Jump to content

TDM900A: ABS-pomp defect bekend euvel?


Lonelyrider
 Share

Recommended Posts

Ja, dit komt helaas vaker voor. Reparatie is niet mogelijk en een nieuwe abs unit belachelijk duur... Je moet een speciale handeling verrichten om tijdens het vervangen van rem.vloeistof ook de vloeistof in de abs pomp te vervangen. Ik zou als ik een motor met abs had, regelmatig even de abs aanspreken om deze gangbaar te houden. Dan doet hij het ook als je het nodig bent. En je bent gewend aan het gevoel als de abs ingrijpt. Dus rustig rechtuitrijden en remmen. Eerst achter, dan voor. Het zijn nl gescheiden systemen. Misschien dat het club bestuur dit probleem bij Yamaha aan kan kaarten? Ik ben het nu een 5-6 maal tegen gekomen. Groet Pieter
Link to comment
Share on other sites

[quote="Pieter H"]Ja, dit komt helaas vaker voor. Reparatie is niet mogelijk en een nieuwe abs unit belachelijk duur... Je moet een speciale handeling verrichten om tijdens het vervangen van rem.vloeistof ook de vloeistof in de abs pomp te vervangen. Ik zou als ik een motor met abs had, regelmatig even de abs aanspreken om deze gangbaar te houden. Dat doet hij het ook als je het nodig bent. En je bent gewend aan het gevoel als de abs ingrijpt. Dus rustig rechtuitrijden en remmen. Eerst achter, dan voor. Het zijn nl gescheiden systemen. Misschien dat het club bestuur dit probleem bij Yamaha aan kan kaarten? Ik ben het nu een 5-6 maal tegen gekomen. Groet Pieter[/quote] Ik vind de gedachte niet verkeerd om krachten te bundelen maar ik denk wel dat Yamaha Nederland concrete gevallen wil horen, dus als er meer [u]leden[/u] problemen hebben dan vooral hier melden, dan kunnen deze mensen wellicht gezamelijk dit probleem doorgeven aan Yamaha Nederland.
Link to comment
Share on other sites

Weet je zeker dat de ABS module stuk is? Als je heel hard remt , met achterrem, bij droog wegdek, zou je abs in moeten grijpen. Dit zie je niet alleen aan het lampje op het dashboard , maar verneem je ook in je voetrem. Deze gaan n.l. trillen. Hetzelfde bij je voorrem. bij droog wegdek grijpt hij echter niet snel in. Je kunt zelf de abs pomp testen. hiervoor moet je echter wel wat kunde hebben. Er zit nl een loze stekker achter je rechterkuipdeel. hier zit een afdekplug in, als je deze verwijderd kun je een overbrugging tussen 2 contacten zetten. Daarna kun je , via het dashboard menu, de abs pomp aan sturen en op die manier ook de remolie doorpompen. Maar ook gewoon testen, als in het menu, je rem handle gaat trillen, weet je ook dat je abs module werkt. Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzz, Harrrumpie.
Link to comment
Share on other sites

[quote="harrrumpie"]Weet je zeker dat de ABS module stuk is? Als je heel hard remt , met achterrem, bij droog wegdek, zou je abs in moeten grijpen. Dit zie je niet alleen aan het lampje op het dashboard , maar verneem je ook in je voetrem. Deze gaan n.l. trillen. Hetzelfde bij je voorrem. bij droog wegdek grijpt hij echter niet snel in. Je kunt zelf de abs pomp testen. hiervoor moet je echter wel wat kunde hebben. Er zit nl een loze stekker achter je rechterkuipdeel. hier zit een afdekplug in, als je deze verwijderd kun je een overbrugging tussen 2 contacten zetten. Daarna kun je , via het dashboard menu, de abs pomp aan sturen en op die manier ook de remolie doorpompen. Maar ook gewoon testen, als in het menu, je rem handle gaat trillen, weet je ook dat je abs module werkt. Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzz, Harrrumpie.[/quote] Kijk zn antwoord daar word ik happy van :Blij Up: . Daar kan iedereen wat mee :Y
Link to comment
Share on other sites

Heb je niet het overbruggingssnoertje of geen zin om de zijkap te demonteren? dan gewoon remproef doen. kan stapvoets, ook dan hoort je ABS te werken! wil je het via het stekkertje doen? dan: -rechter zijkap demonteren. -stekkertje wat je moet hebben zit in een houder aan de binnenzijde van dekuipdrager, achter de abs computer. -dopje uit de stekker halen -de 2 stekkertjes een de zijde van het borgclipje van de stekker doorverbinden met kort snoertje met 2 smalle platte kabelschoentjes. -remhendel of rempedaal intrekken op druk, -contactsleutel op contact zetten -na circa een seconde begint de ABS unit gedurende een 4-5 seconden te pompen. (als hij het doet tenminste) deze procedure moet je ook gebruiken voor het verversen van je remvloeistof. -eerst op normale wijze remvloeistof verversen, zodat er ook nieuwe remvloeistof in de leidingen rond de abs pomp zit. -dan bovenstaande procedure uitvoeren met de nippels op de remklauw open. - de abs unit zeker een 5-6 maal laten pompen (dus contact in en uitschakelen voor steeds een nieuwe cyclus) - daarna rempotje weer bijvullen en nogmaals de remvloeistof doorzuigen om de oude vloeistof uit de abs pomp uit de leidingen te verwijderen. dit doe je dus voor zowel de voorremmen als de achterrem. het zijn nl. 2 volledig gescheiden systemen. groet, Pieter
Link to comment
Share on other sites

Ik weet dat bij B M W ook regelmatig de ABS pomp kapot gaat maar deze is wel te reviseren, er staan op youtube zelfs voorbeelden hiervan. Het probleem is daarbij dat de koolborstels van de inwendige elektromotor versleten zijn. Natuurlijk weet ik niet hoe de module van Yamaha in elkaar zit maar wellicht is het een onderzoek waard.
Link to comment
Share on other sites

[quote="Alex"]Ik weet dat bij B M W ook regelmatig de ABS pomp kapot gaat maar deze is wel te reviseren, er staan op youtube zelfs voorbeelden hiervan. Het probleem is daarbij dat de koolborstels van de inwendige elektromotor versleten zijn. Natuurlijk weet ik niet hoe de module van Yamaha in elkaar zit maar wellicht is het een onderzoek waard.[/quote] wij hebben meer het idee dat er door vervuiling een verkleving of verstopping ontstaat..
Link to comment
Share on other sites

PeterV, Mijn ABS-pomp hield er vorig jaar ook mee op en ben toen op zoek gegaan naar een tweede hands pomp. Er staan er wel enkele op bijv. Marktplaats of bij andere motoronderdelen websites. De FJR 1300 maakt voor enkele TDM modellen (ligt aan het bouwjaar) gebruik van dezelfde ABS-pomp. Via internet kom je pompen tegen vanaf 250 a 300 euro. Let ook goed op welke ABS-pomp op jouw TDM zit, er bestaan meerdere versies van namelijk. Reviseren blijkt zeer lastig. Die van mij heb ik met een beetje gokken en veel geluk ergens vanaf een website uit Hongarije laten komen en bleek gelukkig goed te werken. het kostte mij zo'n 450 euro al met al. Maar het blijft een gok met tweede hands materiaal. Succes ermee! Groeten Wouter
Link to comment
Share on other sites

Het testen van de ABS aan de voorkant was wat stuntwerk. Aan de voorkant dook de motor ver in de veren en kwam de achterkant los van de grond. Voel ik nou ABS of niet? Ik ben naar een zandweg gereden en heb de test opnieuw gedaan. Langzaam rijden en flink remmen, dat was 100% zeker ABS. Zonder stuntwerk. Mvrgr, Alain 1095-12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
[quote="PeterV"]OK allen dank voor de antwoorden. Die remtest hebben ze bij MP natuurlijk ook gedaan, daarom kwamen ze erachter (een slippend voor- en achterwiel zonder trillen is dan de aanwijzing ) :-) Ook het proberen te verhelpen is gebeurd conform de instructie Tja, dan zit er niets anders op dan een Tracer of een BWM te kopen vrees ik (ik krijg het woord niet goed uit mijn vingers) :-)[/quote] Een B.M.W. is een echte oude lullen motor die kan je altijd nog gaan rijden :N
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Even een vraagje, is dat het stekkertje met de vier ronde zwarte plugjes erin achter de abs computer? En welke van de vier moet ik dan met elkaar doorverbinden?. Vorige maand bij motoport geweest maar de monteur zei dat het onzin was. Ik hoefde ook maar €25,00 te betalen voor de remvloeistof verversing. Wil het zelf graag even opnieuw doen op de correcte wijze. [quote="Pieter H"]Heb je niet het overbruggingssnoertje of geen zin om de zijkap te demonteren? dan gewoon remproef doen. kan stapvoets, ook dan hoort je ABS te werken! P wil je het via het stekkertje doen? dan: -rechter zijkap demonteren. -stekkertje wat je moet hebben zit in een houder aan de binnenzijde van dekuipdrager, achter de abs computer. -dopje uit de stekker halen -de 2 stekkertjes een de zijde van het borgclipje van de stekker doorverbinden met kort snoertje met 2 smalle platte kabelschoentjes. -remhendel of rempedaal intrekken op druk, -contactsleutel op contact zetten -na circa een seconde begint de ABS unit gedurende een 4-5 seconden te pompen. (als hij het doet tenminste) deze procedure moet je ook gebruiken voor het verversen van je remvloeistof. -eerst op normale wijze remvloeistof verversen, zodat er ook nieuwe remvloeistof in de leidingen rond de abs pomp zit. -dan bovenstaande procedure uitvoeren met de nippels op de remklauw open. - de abs unit zeker een 5-6 maal laten pompen (dus contact in en uitschakelen voor steeds een nieuwe cyclus) - daarna rempotje weer bijvullen en nogmaals de remvloeistof doorzuigen om de oude vloeistof uit de abs pomp uit de leidingen te verwijderen. dit doe je dus voor zowel de voorremmen als de achterrem. het zijn nl. 2 volledig gescheiden systemen. groet, Pieter[/quote]
Link to comment
Share on other sites

[quote="harrrumpie"]Motorport monteurs :evil: :evil:[/quote] Stomme was dat ik aangaf dat ik remvloeistof verversen prima zelf kan maar ik juist wil dat de pomp even correct word doorgespoeld. Krijg ik hem terug met een rekening van €25 en de opmerking dat de pomp apart bedienen niet hoort bij dit model en ze dat alleen moeten doen als het systeem droog heeft gestaan. Pomp word doorgespoeld door op normale wijze te verversen volgens hun. Ze zijn officeel yamaha dealer.
Link to comment
Share on other sites

[quote="[email protected]"] Stomme was dat ik aangaf dat ik remvloeistof verversen prima zelf kan maar ik juist wil dat de pomp even correct word doorgespoeld. Krijg ik hem terug met een rekening van €25 en de opmerking dat de pomp apart bedienen niet hoort bij dit model en ze dat alleen moeten doen als het systeem droog heeft gestaan. Pomp word doorgespoeld door op normale wijze te verversen volgens hun. Ze zijn officeel yamaha dealer.[/quote] Waardeloos commentaar van deze monteur? het stekkertje zit achter de rechterzijkap, net onder het binnenkuipje, aan de achterzijde van de abs computer in een houdertje. uithaken en het afdopstekkertje er uit halen.
Link to comment
Share on other sites

[quote="Pieter H"] Waardeloos commentaar van deze monteur? Het stekkertje zit achter de rechterzijkap, net onder het binnenkuipje, aan de achterzijde van de abs computer in een houdertje. uithaken en het afdopstekkertje er uit halen.[/quote] Dat klopt maar onder de binnenkuip achter de abs computer zitten 2 stekkertjes op de houder van de abs computer met aan elk 4 draadjes. Op 1 stekker dichtste bij de tank zit een klein relais (die zal het dus wel niet zijn) en de ander ernaast zit een stekkertje waar elk van de 4 draadjes is afgedopt met een zwart plugje. Ik had hem los maar vraag me af welke van de 4 ik met elkaar moet doorverbinden.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information