Spring naar bijdragen
Ulympos

iemand hiermee ervaring? / verstelbaar windscherm

Recommended Posts

Het zoveelste bericht over de zoektocht naar een stiller windscherm. Ooit heb ik op mijn vorige TDM900 de verstelbare Palmer kuipruitbevestiging i.c.m. de stand kuipruit en flip-up ruit geprobeerd. Geen succes. De herrie werd niet belangwekkend minder en het scherm met de Palmer bevestiging zwabberde te veel. Bovendien vrees ik dat door die constructie de kuip teveel wordt belast met scheurvorming tot gevolg. Daar is vlgs. mij hierover wel eens een beriggie geweest....

Ik blijf zoeken naar oplossingen, want boven de 80 km/u worden voor mij het geluid, berichten en GPS-aanwijzingen via de Sena headset onverstaanbaar. Ik weet dat een kleine kuipruit (bijvoorbeeld double bubble) - kleiner dan de standaard ruit - minder herrie om de helm geeft. Heb ik geprobeerd, maar dan ervaar ik op wat langere en snellere ritten over de snelweg weer te weinig comfort (teveel rijwinddruk op bovenlichaam).

Nu kwam ik de Madstad verstelbare kuipruit tegen. Gemakshalve verwijs ik naar onderstaande weblink. Zijn er hier mensen met ervaring met dit product? Wat mij hier aanspreekt is dat de bevestigingsbasis (grondplaat) van aluminium is, waardoor ik de indruk heb dat de basis veel stijver is en de krachten beter over de kuip worden verdeeld.

Graag hoor ik van jullie zinvolle overdenkingen en commentaar.

https://www.bikehps.com/acatalog/Madstad_Screens_and_Brackets_for_Yamaha_TDM900_2002_onwards.html

bewerkt door Ulympos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Guest

Lijkt wel wat op de "tiger screens" van het engelse TDM forum, dit geeft ook veel belasting op de kuip overigens. Ik zie het al wat de Fabbri doet bij mijn 900 waardoor ik geneigd ben om een extra kuipbeugel de realiseren naar het bovenste schroefgat van de binnenkuip (zit beugel voor de navigatie).

Persoonlijk ziet het er niet erg mooi uit, wellicht ook even zo'n opzet ruitje bij Ali-express scoren om te testen of Vincent (Pro-per) even vragen om het te mogen proberen.

Maar wat je zegt het blijft een probleem bij de TDM.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik de dubbel Buble erop zitten en nergens last van ik ben 1,82 lang.

Misschien heeft het wel te maken met je helm ik heb nu een Schubberd en heb geen last van herrie en de Sena is ook op hoge snelheden goed te verstaan.

Gr,

Jan van Ingen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ja, ik rij ALTIJD met oordoppen! Wat helm betreft, momenteel de HJC RPHA Max systeemhelm, is al weer een jaar 6/7 oud. Destijds als redelijk stil getest bij diverse onderzoeken. Maar in mijn beleving niet echt stil.

Ik kijk naar de nieuwste systeemhelm van HJC, maar op afgelopen Motor Beurs Utrecht even de nieuwe Shoei Neotec gepast. Die zat wel erg comfortabel maar kost wel een paar muntjes.

Gisteren een Puig opzet-spoilertje op mijn flip-up gemonteerd. Dat ding had ik nog liggen en is zowel in hoogte als in hoek te verstellen. Ga proberen of dat enig soelaas biedt....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Guest

Ik kan met mijn Fabbri ruitje en Sena setje ook tot ongeveer 150 km/h muziek etc luisteren, een telefoongesprek is wat moeilijker te verstaan. Dit ging ook goed met een gezaagd ruitje maar minder met het origineel ruitje en het MRA verhoogd ruitje, ik heb overigens een pispot van Schuberth (C3 Pro).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik rijd nu al een aardige tijd met een orginele tourruit van yamaha en heb daarbij door opvulling me rubber ringen de onderzijde van de ruit +/- 5mm "gelift".

hierdoor wordt het vaccuum achter de ruit enigzins, maar voor mij met een lengte van 174cm net voldoende verminderd.

dit effect bereik je met de madstad in grotere mate ook.

mss eens zelf proberen, niet geschoten is zeker mis.

ik denk echter niet dat je de illusie moet hebben helemaal van het gebulder rond je helm af te komen, daarvoor spelen naar mijn mening diverse andere factoren een te grote rol .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gistermiddag de originele ruit er maar weer opgeschroefd i.p.v. MDI verhoogde ruit met flip-up. Van de week effe uitproberen. Zal wel weer meer druk op de schouders ervaren bij 100+....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Japie:

Wat is dat motorrijden toch een fijne mooie hobby. Beetje wind om je helm en gaan.

:thumbsup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, Harrum, dat was oorspronkelijk volgens mij Theopane, maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden.

Ook jij wordt oud(er) lol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter:

Hmm, Harrum, dat was oorspronkelijk volgens mij Theopane, maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden.

Ook jij wordt oud(er) lol.

Shit😱 betrapt😂😂😂😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6/25/2018 om 9:34 AM zei Ulympos:

Ik blijf zoeken naar oplossingen, want boven de 80 km/u worden voor mij het geluid, berichten en GPS-aanwijzingen via de Sena headset onverstaanbaar.

Dat kon wel eens een lange zoektocht worden, zeker als je verstaanbaarheid in diverse schermpjes zoekt. 

🤫

Naast mijn TDM heb ik voor lange stukken en/of  bij mindere weersomstandigheden een Zuidduits motormerk, dat zich hier niet laat tikken zonder dat er een diskwalificerende tekst met een vreemd poppetje verschijnt. Op die motor zit een verstelbaar scherm dat zo hoog kan dat er niet meer over- maar doorheen gekeken wordt. Waar het windgeruis dan afneemt tot bijna 0, neemt het motorgeluid vervolgens evenredig toe. Het windscherm werkt dan als een soort geleiderails voor de herrie van banden,  tandwielen, uitlaat, kleppen, nokkenassen enz. Het geluid is per saldo wel iets minder dan windgeruis - en ook lager van toon - maar staat de verstaanbaarheid nog steeds behoorlijk in de weg.

Als je de aanwijzingen tot 80 km/u goed kunt verstaan, is dat al een mooi resultaat.

Boven de 80 is sowieso moeilijk, hetzij door wind- hetzij door motorgeruis. Op lange stukken - waarbij de snelheid ver boven de 80 km/uur uitkomt - gebruik ik standaard geen oortjes meer. Er komt wel geluid binnen, maar dat is niet te herleiden tot zinvolle aanwijzingen. Eigenlijk ga ik steeds vaker zonder oortjes op stap, ook omdat de vaste speakertjes op de nav nog goed te verstaan zijn tot 60- 70 km/uur. Die zijn aan de achterzijde van de nav geplaatst, waardoor het geluid tegen het scherm weerkaatst in de richting van de bestuurder. Slechts bij kronkelroutes, waarbij de snelheid nauwelijks boven de 80 km/u uitkomt en er veel afgeslagen wordt, doe ik wel eens bluetooth oortjes in. 

Met MR GPS heb ik gecorrespondeerd over de verstaanbaarheid van de navs. Hij herkende het probleem en zijn oplossing lag in de aanschaf van een stille helm, in dit geval een Schubert, met ingebouwde speakers. Zie ook de bijdrage in dit draadje van @Guest.Deze helmen zijn echter minstens zo prijzig als dat ze stil zijn.  

Overigens biedt het display van m'n Tomtom voldoende informatie om een gpx route goed te volgen zonder leidende stem. Het display moet dan wel goed staan tov de zon &  spiegelende blauwe lucht, feitelijk is dat veel belangrijker dan een ondersteunende stem. Bijkomend voordeel - dat is natuurlijk persoonlijk -  is dat er geen telefoontjes kunnen worden aangenomen via bluetooth; hoe minder afleiding er is, hoe beter en veiliger het wordt. 

Bij de TDM heb ik de Tomtom 400 met een Ram-bolletje op een M8 boutje van een stuurklem gemonteerd. Dat werkt prima zonder oortjes , het standaard windschermpje weerkaatst het geluid verstaanbaar tot zo n 60 - 70 km/uur. Ik ben er tevreden over, heb de beperkingen van de stem in het oor boven de 80 km/u geaccepteerd. 

bewerkt door Henk Helder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Henk Helder:

..... een Zuidduits motormerk, dat zich hier niet laat tikken zonder dat er een diskwalificerende tekst met een vreemd poppetje verschijnt. 

Let it go ... het is niet persoonlijk 🤪😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei robnieuw:

Let it go ... het is niet persoonlijk 🤪😉

Niks mis met n dikke duitser hoor😎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herrie van turbulentie en een dansende helm; achter het scherm kruipen of als de Eifeltoren rechtop gaan zitten met een bezemsteel achter in je jack in de volle wind scheelt, maar ja, hou dat eens een paar honderd kilometer vol.

Kan het niet zo snel terugvinden op het forum maar HPS (Pieter Hessels) heeft eens gereageerd op een soortgelijke vraag van me. Ik mocht het uitproberen eventueel maar is vanaf mij naar hem toe toch een slordige 150 km., dus ja, dat komt er ook niet zo gauw van, zeker niet in de winter.

Hij verkoopt fraaie bolle ruitjes die behoorlijk schijnen te schelen. Kosten plm 80 euro.
Volgens HPS werkt dat goed omdat de wind ook naar de zijkanten weg kan.

Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Heb slechts 1 ervaring kunnen vinden.

Hier een reactie op de facebook TDM/RTX pagina:

Ik heb zo'n ruitje erop zitten. Ik was echt verbaasd over het verschil.. Vond snelweg echt waardeloos met de originele ruit.. Met deze ruit vrijwel geen last... (plaatje is niet van een tdm, maar ruitje is wel zo eentje) ik heb 'm bij HPS Motoren vandaan.
Beheren
Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@List ik heb zo’n dubbelbuble ruitje er op zitten en ik ben zo’n 1,82 lang.

Ik heb er geen of nauwelijks lastvan.

Ik moet daarbij wel zeggen dat Ik met een Schubert helm rijdt en deze is qau herrie heel stil want soms vergeet ik zelfs de oor doppen.

De wind voel Ik niet zo meer want ja de wind wordt door de het ruitje opzij gedrukt maar het blijft een gevoel en zul je het zelf moeten ervaren.

Ja of er de 150km er voor over moet hebben dat ligt aan je zelf natuurlijk.

Misschien kun je hem even bellen en wie weet wat?

Maar 150 km op de TDM is toch helemaal niks aan dat is toch een plezier ritje???

Gr,

Jan van Ingen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Jan, ik ben dan zo'n 4 cm groter en is echt ellende. Kan trouwens best schelen die 4 cm want als ik wat buk zit ik achter het scherm, geen wind en hoor ik de motor (die hoor ik liever dan de wind.

Ik heb zo'n hoger scherm, zie foto.

Volle eerlijke rijwind vind ik niet erg (heeft zomers de voorkeur) , bij mijn Suzuki GSX1100F met verstelbaar scherm had ik hem altijd op de laagste stand dus ook de wind volop. Tis die turbulentie.

Tja, mijn helm, is een zeg maar low-budget systeemhelm, een Nexo, te koop bij Polo in Duitsland met low-budget oordoppen van het Kruidvat in ;-) .

Uiteraard zijn er betere helmen maar zoals gezegd de wind en geluid zonder kuip vind ik wel acceptabel dus denk niet dat de helm er toe doet.

Had eerder een dure Boeri integraal, die was veel gehoriger trouwens.

150 km (x2)  is in de zomer wel lekker natuurlijk, een dagje uit maar ik zit er nu niet op te wachten met natte wegen en kou. Ik rij wel maar gewoon 1 of 2x per week 100km uitwaaien.

ruitje.jpg

IMG_0218.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@List, een helm doet erg veel aan geluid en een Schubert en een Shoei zijn erg stil en ja dat scherm.

Ik zou zeggen misschien bied een belletje naar Pieter uitkomst.

O’ja en de oor doppen ja de op maat gemaakte doen ook erg goed, mijn maat was van het wekend hier met een Schubert helm en de standard oordopjes en hij gaf aan dat het al erg stil was op de heen weg naar mij toe.

Op de terug weg heeft die de op maat gemaakte oordoppen erin gedaan, toen die thuis kwam zei die ik gooi die goedkope troep weg, want het was stil in de helm.

Dus ook daar is erg veel winst te halen.

Voor het ruitje bel even met Pieter H.

Gr,

Jan van Ingen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Lonelyrider:

@List, een helm doet erg veel aan geluid en een Schubert en een Shoei zijn erg stil en ja dat scherm.

Ik zou zeggen misschien bied een belletje naar Pieter uitkomst.

O’ja en de oor doppen ja de op maat gemaakte doen ook erg goed, mijn maat was van het wekend hier met een Schubert helm en de standard oordopjes en hij gaf aan dat het al erg stil was op de heen weg naar mij toe.

Op de terug weg heeft die de op maat gemaakte oordoppen erin gedaan, toen die thuis kwam zei die ik gooi die goedkope troep weg, want het was stil in de helm.

Dus ook daar is erg veel winst te halen.

Voor het ruitje bel even met Pieter H.

Gr,

Jan van Ingen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okay Jan, maar het blijft een feit dat ik bij eerdere motoren dat probleem niet kende met dezelfde helm en oordoppen. Nogmaals, ik wil best wel de wind horen (liever nog de motor zelf) maar dit is abnormaal, idem met die wervelingen die de helm als boksbal gebruiken zodat je hoofd incl. helm alle kanten op slaat wat met bril extra vervelend is. ;-)

Ik probeer eerst maar even of het werkt met tussenringen tussen ruit en kuip en anders zo'n andere kuip als het weer weer wat beter wordt voor een dagje uit (binnendoor, geen snelweg) haha.

bewerkt door List

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites