Spring naar bijdragen
chris

3VD / 4TX blok

Recommended Posts

Als je al een aantal jaren met de TDM bezig bent koop je wel eens wat en ik verkoop ook wel eens wat. Er ligt dan op een gegeven moment een hele voorraad onderdelen, ook van blokken van de 3VD en 4TX....

De laatste tijd rijdt ik, naast mijn vertrouwde 3VD ook regelmatig met een 4TX, een 2000, van de laatste generatie. Je schakelt op de 2000 nagenoeg geruisloos, en een volgende dag op de 1991 3VD met kloenk, klap, de ene keer wat heftiger dan de andere keer...

Ik heb een 4 TX blok met een kapot gelopen krukas  / lagers van het jaar 2000, dus met die fijne versnellingsbak. Het onder en bovencarter ( waaraan de versnellingsbak hangt ) hebben geen schade, ik heb nu de balansassen van een 3VD er in gezet, er komt een 3VD krukas in  een 3VD kop met nokkenassen op. Uiteraard met een kleine revisie, ander veren, klepseals ect. 

Ik hoop zo een fijn(er) schakelend 3VD blok te krijgen.

Lijkt mij een strak en uitvoerbaar plan, of zijn er techneuten die daar anders over denken?

grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Chris, dat gaat prima! Let er wel op dat het voorste kettingtandwiel van de 4TX anders is dan van de 3VD.

Verder past dat prima.

Wij hebben voor Hielke indertijd een TRX versnellingsbak in zijn 3VD gebouwd.

dit vanwege de lange eerste versnelling waarmee Hielke leuke stoplichtsprintjes kon maken.

mooi projectje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je sleutelt hele blokken in en uit elkaar en dan noem je jezelf geen techneut? 

Ik dacht dat dat wel meeviel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei appie26:

Je sleutelt hele blokken in en uit elkaar en dan noem je jezelf geen techneut? 

Ik dacht dat dat wel meeviel.

Hij overlegt gewoon met zijn collega's ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei fernand:

Hij overlegt gewoon met zijn collega's ;)

Collega techneuten!  ????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo Pieter.

gewoon even benieuwd, hoe gaat het intussen met Hielke.

mss al enige verbetering intussen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze week ben ik bezig geweest met uitzoeken wat goed bruikbaar is voor dit project, dus de onderdelenberg in gedoken.

Boven en ondercarter van de 4TX 2000 zijn nog goed bruikbaar met wat opknapwerk, en de versnellingsbak ziet er goed uit. Er is een goede 4tx kop, daar kunnen de 3VD nokkenstokken in, uiteraard nieuwe klepseals, ik ga hem gewoon netjes maken.

Woensdag heb ik een afspraak bij Pieter, ze gaan die dikke magneet van de krukas af trekken. Je hebt daar een zware pullytrekker voor nodig. Daarna meten voor de lagers.

Grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende verhaaltje heeft eigenlijk weinig met dat blok ombouwen te maken... beetje wel... Vanmorgen in de Peugeot gestapt voor een retourtje Hoonsterzwaag. Bij Pieter aangekomen  de kruk uit de achterbak, binnen 5 minuten lag het vliegwiel eraf ging heel snel. Nog ff een bakkie Chris? Nou lekker, ff die krukas in de achterbak. We lopen naar m'n Peugeot en....zien de koelvloeistof onderuit de auto lopen...radiateur lek..

Pieter is meteen een radiateur gaan regelen bij een automaterialenzaak, er werd een medewerker vrijgemaakt, oude radiateur ging eruit, nieuwe werd opgehaald en er in gezet,

rond half 1 kon ik weer opweg naar NH.

Als het hebt over service of nog meer behulpzaamheid...dit is een prachtig voorbeeld ! :thumbsup:

Pieter en HPS,

nogmaals dank!

grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei chris:

Het volgende verhaaltje heeft eigenlijk weinig met dat blok ombouwen te maken... beetje wel... Vanmorgen in de Peugeot gestapt voor een retourtje Hoonsterzwaag. Bij Pieter aangekomen  de kruk uit de achterbak, binnen 5 minuten lag het vliegwiel eraf ging heel snel. Nog ff een bakkie Chris? Nou lekker, ff die krukas in de achterbak. We lopen naar m'n Peugeot en....zien de koelvloeistof onderuit de auto lopen...radiateur lek..

Pieter is meteen een radiateur gaan regelen bij een automaterialenzaak, er werd een medewerker vrijgemaakt, oude radiateur ging eruit, nieuwe werd opgehaald en er in gezet,

rond half 1 kon ik weer opweg naar NH.

Als het hebt over service of nog meer behulpzaamheid...dit is een prachtig voorbeeld ! :thumbsup:

Pieter en HPS,

nogmaals dank!

grt,

Chris

Peugeot met territoriumdrift???

Goeie service trouwens, maar als ik Pieter een klein beetje kan inschatten, laat hij niemand in zo'n situatie staan....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi verhaal Chris! 

De Pieterbaas regelt het wel.

bewerkt door Prop-er

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie