Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Verkeerslicht op groen en toch verkeer van rechts

Recommended Posts

Vorige week op een groot kruispunt (Hooggelegen boven de A2 bij Utrecht) stond ik voor het rode verkeerslicht. Licht gaat op groen met een groene pijl en ik trok op. :] Nog wel even snel een blik over de kruising of er niemand door het rode licht jakkert, maar er viel me niets op. Na ong 20 meter in de bocht naar links komt er van rechts toch een auto op me af. (reed op een voorrangsweg de stadsbaan) Tja remmen in de bocht is niks, maar ik had geen keus, dus vol in de ankers en ging onderuit. :oops: Ik ben op mijn rechter kant terecht gekomen, dus het moet een soort high-sider geweest zijn. Ik lag net voor de auto stil (gelukkig). Zelf zie ik er nu uit of ik onder een tractor gelegen heb, niks gebroken wel m'n schouder gedeeltelijk uit de kom. M'n 3VD staat bij Pieter (waar kan hij beter staan?), maar ja 22 jaar oud, dat wordt lastig met de verzekering. Hij zal zijn best voor me doen. :thumbsup: De grootste deuk zit overigens in mijn ego Trouwens heeft iemand recent ervaring met deze situatie. Door groen licht rijden maar een aanrijding met iemand op de voorrangsweg? Volgens internet zijn tegenwoordig de verkeerslichten hoger in rangorde dan verkeersborden. groet groene (met blauw, zwart en geel) rakker

Dat is ja kloten GRoene rakker. Beterschap met schouder, de deuk in je ego en je 3vd. Heb geen ervaring met jou situatie. Succes met de afhandeling.

:shock: Oei, Rakker, je was dus niet in zo'n goede vorm om je verjaardag te vieren :cry: Sterkte met herstel en de afwikkeling. Hopelijk heb je getuigen.

Rechts heeft in het verkeer altijd voorrang. Als het van rechts komende verkeer door rood rijd moet je die voorrang verlenen hij of zij krijgt dan wel een bekeuring voor het door rood rijden bij een aanrijding.Dit is de basis.

kwam de auto vanaf de tegenoverliggende zijde, dus rechtdoorrijdend in jou richting? dan heeft hij/zij voorrang, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. de auto kan ook groen licht hebben gehad.. In steden zie je vaak dat zowel rechtdoorgaand als linksafslaand verkeer met dezelfde verkeerslichten bediend worden... sneu, maar gelukkig is de schade aan jou beperkt!

Guest
Hoi Gerrit, Dat is niet best om zo te val te komen, hopelijk herstel jezelf snel en valt de materiële schade een beetje mee. Op Midland vond je het prachtig om de stepjes aan de grond te krijgen maar je moet het natuurlijk niet te letterlijk nemen... :(

Hoi Gerrit, Ik hoop dat je weer snel op de been bent en dat de lichamelijke schade meevalt en snel hersteld. Ja dat Ego dat zal ook wel weer snel hersteld zijn denk ik. Over de situatie ik ben ter plekke niet bekend maar als jij groen had moet de rechtdoor gaande rijbaan rood hebben. Het is tegenwoordig wel erg krab afgesteld. Als het zo is dat hij je vanachter zou hebben aangetikt is de auto fout. Raakt deze je bij het voorwiel dat is de motor fout. Maar het leuke is hier zegt men dat de verkeerslichten voorgaan op de borden. Dat wil ik even gelijk maar de grond inboren want dat is niet waar. Verkeerslichten zijn hulpmiddelen, borden zijn gebodsborden en deze gaan voor hulpmiddelen. Daarbij komt dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. Dus ja die verkeerslichten stellen niet zoveel voor dus. Ik kijk wel 2 keer als ik een kruising/verkeersplein oprijdt. En hoe kom ik bij deze wijsheid ik heb laatst een taxichauffeurs opleiding gedaan en daar kwamen alle regeltjes weer naar boven. Gr, Lonelyrider (Twinrider) aka Jan van Ingen

he die gerrit wat doe je nu, dit was niet zo'n goed idee om de boel aan de grond te leggen. Beterschap en ik hoop dat je motor weer wordt gerepareerd

Guest LeonS
Vaag verhaal! Rood is toch rood? Sterkte, Gerrit

Guest LeonS
[quote="ProDrive"]Rechts heeft in het verkeer altijd voorrang. Als het van rechts komende verkeer door rood rijd moet je die voorrang verlenen hij of zij krijgt dan wel een bekeuring voor het door rood rijden bij een aanrijding.Dit is de basis.[/quote] Onzin! Zie [url]http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukIII_Paragraaf1_Artikel64[/url]

Als je een groene pijl op je verkeerslicht ziet zou je altijd vrij baan moeten hebben. Anders is het geen pijl maar een stip. Volgens mij kan het niet anders of de auto zat verkeerd. Zowiezo als hij je 3vd geen voorrang gaf! ;) Beterschap met de schouder, hoop dat je snel hersteld.

[quote="dolf"]Volgens mij kan het niet anders of de auto zat verkeerd. Zowiezo als hij je 3vd geen voorrang gaf.[/quote] Kan me hierbij volledig aansluiten enne beterschap, groet Coos

[quote="Lonelyrider"] Maar het leuke is hier zegt men dat de verkeerslichten voorgaan op de borden. Dat wil ik even gelijk maar de grond inboren want dat is niet waar. Verkeerslichten zijn hulpmiddelen, borden zijn gebodsborden en deze gaan voor hulpmiddelen. Daarbij komt dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. Dus ja die verkeerslichten stellen niet zoveel voor dus. Ik kijk wel 2 keer als ik een kruising/verkeersplein oprijdt. En hoe kom ik bij deze wijsheid ik heb laatst een taxichauffeurs opleiding gedaan en daar kwamen alle regeltjes weer naar boven. Gr, Lonelyrider (Twinrider) aka Jan van Ingen[/quote] Verontrustend dat een beroepsopleiding tot taxichauffeur dit doceert...... :shock: :N Het RVV is kraakhelder hierover. Zie de link van Leon. Kort samengevat: aanwijzingen van bevoegd gezag gaan voor verkeerslichten, verkeerslichten gaan voor verkeerstekens.

Eejee, Laat het maar bij de politie rechter voorkomen. Weet zeker dat die zegt de auto reed op een voorrangs weg en U sloeg af. Dan komt je verweer maar ik had toch groen en hij had toch rood dat kan niet anders? Toch? Dan zal de rechter zeggen voorrangsweg gaat voor op de stoplichten. De auto krijgt hoogstens een bekeuring voor door roodrijden en zal hij zeggen had U voor het op de weg op rijden maar even naar rechts moeten kijken of de weg vrij is. Dan kan je die regel er bij halen verlies je toch en dat is tevens uit eigen ervaring. Sorry maar dit is uit eigen ervaring en ervaringen van vrienden die zo dachten als jij en vele anderen. Gr, Lonelyrider aka Jan van Ingen

Leon n Eejee hebben gelijk, dat is toch ook logisch, een bord is niet statisch en een verkeerssituatie kan dat wel zijn, hierbij kan dus gebruik gemaakt worden van verkeerslichten, ook B.v bij wegwerkzaamheden of wegsignalen van mensen of matrixborden. Ik heb overigens ook deze taxi opleiding gevolgd Jan.

Tja ik had het al gezegd, laat het een les zijn voor ons allen. Altijd goed opletten en zeker als er verkeer van rechts komt ook met verkeerslichten.

Balen Gerrit, maar als je van de brug afkwam en op de Dominee Martin Luther Kinglaan voor het verkeerslicht stond: Die weg heeft twee rijstroken met verkeerslichten met pijl naar rechts. Twee rijstroken met met ronde verkeerslichten voor rechtdoor, én twee rijstroken met verkeerslichten met pijl naar links. Dat zijn 6 rijstroken!!! Als die allemaal rekening zouden moeten houden met eventueel verkeer dat op de stadsbaan rijdt zou het meteen vast staan. Als jij linksaf slaat met groene pijl hoef je geen tegenliggers of ander verkeer te verwachten. Het kan niet anders zijn dat als jouw verkeerslicht groen is geweest, de stadsbaan rood heeft gehad. Ook al is het een voorrangsweg. Het is trouwens ook nog een relatief nieuw aangelegd stuk. Ik kom daar wel vaker (in het koekblik dan). Als de Stadsbaan rijdt, staat de Martin Luther Kinglaan stil en andersom. Succes met herstel voor zowel je zelf als de TDM.

Hi Gerrit, Ben je alweer een beetje hersteld van de opgelopen schouderblesure en egodeuk? Ik lees een heleboel over aansprakelijkheid in dit item, ik ben benieuwd of er al iets opgelost is voor je. In ieder geval suc6 en tot ziens weer op de motor, hopelijk weer een goeie ouwe 3 vd. grt, Chris, 024 / 95 3VD rules. . .

Update: Schouder zal nog wel even duren en ego nog gedeukt. De aansprakelijkheid is nog steeds niet rond. Maar wat blijkt : de bestuurster is weliswaar links voorgesorteerd door groen gegaan, maar heeft vervolgens achter de stopstreep even gewacht, omdat ze niet wist waar ze naar toe moest. Uiteindelijk is ze van rijbaan gewisseld en rechtdoor gegaan. Die combinatie plus het feit dat ze voorrang heeft genomen (toen het verkeerslicht achter haar op rood stond) op een moment dat ik het redelijkerwijs niet meer kon geven en art 64 RVV, zijn voor mij aanleiding om de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Afwijzing daarvan zal ik dan ook niet accepteren. Maar je hebt er niks aan aan dat dat gezeur. In het vervolg nog beter uitkijken, hoewel dit soort rare capriolen er altijd zullen zijn. het verkeer blijft mensenwerk. groet green biker

[quote="groene rakker"]Update: Schouder zal nog wel even duren en ego nog gedeukt. De aansprakelijkheid is nog steeds niet rond. Maar wat blijkt : de bestuurster is weliswaar links voorgesorteerd door groen gegaan, maar heeft vervolgens achter de stopstreep even gewacht, omdat ze niet wist waar ze naar toe moest. Uiteindelijk is ze van rijbaan gewisseld en rechtdoor gegaan. Die combinatie plus het feit dat ze voorrang heeft genomen (toen het verkeerslicht achter haar op rood stond) op een moment dat ik het redelijkerwijs niet meer kon geven en art 64 RVV, zijn voor mij aanleiding om de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Afwijzing daarvan zal ik dan ook niet accepteren. Maar je hebt er niks aan aan dat dat gezeur. In het vervolg nog beter uitkijken, hoewel dit soort rare capriolen er altijd zullen zijn. het verkeer blijft mensenwerk. groet green biker[/quote] Balen man.Beterschap en alles wat wenselijk is. En wat een nasleep en een gedoe voor je duidelijkheid hebt.Succes :thumbsup:

Een update: Ondanks de verschillende inzichten op het forum ben ik in het gelijk gesteld. :thumbsup: De schade wordt vergoed tot verkoopwaarde. Pieter heeft zijn best voor me gedaan om er zoveel mogelijk uit te slepen, dank je Pieter! Voor dat bedrag kan hij hem ook weer goed opknappen. Misschien zelfs een ander kleurtje. Geen groen meer maar zwart, mogelijk in combinatie diep rood. Zwarte Rakker ff- Of ik doe er wat bij en dan een 4TX, maar die moet wel goed zijn want m'n 3VD is nog perfect. :thumbsup: 54000 km, net ingereden :Y Nu nog een beetje letsel schade claimen. Ik mis al bijna 6 weken motor rijden mis op m'n TDM dat is een groot verdriet. :( Jullie horen het wel weer. green biker

Vooralsnog gaat het dus de goede kant op. Letselschade is meestal een gevalletje lange adem, daar wens ik je nog veel succes mee... Hopelijk kan je in ieder geval snel weer rijden!

Fijn, goed bericht! En ook een heel goed teken dat je de verdrietig bent omdat je niet kunt rijden op je TDM! :lol:

Hoi Gerrit, Goed te horen dat je toch in het gelijk bent gesteld. Hoe gaat het lichamelijk nu met je kan je, je weer goed bewegen? Nu je motor repareren of een andere kopen met wat erbij. Ja, dan sta je wel weer voor een nieuwe dilemma toch? Ik zou ze nu ook aansprakelijk stellen voor lichaamlijk Letsel en ook voor eventuele gemis van het niet kunnen besturen van je motor. A'ja ook moet je werkgever op de hoogte stellen dat je gelijk hebt gekregen dan kan ook zijn eventuele schade op de tegen partij verhalen omdat je waarschijnlijk een aantal dagen uit de running bent geweest. P,s ik zou voor een nieuwe fiets kiezen maar wie ben ik! Veel plezier met het kiezen :thumbsup: Gr, Lonelyrider (Twinrider) aka Jan van Ingen en Phatthanan. [quote="groene rakker"]Een update: Ondanks de verschillende inzichten op het forum ben ik in het gelijk gesteld. :thumbsup: De schade wordt vergoed tot verkoopwaarde. Pieter heeft zijn best voor me gedaan om er zoveel mogelijk uit te slepen, dank je Pieter! Voor dat bedrag kan hij hem ook weer goed opknappen. Misschien zelfs een ander kleurtje. Geen groen meer maar zwart, mogelijk in combinatie diep rood. Zwarte Rakker ff- Of ik doe er wat bij en dan een 4TX, maar die moet wel goed zijn want m'n 3VD is nog perfect. :thumbsup: 54000 km, net ingereden :Y Nu nog een beetje letsel schade claimen. Ik mis al bijna 6 weken motor rijden mis op m'n TDM dat is een groot verdriet. :( Jullie horen het wel weer. green biker[/quote]