnen tippen. Een acceleratie vanuit een strak gespannen bungee koord, in een paar secondes op 200 km/uur. 

De actieradius is inmiddels uitgebreid tot 150 km, mits de max specificaties niet bij herhaling worden aangesproken. Bij de eerste koffiebeurt - die is ook vaak na zo'n 100 a 150 km - wel meteen opladen op 220 volt. Remmen en uitrijden genereert ook weer stroom die opgeslagen wordt. Bij het afdalen van een berg wordt de accu op die manier zelfs continu opgeladen. 

De kosten zijn nog aanzienlijk, dit exemplaar kost 25000 euro. Dat is te vergelijken met een aangeklede motor uit het zuiden van Duitsland. Benzine gaat er niet in en de genoemde 150 km wordt voor slechts een paar euro weggegleden.

Natuurlijk is de beleving anders, zo ontbreekt het gevoel van pompende zuigers als ook het geluid van de motor. Versnellingen zijn in de wereld van de elektriciteit onbekend, het koppel is vanaf 0 km beschikbaar. 

Zelf rijd ik graag op wat oudere motoren van even na 2000 omdat er niet teveel flauwekul op zit. Ik denk altijd maar aan Paul van Hooff, die op de meest basale V700 Guzzi met 41 pk - die door 2 matige trommelremmen wordt vertraagd -  de halve wereld overreed en er nog steeds op rondrijdt. Het 'instrumentarium'  bestaat uit 2 lampjes, een voor de oliedruk en de andere voor de dynamo.

Op zo'n elektrische motor zit meteen van alles en nog wat. Eerlijk gezegd heb ik aan abs al een broertje dood en heb het in de afgelopen 40 jaar niet nodig gehad. Het grijpt in als ik het niet wil, een beetje slippend remmen lukt niet meer, het systeem is kwetsbaar, onderhoudsgevoelig en bovendien kostbaar. Voor nieuwe motoren is het al een wettige verplichting...pfftt . Al die elektronische features kosten geld en kunnen bovendien kapot. Hoe functioneert zo'n ingewikkelde machine na pakweg 15 a 20 jaar?

Voor mij is zo'n Energica nog niet interessant genoeg, maar in Vijfhuizen bij de Mega Motormanifestatie in mei 2019 wil ik toch wel even de beleving meemaken op een ZERO.

Het zal me benieuwen wat de toekomst op dit gebied zal brengen, temeer omdat het goed past in populaire maatschappelijke ontwikkelingen tav de beperking in de  CO2 uitstoot.   

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie af en toe een elektrische tweewieler rijden tijdens woon-werkverkeer. Ik verwacht dat er de komende jaren wel meer zullen komen. 

De ontwikkelingen gaan ook gewoon door; verbeteringen zullen niet uitblijven. Wijzigingen in de wetgeving ook niet.  

Dit kan overigens best snel gaan. Iemand heeft mij een keer gewezen op twee foto's  van een straatbeeld uit New York: één uit 1903 met één auto tussen heel veel rijtuigen met paarden en een foto van dezelfde straat tien jaar later. Éen rijtuig tussen verder alleen maar auto's. 

De beleving zal nooit hetzelfde worden. Maar dit is ook wel een generatiedingetje, denk ik. Motorrijders zijn over het algemeen niet de jongsten. De generatie die nu opgroeit met elektrisch autorijden zal dit heel anders beleven dan wij.  Ik blijf voorlopig ook nog wel even vervuilend rondrijden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb bij het mega motortreffen 2018 gereden met een Zero. Dat is best een ervaring, direct power,het gaat snel van z'n plek, wil best sturen. Het geluid, zo rijdend voort is een beetje een tramgeluid. Ik heb bij het inleveren van de motor gevraagd of er een mooi motorgeluid bij geleverd kon worden. Om 2 redenen, eigen beleving en je laat je medeverkeersdeelnemers weten dat je er aan komt. Dat kom toen nog niet. Inmiddels heb ik gelezen dat toch wel nagedacht wordt over een geluid voor electrische voertuigen, zeker bij lage snelheid, zeg maar stadsverkeer.

Er moet denk ik nog heel wat gebeuren willen de electrische voertuigen in het algemeen het winnen van het conventionele spul.

Nadelen zijn genoegzaam bekend. Daarnaast, en dat wil nog wel eens vergeten worden, productie vervuild, demontage op enig moment ook en de schone stroompjes worden zeer zeker niet allemaal opgewekt met een windmolen.

Grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast LeonS
26 minuten geleden zei chris:

Ik heb bij het inleveren van de motor gevraagd of er een mooi motorgeluid bij geleverd kon worden.

Geluidje erbij,  Dàt is de oplossing!.... Dat je via een Appje  MP3-tjes kan laden:

Optie 1: Laser Deeptone

Optie 2: Akrapovic

Optie 3 : Bos

Optie 4: Superpole#1

Optie 5: Dominator

Optie 6 Mivv

.

.

.

Optie 99 nattescheten origineel

En dan daaronder een Submenutje tbv keuze mét of zonder dB Killerts en een Submenutje backfire knallen Uit/Aan

lol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Guest

Ik heb nu een paar kleine rondjes bij de motorbeurs van Utrecht op een elektrische motor gereden en ook een paar grotere rondjes op het PVI circuit te Lelystad. De trekkracht is fenomenaal maar de beleving scoort een onvoldoende waar ook iedereen grapte over het plaatsen van een boombox voor het gemiste geluid met Leon's suggestie van verschillende modussen hierin. Het rijd en stuurt overigens wel goed maar de zit is niet zo fijn als de tdm. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast LeonS
1 uur geleden zei robnieuw:

😂 maar wel op je headset zodat niemand ‘ last’ van je heeft , zeker ? 

Met zo'n  reactie is het maar goed dat Opperhoofd v1.0 hier niet meer actief is op het forum. ;) 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei LeonS:

Met zo'n  reactie is het maar goed dat Opperhoofd v1.0 hier niet meer actief is op het forum. ;) 🤣

💪💪😇

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

De auto industrie loopt traditiegetrouw met technische ontwikkelingen wat voor op de motormarkt. Denk daarbij aan de ontwikkeling en introductie van startmotor, elektronische ontsteking, schijfremmen, bekrachtigde remmen, rijmodussen, abs, ebs, traction control en noem maar op. Ook het elektrische rijden lijkt dat pad van auto naar motor te volgen. 

Vanuit dat kader zijn er de laatste week twee tegenstrijdige berichten in de kranten verschenen:  

1 Op de autoshow van Genève werden vooral elektrisch aangedreven auto s getoond. Een motormaat van me meldde dat al en ik hoorde Klaas Dijkhof in WNL hetzelfde beweren. 

2 Uit een Belgisch onderzoek zou blijken dat het milieutechnische omslagpunt van de elektrisch aangedreven auto tov de Otto- en Dieselmotor pas na 700.000 km bereikt wordt. Dat is na ongeveer 18 x de aarde rondgereden te hebben. Dat is een onwaarschijnlijke afstand met een en hetzelfde voertuig en markttechnisch door tussentijdse innovaties totaal niet interessant. 

Waar de duurdere elektrisch aangedreven auto's inmiddels 400 + km kunnen halen op een en dezelfde acculading, gaat het met de actieradius van elektrisch aangedreven motoren met ten hoogste 200 km - onder ideale omstandigheden - nog flink wat tandjes minder. De volumineuze opslag van grotere hoeveelheden elektriciteit is en blijft - in ieder geval bij tweewielers - nog een lastig te overwinnen probleem. 

Voor lange toertochten gebruik ik een zware Zuidduitse motor van 280 kilo en mijn TDM 900 voor kortere ritten en dan meestal met mooi weer. Waar ik me wel eens over verbaas is het ontbreken van een lichte motor, waarmee het goed toeren is. Het is me echt onduidelijke waarom een Yamaha FJR, een Honda Pan en een B*M*W Rt  pal tegen of boven de 300 kilo wegen, zelfs zonder bepakking. (wet weight).  Veel Adventurers - African Twin, GS, Tiger, Versys enz - worden aangeprezen als toermotor en die zijn er net zo min geschikt voor als bijvoorbeeld een VFR van Honda, die als sport toerfiets in de markt is gezet. Bij de adventurers zit je pal rechtop, waardoor je wervelkolom na een stief kwartiertje al aardig doorzakt en de houding van een VFR is net even te sportief met een flinke druk op de polsen en een sportieve kleine kniehoek. In mijn beleving zijn dat geen 500+ km per dag motoren, zeker niet als het weer en de conditie/ leeftijd van de berijder niet meewerken. 

Vooruitlopend op de elektrische ontwikkelingen zou een lichte toermotor met zo'n 90 pk en 200-220 kilo in de huidige markt niet misstaan. Stel je eens een volledige lichte stoomlijn - met een beweegbaar scherm - rondom een TDM 1000 blok - bijvoorbeeld een opgeboorde 900 - voor.

Wellicht zou daar veel interesse voor bestaan, wat de co 2 uitstoot ook aanzienlijk zou reduceren.

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
On 3/10/2019 at 10:55 PM, Henk Helder said:

Vooruitlopend op de elektrische ontwikkelingen zou een lichte toermotor met zo'n 90 pk en 200-220 kilo in de huidige markt niet misstaan. Stel je eens een volledige lichte stoomlijn - met een beweegbaar scherm - rondom een TDM 1000 blok - bijvoorbeeld een opgeboorde 900 - voor.

Wellicht zou daar veel interesse voor bestaan, wat de co 2 uitstoot ook aanzienlijk zou reduceren.

Die motor bestaat al sinds 2009!
115pk en 190 kg droog.

KTM_990_SMT_09_09.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Een KTM is natuurlijk een kei van een motor, een echte adventure. KTM kost wat, maar dan heb je ook wat.

Het merk nam ook een enorme vlucht het afgelopen jaar en de toekomst ziet er behoorlijk oranje uit.

Het lijkt geen typische tourmachine te zijn. De zit is rechtop, het beweegbare scherm en de volledige kuip ontbreken. Ook de mogelijkheden voor bagage zijn - in ieder geval hier op de foto - beperkt tot links wat schone onderbroeken en rechts het scheerapparaat. 

Ik ben van bouwjaar 1955 met wat lichamelijke (onge) makken.

Dan worden de zit, windbescherming en bagagemogelijkheden belangrijk voor 500 + km op een dag. 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Valt mee hoor. Beide €7000,-: 

TDM 900 BJ 2012 en 33.000km:

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-yamaha/m1379637706-yamaha-tdm900-bj-2012.html 

990 SMT BJ 2010 36.000km:

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-ktm/m1375467864-ktm-990-smt-bj-2010-supermoto-t.html

Zithouding, kuipwerk/windbescherming en bagagemogelijkheden doen zeker niet onder voor de TDM.

bewerkt door Prop-er

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
On 3/10/2019 at 10:55 PM, Henk Helder said:

2 Uit een Belgisch onderzoek zou blijken dat het milieutechnische omslagpunt van de elektrisch aangedreven auto tov de Otto- en Dieselmotor pas na 700.000 km bereikt wordt. Dat is na ongeveer 18 x de aarde rondgereden te hebben. Dat is een onwaarschijnlijke afstand met een en hetzelfde voertuig en markttechnisch door tussentijdse innovaties totaal niet interessant. 

Met een paar simpele aanpassingen aan de berekeningen, wordt de 700.000km ineens zomaar 85.000km....

https://tweakers.net/nieuws/150132/onderzoeker-nuanceert-claim-dat-ev-pas-na-700000km-groener-is-dan-benzineauto.html?nb=2019-03-12&u=1200

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

5 uur geleden zei Prop-er:

Met een paar simpele aanpassingen aan de berekeningen, wordt de 700.000km ineens zomaar 85.000km....

https://tweakers.net/nieuws/150132/onderzoeker-nuanceert-claim-dat-ev-pas-na-700000km-groener-is-dan-benzineauto.html?nb=2019-03-12&u=1200

Tsjonge, dat is nogal een verschilletje. Zo gaat dat helaas vaker met informatie en onderzoeken.

Wordt ook wel nep-nieuws genoemd en dit schurkt er tegen aan. 

Je kunt je afvragen of die 85000 km dan wel valide is. Welke factoren worden meegenomen in welke berekening en welke niet?  

Zelfs al zou die 85k aan km de ondergrens zijn, dan nog is dat dat 2 x de aarde rond en een aanzienlijk aantal km voor het omslagpunt bereikt wordt.

Voor een gemiddelde rijder is dat pas na 6 of 7 jaar... 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, die hele discussie komt eigenlijk neer op 2 problemen:

- Er zijn te veel mensen

- We gebruiken te veel energie

Beide lossen zich vanzelf op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zo langzamerhand een "scepticus" geworden... Ja laten we vooral nuchter blijven en niet achter de hijgerige drammers aanlopen die op kosten van JOUW portemonnee hun sprookje willen realiseren. Van die zelfgenoegzame mannetjes als Jetten (blijft lekker vliegen die hypocriet), Wiebes en Klaver word ik onpasselijk. Mijn persoonlijke opvatting he!

De hysterie van "iedereen aan de warmtepomp" lijkt al weer over te waaien. Krijg je je huis niet echt warm mee in koudere perioden. De netwerkbeheerders kunnen het aanbod van met zonnepanelen grootschalig opgewekte stroom niet aan (wat een visie!).

Iedereen aan een subsidievretend elektrisch voertuig? Waar zetten we het oerwoud aan laadpalen in de bewoonde wereld neer? Wat doen we met afgeschreven accu's? Dumpen in Afrika, Bangladesh, etc.? Zien we de ellende bij het delven van lithium?
Niet dat ik berust in de bestaande situatie van o.a. kolen- en bruinkoolcentrales en de plasticvervuiling (afschuwelijk). Verbruik van plastic moet worden teruggedrongen of vervangen worden door andere reeds bestaande en ontwikkelde afbreekbare kunststof materialen. Er moet veel meer ingezet worden op waterstof en veilige kernenergie. M.a.w. de (toekomstige) techniek zal met oplossingen moeten komen, die soms al voorhanden is, maar moet nog (economisch) worden uitgerold. En een beetje minder vleeseten kan ook geen kwaad en is gezonder. Aardbeien uit warme oorden in de winter? Mwah, een beetje raar. Hoewel tegenwoordig ook al weer uit de kas te koop: Nederlandse aardbeien. Gewoon het koppie erbij houden.

Maar we zijn hier op een TDM-forum en de TDM is o.h.a. een zuinige motor. We laten dus al een mindere "voetafdruk" achter als we er op uit trekken en onze kop in de frisse rijwind steken! Zo dat lucht op!. Strax weer lekker rijden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent niet de enige scepticus inmiddels op de politiek correcte voorgenomen maatregelen waaraan niet/ nauwelijks te voldoen is. 

Het voorbeeld van de TDM zal ieder aanspreken, al begrijp ik dat de 850 serie wel wat olie de lucht in blaast. Dat probleem is met de 900 serie en de Tracers in ieder geval opgelost.

Lichter is altijd beter voor het milieu, de TDM mers en de Tracers vallen in die categorie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig we hadden op het VW forum ook al precies zo'n discussie, maar dan over een elektrische VW bus :)

Daar poste ik het volgende:

""Het is in dit stadium van de noodzakelijke energie transitie (nog) geen kwestie van een rekensommetje of je wel of niet "positief" uitkomt op het gebied van milieuwinst. Op dit moment gaat het juist om initiatieven en de ontwikkeling van ideeen om de transitie in een stroomversnelling te brengen.
Als je ziet hoeveel er op heel korte termijn al veranderd en verbetert is, dan verwacht ik binnen enkele jaren een groot deel van het stroomnet groen zal zijn, batterij capaciteit gigantisch verbeterd en van andere minder schadelijke materialen dan lithium. Ik heb het gevoel dat de doorbraak dichtbij is.
Kijk alleen maar naar de windturbines en zonnepanelen, een paar jaar geleden nog "te duur", "inefficiënt" en "draaien alleen maar op subsidies" en nu inmiddels rendabel en worden met de dag goedkoper en efficiënter, net als de gigantische verbetering van opslagmethodes (google eens op sodium ion batterijen).

Wat ik opvallend vind in discussies als deze is dat er altijd 2 types deelnemers zijn: De progressieve optimisten die nooit problemen zien maar uitdagingen en de conservatieve pessimisten die voornamelijk oog hebben voor de beren op de weg. Uiteindelijk zul je de op hol geslagen optimisten een beetje moeten afremmen maar toch de beren op de weg moeten afschieten :lach""

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkele transitie lost het probleem op, zolang we nog geen alternatieve energiebron gevonden hebben. Iets wat niet afhankelijk is van de zon. 

LENR is wat dat betreft hoopgevend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Vmaxxer:

Wat ik opvallend vind in discussies als deze is dat er altijd 2 types deelnemers zijn: De progressieve optimisten die nooit problemen zien maar uitdagingen en de conservatieve pessimisten die voornamelijk oog hebben voor de beren op de weg. Uiteindelijk zul je de op hol geslagen optimisten een beetje moeten afremmen maar toch de beren op de weg moeten afschieten

De gulden middenweg.

Om een voorbeeld te geven: de genoemde windmolens zijn met forse subsidies neergezet. Daarmee lijken ze al rendabel te zijn. Dat zijn ze nog niet als de subsidie daarin wordt meegenomen. Er wordt met cijfers en interpretaties door optimisten en berenkijkers zoveel gegoocheld, dat het moeilijk is om daar valide conclusies uit te trekken. 

De zonnenpanelen laten wel een positiever beeld zien, mede omdat het positieve resultaat ook op particulier niveau zichtbaar wordt in de elektriciteitrekening. Op dit moment is het  terugverdien-model zo'n 15 jaar.  

innovaties hebben altijd wat 'noodzaak;' nodig om zich te ontwikkelen. Vooralsnog lijkt die noodzaak nog even te ontbreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ligt sinds 2012 het hele dak vol, zelf gelegd en binnen 4 jaar terugverdiend. Sindsdien leveren ze alleen maar geld op.

11 minutes ago, Henk Helder said:

innovaties hebben altijd wat 'noodzaak;' nodig om zich te ontwikkelen. Vooralsnog lijkt die noodzaak nog even te ontbreken.

Nee, het geeft alleen maar aan hoe moeilijk het is om nog wat nieuws te ontwikkelen. Neem de accu als voorbeeld, het segment waarin wereldwijd de meeste R&D wordt gepompt. Het enige wat die R&D geproduceerd heeft zijn gelikte PR artikeltjes waarin de meest hoopgevende resultaten worden beloofd, zonder de bijbehorende zwakke punten van het ontwerp toe te lichten. Maar in plaats van een echte doorbraak, zie je voornamelijk kleine stapjes vooruitgang. Net als bij de Ottomotor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel waarschijnlijk dat als de voorraad aardolie morgen uitgeput is,  de alternatieven versneld worden ontwikkeld en binnen twee jaar economisch beschikbaar komen.   

Heikel punt is niet het opwekken van elektriciteit , maar de opslag en afgifte ervan. Zo sleept - nog even los van de aanschafprijs - een moderne Tesla nog steeds een accupakket van bijna 500 kilo mee. Dat onttrekt onevenredig veel grondstoffen om één bestuurder in zijn/haar Tesla te laten rondrijden. Of zag iemand ooit vier passagiers meerijden in een zakelijke auto van dat merk? 

Zo zijn de straalmotor en rakettechnologie onder grote militaire druk van de tekentafel afgevlogen. 

De reden? Er was een noodzaak voor aanwezig, waardoor oneindig veel middelen beschikbaar kwamen om de nieuwe technieken te ontwikkelen.

In het proces van Neurenberg ontbrak een belangrijke naam van de man die met zijn V1 en V2  vele doden in Londen op zijn geweten had: de heer Werner von Braun

Die was al ingelijfd door de Amerikanen om het Apollo programma op te zetten en te vervolmaken.

De rest is geschiedenis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites