Spring naar bijdragen
Henk Helder

De opkomst van de smartphone op het stuur

Recommended Posts

Voor een forum van mijn andere motorfiets, schreef ik het een en ander over de opkomt van de smartphone op het stuur. Die info geef ik - met de nieuwste ontwikkelingen - hieronder even weer:   

Steeds vaker zie ik motoren rondrijden met meer dan één smartphone op het stuur, in X Ram Mounts op het stuur gemonteerd. Eén exemplaar blijkt traditioneel gebruikt te worden voor de communicatie, het tweede wordt vervolgens uitsluitend ingezet voor de navigatie. 

Het typische van motornavigatie is niet zozeer gericht om de afstand van A naar B in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen, maar juist toegespitst op het rijden van een interessante route. De wijze waarop de afstand wordt overbrugd is belangrijker dan het op tijd bereiken van de bestemming. Met name de Tomtom vanaf de 400 serie blinkt uit in het uitzetten van de zogenaamde kronkelroutes met hoogteverschillen die direct op het apparaat zelf, zonder tussenkomst van een tablet, computer of smartphone, kunnen worden uitgezet. De techniek van traditionele navigatie apparatuur ontwikkelt zich verder, zo zijn er al apparaten te koop waar de wifi verbinding zelfstandig - zonder smartphone - tot stand wordt gebracht. Appjes, sms jes , siri enz zijn al geïntegreerd - icm de smartphone 'in de binnenzak' - opgenomen en worden op het scherm van de navigatie weergegeven. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten, vermijd dat soort berichten juist met de motor, maar er zijn wellicht rijders die daar heel anders over (moeten) denken. Appen en Siri op een motor? Ik weet het niet...

Toch lijkt er een trend ingezet te worden om niet langer uitsluitend te vertrouwen op de traditionele motor navigatie-apparatuur. De producenten van smartphones zien een nieuwe - zij het voorlopig niche - markt in het leveren van zogenaamde rugged smartphones voor allerhande toepassingen buiten de veilige voordeur. Die exemplaren zijn waterdicht, kunnen al beter tegen een stootje en lijken gaandeweg meer op de navigatiesystemen van Garmi en Tomtom. Er zijn zelfs rugged tablets op de markt verschenen, waarmee je bij wijze van spreken kunt frisbeëen. 

De doorsnee smartphone is nog niet te vergelijken met de robuuste en waterdichte behuizing van een apparaat, dat specifiek ontworpen is voor op het stuur van een motorfiets. Garmins en Tomtoms kunnen tegen een stootje, trillingen en .... een forse regenbui. Daarnaast is hun scherm in de meeste gevallen redelijk afleesbaar- zelfs met een spiegelende hemel -  en bovendien te bedienen met handschoenen. Er wordt een passende houder bijgeleverd, waar de voeding vanuit de motor op kan worden aangesloten en het geheel is tamelijk bulletproof uitgevoerd. Aan deze eigenschappen kunnen de meeste smartphones nog niet tippen. 

Op een smartphone staan veelal data die niemand kwijt wil raken door een val, breuk of waterschade. Denk daarbij aan aantekeningen, afspraken, foto's en filmpjes. Niet iedereen plaatst zijn dure smartphone zomaar in een houder op het stuur van zijn/haar motor. Ook daarmee houden fabrikanten inmiddels rekening door het brengen van goedkope rugged smartphones met beperkte mogelijkheden. Zo'n robuuste smartphone zou qua prestaties en prijsstelling overwogen kunnen worden en exclusief voor de motor-navigatie worden ingezet in plaats van de bestaande navigatie-apparatuur. 

Zo is er al een nieuwe Geatel voor 75 euro

https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_602676.html?wid=1433363&currency=EUR&vip=4517887&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uXPToV6--NoHrCt9c6liFin7QxA3JVTJUVIZTdCk046v8ubgCZ5Q6RoCNOkQAvD_BwE&utm_source=linkshare&utm_medium=linkshare&utm_campaign=linkshare&siteID=je6NUbpObpQ-NFaawFChBBvhRjIhxxTHhg

of voor iets meer a 130 euro een Numo ST10 

https://www.geekbuying.com/item/NOMU-S10-Pro-5-0-Inch-IP68-Waterproof-3GB-32GB-Smartphone-Black-386442.html?Currency=EUR&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uTolPDwnFxs-QGr9AepmVHn-6BHGYJcQ_QwszSrM8KLHeLfFybxbNRoChHkQAvD_BwE&admitad_uid=18c6c910f7173d93a2ff6b07b69a2b6f&utm_source=admitad&utm_content=240682#googtrans/en/nl 

Er is al bewezen software op de markt, die specifiek voor smartphones in combinatie met motornavigatie is ontwikkeld. Myrouteapp Navigation is zo'n programma in een app, dat voor weinig geleased kan worden voor een bepaalde periode. Zie:  https://navigation.myrouteapp.com/nl/home. Ook programma's als Calimoto https://calimoto.com/en en sygic   https://itunes.apple.com/nl/app/sygic-gps-navigatie-kaarten/id585193266?mt=8  zijn volop in ontwikkeling voor de toepassing als app op de smarthone.  

Met deze software verandert een goedkope rugged smartphone opeens in een concurrerend navigatieapparaat, met de functies die de navigerende motorrijder gewend is vanuit zijn/haar traditionele apparatuur. Deze combi lijkt een goed alternatief voor de bestaande traditionele navigatie apparatuur te worden. 

De afgelopen twee jaar heb ik genoten van de traditionele navigatie apparatuur op m'n motor.  Die zal ik niet snel inwisselen voor een smartphone met tenminste dezelfde en wellicht meer mogelijkheden. Ik ben tevreden met wat ik heb en kan lezen en schrijven met de instellingen, mogelijkheden en onmogelijkheden, allerhande nukken en alle brede toepassingen ervan.

Echter, de technische ontwikkelingen staan niet stil. Tegen de tijd dat m'n Tomtommetje 410 het misschien allemaal niet meer zo goed bij kan houden, sluit ik niet uit om tot aanschaf van een rugged smartphone met de toepassing van MyRouteApp Navigation over te gaan. 

Als overgang overweeg ik bovenstaande combi als backup op mijn huidige telefoon. Ik sta toch gek te kijken als de traditionele navigatie het in het buitenland het opgeeft, om wat voor reden dan ook, en dat de zorgvuldig uitgezette routes niet meer beschikbaar zijn. Om dan voor vier tientjes een backup in de binnenzak te hebben op de bestaande smartphone is een geruststellende gedachte. Mijn vrees voor een lekke band op slecht onderhouden en vochtige L weggetjes verdween ook direct na de aanschaf van een plakset onder de buddy... 

De toekomst zal het leren of de rugged smartphone, voorzien van goede motor-navigatie software, de plek van het navigatiesysteem op het stuur kan overnemen. Het is de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen en het zal mij benieuwen hoe de markt er over pakweg drie jaar uitziet.

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast LeonS

2009.....

20091002 018.jpg

20091002.jpg

Uiteindelijk heb ik toch maar de stap gemaakt naar echte navigatie en eerlijk gezegd zie ik me zo snel nog niet die stap terug maken. Het was het allemaal toch nét niet. Je bent toch teveel bezig met dat ding in plaats van dat hij automatisch wél goed afleesbaar is.  Een echte voor motoren ontwikkeld navigatie maakt toch dat je je nét wat meer met het motorrijden zelf bezig kan houden. 

Mijn ervaring en mening... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect voor de bovenstaande afgebeelde configuratie uit 2009, die toen ongetwijfeld top of the bill was.  

Er is de afgelopen 9 (!) jaar veel veranderd in phones. De afgebeelde Nokia GSM is niet te vergelijken met een moderne Smarthpone. 

Zelfs 'echte' navigatie apparatuur uit 2009 kan de vergelijking anno 2018 niet meer doorstaan. Er is geen vergelijk in omvang van het geheugen, snelheid van de processor, grootte van het scherm, gebruiksgemak, software, traffic info, alternatieve routes, kronkelroutes, hoogteverschillen en (gpx) standaard.  

Daarnaast is er een essentieel verschil tussen basisnavigatie - van een beginpunt naar een eindpunt - en het uitzetten van een gpx route over een van te voren bepaald traject. 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast LeonS

Ik denk dat ik de verschillen in navigatiewereld wel redelijk snap, maar ben op dit moment simpelweg nog geen fan van de mobiel als navigator op de motor. Eigenlijk zou je iedere vorm van afleiding op de motor moeten beperken.

Bovenal  zijn we in Nederland nogal "verwend" op het gebied van bereik op 3G, 4G en straks 5G.... Als je bijvoorbeeld in Duitsland de A61 uitrijdt gok ik dat je totaal een keer of 20 je dataverbinding kwijt raakt. En als jij de dan tijdens het motorrijden ook moet gaan zitten afvragen of je 4G ontvangst in orde is, je niet over je databundeltje heengaat enzovoorts.....

Voor mij persoonlijk is dat dus nog steeds een stap te ver. 

Die Cloud oplossingen over 4G en straks 5G komen er inderdaad vast wel, maar zullen denk ik hun nut veel meer hebben in de auto en qua veiligheid denk ik niet op de motor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12/17/2018 om 11:27 PM zei LeonS:

knip... Bovenal  zijn we in Nederland nogal "verwend" op het gebied van bereik op 3G, 4G en straks 5G.... Als je bijvoorbeeld in Duitsland de A61 uitrijdt gok ik dat je totaal een keer of 20 je dataverbinding kwijt raakt. En als jij de dan tijdens het motorrijden ook moet gaan zitten afvragen of je 4G ontvangst in orde is, je niet over je databundeltje heengaat enzovoorts.....

Ik ben geen expert, maar vlgs. mij is bij navigatie via de smartphone een bereik 3G, 4G of later 5G niet van belang. Immers bij navigatie communiceert de smartphone met een GPS-sateliet of wellicht strax Galileo (Europees sateliet navigatie netwerk).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12/25/2018 om 12:19 AM zei Ulympos:

Ik ben geen expert, maar vlgs. mij is bij navigatie via de smartphone een bereik 3G, 4G of later 5G niet van belang. Immers bij navigatie communiceert de smartphone met een GPS-sateliet of wellicht strax Galileo (Europees sateliet navigatie netwerk).

Dat klopt wel @Ulympos, mits de kaarten gedownload zijn. Tomtom en Garmin werken immers ook zonder gebruik van data. De Tomtom en Here kaarten zijn al vooraf in de hardware geïnstalleerd en worden regelmatig door updates bijgewerkt. Er zit dan ook geen simkaartje in de hardware , al lijkt de ingebouwde wifi een voorloper van een simkaartje te zijn. Autonavs hebben dat simkaartje vaak al, de kosten ervan zijn al in de aanschafprijs opgenomen. Dat kan eenmalig, omdat het dataverkeer beperkt is tot updates. 

Kan de software op de smartphone ook omgaan met kaarten die van te voren gedownload zijn?.

Daar heeft bijvoorbeeld  Scenic het volgende over te melden op https://www.iculture.nl/nieuws/scenic-navigatie-motorrijders/

'Scenic is een navigatie-app die speciaal gemaakt is met motorrijders in het achterhoofd. Scenic biedt mooie routes van andere gebruikers en heeft ook gesproken navigatie. De app laat je ook kaarten offline opslaan, zodat je dataverbruik minder wordt.'

Ook MyRoute-app Navigation kan omgaan met vooraf gedownloade kaarten, zie hiervoor : https://navigation.myrouteapp.com/nl/home

'Hoge kwaliteit kaarten en aanzicht, offline navigatie en routebewerking'

De data van de smartphone zijn uitsluitend nodig om kaarten te downloaden. Dat kan prima vooraf vanuit een goede verbinding.

In de promotor van december 2018 geeft @MR GPS een  tip om een goed netwerk in de directe omgeving te vinden: installeer - uiteraard vooraf  🤓 - de app Wifi Finder.

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik nu al een paar jaar Tomtom go mobile navigation op mijn smartphone en als smartphone een Samsung Galaxy "Active" 

Een "active" is een ruggedized smartphone (waterdicht en valbestendig) 

Deze combinatie active smartphone met tomtom go gebruik ik op motor, op de fiets, lopend en in de auto en zou niet meer anders willen :)

Werkt zelfs zo goed dat ik in mijn VW busje mijn dubbeldin navigatie al niet meer gebruik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie