Jump to content
Prop-er

TDM's op Marktplaats topic

Recommended Posts

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-yamaha/m1408681724-yamaha-tdm-850-1997.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Mijn gereviseerde TDM is te koop ...heb een allroad motor gevonden om naar Gambia te rijden, maar deze nog niet gekocht...moet eerst de TDM kwijt voor ik de allroad ga kopen...misschien zijn er wel geinteresseerden bij de TDM club....Voor extra info över de TDM kun je kijken bij mijn bijdragen  "Klepspeling" 

Posted (edited)

Tip: haal dat verhaal over Gambia weg van Marktplaats. Hou het kort en zakelijk, en vertel iets meer over de staat van de motor. 

Verplaats je in een koper. Wat zou jij zelf willen lezen in een advertentie? 

Edited by Prop-er

6 uur geleden zei toontje on tour:

Prop-er,....je hebt het wel gelezen, en dat is de bedoeling !....

Ik heb het ook gelezen, maar ben ook op de hoogte van het verhaal achter....

Voor iemand die geïnteresseerd is in de motor maakt het Gambia verhaal helemaal niet uit.

Zoals Vincent al aangaf, de staat van de motor en het recent uitgevoerde onderhoud telt, maar die opsomming had je er al in staan.

Succes met de verkoop.

Posted (edited)
2 uur geleden zei M-thing:

Voor iemand die geïnteresseerd is in de motor maakt het Gambia verhaal helemaal niet uit

Sommige aspirant kopers willen graag weten waarom de verkoper afscheid neemt van zijn motor. Ik vraag dat ook wel eens, zonder direct veel waarde te hechten aan het antwoord.  Vanuit die gedachte is @toontje on tour ze voor. 

Het specifieke aan deze TDM is dat ie met een vooropgezet plan reisklaar gemaakt is, waardoor de aspirant koper er vanuit kan gaan even geen onderhoud te hoeven plegen of nog veel kosten aan de fiets kan verwachten. De lijst met onderdelen en activiteiten ondersteunt dat verhaal en dat is wel eens anders bij een 20 jarige fiets. Meestal laat de particuliere verkoper (achterstallig) onderhoud over aan de nieuwe eigenaar. 

In die zin kan het Gambia reisplan een functie hebben in de strategie van de verkoop. 

Ik vraag me wel af wat voor allroad Antoon op het oog heeft om de woestijn mee te bedwingen.

Heftig hoor, zo'n reisplan. Succes met de verkoop, de aankoop en ....de reis.  

Edited by Henk Helder

Henk Helder heeft het helemaal juist, zo waren mijn gedachtes ook om het verhaal over Gambia erbij te betrekken.... En Woensdag vertel ik wat voor een motor het geworden is...de koop is bijna rond van een leuke allroad, waar ik lekker mee kan spelen in de woestijn...Wat vinden jullie eigenlijk van de vraagprijs ? Te hoog of een normale vraagprijs ?

Antoon, een ieder doet het op zijn eigen manier, maar ik kan je soms slecht volgen, hoor. Voor iemand met 500.000km en ruim 30 jaar motorervaring, met een hele waslijst aan motoren, met sleutelervaring, waarom dan die TDM uitgekozen? Bezint eer ge begint! Ben je al eens eerder in Afrika geweest? Of andere continenten bezocht? Misschien al eens een woestijn doorkruist? Heb je zandervaring? Hoe is je conditie? Spreek je je talen, en weet je hoe visums werken? 

Als ik dan lees dat een TDM900 financieel niet haalbaar was, maar er nu ineens een allroad wordt gekocht, zonder dat de TDM al verkocht is, geeft te denken. Ik zou eerst zorgen dat die TDM verkocht is! Sommige staan maanden te koop. Maar goed, ik kan (en wil) niet in je portemonnee kijken. 

Je budget van 4000,- lijkt me aan de krappe kant. Hoe doordacht zijn je plannen?

Het klinkt misschien allemaal wat bot, maar ik maak me oprecht zorgen. Misschien onterecht? 

Posted (edited)
19 uur geleden zei Prop-er:

Het klinkt misschien allemaal wat bot, maar ik maak me oprecht zorgen.

Niet doen @Prop-er zonde van je energie en ...waarschijnlijk niet nodig. 

Na een lezing van Paul van Hooff, die nb met een Guzzi de wereld rondreed heb ik me een beetje verdiept in wereldreizigers en hun keuze voor een motor. In die tijd had ik zelf een DR 800, de grootste eencilinder allroad die ooit in productie werd geleverd. Die werd van me gekocht door iemand die ermee naar Mongolië wilde. Op zich geen vreemde keuze voor zo'n tocht. Echter, de aspirant koper reed de straat uit, draaide de motor om en kocht het ding ter plekke om er vervolgens direct mee naar huis te rijden. Ik schat dat hij van de vijf versnellingen er drie gebruikte en misschien wat bijremde bij het omdraaien. " Die motor voelt goed aan, wat niet goed is repareer ik wel, desnoods onderweg.'  

767663674_Schermafbeelding2019-05-06om14_59_45.png.f48735a3628f8a72fdd67a95cb796b8d.pngBij wereldreizigers en hun motor kwam ik o.a. Sjaak Lucassen tegen, die ook hele continenten met zijn motor bereisde. Waar je een allroad lichte fiets zou verwachten bleek hij op iets heel anders te rijden. Als Yamaha adepten herkennen we - ondanks de topzware toren achterop - met enige verbazing een Yamaha R1....

Dan is een TDM toch nog altijd een betere keuze, lijkt me zo.

Het doet er niet toe wat anderen ervan vinden al zou ik zelf 30 jaar jonger, getraind en uitermate goed voorbereid met een 600 cc éénpittertje op weg gaan. 

Als ik de technische vragen-posts van Toontje doorneem, volgde hem vanwege de uitdagende voorgenomen wereldreis op een TDM,  dan zie ik iemand die 'learning on the job'  tot kunst verheven heeft. Zie zijn basale vragen over technische zaken en wat hij uiteindelijk voor elkaar gekregen lijkt te hebben met de aangeboden TDM

Als die klussen allemaal echt tot een goed einde gebracht zijn, dan lukken die andere uitdagingen - die je terecht benoemt en die ik met je deel  - ook wel.

Die mensen bestaan en eerlijk gezegd zou ik daar wel iets meer van in mijn bagage willen hebben.  

In die zin zou het mooi zijn als Antoon, zelfs al is hij  binnenkort TDM-loos,, hier op het forum nog verslag doet van zijn ervaringen, problemen en.... oplossingen onderweg.  

Edited by Henk Helder

Als je zoekt op Sjaak Lucassen zie je idd een R1. Maar op die foto staat toch echt een Fireblade.....

Posted (edited)
13 minuten geleden zei appie26:

Als je zoekt op Sjaak Lucassen zie je idd een R1. Maar op die foto staat toch echt een Fireblade.....

Klopt, groot op de kuip CBR die - althans  in mijn ogen - minstens zo ongeschikt is als de genoemde R1.

Maar het gaat niet om mij, het gaat erom waar Sjaak Lucassen vertrouwen in heeft.  

Hieronder Sjaak in de bocht, met een soort van koelkast achterop zijn Yamaha.

Je moet maar het maar aan durven gaan...

417308171_Schermafbeelding2019-05-06om15_32_19.png.efbf55378e5631936fca98f005ccf38f.png

Edited by Henk Helder

@ Henk, in je laatste post geef je aan waar het om draait, vertrouwen in je motor, en niet onbelangrijk in je medemens.

Benno Graas gaat met een Enfield 350 de wereld rond, Sjaak met een R1, Van Hooff met een oude Guzzi, net weer een verhaal gelezen van Huub Maaskant, dwars door de USA met een (moderne) Triumph.

Wil eigenlijk zeggen dat het niet uitmaakt waar je op rijdt...

Zou (dus) ook met een TDM kunnen.

Heb zelf wel het idee, zeker als de reis richting Azië  of Afrika gaat... hoe simpeler de motor, hoe beter.

48 minuten geleden zei Henk Helder:

Klopt, groot op de kuip CBR die - althans  in mijn ogen - minstens zo ongeschikt is als de genoemde R1.

Maar het gaat niet om mij, het gaat erom waar Sjaak Lucassen vertrouwen in heeft.  

Hieronder Sjaak in de bocht, met een soort van koelkast achterop zijn Yamaha.

Je moet maar het maar aan durven gaan...

417308171_Schermafbeelding2019-05-06om15_32_19.png.efbf55378e5631936fca98f005ccf38f.png

Sjaak gaf overigens tijdens een lezing wel toe dat op het moment dat deze foto gemaakt was die 'koelkast' wel leeg was ;)

Posted (edited)
2 uur geleden zei chris:

Heb zelf wel het idee, zeker als de reis richting Azië  of Afrika gaat... hoe simpeler de motor, hoe beter.

@chris, absoluut waar en enige technische kennis is dan mooi meegenomen.

Paul van Hooff's grootste nachtmerrie is om zijn reizen met een moderne GS te moeten maken. Niet alleen kan er van alles en nog wat electronisch en mechanisch aan kapot gaan, die motor vertegenwoordigt in Azië en Zuid-Amerika de waarde van een heel huizenblok. Dat is niet handig, kan scheve gezichten bij aankomst geven. Met een oude Guzzi is hij één van hen, die aftandse brik triggert de plaatselijke bevolking om hem op weg te helpen.

Hoewel, technische kennis... Waar Menno Graas - die technisch goed onderlegd is - met plakjes kurk gesneden uit  flessenkurken zijn koppeling van de Royal Enfield weer laat aangrijpen, (ja, echt!) ontbeert Paul van Hooff zelfs enige mechanische kennis. Voor de vorm heeft hij wat gereedschap bij zich alsmede een banden-plaksetje. Dat laatste wordt wel eens door hem gebruikt. Onderweg wordt hij altijd wel op de een of andere manier geholpen.

Een geweldige filosofie om zo rond te durven rijden en reizen, daar kan ik echt wel iets van leren.

Huib Maaskant met: The Longcut Across?

Die ken ik nog niet., tenx voor de tip. Even de bibliotheek in duiken.

Edited by Henk Helder

https://www.antwerpenbanjul.com/ 

Beste Prop-er... Met deze organisatie ga ik mee en die verzorgt bijstand met visum en aan de grenzen en de rest mag ik zelf regelen...

Ik had voor mijzelf een budget bepaald max € 1800 voor een motor die ik ga weggeven...en de TDM zat in die prijsklasse.

Ik wil gewoon een keer iets doen voor het goede doel en met een motor is dat voor mij extra leuk... Zelf heb ik een bmw 1200 gs adventure uit 2016 waar ik heel Europa mee afreist...

En sinds vanavond is de TDM vervangen door een Yamaha XTZ 750 super tenere...met deze motor kan ik wel de woestijn in

De TDM staat nog steeds op Marktplaats...ik hoop wel dat ie word verkocht want anders staat mijn garage wel erg vol met 3 motors...

Antoon,

Aha, een georganiseerde reis, dat had je er niet bij gezegd! Ze hebben een hele informatieve website, met zelfs advies met betrekking tot de motorkeuze!  

Bijna alle deelnemers gaan dit jaar met de auto, in het verleden was het aantal motoren veel groter. (9 motorteams in 2011)

Niet dat mijn ongefundeerde mening er iets toe doet, maar een Super Tenere is best een zwaar ding om door de Sahara te sturen.
Als je kijkt bij de deelnemerslijsten van voorgaande jaren zie je vooral veel deelnemers met een XT600 finishen. Een veel lichtere motor, gebouwd voor het ruige werk. 

Dit soort condities ga je tegenkomen:

Dit is echt heel zwaar op de motor, en vereist een hele goede conditie en veel ervaring in zand.  
Als je perse iets voor het goede doel wilt doen, zijn daar ook minder hachelijke manieren voor. 

Maar ik zou het wel heel knap vinden als het je toch lukt.

Posted (edited)

Prop-er,

Ik ga met de 750 Super Tenere op avontuur naar Gambia, dat staat vast...Ik weet ook dat het een dag of 5 heel zwaar gaat worden omdat wij dan de woestijn doorkruisen...overigens is er vorig jaar maar 1 motor door de woestijn gegaan een Honda fireblade...de rest heeft de asfalt route genomen...Ik ga ongeveer 5 dagen door de woestijn en dan nog 1 dag over het strand en de rest is gravel of asfalt...Stel dat ik de woestijn niet doorkom, dan laat de reisorganisatie mij heus niet staan in de woestijn...in het ergste geval word de motor achtergelaten ...moet er niet aan denken !

Als je mij wilt volgen dat kan ook via Facebook.....zoek maar eens op Toontje van Gemert uit Esch....Ik word geen vrienden met onbekende maar je mag mij wel LIKEN dat vind ik ook leuk... Mijn pagina is openbaar dus iedereen kan kijken....

Ook kom ik binnenkort nog met een sponsor actie...wil die link hier nog plaatsen als dat mag...is voor degene die mij wil steunen en kan daarop een geldbedrag doneren...

Edited by toontje on tour

Een Super Tenere is misschien wat zwaar maar bijna elke moderne all/offroad is behoorlijk zwaar. De GS is denk ik volledig opgetuigd nog zwaarder.

Daarbij was de Tenere zeker met het 850 blok een motor waar Parijs Dakar meer dan eens mee gewonnen is.

Dus..... aan de motor zal het niet liggen, en de rijder is vastberaden.

Zou dus zeggen heel veel plezier en uitdaging. Ik vind het (bijna) jammer dat ik geen FB heb en de rit niet kan volgen.

Grt,

Chris

Dapper, dapper, en ik ga je zeker volgen. En je hebt nog wat tijd om vriendjes met de Tenere te worden, en gewoon eens een hele dag ergens in het mulle zand te spelen, of een endurorit te maken. 

Ik zou haast zeggen, nu het TDM blok helemaal goed is, hang die in de Tenere! (is helaas niet eenvoudig uitwisselbaar). 

In deze dagen van politieke correctheid is het leveren van kritiek op iets wat (ook maar zijdelings) verbonden is met ‘ het goede doel’  je hand in een wespennest steken.

Ach ja ..... 

Ik begin voorzichtig :  als je probeert € 5000,- bij elkaar te harken om de paar honderd euro die je motor op de veiling gaat opbrengen over te dragen aan je goede doel dan verschillen we van mening over wat, of eigenlijk wie, hier het

‘ goede doel ‘ is. 

In eerste instantie worden de donatie's gebruikt om met de motor naar Gambia te reizen....Hiebij kun je denken aan inschrijfgeld voor deze challenge, benzine kosten, overnachtingen en terugvlucht met de vliegtuig 

Robnieuw...Ik leg het eerlijk uit op de site waar ik het geld aan besteed...De aanschafprijs van de motor is waarschijnlijk het dubbele van wat ik op de veiling ervoor krijg...Maar als jij niet eens bent dat ik geld ga ophalen voor het bekostigen van mijn avontuurlijke reis dan doneer je toch niet ! even goede vrienden hoor....Maar voor mensen die mij wel willen steunen ....Ja graag !

Zolang maar duidelijk is waar t werkelijk om draait lijkt me dat idd geen enkel probleem.

20 uur geleden zei toontje on tour:

dat ik geld ga ophalen voor het bekostigen van mijn avontuurlijke reis

Ik heb bij doneren een beeld van een goed doel.

Bij het lezen van Toontjes site dacht ik meer aan crowdfunding, het doneren komt aan de orde met de XTZ 750.

Grt,

Chris