Spring naar bijdragen
chris

3VD / 4TX blok

Recommended Posts

Als je al een aantal jaren met de TDM bezig bent koop je wel eens wat en ik verkoop ook wel eens wat. Er ligt dan op een gegeven moment een hele voorraad onderdelen, ook van blokken van de 3VD en 4TX....

De laatste tijd rijdt ik, naast mijn vertrouwde 3VD ook regelmatig met een 4TX, een 2000, van de laatste generatie. Je schakelt op de 2000 nagenoeg geruisloos, en een volgende dag op de 1991 3VD met kloenk, klap, de ene keer wat heftiger dan de andere keer...

 

Ik heb een 4 TX blok met een kapot gelopen krukas  / lagers van het jaar 2000, dus met die fijne versnellingsbak. Het onder en bovencarter ( waaraan de versnellingsbak hangt ) hebben geen schade, ik heb nu de balansassen van een 3VD er in gezet, er komt een 3VD krukas in  een 3VD kop met nokkenassen op. Uiteraard met een kleine revisie, ander veren, klepseals ect. 

Ik hoop zo een fijn(er) schakelend 3VD blok te krijgen.

Lijkt mij een strak en uitvoerbaar plan, of zijn er techneuten die daar anders over denken?

 

grt,

Chris

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Chris, dat gaat prima! Let er wel op dat het voorste kettingtandwiel van de 4TX anders is dan van de 3VD.

Verder past dat prima.

Wij hebben voor Hielke indertijd een TRX versnellingsbak in zijn 3VD gebouwd.

dit vanwege de lange eerste versnelling waarmee Hielke leuke stoplichtsprintjes kon maken.

 

mooi projectje!

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Je sleutelt hele blokken in en uit elkaar en dan noem je jezelf geen techneut? 

Ik dacht dat dat wel meeviel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei appie26:

Je sleutelt hele blokken in en uit elkaar en dan noem je jezelf geen techneut? 

Ik dacht dat dat wel meeviel.

Hij overlegt gewoon met zijn collega's ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo Pieter.

gewoon even benieuwd, hoe gaat het intussen met Hielke.

mss al enige verbetering intussen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze week ben ik bezig geweest met uitzoeken wat goed bruikbaar is voor dit project, dus de onderdelenberg in gedoken.

Boven en ondercarter van de 4TX 2000 zijn nog goed bruikbaar met wat opknapwerk, en de versnellingsbak ziet er goed uit. Er is een goede 4tx kop, daar kunnen de 3VD nokkenstokken in, uiteraard nieuwe klepseals, ik ga hem gewoon netjes maken.

Woensdag heb ik een afspraak bij Pieter, ze gaan die dikke magneet van de krukas af trekken. Je hebt daar een zware pullytrekker voor nodig. Daarna meten voor de lagers.

 

Grt,

Chris

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende verhaaltje heeft eigenlijk weinig met dat blok ombouwen te maken... beetje wel... Vanmorgen in de Peugeot gestapt voor een retourtje Hoonsterzwaag. Bij Pieter aangekomen  de kruk uit de achterbak, binnen 5 minuten lag het vliegwiel eraf ging heel snel. Nog ff een bakkie Chris? Nou lekker, ff die krukas in de achterbak. We lopen naar m'n Peugeot en....zien de koelvloeistof onderuit de auto lopen...radiateur lek..

Pieter is meteen een radiateur gaan regelen bij een automaterialenzaak, er werd een medewerker vrijgemaakt, oude radiateur ging eruit, nieuwe werd opgehaald en er in gezet,

rond half 1 kon ik weer opweg naar NH.

Als het hebt over service of nog meer behulpzaamheid...dit is een prachtig voorbeeld ! :thumbsup:

Pieter en HPS,

nogmaals dank!

grt,

Chris

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei chris:

Het volgende verhaaltje heeft eigenlijk weinig met dat blok ombouwen te maken... beetje wel... Vanmorgen in de Peugeot gestapt voor een retourtje Hoonsterzwaag. Bij Pieter aangekomen  de kruk uit de achterbak, binnen 5 minuten lag het vliegwiel eraf ging heel snel. Nog ff een bakkie Chris? Nou lekker, ff die krukas in de achterbak. We lopen naar m'n Peugeot en....zien de koelvloeistof onderuit de auto lopen...radiateur lek..

Pieter is meteen een radiateur gaan regelen bij een automaterialenzaak, er werd een medewerker vrijgemaakt, oude radiateur ging eruit, nieuwe werd opgehaald en er in gezet,

rond half 1 kon ik weer opweg naar NH.

Als het hebt over service of nog meer behulpzaamheid...dit is een prachtig voorbeeld ! :thumbsup:

Pieter en HPS,

nogmaals dank!

grt,

Chris

 

Peugeot met territoriumdrift???

 

Goeie service trouwens, maar als ik Pieter een klein beetje kan inschatten, laat hij niemand in zo'n situatie staan....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Update blok bouwen...

Begin december  het vliegwiel van de krukas laten halen bij Pieter,

Thuis gaan passen of e e a in de 4TX 2000 carterhelften past... Paste opzich wel.... zat alleen een stevige onbalans in. Wil zeggen dat de carterhelften door het heetlopen/ bijna vastlopen vervormd zijn. 

Dus plan B.  De versnellingsbak van de 4TX uitgebouwd

Bij elkaar horende carterhelften van een 3VD opgezocht,  versnellingsbak eruit, krukas passen en dat gaat mooi rond.

Volgende actie is bestellen van de lagers voor kruk en drijfstangen, een lichte hoon door de cilinders,  andere zuigerveren..

Alvast gedaan kleppen eruit en netjes schoongemaakt.

Zal wel een paar weken duren voor we weer doorgaan.... leuk klusje.

Ik wil het blok in de bruine kleur van de 1991 3VD hebben... Heeft iemand zo een kleurnummer paraat?

Grt,

Chris

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

FF een paar piccies… ombouw gaat traag maar gestaag. Bezig met de kop weer knap te krijgen. Voor de kleur 70-0270 in huis gehaald. Zit een glittertje in maar wel mooi.

Bezig met delen spuiten, morgen daarvan een paar foto;s.

IMG_20190115_122050480.jpg

IMG_20190115_122113633.jpg

IMG_20190115_122118187.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Petje af, Chris! En het blijft een prachtig blok. Als er een glittertje in de verf zit, moet er dan ook blanke lak overheen? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die buitenkant moet dus ook netjes en qua kleur wil ik dichtbij de 3VD kleur van 1991 blijven, met een persoonlijke touch.

 

@ Vincent, ik schuur heel licht als de oorspronkelijke lak netjes is, daarna ontvetten met Dasty, heel goed afspoelen, daarna verfreiniger met een schuursponsje, weer goed afspoelen en laten drogen. Lak volgorde: primer, laten drogen, heel licht schuren, minimaal 2 a 3  lagen kleurlak, dan 3 0f 4 lagen heel dun blanke lak. Ik laat het drogen op de verwarmingsradiator. Voordeel in dit geval is dat het blok uit elkaar ligt, alle delen kan ik afzonderlijk spuiten. Als ie weer in elkaar gaat gebruik ik RVS inbus   ipv de originele boutjes. En inderdaad, het is een heel mooi blok.

 

Op de foto's is de kleur jammer genoeg slecht te zien, voor referentie heb ik de bovendeksel van het carter erbij gelegd, die is de originele kleur.

 

grt,

Chris

DSCF3137.JPG

DSCF3138.JPG

DSCF3139.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziet er geweldig uit, Chris!

 

Jouw werkwijze is toch een stuk intensiever dan ik normaal gesproken doe. Reinigen met lampolie, ontvetten met remmenreiniger. Het licht schuren tussendoor sla ik meestal over, maar kan me voorstellen dat het helpt de hechting van de lagen te verbeteren. 

 

Het meeste eigen spuitwerk beschadigd erg snel. Ik heb nu voor het eerst een frame laten poedercoaten, en dat is een wereld van verschil. En qua kosten veruit goedkoper dan zelf spuiten. (75,- spuitbussen + 16 uur werk voor zelf doen / poedercoaten 125,-). 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het er mee eens dat eigen  spuitwerk sneller beschadigd. Ik hoop dat wat te voorkomen door de onderdelen als het ware "af te bakken " op de verwarming. Stinkt wel behoorlijk...denk ook niet dat die lucht gezond is.....

Poedercoaten is idd een prima manier om onderdelen zoals frame of wielen, of de passagiershandgreep op te knappen. Ik het ook de onderpoten van de voorvering laten poedercoaten. Staat heel netjes.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei chris:

Ik ben het er mee eens dat eigen  spuitwerk sneller beschadigd. Ik hoop dat wat te voorkomen door de onderdelen als het ware "af te bakken " op de verwarming. Stinkt wel behoorlijk...denk ook niet dat die lucht gezond is.....

Poedercoaten is idd een prima manier om onderdelen zoals frame of wielen, of de passagiershandgreep op te knappen. Ik het ook de onderpoten van de voorvering laten poedercoaten. Staat heel netjes.

Waar laat jij dat poedercoaten doen?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Poedercoat Compagnie  op het Bijlestaal in Broek op Langedijk. Die leden werken ook veel voor Westcoast motors.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei chris:

Bij Poedercoat Compagnie  op het Bijlestaal in Broek op Langedijk. Die leden werken ook veel voor Westcoast motors.

 

Daar had ik idd wel eens wat werk van voorbij zien komen op FB.

 

Tnx.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie