Spring naar bijdragen
Prop-er

TDM tuned by Aliexpress...

Recommended Posts

Helaas weer de order geannuleerd wegens niet voorradig artikel.... 

Geweldig. 

Plan B is om een tweedehands pushrod van een TDM900 te bemachtigen, en dan een koppeling van een R6 zien te krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, heb ik ook aan gedacht, maar het lijkt inderdaad een hele andere constructie.

Ik heb een pushrod in Italië gevonden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze reageren ook op z'n Italiaans, nog even geduld dus...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb een koppelingspomp en een koppelingscilinder besteld. De pomp van mp en de cilinder van Ali. Zal dus nog ff duren voor dat die binnenkomt. Zo op de gok gekocht dus ben benieuwd wat het wordt.

Maar ff resumé.  Als je een drukplaat, pushrod en deksel van een 900 hebt. Eigenlijk dus het complete hefboom mechanisme dan zou de koppeling dus 2 x zo licht gaan t.o.v. de originele? Ook uitvoerbaar op een 3VD? Mocht het hydraulische avontuur mislukken is de 900 conversie miss. toch nog een optie.  Vind het alleen zo raar dat het 900 hefboom mechanisme zo veel minder kracht zou kosten....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben ook benieuwd waarom dat zo is. Eerst dacht ik dat het te maken zou hebben met de "armlengte" van de overbrenging in het koppelingsdeksel, maar volgens mij hebben beide systemen gewoon 1:1 overbrengingsverhouding en maakt die armlengte dus niets uit. 

We gaan het zien, ik zal het proberen uit te vogelen, wat foto's te plaatsen, en de hendelkracht meten. 

Ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen met de hydraulische pomp en cilinder. 

bewerkt door Prop-er

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ook.... hopelijk duurt de zending van Ali niet al te lang.

Die pomp komt van een Kawa ZX9r dus die moet ook nog pas gemaakt worden als het systeem goed werkt. 

Die 900 conversie is al met al qua ombouw wel wat makkelijker. We wachten af.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Jottum. Voor €22,- een drukplaat van een 2006 FZ6 Fazer gekocht op ebay. Samen met de €13,- voor de drukstang en €40,- voor het zijdeksel wordt de totale schade €75,-.  

Spingidisco-Attuatore-Frizione-Yamaha-Tdm-900-2009-2010.jpg

ebay.jpg

FZ6.jpg

bewerkt door Prop-er

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt inderdaad alsof ze al bij mij op de tafel liggen, maar deze spulletjes gaan maandag pas op de post. 
Gisteren een off-day. Had er even geen zin in, en ben me gaan voorbereiden op het HV weekend. Heb al een tijdje plannen om een eigen trui/sweater te ontwerpen, aangezien alles wat ik online kan vinden me niet echt aanspreekt.

Ik was daarom van plan om de essentie van de 4TX proberen vast te leggen. Een aantal belangrijke lijnen uit het ontwerp, waarbij het voor de kenner direct duidelijk is wat er bedoeld wordt, en dat alles in de donkere teaser stijl die auto- en motorfabrikanten wel vaker toepassen.  

Voor dat ik het wist had ik de hele 4TX getekend, en aangezien ik geen Adobe skills heb, moet ik voor het oorspronkelijke plan mijn vrouw nog even lief aankijken.

4TX.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Wilde gisteren de vorkpoten weer vullen met olie, stond daar ineens een alu vulbusje op de werkbank. Mmm. Nog eens goed op de tekening gekeken, en toch maar nog eens de instructie gelezen:

- Eerst de alu vulbus op de demper, DAN de binnenpoot in de vork. 

Oeps. 

Gelukkig had ik de andere vorkpoot wel goed gedaan. Afijn, hoe moeilijk kan het zijn? Rammen gewoon de keerring er weer uit, vulbus er in, en de boel weer in elkaar, toch?
Echter, die nieuwe keerring valt een beetje groter dan de oude, en ik kreeg hem er al met moeite in. Er weer uit is zo mogelijk nog dramatischer. 

Na een half uur eindelijk de boel weer los,  maar het geweld liet duidelijke sporen na op de glijbussen, die door de krachtige slagbewegingen over elkaar heen zijn gaan schurken, waardoor de antifrictielaag losliet.

Ergo:
- All-Balls keerringen zijn niet aan te raden.
- Nieuwe glijbussen zijn besteld
- Voortaan beter opletten bij het samenstellen.

Verder nog het topkuipframe, onderste kroonplaat en de remklauwen zwart gecoat.
Balhoofdlagers waren nog helemaal goed. 
Het is nog even wachten op de afdekplaatjes voor de velgen, dan kunnen die naar de poedercoater.

bewerkt door Prop-er

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi shirt! Mooie tekening en vanuit een mooie hoek!

Die vorkpoten zijn mijn hobby ook niet. Vind het geen leuke klus.

Ben ff met de koppelingspomp bezig geweest en die krijg ik wel gemonteerd op de TDM, de cilinder moet nog binenkomen. Maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet 100% vertrouwen in of het straks gaat werken zoals ik verwacht. Het slagvolume van de pomp zal toch in de juiste verhouding moeten staan met de cilinder en de inbouw van met name de cilinder zal ook niet makkelijk worden aangezien er niet veel ruimte voor is. Bovendien moet ik dan ook weer met de koppelingshendel aan de gang aangezien ik nu van die mooie Aluminium hendels heb. 

Al met al een interessant project maar nog niet zo 1,2,3 voor elkaar.

Dan is die 900 conversie al met al veel minder moeilijk uit te voeren. Dus die krijg ik ook nog niet uit mijn systeem.

Kom ik op E bay een drukplaat met push rod tegen voor €25,--. Die heb ik toch ook maar besteld aangezien die vrij schaars zijn, zeker voor dat geld.

Dan kan ik dat ook nog overwegen. Een 900 koppelingsdeksel is wel goed te vinden dus daar wacht ik nog ff mee.

Maar hopelijk heb jij, voordat ik überhaupt de spullen allemaal binnen heb, de ombouw al gedaan en is duidelijk hoeveel lichter die 900 bediening is.

Want dat vind ik ook wel spannend. 

Trouwens voor diegene die denkt: "Wat een moeite doen om die koppeling! Die doet het toch prima?"

Na montage van strakkere veren is de originele bediening echt wel aan de zware kant geworden, zeker i.c.m. van die korte alu hendels en een linker hand die door een bedrijfsongeval niet heel sterk meer is. Na een dagje sturen in b.v. de Eifel had ik al langere tijd last van een verkrampte hand. Dus toen dit door Vincent  werd aangekaart zag ik er voor mij ook een mooie oplossing in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank, dank! Ik heb ze vandaag binnen gekregen, en ze zijn helemaal perfect! Zitten lekker, dus daar ga ik tijdens de clubuitjes veel plezier van beleven. 

En er is nog meer afgeleverd:

IMG_20190319_211524.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En remschijfboutjes multicolour, erg fraaie kwaliteit. 

Ook nog twee bobbins die straks in de nog te ontwerpen achterbrug komen. 

IMG_20190319_214003.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De afdekplaatjes passen precies. Vandaag krijg ik nog de benodigde moeren M10x1, 25 binnen, om de schroefdraad te beschermen. 

IMG_20190320_081727.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites