Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

foute kilometer standen

Recommended Posts

Met regelmaat kijk ik op marktplaats en andere sites, zoekende naar van alles. Wat mij erg opvalt is dat er ontzettend veel motoren van 10 jaar en ouder heel weinig kilometers hebben op de klok. Uitgaande van een gemiddelde van 5 a 6000 per jaar klopt hier dus niks van. In Zwolle staat al enige tijd een TDM te koop met een hele lage km stand, zelf heb ik met die motor proef gereden en stond die stand meer dan een keer zo hoog. ( hoe kan dit vraag je je af) Dat is heel gemakkelijk, Digitale tellers daar kun je het geheugen van wissen, en er een nieuwe stand voor terug plaatsen. Analoge tellers die halen ze eruit en boren in de zijkant een klein gaatje, om vervolgens met een stalen dun pinnetje de tand wieltjes zo te draaien dat de kilometer stand veranderd naar uiteraard een veel lagere stand. Vervolgens wordt dat kleine gaatje dicht gemaakt en er een heel klein rond stickertje op gepakt. Lijkt net echt af fabriek. Ook moet ik zeggen dat er genoeg mensen zijn die de teller kabel los maken om zo de boel te belazeren en rijden op hun navigatie ( snelheid aflezen). Wat ik hier probeer te zeggen motoren worden over het algemeen veel bereden. Dus pas op met aankoop van een andere motor als de kilometer stand aan de lage kant is. Vertrouw je het niet laat staan want aan mooie praatjes heb je niks. Ook zo een leuk praatje altijd hier in onderhoud geweest, vraag dan om het onderhouds verleden. Laten ze dit dan niet zien of praten ze erover heen de motor laten staan. Hier heb ik enkele voorbeelden beschreven hoe ze het doen er zijn nog meer manieren om je klok terug te draaien, of te vervangen. Ook dit is te vinden op het net. Groet, Frits green biker

Beste Frits, Ik heb zelfs al een met een Belgische Yamaha dealer gesproken die zijn tellers naar een adresje in Amsterdam stuurt met de gewenste km stand erbij vermeld.. Anders willen zijn klanten de motoren niet kopen was zijn idee... Kijk eens naar alle Italiaanse import, standaard teruggedraaide tellers, de TDM's staan allemaal tussen 25-30.000 km. maar wel versleten remschijven... Ik laat ze staan, ik wil dat mijn klanten niet aan doen!

[quote="Pieter H"]Beste Frits, Ik heb zelfs al een met een Belgische Yamaha dealer gesproken die zijn tellers naar een adresje in Amsterdam stuurt met de gewenste km stand erbij vermeld.. Anders willen zijn klanten de motoren niet kopen was zijn idee... Kijk eens naar alle Italiaanse import, standaard teruggedraaide tellers, de TDM's staan allemaal tussen 25-30.000 km. maar wel versleten remschijven... Ik laat ze staan, ik wil dat mijn klanten niet aan doen![/quote] Ha die Pieter, Das ook gek want ik weet dat er motor grossiers zijn ( opkopers van oude of motoren met veel km) die de tellers naar België sturen met een briefje erbij. Ook in de buurt van Utrecht zit een groot bedrijf met bijna allemaal terug gezette klokken. Van liefhebber geweest en van verzamelaar gekocht en nog veel meer van die flauwe spreuken. Jij zei het het al eerder beter een met veel km en goed onderhouden dan een met een twijfelachtige lage stand. Oud omaatje doet hier vaak niet mee. :lol: Groet, Frits green biker

Het bestaat wel. Motorservice Uithoorn had er een gevonden uit 2002 met 17.000 op de klok. Verkooppraatjes waren niet nodig, de motor sprak voor zich. Remschijven nog niet ingelopen, nergens sleutelsporen, orginele voorband uit week 24, 2001 en die liet een voorzichtige rijstijl zien. Luchtfilter nog orgineel met nog werkende klep, Co nog op 18 en 21. Ketting nog niet nagesteld en tandwielen niet zichtbaar gesleten. De vorige eigenaar bleek een garagehouder met geld maar zonder tijd. Het bestaat wel maar kijk uit voor "smokkelaars".

[quote="wout"]Het bestaat wel. Motorservice Uithoorn had er een gevonden uit 2002 met 17.000 op de klok. Verkooppraatjes waren niet nodig, de motor sprak voor zich. Remschijven nog niet ingelopen, nergens sleutelsporen, orginele voorband uit week 24, 2001 en die liet een voorzichtige rijstijl zien. Luchtfilter nog orgineel met nog werkende klep, Co nog op 18 en 21. Ketting nog niet nagesteld en tandwielen niet zichtbaar gesleten. De vorige eigenaar bleek een garagehouder met geld maar zonder tijd. Het bestaat wel maar kijk uit voor "smokkelaars".[/quote] Ik heb jou TDM bij Frans mogen bekijken, geen twijfel mogelijk over de km stand van die motor! daar heb je echt geluk mee Wout! en ook nog in de jou vertrouwde kleurstelling.. :D Maar vanochtend een TDM900 van 2005 op de tafel gehad, met 23.500km. blok loopt met wat mechanisch geluid, motor was hier en daar bijgewerkt met spuitbusje zwart.. geimporteerd in Nederland in 2014.. topkuip zat los, vergeten de boutjes in de koplampunit te draaien? hier en daar niet originele boutjes.. enkele gaskabel, de teruggaande kabel was afgeknipt bij de injectie unit en boven in het gashendel een boutje geboord als aanslag.. nou ja, zo kwamen we nog een paar puntjes tegen.. gezien de verdere toestand van de motor, slijtage remschijven enz. schat ik de werkelijke km stand op een 70.000. Na oplossen van bovenstaande puntjes de motor synchroon gesteld, CO op 23/23 (open dempers) Weer een proefrit gemaakt en het is een erg gretig rijdende TDM, loopt lekker door in toeren, maar ook onderin erg soepel. vanaf 70km/u in de 6e versnelling kan je rustig het gas opendraaien en hij gaat zonder protest versnellen! dus vanaf circa 2200 toeren, dus dat is ook prima. Met wat aandacht is het weer een prima motor. Ik vind het altijd erg moeilijk en jammer om een klant te moeten vertellen dat zijn motor niet helemaal is wat hij gedacht had.. Maar goed, toen ik hoorde waar hij vandaan kwam, had ik al een vermoeden dat het wel eens niet helemaal kan kloppen... Keurmeester Erik van lent is daar niet meer welkom, heeft te vaak afwijkingen gevonden.... tot besluit: heb je zelf geen of weinig technische kennis, neem iemand mee die dat wel heeft, of laat een aankoopkeuring uitvoeren! deze TDM was zeker door de mand gevallen.. groet, Pieter

Het is trouwens niet zo heel gek, een lage km stand. Mijn TDM is van 97 en ik ben tweede eigenaar. Ik heb hem in 2011 gekocht met 34000 op de teller, onder een meter stof. 5 jaar later staat hij op krap 46000. Dat is voor zowel de eerste eigenaar als mezelf nog geen 2500 Km per jaar. Dat is al de helft van je gemiddelde, Frits. Gewoon door tijdgebrek geen tijd om te rijden, maar af toe een ritje daar maak je geen kilometers mee. Het is nu juli en ik heb denk ik 4 keer op de motor gezeten....... En ik denk dat ik niet de enige ben.

Guest
Hier idem dito, in 2008 een 97-er gekocht met 32000 en nu staat er iets van 54000 op de teller. Helaas ook dezelfde reden, te weinig tijd...

Sinds de eerste week van mei geen meter meer gereden op de motor. Stof er wel al 2 keer afgewassen, maar zonder resultaaat. :huh:

Ik ga vandaag weer eens rijden. Afgezien van enkele circuit dagen en proefrijden op motoren van klanten, nog niet eens op mijn eigen TDM's gereden.... Nu trouwens ook een privé TRX erbij gekocht. Ex Martien en daarvoor ex Fernand.

Ik denk dat er heel veel motoren zijn met extreem lage km standen die wel degelijk kloppen. Motoren zijn voor de meesten hobby en geen woonwerk machines dan maak je zowieso weinig km op jaarbasis. Ik heb 80.000 km op mijn Vmax gereden in 25 jaar... Dat is gemiddeld 3.200 per jaar.. :shock: En tegelijk wel 60.000 p/j met diverse auto's :lol:

Guest
Dan heb je ook nog het feit hoe is er mee gereden, het zijn niet veel kilometers per jaar maar wel redelijk zware kilometers zoals weekendje Duitsland of avondje Lelystad of even "uitleven" op rustige b-wegen. Daarbij laat ik natuurlijk de motor eerst goed op temperatuur komen maar dan gaat de toerenteller regelmatig naar de 8000 rpm. Dan kan je misschien beter een motor van een bejaard rustig mannetje overnemen welke veel rustige kilometers op de klok heeft gezet.

[quote="Alex"]Dan heb je ook nog het feit hoe is er mee gereden, het zijn niet veel kilometers per jaar maar wel redelijk zware kilometers zoals weekendje Duitsland of avondje Lelystad of even "uitleven" op rustige b-wegen. Daarbij laat ik natuurlijk de motor eerst goed op temperatuur komen maar dan gaat de toerenteller regelmatig naar de 8000 rpm. Dan kan je misschien beter een motor van een bejaard rustig mannetje overnemen welke veel rustige kilometers op de klok heeft gezet.[/quote] we hebben inderdaad vaak meer werk aan een te weinig gebruikte motor, dan aan een motor die regelmatig uitgelaten wordt! :thumbsup:

[quote="Alex"]Dan heb je ook nog het feit hoe is er mee gereden, het zijn niet veel kilometers per jaar maar wel redelijk zware kilometers zoals weekendje Duitsland of avondje Lelystad of even "uitleven" op rustige b-wegen. Daarbij laat ik natuurlijk de motor eerst goed op temperatuur komen maar dan gaat de toerenteller regelmatig naar de 8000 rpm. Dan kan je misschien beter een motor van een bejaard rustig mannetje overnemen welke veel rustige kilometers op de klok heeft gezet.[/quote] Zo staat er nu een zwarte 900 in de gt uitvoering bij Gebben motoren. Bj 2009 met een maagdelijke km stand van 8000 km :shock: Dat noem ik nou verwaarloozing/ mishandeling :(

[quote="Alex"]Dan heb je ook nog het feit hoe is er mee gereden, het zijn niet veel kilometers per jaar maar wel redelijk zware kilometers zoals weekendje Duitsland of avondje Lelystad of even "uitleven" op rustige b-wegen. Daarbij laat ik natuurlijk de motor eerst goed op temperatuur komen maar dan gaat de toerenteller regelmatig naar de 8000 rpm. Dan kan je misschien beter een motor van een bejaard rustig mannetje overnemen welke veel rustige kilometers op de klok heeft gezet.[/quote] Staat nu 199859 op de klok, je mag hem van deze opa kopen hoor lol. , maar serieus....ze loopt als een zonnetje *O*