Jump to content
toontje on tour

Toontje on tour...stelt zich ff voor.

Recommended Posts

Hallo ik ben Toontje van Gemert uit Esch in het Brabantse land...ben een eeuwige vrijgezel van 52 jaar en rij al zo'n 32 jaar motor...Denk dat ik in die 32 jaar bijna een half miljoen Kilometers heb afgelegd met 7 verschillende motors...Maar heb nu voornemens om een TDM 850 te gaan kopen, en met deze TDM in Oktober 2019 naar Gambia  te rijden, de reis is ongeveer 7200 Km....Daar aangekomen word deze TDM op een veiling in Banjul in Gambia geveild...de opbrengst word geschonken aan een goed doel in Gambia... zie www.antwerpenbanjul.com ... Mijn keuze is gevallen op een TDM en dan het liefst een 4tx... ik heb een beetje gezocht op internet wat er zoal kapot kan gaan van een TDM maar dat blijkt wel mee te vallen...Heb iets voorbij zien komen over een 3e versnelling die eruit schiet en over een roestige tank..gelukkig ben ik een beetje handig dus kan veel zelf maken...Is er toevallig iemand die een goede TDM te koop heeft voor een zacht prijsje ...Ik ga wel sponsors zoeken voor mijn reis maar de opbrengst besteed ik niet mijn reis maar dit gaat volledig naar het goede doel...Als je een tip voor mijn reis of mijn zoektocht naar een goede TDM 850 hebt of waar ik op moet letten...Dan ontvang ik die heel graag...

Wim Klazen uit Berkel-Enschot is met een TDM naar Zuid Afrika gereden. Hij heeft later een motorongeluk gehad. Ik weet niet hoe het hem nu vergaat. De motorzaak in Berkel-Enschot bestaat volgens mij niet meer. Als je iemand in Brabant zoekt die weet hoe het is om met een TDM (volgens mij een 900) naar en door Afrika te rijden...

Edited by jbpddlr

Wat een prachtig initiatief en voornemen!

Sponsoren vinden gaat tegenwoordig via crowdfunding, eigenlijk vinden de sponsoren jou.

Zo bekostigde Paul van Hooff ook zijn laatste trip naar Tokio. Als ik me niet vergis, bracht die crowdfunding  maar liefst 12000 euro op.

Omdat het hier om een goed doel gaat - dat buiten jezelf ligt -  lijkt crowdfunding in jouw specifieke geval best wel kansrijk.  

Je staat nog niet bij de mogelijke deelnemers? 

Edited by Henk Helder

Henk Helder...Dat klopt, ik sta nog niet bij de mogelijke deelnemers... ik moet eerst een goede motor hebben, daarna ga ik mij inschrijven ! Crowdfunding lijkt mij wel wat, ga eens uitzoeken hoe dat werkt...voor mijzelf word de reis toch al een groot kostenplaatje want ik betaal de motor + inschrijfgeld ( €450 ) + eten en drinken + benzine en overnachtingen allemaal uit eigen portemonnee ! Zit erover te denken om alleen het inschrijfgeld van de sponsors te vragen.

Waarom zou je de crowdfunding beperkt houden tot alleen het inschrijfgeld? Alles wat je aan het eind vd reis overhoudt, naast het veilen van de TDM - kun je doneren aan het goede doel. Crowfunding kan worden uitgevoerd door bureautjes, die je het werk uit handen nemen of zelfs virtuele bureautjes met een online account.

bijvoorbeeld : 

https://www.doneerdoel.nl/geld-inzamelen?ref=adwordsv3&gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmpAfGpuxJTu8BZsp6CKBE6N3vfgwvJFzCZIOG5UBk-P9UBmblcyJORoCitAQAvD_BwE

https://getfunded.nl/uitleg?gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmhvJ_GRXZKngJ2bkxv95o6-GsHsE0MN9vGB0yajYNFXWdmiwY-PyxRoCmeQQAvD_BwE

Het begint vaak met een wervend filmpje, zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VB9pWqKA3TU Door de trip online te verslaan op social media bind je mensen en donateurs ook tijdens de reis nog aan je doel. 

In dat kader is het misschien verstandig om de zoektocht naar een betrouwbare  TDM ( eigenijk een pleonasme) al mee te nemen in je verslag? Dan begin je met filmpjes en foto's al tijdens de zoektocht. Later zie je wel of je die beelden kunt en wilt gebruiken.

Je zoekt zoiets? Maar dan bij voorkeur nog wat goedkoper? 

https://link.marktplaats.nl/m1351735317

Edited by Henk Helder

Henk Helder, ik had de pagina van https://www.doneerdoel.nl al gevonden, ben van plan om het te gaan doen via die website maar ik ga geen filmpje maken ! Hou het bij tekst en foto's . Denk dat mijne totale reis ongeveer €4000.- Euro gaat kosten dit is inclusief aanschaf van een TDM. Na de reactie van jou weet ik nog niet of ik het beperkt hou tot het inschrijfgeld ! Maar de voornaamste reden om deze reis te maken is het "avontuur" . 

Guest

Hallo Toontje,

Een nobel streven om voor het goede doel zo'n reis te ondernemen, maar waarom een 4TX? Deze zijn helaas gevoelig voor oliegebruik (helemaal bij de goedkope exemplaren waar onderhoud wellicht slecht is uitgevoerd) en om nu 5 liter olie mee te nemen om Gambia te halen is ook weer niet handig. Daarbij zijn het carburateur machines en met de huidige kwaliteit van de benzine hier en onderweg ook misschien niet erg handig.

Wellicht is het een betere optie om een een 900 te zoeken met meer dan een ton op de teller, dit drukt de prijs enorm terwijl motorisch deze motoren zeer sterk zijn. Voor vertrek alle vloeistoffen en olie / luchtfilter vervangen (qua onderdelen rond de 100 euro) en je gaat vertrouwd de reis naar Gambia.

Zoiets dus of via een dealer welke hem inruilt en anders toch doorzet naar Polen of zo nog goedkoper?

https://link.marktplaats.nl/m1350323935

Alex en Prop-er....op een gegeven moment is er een limiet voor mijn portemonnee, de 900 is gewoon te duur voor mij...maar ik heb een goede TDM  850 gevonden bij Wheel motoren in Rijen...eentje uit 1997 met 70.000 Km op de teller ...krijg er nieuwe banden eronder en nieuwe ketting en tandwielen, tupperware boxtje en een grote beurt met kleppen stellen...tja het oliegebruik ben ik ook een beetje bang voor...maar dat ga ik de komende maanden uittesten hoeveel die verbruikt...Is dat olieverbruik nou echt zo hoog ?

20181210_201238.jpg

Dit is ie...ben er blij mee !

Edited by toontje on tour

Gefeliciteerd, Toon, een mooie motor. Met zo op het oog een paar leuke verbeteringen, blauwe klauwen voor, zo te zien zonder stalen remleidingen, een wat hoger ruitje en  een paar Laseruitlaten. Misschien is dat voor echt lange ritten te luid.  En een ouwe lullensteun, altijd fijn met ketting smeren. Valt me verder op dat er in ieder geval aan 1 kant geen balansgewicht in het stuur geschroefd zit. Laat je meteen wat meer "ofroadachtige" banden op de fiets zetten? 

Olieverbruik kan bij dit bouwjaar inderdaad voorkomen, op de juiste manier oliepeilen  is echt nodig.

suc6 met de motor en de hele mooie onderneming,

grt,

Chris

Chris...er zitten krachtige remklauwen onder, en de Laseruitlaten geven idd teveel lawaai en worden vervangen door de originele...Er zit een breder stuur op deze motor maar daar kunnen geen balansgewichten in omdat er geen schroefdraad in zit...voor de 2000 Km off road die ik ga rijden dat moet maar met gewone wegbanden gebeuren...Zelfs Xeno verlichting zit erop... en omdat ik 1.94 Mtr lang ben is een hoger ruitje meegenomen... Wheel motoren doet mij nog een beetje sponsoren door een tupperware boxtje...en door ride-on Tire protection in de banden te doen...litertje olie en kettingspray...beetje gereedschap en nog een paar kleine praktische dingen...Ben daar blij mee...De motor krijg ik eind Januari kant en klaar afgeleverd...Dan kan ik er nog 10 maanden van genieten want in November ben ik 'm alweer kwijt dan is ie geveild in Gambia ...tis eigenlijk zonde van deze mooie TDM om 'm zomaar weg te geven...maar het is voor het goede doel en dat geeft mij weer een goed gevoel !

Edited by toontje on tour

Die dempers zag ik op FB al voorbij komen bij Wheel. Die zijn al weer verkocht geloof ik.

Verder idd een mooie motor. Ik snap dat je het stiekum weer jammer vindt om hem gelijk weer door te verkopen maar de manier waarop je dat doet is tegelijk een mooi avontuur en een mooi initiatief.

Mocht je toch teveel trillingen in het stuur ervaren, geen probleem... Er zijn ook prima balans gewichten die je met een metalen of rubberen stop in het stuur schroeft. Ik zou er overigens ook een paar handkappen opzetten, een orginele allu carterbescherming van een 3VD, en valbeugels.

Balansgewichten en handkappen bij bv AliExpres, valbeugels kan je vinden meen ik in Polen voor een redelijke prijs.

grt,

Chris

5 Oktober gaat het dan echt gebeuren, met de motor naar Gambia...De TDM is het niet meer geworden maar met een Super Tenere uit 1996 moet het lukken...Er werd mij gevraagd of je zonder Facebook mij kon volgen....Ja dat kan nu via Polarsteps  

https://www.polarsteps.com/ToontjevanGemert/2498441-antwerpen-banjul-challenge .....Vanaf 5 Oktober word deze actief en het is zichtbaar voor iedereen zonder toestemming te vragen.

https://www.polarsteps.com/ToontjevanGemert/2498441-antwerpen-banjul-challenge

Toon gaat lekker door hoor! Ondanks het mulle zand, vorige week. 

"Totaal afgelegde afstand 3425 Km...Vanmorgen gingen wij eerst oefenen in de zandduinen van Merzouga, ik was na 100 Mtr al helemaal vastgereden en kon geen kant meer op... De motor is te zwaar en ik heb te weinig ervaring in het mulle zand...Maar mij werd gezegd dat de komende routes niet zo'n zware zandduinen heeft...Ik ga het maar proberen en kijk wel waar eventueel de motor strand...Laat in de middag was het vertrek van de groep voor de piste route, het begon met een zandweggetje vol met kleine scherpe steentjes... Deze steentjes werden keien met stroken klapzand...Deze klapzand stroken waren voor mij het zwaarst...Maar er zaten ook mooie stukken tussen, waar je met 80 Km per uur overheen vloog... Ik heb genoten maar ben totaal gesloopt..."