Spring naar bijdragen
List

kuipruitje

Recommended Posts

Heb een verhoogde kuipruit op de 850 4tx uit 1998 en wordt niet echt vrolijk van de herrie boven de 110 km/u. (mijn lengte plm 185)

Achter de ruit liggen of rechtop staan om de turbulentie weg te nemen is ook niet alles ;-) 

Nu wil ik een zo laag mogelijk kuipruitje proberen zodat je in ieder geval geen last hebt van de turbulentie.

De standaard ruitjes lees ik ook niet echt gunstige berichten over.

Heeft iemand misschien nog voor niet te veel een oud ruitje liggen zodat ik kan experimenteren met de figuurzaag?

Of misschien bestaan er standaard hele lage ruitjes?

PS

Ik zag nog niet zolang geleden iemand die een ruitje zelf lager en in een bepaald model had gezaagd, weet alleen niet meer waar ik dat zag. Werkelijk heel fraai gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon eens helemaal zonder uitproberen. De originele ruitjes zijn overigens voor redelijke tarieven te vinden op tweedehandssites :)

20180528_235647.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

deze ziet er fraai uit, is die zelf gezaagd uit een originele? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei List:

deze ziet er fraai uit, is die zelf gezaagd uit een originele? 

Dacht het wel ja 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

even het plaatje copiëren

Neem aan met een decoupeerzaag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei List:

even het plaatje copiëren

Neem aan met een decoupeerzaag

Ja, met een fijntandig kunstof zaagje erop en het liefst een decopeerzaag welke toerenregeling heeft. Eerst even ruim boven de gewenste hoogte proberen hoe het gaat om (is toch afval nadat je klaar bent), ik heb zelf eerst een stuk schilderstape gebruikt op de plaats waar ik de definitieve zaagsnede heb gemaakt voor betere afwerking en zodat je ook mooi kan aftekenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

okay alex, perfect, bedankt voor de tip

even naar marktplaats ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zwarte afwerkrandje is erg mooi maar ikzelf merkte zelfs nog verschil in geluid met dat randje erop of niet. Ik heb hem er weer af gehaald. Beetje experimenteren dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Decoupeerzaag en schilderstape inderdaad. Exact zoals door Alex is aangegeven. Ook eerst bewust even te hoog gezaagd om te kijken hoe dat voelt, dat zagen in een ruitje.

Randjes zijn bij Louis per meter te koop geloof ik en maskeren ook minimale symmetrische zaagafwijkingen. Je zou kunnen kijken of je de zaagsnede ook glad en rond kan polijsten, maar ik heb voor de makkelijke oplossing gekozen, het stripje.

Wel 2 keer per jaar de motorjas wassen nu. De insecten vliegen zich nu te pletter op de jas en helmvizier en werden er eerst door de turbulentie overheen geslingerd denk ik.

Dus ja: Vol in de wind, nee Geen turbulentie.

Een kwestie van kiezen. Ook ik heb een extra origineel ruitje gescoord, en naast het ongezaagde originele ruitje ook nog mijn verhoogde ruitje met flipup in de schuur liggen.

Tot heden beide nog niet gebruikt. Maar ik ben ook geen winterrijder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei List:

okay appie, randje zou je er evt op kunnen spuiten ;-)

Da's ook een idee...... Heb zoals Leon ook al schrijft de zaagsnede gepolijst zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Maar een zwart randje ziet er wel afgewerkt uit dus spuiten is helemaal niet zo'n gek idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei appie26:

Da's ook een idee...... Heb zoals Leon ook al schrijft de zaagsnede gepolijst zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Maar een zwart randje ziet er wel afgewerkt uit dus spuiten is helemaal niet zo'n gek idee.

Volgens mij is zo'n randje tegen regengesputter! Zonder randje is dan mooier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig, deze nieuwe discussie over een oud onderwerp...... Blijkt weer dat zo'n ruitje heeeel persoonlijk is. M'n 3VD heeft de gewone standaard ruit, prima, de 4TX een wat hogere ruit, ook prima.. Wel allebei een lager sbk stuur.

Ik pas me makkelijk aan denk ik.

grt,

Chris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei LeonS:

Decoupeerzaag en schilderstape inderdaad. Exact zoals door Alex is aangegeven. Ook eerst bewust even te hoog gezaagd om te kijken hoe dat voelt, dat zagen in een ruitje.

Randjes zijn bij Louis per meter te koop geloof ik en maskeren ook minimale symmetrische zaagafwijkingen. Je zou kunnen kijken of je de zaagsnede ook glad en rond kan polijsten, maar ik heb voor de makkelijke oplossing gekozen, het stripje.

Wel 2 keer per jaar de motorjas wassen nu. De insecten vliegen zich nu te pletter op de jas en helmvizier en werden er eerst door de turbulentie overheen geslingerd denk ik.

Dus ja: Vol in de wind, nee Geen turbulentie.

Een kwestie van kiezen. Ook ik heb een extra origineel ruitje gescoord, en naast het ongezaagde originele ruitje ook nog mijn verhoogde ruitje met flipup in de schuur liggen.

Tot heden beide nog niet gebruikt. Maar ik ben ook geen winterrijder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik bolle ruitjes, die zijn net zo hoog als de originele, maar een stuk minder lawaai aan je kop..

Dit doordat niet alle rijwind omhoog geduwd wordt door de ruit, maar ook naar de zijkant weg kan.

WP_20140309_002.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

okay Pieter, zeker het overwegen waard, bedankt. Zal eerst eens zonder ruitje proberen.
Nog even een vraagje, zit het ruitje middels een boutje vast (met de moer in de bekleding) of zijn het zelftappers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Pieter H:

Ik gebruik bolle ruitjes, die zijn net zo hoog als de originele, maar een stuk minder lawaai aan je kop..

Dit doordat niet alle rijwind omhoog geduwd wordt door de ruit, maar ook naar de zijkant weg kan.

WP_20140309_002.jpg

Zoiets leek me ook wel het proberen waard maar helaas voor een 3VD niet mogelijk ben ik bang.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welk type/merk is dat, Pieter ?

1 uur geleden zei Pieter H:

WP_20140309_002.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik acht de kans zeer klein dat die gaat passen op een 4TX :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Pieter er een heeft weet hij misschien ook wel hoe je er aan kan komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie