Jump to content
Sign in to follow this  
Falcone

TDM 900 Laser duo tech past niet mooi

Recommended Posts

Goedemorgen,

Twee weekjes geleden heb ik setje Laser duo tech voor mijn TDM gehaald. Gisteren had ik wat tijd om hier mee bezig te gaan, maar ze lijken niet helemaal te passen. Volgens mij zijn hier wel een aantal mensen met een Laser uitlaat die wellicht hetzelfde hebben meegemaakt.

Linksachter past wel redelijk mooi maar rechtsachter krijg ik niet passend. Ik heb die aansluit pijpen al omgewisseld en op allerlei manieren gedraaid maar de ophang beugel van de Laser komt niet achter de bevestigingsbeugel van de motor. Moet ik die bijgeleverde aansluit pijpen nog iets verder buigen ofzo? 

Het is wel eens wat lastig om de linkpijpen goed te positioneren, maar wij krijgen ze er altijd wel goed onder.

Je weet zeker dat je ophangpunten op de juiste breedte staan?

Klem aan voorzijde van linkpijp pas vastdraaien als de dempers hangen en uitgelijnd zijn, dan kan je de linkpijpen nog wat draaien.

als je de klemmen vooraf al vast zet kom je er niet uit..

Kun je die ophangpunten van de motor zelf verstellen dan? Ik dacht dat dit een vaste positie is/was. Ik vermoed wel dat die ophangpunt rechtsachter wat meer naar het midden stond, dus dat kan het wel verklaren. 

Hoe kun je zoiets verstellen?

Ik krijg dit rechtsachter niet goed, het lijkt wel of die ophangbeugel meer naar het midden zit. Ook steekt de uitlaat iets uit.

LA_bevestiging_goed.jpg

Ik heb het maar even tijdelijk op deze manier vast gezet:

RA_bevestiging_fout.jpg

Achteraanzicht.jpg

Edited by Falcone

Hier nog enkele voorbeeld tussen LA en RA. Het lijkt wel of de uitlaat nog verder erop moet o.i.d., maar deze zit al maximaal in elkaar. Ik snap er niets meer van.

RA_aansluiting.jpg

RA_bovenkant.jpg

RA_demper.jpg

Guest

Mijn Lasers bij de 850 zaten ook niet echt mooi, toen was er ene TDM expert die met gepaste kracht een drukkertje tegen de schetsplaat gaf waardoor deze weer meer naar binnen stond.

12 uur geleden zei Falcone:

Hier nog enkele voorbeeld tussen LA en RA. Het lijkt wel of de uitlaat nog verder erop moet o.i.d., maar deze zit al maximaal in elkaar. Ik snap er niets meer van.

RA_aansluiting.jpg

RA_bovenkant.jpg

RA_demper.jpg

Aan de linkerkant heb je de vulbus aan de binnenzijde van de bevestiging zitten aan de rechterzijde aan de buitenkant, logisch dat de demper dan uitsteekt...

Probeer eens beide aan de binnenzijde van de steun te monteren, eventueel zonder de vulbussen er tussen.

In ieder geval links en rechts op dezelfde wijze monteren, anders kom je nooit goed uit en kan je ook nooit ontdekken waar een eventuele afwijking zit.

groet,

Pieter

41 minuten geleden zei Pieter H:

Aan de linkerkant heb je de vulbus aan de binnenzijde van de bevestiging zitten aan de rechterzijde aan de buitenkant, logisch dat de demper dan uitsteekt...

Probeer eens beide aan de binnenzijde van de steun te monteren, eventueel zonder de vulbussen er tussen.

In ieder geval links en rechts op dezelfde wijze monteren, anders kom je nooit goed uit en kan je ook nooit ontdekken waar een eventuele afwijking zit.

groet,

Pieter

Dat heb ik bij de tweede foto erbij gezet dat ik dit expres zo heb gedaan. De demper RA heb ik echt op alle manieren gedraaid, de ophangbeugel komt niet dichterbij dan dit. Dan moet ik die demper echt geforceerd achter die ophangbeugel gaan drukken, maar dat zit alles onder maximale spanning vast, ook zonder opvulbus.

Als ik de schetsplaat op meet vanaf het achter spatbord (ik weet niet of dit een goed ijkpunt is), dan zit LA - 9,1CM er van af en RA - 8,2CM. 

Maar die schetsplaat kun je toch niet zo verstellen? Een drukkertje/tikje hierop lijkt mij weinig uit te halen.

Guest LeonS

Kijk vooral goed of bij maximaal inveren de binnenkant van je demper niet beschadigd wordt door achteras bout/moer.

Ik spreek helaas uit ervaring op mijn 850 met een Dominator set. Het gedeukte exemplaar hangt hier nu in de schuur ter decoratie.  

23 minuten geleden zei LeonS:

Kijk vooral goed of bij maximaal inveren de binnenkant van je demper niet beschadigd wordt door achteras bout/moer.

Ik spreek helaas uit ervaring op mijn 850 met een Dominator set. Het gedeukte exemplaar hangt hier nu in de schuur ter decoratie.  

Ja, ik vond deze ook al akelig dichtbij komen. Misschien dat ik LA maar op dezelfde manier ga monteren als RA, dan zit deze ook wat verder van de "swingarm".

Hm..:hobbybob:

Alle tips zijn al gegeven...

mijn werkwijze..

Alles los, indien mogelijk zelfs de voorbochten en de ophangpunten (gietstukken)

Eerst het hele spul in elkaar, idd met of zonder de vulbus, ik had het volgens mij zonder vulbus aan de binnenkant

Als alles een beetje knap past rustig aan alle bouten klemmen etc. aandraaien en vastzetten.

Kan best wel een uitdaging zijn maar moet lukken.

grt,

Chris

en als het niet lukt misschien de hulp inroepen van een medelid/forummer, 2 zien meer dan 1

17 uur geleden zei Alex:

Mijn Lasers bij de 850 zaten ook niet echt mooi, toen was er ene TDM expert die met gepaste kracht een drukkertje tegen de schetsplaat gaf waardoor deze weer meer naar binnen stond.

DAt doet het hem vaak, mooi hé

4 uur geleden zei chris:

Hm..:hobbybob:

Alle tips zijn al gegeven...

mijn werkwijze..

Alles los, indien mogelijk zelfs de voorbochten en de ophangpunten (gietstukken)

Eerst het hele spul in elkaar, idd met of zonder de vulbus, ik had het volgens mij zonder vulbus aan de binnenkant

Als alles een beetje knap past rustig aan alle bouten klemmen etc. aandraaien en vastzetten.

Kan best wel een uitdaging zijn maar moet lukken.

grt,

Chris

en als het niet lukt misschien de hulp inroepen van een medelid/forummer, 2 zien meer dan 1

Thanks Chris, ik ga dat maar eens rustig proberen ;). 

Grt, Patrick

Patrick,

Pak die aluminium schetsplaat met de voetsteunen maar eens vast en buig hem maar wat naar buiten.

misschien ooit eens een duwtje tegen de uitlaatdemper gehad? ze willen wel verbuigen..

afstand links en rechts moet gelijk zijn ten opzichte van het achterwiel.

achterspatbord zit ook vrij goed in het midden van het wiel, maar vanaf het wiel meten is zuiverder.

maar ik denk dat die 13mm verschil die jij meet wel eens de oorzaak van je passingsprobleem kan zijn,.

succes,

Pieter