Spring naar bijdragen
MariskavW

Mariska van Wijngaarden | TRX940 | ZAC #393

Recommended Posts

Het blok: in basis een TDM900 blok uit 2003, maar deze is helemaal uit elkaar geweest, lagerspelingen gecontroleerd en waar nodig vervangen. Vervolgens Carrillio drijfstangen en JE zuigers gemonteerd. De boring is vergroot van 92 naar 94 mm. De cilinderinhoud komt daarmee op circa 940cc. Daarom noemen we hem: TRX 940R! De cilinderkop is geflowd, de doorlaat van de kanalen flink vergroot en er zijn grotere kleppen gemonteerd. oOk het vliegwiel onderging een afslankbeurt, die is dus 1200 gram lichter. We rijden dus zonder dynamo. Op de bestaande racer 900r van 2016 hebben we een RamAir inlaat gebouwd, deze kunnen we nu zo kopieren op de nieuwe racemotor 940r. Hiervoor is de radiateur 100mm lager geplaatst. Daarvoor nieuwe radiateursteunen gemaakt uit aluminium Hopen op richting 120pk. Foto's volgen Broaaappp

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Klinkt goed, veel succes met de tweede versie van de TRX racer. Toch nog maar een turbo met intercooler erop en hopen op een 180 pk :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan nu weer On-Topic! Zoals Mariska in haar introductie van dit topic al schrijft zijn we bezig met de opbouw van een nieuwe TRX-racer voor seizoen 2017. Gezien haar prestaties op de baan heeft ze voldoende bochtensnelheid, maar op de lange rechte stukken kwam ze duidelijk snelheid te kort. In haar eerste seizoen gingen de rondetijden van 2.27 terug naar 2.06, dus een flinke progressie. Maar goed, we kwamen snelheid te kort, de TRX900 zat op een kleine 100PK aan het eind van het seizoen, dus zo ongeveer het laagste vermogen in haar groep.. Daar moest dus wat aan gedaan worden! Dan kun je kiezen voor een R6 of een R1, maar dan schiet ik mijn doel en hobby voorbij.., ik ben oprecht benieuwd wat er maximaal uit een 2 cilinder 10 klepper te halen is! Daarom gekozen voor de volgende opzet: -Big bore JE-zuigers met 94mm boring en een vlakke bovenzijde ipv de holle standaard zuigers. -Bewerkte TRX/TDM850 cilinderkop met grotere kleppen, en de kanalen vergroot voor meer doorlaat, en betere flow. Ik heb het uitgerekend, bij 9000 omw/min, zuigt het blok 4000 liter lucht per minuut aan! -Racenokkenassen met meer lift en langere openingstijd -Uitlaatsysteem met 45mm bochten -Race-ontsteking (programmeerbaar) -Lichter vliegwiel zonder dynamo -R1 voorvork met voorwiel en remmen. -YZF750 achtervork en achterwiel -Voetsteuntjes moeten hoger en iets meer naar achteren (mevrouw reed ze aan de grond, ook met 20mm verhoging...) -Andere banden, meer race nodig dan sport, dus gekozen voor de Bridgestone R10. De meeste spullen zijn binnen, Motorhuis Langezwaag heeft aangeboden de vering voor ons te verzorgen, dus dat wordt een Hyperpro binnenwerk in de voorvork en een speciaal gebouwde Hyperpro achterschokbreker. Mariska en ik hebben ook voor dit seizoen de afspraak gemaakt dat ik vanuit HPS Motoren de motor ter beschikking stel en onderhoud tijdens het seizoen. Ook doe ik de begeleiding op het circuit, en zal zelf ook een paar races meerijden op de 2016 TRX. Mariska moet zelf de kosten van inschrijvingen voor de races en trainingen, benzine en eventuele verblijfskosten betalen. Daarvoor zoekt ze nog sponsoren. Gelukkig hebben we al een mooie basis met de sponsoring van Rugzorgkliniek en ROBOT Vloerverwarming (naar aanleiding van de Puur Geluk uitzending!) Maar er is nog meer budget nodig voor die seizoen.. Voor particulieren is er de Club van 50, voor bedrijven en verenigingen zijn er sponsorpakketten die verschillende mogelijkheden bieden. Willen jullie sponsoren, of weten jullie een bedrijf die haar zou willen helpen? Graag doorgeven via: hpsmotorenracing@hotmail.com In de volgende stukjes in dit topic meer foto's en korte uitleg over de opbouw! Wordt vervolgd! :thumbsup:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien even een stukje herhalen, maar we beginnen bij het begin: De eerste spullen zijn binnen: JE zuigers, opgeboord cilinderblok voorzien van nieuwe Nicasil laag, Carrillo drijfstangen ! FOTO niet meer up-to-date :Foto:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
De cilinderkop met grotere kleppen: FOTO niet meer up-to-date :Foto: De kanalen zijn bewerkt voor meer doorlaat. Het is ons opgevallen dat de kanalen in een 850 cilinderkop wel kleiner zijn dan in een 900 cilinderkop. Maar dat is vakkundig opgelost door Thomas, er is behoorlijk wat aluminium weggefreesd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi project en mooi om te zien wat je met een (aangepast) 900 blok allemaal kunt. Reclame voor de TDM/TRX en ons kluppie :like :like

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zuigers en cilinders gemonteerd: [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/WP_20170112_001_zpsya1y0cfe.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/WP_20170112_001_zpsya1y0cfe.jpg[/img][/url] De sparingen voor de kleppen in de zuigers zijn nog iets groter gefreesd. We hebben de speling dmv klei gecontroleerd en het kwam wel heel krap uit. de speling tussen bovenkant zuiger en cilinderkop is maar 0,6 mm dus best wel krap! Maar precies volgens de specificaties van JE-Pistons Ook het vliegwiel is vermagerd, hier is 1600 gram materiaal verwijderd. Dus ook geen dynamo meer, gewoon voor de race aan de acculader! [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/WP_20170308_006_zpshjjsnaso.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/WP_20170308_006_zpshjjsnaso.jpg[/img][/url]

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op de bestaande TRX900R hebben we een airbox gebouwd, met luchtinlaat onder het balhoofd door. Daarvoor ook de radiateur lager gemonteerd. Ik had het idee dat de racer te weinig lucht kreeg op hogere snelheid en daardoor niet meer goed accelereerde vanaf de 4e versnelling. [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/WP_20170306_001_zpsaw8ygylj.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/WP_20170306_001_zpsaw8ygylj.jpg[/img][/url] [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/WP_20170306_002_zpspt6ldfzv.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/WP_20170306_002_zpspt6ldfzv.jpg[/img][/url] Dit systeem kunnen we dus zo overnemen op de nieuwe racer. Op 11 april hebben we een circuitdag geboekt om te kunnen testen. Dat moet je wel rijdend doen om het effect van rijwind goed te kunnen bepalen. en hier in de straat testen.... dat moet maar niet.. Wordt vervolgd!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="Pieter H"] Ook het vliegwiel is vermagerd, hier is 1600 gram materiaal verwijderd. Dus ook geen dynamo meer, gewoon voor de race aan de acculader! [/quote] Natuurlijk wel zo'n lichte lithium-ion variant scheelt ook weer snel ruim een kilo t.o.v. conventionele lood/zuur accu's

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="Pieter H"]Zuigers en cilinders gemonteerd: Ook het vliegwiel is vermagerd, hier is 1600 gram materiaal verwijderd. [/quote] Ben je niet bang dat het toerental te hard 'inkakt' bij het gas afsluiten? Wij hebben vroeger zoiets gedaan bij een Peugeot MI16 autoblok voor de autocross. Krukas en vliegwiel extreem lichtgewicht gemaakt. Daar was eigenlijk niet fatsoenlijk meer mee te rijden. Wel flink makkelijk op toeren te krijgen, maar bij gas-los ook direct alle toeren kwijt. Later hebben we daar wel een goede middenweg in gevonden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="Pieter H"]Zuigers en cilinders gemonteerd: Ook het vliegwiel is vermagerd, hier is 1600 gram materiaal verwijderd. [/quote] [quote="Kwastert"] Ben je niet bang dat het toerental te hard 'inkakt' bij het gas afsluiten? Wij hebben vroeger zoiets gedaan bij een Peugeot MI16 autoblok voor de autocross. Krukas en vliegwiel extreem lichtgewicht gemaakt. Daar was eigenlijk niet fatsoenlijk meer mee te rijden. Wel flink makkelijk op toeren te krijgen, maar bij gas-los ook direct alle toeren kwijt. Later hebben we daar wel een goede middenweg in gevonden.[/quote] Cross en race zijn 2 heel verschillende types van belasting van het blok. Op circuit rijdt je vooral hoog in toeren en is bij een lichter vliegwiel een betere en snellere gasreactie, daardoor beter doseerbaar in de bochten. Alleen bij de start kan het iets nadelig zijn, maar goed, gewoon de fiets op 7000 toeren houden, dan heb je geen last. De TDM krukas is ook al vrij zwaar natuurlijk. Het is ook een experiment, misschien komen we ook nog wel weer uit op een iets zwaarder vliegwiel..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="Kwastert"] Ben je niet bang dat het toerental te hard 'inkakt' bij het gas afsluiten? Wij hebben vroeger zoiets gedaan bij een Peugeot MI16 autoblok voor de autocross. Krukas en vliegwiel extreem lichtgewicht gemaakt. Daar was eigenlijk niet fatsoenlijk meer mee te rijden. Wel flink makkelijk op toeren te krijgen, maar bij gas-los ook direct alle toeren kwijt. Later hebben we daar wel een goede middenweg in gevonden[/quote] [quote="Pieter H"] Cross en race zijn 2 heel verschillende types van belasting van het blok. Op circuit rijdt je vooral hoog in toeren en is bij een lichter vliegwiel een betere en snellere gasreactie, daardoor beter doseerbaar in de bochten. Alleen bij de start kan het iets nadelig zijn, maar goed, gewoon de fiets op 7000 toeren houden, dan heb je geen last. De TDM krukas is ook al vrij zwaar natuurlijk. Het is ook een experiment, misschien komen we ook nog wel weer uit op een iets zwaarder vliegwiel..[/quote] En je kunt natuurlijk nu wel makkelijk experimenteren met verschillende vliegwielen. Altijd leuk, dingen uitproberen!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
HyperPro vering voor de TRX racer, grotendeels gesponsord door HyperPro specialist Het Motorhuis Langezwaag. Ik moest maar even langskomen want de voorvork was geserviced en aangepast, dat was wat eigenaar Mikis van Es had toegezegd. Groot was mijn verrassing toen er een compleet pretpakket met voorvork, achterschokbreker en stuurdemper op me lag te wachten! [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/Mikis%20en%20Pieter_zpsuzop9a7y.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/Mikis%20en%20Pieter_zpsuzop9a7y.jpg[/img][/url] [url=http://s1374.photobucket.com/user/hpsmotoren/media/Hyperpro2_zpskmjwt3xs.jpg.html][img]http://i1374.photobucket.com/albums/ag403/hpsmotoren/Hyperpro2_zpskmjwt3xs.jpg[/img][/url] Achterschokbreker met hoogteverstelling! Maar ook voor service op het circuit en gedurende het seizoen kunnen we kostenloos terecht bij Motorhuis Langezwaag! Echt klasse!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Allemaal mooie spullen, zowel voor het blok en nu ook voor de vering... Ben erg benieuwd naar de motor en de resultaten straks. grt, Chris, 24/95, 3VD rules...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag weer een mooi stuk opgeschoten, olietankje geplaatst voorvork gemonteerd R6 rem/schakelset pasgemaakt en gemonteerd Wielen gemonteerd nog wat bekabeling voorbereid. en nu is het alweer zondagavond.... dus eten! :eten: Loes heeft de hele dag lekker ongestoord in de tuin kunnen werken! :D Morgen weer een paar foto's! wordt vervolgd!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
De training ging gisteren best wel goed, na de aanpassingen loopt de TRX lekkerder door hoog in toeren, ook de onsteking nog bijgesteld in het hogere toerenbereik, iets minder voorontsteking gegeven. Nog wat fijntunen, maar we zijn op de goede weg! We werden niet meer zomaar voorbij gereden op de rechte stukken, alleen in de 5e en 6e versnelling nog iets haperend door de drukopbouw. vooral bij tegenwind op de veenslang. Bij de laatste sessie heb ik de luchthapper deels afgeplakt, dat gaf verbetering! Een tip die ik nog kreeg van Cees Doorakkers (ook ex-TRX rijder in BOTT) jemoet ook de beluchting van de vlotterkamer in de airbox brengen om de druk gelijk te krijgen. Tja, daar had ik ff niet aan gedacht, maar als de druk in de airbox toeneemt, maar aan de andere kant van de sproeier gewoon de buitenluchtdruk is, moet de benzine tegen het drukverschil in door de sproeier heen... dus bovenin te arm mengsel! Dus even een slangetje omleggen! Zondag verder testen op Assen, Maandag eerste race! groet, Pieter

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="fernand"]Gaat zo'n 'ding'....sorry, de TRX niet elke keer op een testbank na zulke veranderingen?[/quote] De invloed van rijwind is slecht na te bootsen op de testbank.... Dus dat moet wel even op het circuit. Ik heb nog een afr sensor in bestelling, dan kan je live tijdens het rijden de mengselverhouding controleren. dan weet je ook of de motor bij bepaalde toerentallen te rijk of te arm staat. Maar ja zal het net zien... vorige week afgestuurd en pakketje zoek bij DHL..... :(

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie