Jump to content
Sign in to follow this  
RonSpoor

Reserve of niet 4TX

Recommended Posts

Vandaag was ik een van de gelukkigen die vrij was en kon genieten van het mooie weer. Tijdens mijn rit zag ik in Twello een rode 3VD bij de benzinepomp staan maar aangezien ik pas 80km op de teller had staan reed ik door op mijn rit langs de ijssel richting zwolle. Toen via Elburg naar de Polder. Toen langs het Veluwemeer naar Nijkerk. Net voor de Nijkerkersluis leek mijn motor af te slaan. Was de eerste keer dat dit me overkwam en ik dacht dat mijn benzine misschien op was. Dat was eigenlijk vreemd omdat mij km stand pas 237 was. Natuurlijk lukte het me niet om hem te verzetten dus kwam ik tot stilstand langs de N301. Benzinekraan op reserve gezet. Maar starten Ho maar! Achter me stopte iemand van Rijkswaterstaat en hielp me de motor in de kant te zetten. Nog een paar keer starten maar nee. KNMV gebeld en die stuurde de Wegenwacht. Probleem uitgelegd aan de beste man en het vermoeden uitgespoken dat ik dacht dat het aan de benzine lag. Hij gooide voor 10,- brandstof in de tank en Starten Lopen....... Stond ik daar mooi voor joker (vond ik zelf). De beste man vond van niet en was blij dat ik weer verder kon.

Nu heb ik op het forum ergens gelezen dat dit kan liggen aan de aansluitingen onder de tank? Kan dit? Of heb ik een defecte benzine kraan?

Bij de volgen de onderhoudsbeurt laat ik er maar eens naar kijken of daar wat mis is.. 

Daar stond mijn 4TX zonder problemen maar wel zonder benzine!

Nog een Pluim voor de Monteur van de ANWB. Ook dank aan al die mensen die gestopt zijn op te kijken of ze konden helpen!

IMG_0024.jpeg

Zou inderdaad kunnen dat de normale en reserve aansluiting verwisseld zijn. Ik vind echter 237 KM om een hele tank leeg te rijden wel wat weinig. Mijn 3VD gaat afhankelijk van wat voor rit ik rijdt tussen de 230 en 250 km pas op reserve, dan heb ik nog meen ik een liter of 3 in de tank... Zouden de aansluitingen verwisseld zijn dan zou ik 290 a 300 km kunnen rijden voor ie helemaal leeg is..Misschien een verstopt benzinefilter?  Er staan idd een paar draadjes in het forum over die aansluitingen dus ff de zoekfunctie gebruiken.

grt,

Chris

Guest

Ron,

Natuurlijk erg balen maar je hebt natuurlijk wel een hele mooie dag en rit daarvoor al gemaakt. 

Als je op de normaal stand van je benzinekraan de tank geheel leeg rijdt dan zitten de twee slangen aan de benzinekraan hoogst waarschijnlijk verkeerd om. Een andere oorzaak zou een losgeraakt buisje aan de binnenkant van de tank zijn, het stuk van de benzinekraan wat in de tank steekt.

Als je met 237 km je tank schoon leeg rijdt zit je qua verbruik op 1 op 12/13.... Dan kunnen de carbs wel een revisie gebruiken...

Gaat mooi in 1 moeite door carburateur revisie, kijken of de slangetjes goed zitten, boven en beneden, en als er nog oude slangetjes inzitten die ook meteen nieuw... bin there, done that….:thumbsup:

grt,

Chris

Normaal tank ik ook pas boven de 278 km heb ik even nagekeken. Ik tank sinds kort 98 en misschien heeft dat ook invloed. In zal Pieter (HPS) volgende keer vragen om alles even te controleren. Maar eerst vrijdag nog even een mooi stukje rijden. Groet

Guest

Ik kon merken als de carburateurs aan revisie toe was dat het starten met choke niet echt nodig was want het ging zo ook wel goed... Oftewel er was geen gebrek aan benzine toevoer op dat moment.

Doe er anders een een litetrtje of 2 benzine in je lege tank, dan zou er bij een verwisseling van de slangen op de normaal stand benzine moeten komen, en op de reserve stand niet. Als alles goed zit andersom natuurlijk.

Ook kun je even in de tank kijken door de vuldop, of er een lang en een kort pijpje (ongeveer 8 en 1 cm) uit de kraan steekt in de tank. Of dat er rommel op/in het (korte) reservepijpje zit.

Ik ga morgen nog een rondje rijden en alles goed in de gaten houden. Misschien wel een kleine can met 2 liter in de koffers om niet weer zonder te staan.????????????????

Op 10/10/2018 om 10:33 PM zei chris:

Als je met 237 km je tank schoon leeg rijdt zit je qua verbruik op 1 op 12/13.... Dan kunnen de carbs wel een revisie gebruiken...

Gaat mooi in 1 moeite door carburateur revisie, kijken of de slangetjes goed zitten, boven en beneden, en als er nog oude slangetjes inzitten die ook meteen nieuw... bin there, done that….:thumbsup:

grt,

Chris

tijdens het rijden verder geen problemen meer gehad.

Echter dit gisteren lag er benzine onder mijn motor en op plaat die ik inder mijn Bok het liggen. Na wat controle zag ik dat ik mijn benzine kraan open had (laten) staan. Normaal doe ik die dicht als ik de motor wat langer weg zet. Kraan dicht gedaan, motor beetje schoon gemaakt en geen lekkage meer gezien.

Gisteren de motor op een schoon stuk karton gezet en vanmiddag was alles nog schoon toen ik kwam.

@chris   Het lijkt er inderdaad op dat de vlotters de boel niet goed afgesloten hebben en de Carburateur een revisie nodig heeft.

Ik zal wel een afspraak met @Pieter H maken om dit in te plannen.

IMG_0257.jpg

Ik had mijn tank eraf gehaald en nu bij het monteren begin ik te twijfelen of ik de slangen weer juist monteer.

nu is mijn vraag :

Als ik de benzine aansluiting bekijk onder de tank ...is dan de linkse aansluiting de reserve ?

En op de benzinekraan de bovenste aansluiting de reserve stand ?

Dat is inderdaad een goede vraag van je Toontje want ik weet het ook niet meer. Ben nu de benzineslangen aan het vernieuwen maar de oude klemmen zitten weer te ruim op de nieuwe benzineslangen . En de nieuwe klemmen zijn weer te klein ......word er gek van .

Groet Ray

Posted (edited)

Ja deze site had ik ook gevonden  https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1997-tdm850-motorcycles/fuel-tank ...dit is inderdaad van een 4TX ... Maar let op !..bij een 3VD zit de reserve net andersom aan de linkse kant...Maar op de kraan gaan de slangen 3VD reserve, en de 4TX de normaal allebei op de bovenste aansluiting ....Dit kan volgens mij niet kloppen !... Welke aansluiting op de kraan is voor reserve voor een 4 TX ?.. Bovenste of middelste ? ... Onderste gaat naar de vacuumpomp...

Edited by toontje on tour
tekst bijvoegen.

Bij mijn 3VD is de bovenste de reserve. En de kraantjes van een 3VD en 4TX hebben op de OEM parts site waar ik op kijk hetzelfde nummer dus dan zouden ze hetzelfde moeten zijn en is bij jou ook de bovenste de reserve. 

De 4tx heeft een voordeeltje boven de 3vd, onder de tank zit een afsluitbare kraan waarbij de 3vd alleen maar een uitstroom is. Ik heb zelf , toen ik niet meer wist hoe om de slangetjes moesten zitten eea proefondervindelijk  uitgezocht... Slangetjes er op zoals ik dacht dat het moest, benzinekraan eraan, half litertje peut in de tank, bak er onder, kraantje op reserve....Als de tank dan leeg loopt zit je goed.... Beetje omslachtig maar het werkt. Ik had overigens wel de tank helemaal er af liggen.

Grt,

Chris

@Ray59  voor zover ik me herinner schuiven de benzineslangetjes behoorlijk krap op bv de aansluitingen van de benzinekraan, je zou ze misschien ook met trekbandje kunnen fixeren.

Ja Chris dat is waar , de benzineslangetjes zitten behoorlijk krap op de aansluitingen van de benzinekraan tank. Ga de nieuwe zeker 5 cm langer maken dan heb ik wat meer ruimte.

Groet Raymond

Bij een 4TX staat het op de kraan onder de tank....maar dan moet dat pijpje niet los in de tank liggen zoals bij mij het geval is....je kunt nu ook mooi de slang aansluiting testen waar die op moet....zet je gewone kraan op ON en blaas dan op een van de slangen ...welke lucht doorlaat is voor ON en de andere is dan de reserve....

20190420_092305.jpg

OK , dus bij de benzinekraan onder de tank 4tx staat het er op en bij de 2de benzinekraan ( rechts van de draaiknop stationair afstellen ) is het de bovenste nippel.

Nu nog merkjes aanmaken op de slangen om fouten te voorkomen.

Groet Ray

Op 2/23/2019 om 3:55 PM zei RonSpoor:

tijdens het rijden verder geen problemen meer gehad.

Echter dit gisteren lag er benzine onder mijn motor en op plaat die ik inder mijn Bok het liggen. Na wat controle zag ik dat ik mijn benzine kraan open had (laten) staan. Normaal doe ik die dicht als ik de motor wat langer weg zet. Kraan dicht gedaan, motor beetje schoon gemaakt en geen lekkage meer gezien.

Gisteren de motor op een schoon stuk karton gezet en vanmiddag was alles nog schoon toen ik kwam.

@chris   Het lijkt er inderdaad op dat de vlotters de boel niet goed afgesloten hebben en de Carburateur een revisie nodig heeft.

Ik zal wel een afspraak met @Pieter H maken om dit in te plannen.

IMG_0257.jpg

De controle is geweest bij HPS Motoren. @Pieter H heeft niets afwijkends aangetroffen tijdens deze controle . Ook niet toen de motor proefdraaide met een losse tank aangesloten.

Voor de zekerheid is er nog een brandstof stang vervangen.

Toen ik een paar dagen later weer bij mijn motor was ontdekte ik toch nog lekkage. 

Omdat ik niet wilde / kon rijden met de motor wacht hij op een ritje naar Hoornsterzwaag

Op 5/27/2019 om 4:10 PM zei RonSpoor:

De controle is geweest bij HPS Motoren. @Pieter H heeft niets afwijkends aangetroffen tijdens deze controle . Ook niet toen de motor proefdraaide met een losse tank aangesloten.

Voor de zekerheid is er nog een brandstof stang vervangen.

Toen ik een paar dagen later weer bij mijn motor was ontdekte ik toch nog lekkage. 

Omdat ik niet wilde / kon rijden met de motor wacht hij op een ritje naar Hoornsterzwaag

Motor is opgehaald door HPS motoren en nogmaals nagekeken. Toen heeft Pieter ontdekt dat het werd veroorzaakt door de Branstofpomp. Deze veroorzaakte de lakkage en het hoge brandstof gebruik. Ook is de kraan onder de tank vervangen zodat ik weer eem reserve heb.

Dat worden weer fijna kilometers.

Pieter, bedankt