Spring naar bijdragen
Henk Helder

Thermostaat met kuren of normaal bij de tdm 900?

Recommended Posts

Een paar maanden terug kocht ik een tdm 900, uit 2005, het type zonder abs met 14k op de teller.

ik ben dus nog niet zo bekend met dit type motor. 

Vanwege  de weersomstandigheden gebruikte ik de motor een tijdje niet, tot ik hem vandaag weer uitliet.

Wat me direct opviel bij het rijden in wat lagere temperaturen,  was dat de temperatuurmeter van het koelwater ook een veel lagere stand aangaf.

Na een minuutje warmdraaien, met slechts een klein streepje op de meter,  wordt ook de radiator al voelbaar warm.

Dat gebeurt al bij onderstaande temperatuurmeting. 

IMG_0909.thumb.jpg.79c629bd9c4e0c1c011573d1f5a06fbc.jpg

Bij het rijden op de snelweg haalt de temperatuurmeter niet meer de waarde van voorheen

Onderstaande afbeelding  is de max stand bij 11 graden buitentemperatuur en 100-120 km/uur.

IMG_0911.jpg.e467eee494bc524c2cde031f1e51c747.jpg

Voorheen - bij temperaturen rond de 16 a 25 graden - liep het metertje  consequent op tot het punt dat de beide bogen elkaar ontmoeten.

Zie onderstaande afbeelding,  bij de stand van het ingetekende pijltje.

630187992_IMG_0911kopie.jpg.6ac9732ce9a6ae82c69c2a3d44202e9d.jpg

Is dat een normale gang van zaken bij de tdm 900 bij lagere buitentemperaturen?

Of is de thermostaat verdacht,  staat permanent open of springt te vroeg open?

De meter geeft precies aan wanneer de temperatuur oploopt bij filerijden en/of bij stilstand met de motor aan tot aan het rode gebied. 

De fan slaat dan keurig netjes aan, waarna de temperatuur weer daalt.  Het metertje functioneert dus goed.

Iemand met ervaring die kan adviseren? 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niets abnormaals Henk, dit is heel normaal bij een 900. Tenminste , alle 900’s die ik heb gehad vertoonden hetzelfde als wat jij omschrijft. Werkt normaal, tot zover is dat Helder????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk hebben TDM's het al van meet af aan. Als je een 3VD in de standaard  trim hebt komt het naaldje niet eens z'n hoek uit. Je ziet hem iets oplopen als je je TDM hebt laten aanpassen qua carburatie, dus wat armer, en dus wat warmer hebt laten tunen. Je hebt dan een lager benzineverbruik. De 4TX loopt iets meer op maar ook niet echt veel. Het verhaal van je 900 klopt mi helemaal.

grt

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De plaatsing van de thermostaat is niet ideaal in het ontwerp van de TDM...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Alex:

De plaatsing van de thermostaat is niet ideaal in het ontwerp van de TDM...

Vertel....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De thermostaat welke boven het blok zit krijgt veel rijwindkoeling waardoor de temperatuuropnemer (welke daarin zit) van de koelvloeistof een lagere waarde aangeeft dan het in werkelijkheid is. De opnemer had beter in de radiateur o.i.d. kunnen zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, capito

Het lijkt idd logischer om de sensor in het kleine circuit te plaatsen, dat is in ieder geval vóór de thermostaat.

Het gaat natuurlijk om de temperatuur van het koelwater rond de cilinders, niet wat er daarna mee gebeurt.

tenx voor de info.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie