Jump to content

Naar de Noordkaap!

Guest
 Share

Recommended Posts

Hallo mede TDM'ers Volgend jaar ga ik de reis naar de Noordkaap Noorwegen maken. Uiteraard op de TDM900. :] Ik ben al druk aan het plannen en spullen verzamelen. Tijdens de rit zal ik verblijven in hutten. Klein maar fijn goedkoper als een hotel en comfortabeler als een tent. Ik vroeg mij af, zijn er mensen met ervaring richting de Noordkaap. Dus do's en dont's? :eureka: en wat zijn nou spullen die absoluut niet vergeten mogen worden op de lange reis? O-) Ik hoor graag de ervaringen. Gr Rick

Rick, Ik ben daar wel eens geweest, alleen niet met de motor, wel in de hutjes. Uit en thuis een kleine 8.000 km in bijna drie weken, door Zweden omhoog en via de Noorse kust weer terug naar beneden. Ik weet niet hoelang je erover wil doen, maar genoeg zitvlees mee lijkt me geen overbodige luxe. Zorg voor een goed motorpak, handschoenen en laarzen, die echt waterdicht zijn. Reserveer de hutjes vooruit, anders moet je al vroeg in de middag op zoek naar. In het weekend zeker, dan gaan de Noren zelf op stap naar de camping en is alles gauw weg, ook al hebben de meeste een camper in de voortuin staan. In de hutjes is weinig gelegenheid voor het drogen van je spullen indien nodig. Pannetjes en kookgerei is er meestal wel aanwezig. Om de paar dagen een wat luxer hutje is ook wel aan te bevelen, kan je soms nog wel regelen als je aankomt, wel bijbetalen Maak een overzicht van de tankstations langs je route, of neem wat reserve mee als je in de gelegenheid bent. Kijk of je twee dagen bij de Noord-Kaap kan zijn, uitzicht is niet altijd super en je toegangspas is 48 uur geldig. Gratis is die niet. Wij hadden toen geluk om 's nachts om 24:00 uur de zon niet onder te zien gaan tussen de bewolking door. Hele mooie ervaring en misschien gaan we ooit nog wel eens terug.

Ik trek er 4 weken vooruit, maar de planning voor de hele reis is een dag of 24. De hutten boek ik idd vooraf! Vind ik wel zo relax rijden :] Het weer zal zeker daar wel een rol spelen... Dus ben nog opzoek naar een goede regenoveral. Mijn motor pak is wel waterdicht, maar voor hoelang?..... De tip voor de tankstations is een goede :Blij Up: thanks

Alvast veel plezier met de reis, ben er ook al een paar keer geweest 1x met de auto en 1x op de motor, en al heel vaak in Scandinavie geweest. Advies is dus eerst over Zweden naar Noorwegen te rijden of over Zweden Finland en dan naar Noorwegen. en dan van de Noordkaap terug langs de kust van Noorwegen, is het weer mooi ga dan zeker langs de Lofoten in Noorwegen. Zoek maar eens op in google lofoten. En dan verder naar het zuiden natuurlijk de fjorden met als bekenste het Geirangerfjord. Voor als het regent en dat kan je ook overkomen ook hartje zomer, het kan er gewoon een week regenen, komt niet vaak voor maar heb het toch mee gemaakt. rij dan terug over Zweden. In Noorwegen zijn verschillende punten waar je door de bergen naar Zweden kan rijden. Hier valt dan af en toe een bui, maar geen 24 uur regen. En waar je vooral voor uit moet kijken is van de mensen die een camper gehuurd hebben en in 2 weken even op en neer naar de Noordkaap willen rijden. Zij hebben haast en drukken een motorrijder zo van de weg af. Dus let daar op want het kan erg druk zijn op de weg van de Noordkaap naar het zuiden, immers er ligt daar maar een weg. Enne het reis verslag lezen we hier wel. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Bedankt voor de tips allemaal toppie Ik las idd dat in de zomer het stikt van de muggen, maar dat dit in Zweden en Finland erger is, klopt dat? De verhalen gaan jullie zeker lezen, ik ga hem alleen rijden lekker foto's maken onderweg en onbekende mensen ontmoeten....dat moet mooie verhalen opleveren! proost De terugweg had ik idd via de kust van Noorwegen gepland, de heen weg twijfel ik nog over... Via de Noordkaap route zou wel mooi zijn maar ook druk? Zweden heb ik geen ervaring mee, maar heb ik wel als optie in gedachten.

Ja muggen zijn er zat. Wat tips hierover, kamperen bij water waar veel vis zit of steile rotsen dat helpt ook. Klamboe mee nemen met oordopjes zodat je 's nachts beter kan slapen. jungle oil smeren voor overdag. Maar het beste is hopen op een kwakkel winter, zodat er periodes zijn met flinke vorst en periodes met hoge temperaturen daar kunnen de muggen namelijk niet goed tegen. en boven in noorwegen zijn inderdaad niet zoveel muggen, meeste muggen zitten in de toendra van Finland. mooiste route vind ik : Gotenburg over de E45 naar Karlstad Malung Mora Östersund Arvidsjaur Jokkmok Gällivare (daar is elk jaar een leuk motor treffen op zijn zweeds) :D Svappavaara Karesuando, hier de grens over naar Finland. Palojoensuu Hetta nu de 93 op naar Maze.(Noorwegen) Alta. en van hier uit is het nog een paar uur naar de Noordkaap. Maar vergeet niet er is onderweg veel meer moois te zien, als de Noordkaap helder is is het schiterend. maar deze is gemiddeld 10 dagen per jaar helder. Ik heb het mee gemaakt dat je nog geen 50 meter voor je kon kijken. (we zijn toen ongeveer 30 km van de noordkaap omgedraait je zag gewoon niks meer). Maar we hebben de kaap ook gezien dat het helemaal helderwas . verder zijn er in zweden nog hele mooie natuurparken zoals Vadvetjåkka , Abisko , Stora Sjöfallet en Padjelanta die liggen allemaal in Zweeds Lapland tegen de grens van Noorwegen aan. Persoonlijk vind ik dat mooier als de Noordkaap. Zoek maar eens op er is genoeg info te vinden. En nogmaals heel veel plezier, ook met het uitstippelen van de reis, wat ook erg mooi is op de Lofoten is een walvissafari te maken. Je kan alles gewoon niet in 1 keer zien, vandaar dat ik er ook al verschillende keren geweest ben. groetjes Grijns

[quote="mikkola"]Laatste kampeertrip naar de Noordkaap was 30jaar terug op mijn eerste XT 500 ,toen was een reservetankje een eerste behoefte met een grote bus zalf tegen de muggen en knutten.[/quote] Ik kom er zelf nooit maar volgens een collega die er elk jaar naar toe gaat is een reserve tankje geen overbodige luxe. Afstanden tussen 2 tankstations van 200 km komen nog steeds voor. Hij gaf ook de tip dat kaarten vaak een veel grotere schaall hebben dan wij gewend zijn, dus vergis je niet in afstanden. Succes met de voorbereidingen en goede reis. green biker

Top allemaal jullie ervaringen. De reis draait ook niet perse om de Noordkaap, maar dat is een mooi doel natuurlijk. Ik heb ook nog een beetje fotografie als hobby :Foto: dus ben ontzettend benieuwd naar Noorwegen en Zweden. Zal een jerrycan met benzine meenemen, je weet tenslotte nooit wat je tegenkomt green biker