Jump to content

Recommended Posts

Beste forumlezers,

Ik heb sinds afgelopen weekend wat problemen met schakelen. Met name om de motor in de vrij te zetten. Als ik opschakel vanuit de 1, dan is er veel weerstand en meestal schiet de versnelling in de 2 in plaats van de vrij. Enig idee hoe dit kan?

De ketting en tandwielen zijn afgelopen winter vervangen en hebben zo'n 2000 kilometer gedraaid. Ik hoop dat de motor niet weer terug moet voor onderhoud.

Bedankt voor uw inzichten.

Groeten,

Walter

34 minuten geleden zei Alex:

Als de tandwielen zijn vervangen is het schakelmechanisme ook los geweest wellicht is deze nu niet goed afgesteld?

.

De eerste 1500 km ging het nog goed. Kan dat zo maar los gaan zitten? Afgelopen weekend naar de Eifel geweest en dus flink moeten schakelen daar met al die haardspelden en andere mooie bochten. 

Ik zal eens kijken of het nog 94 mm. Zo te zien hoeft er niets gedemonteerd te worden, dat scheelt weer

Alleen het kapje moet eraf, ik heb het gek genoeg nooit echt opgemeten maar deed het op "gevoel". Wellicht is het wat los getrild, de 900 staat er niet om bekend dat de versnellingsbak een zwakpunt is (Bij de FJR komt dat wel vaker voor).

Edited by Guest

Even de vrije slag van de koppeling controleren, als die te groot is komt de koppeling, met ingetrokken hendel niet helemaal lekker vrij. Dan schiet hij van één, voorbij de vrijstand, naar z'n twee. Ik heb hier soms ook last, met name na een 'touristisch' stukje sturen in heuvelachtig gebied. (Lees: Hemelvaardveldtocht...)

13 uur geleden zei M-thing:

Even de vrije slag van de koppeling controleren, als die te groot is komt de koppeling, met ingetrokken hendel niet helemaal lekker vrij. Dan schiet hij van één, voorbij de vrijstand, naar z'n twee. Ik heb hier soms ook last, met name na een 'touristisch' stukje sturen in heuvelachtig gebied. (Lees: Hemelvaardveldtocht...)

Dank je M (en Chris). Ik ben een leek op dit vlak - wat te doen als de vrije slag te groot is?

Zoals je vermoedelijk wel begrijpt gaat het om de vrije slag van je koppelingshendel. Die is bij te stellen met de stelschroef links op het stuur. De vrije slag mag meen ik iets van 1of 2 mm zijn. Vrije slag wil zeggen het stukje dat je de koppelingshendel kan intrekken zonder dat je de kabel aanspant. Poeh, best lastig uitleggen, hoop dat het duidelijk is.

Grt,

Chris,

024/95,

3VD rules...