Jump to content

MT-09 Tracer proefrit

Guest
 Share

Recommended Posts

Vandaag. 1 jan. 2015 proef gereden met de z.g.n. opvolger van de TDM. Allereerst, de motor lijkt in de verste verte niet op de TDM, 2e hij rijdt totaal anders, dus als je met het idee op de vermeende opvolger denkt te gaan rijden ga je de fout in. Moest erg wennen aan de zithouding maar eenmaal gewend, niks mis mee. Leuk al die toeters en bellen op het dashbord, leuk is dat je de motor kan aanpassen aan je gewenste rijstijl, STD, A of B. Zou veel over de motor kunnen vertellen maar dan wordt het een verhaal van mij. Jullie eigen ervaring is veel belangrijker. Ga naar een motorboer waar je normaal ook komt ( Yamaha dealer ) vraag om een proefrit of kijk op de site van Yamaha. Mijn dank gaat uit naar Motor Centrum West in Naaldwijk voor de proefrit. Succes en veel rijplezier de komende tijd, Toby Huizinga, Maassluis p.s. ik hoop dat de MT ook te rijden is in Lelystad via de ANWB even de site in de gaten houden.

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vandaag ook proefgereden met een tracer. Ben het wel met Toby eens; zet de TDM even uit je hoofd als je gaat proefrijden. Kreeg bij de yamaha dealer het advies om maar gewoon in de standaard stand te beginnen. Na 5 km toch maar omgezet naar A van agressief (of a..........). Wat dingen die mij opvielen: - buddy hard maar na wat gewenning toch positief. Wel wat glad waardoor je snel richting tank schuift. - zithoogte hoger als TDM (buddy op hoogste stand) waardoor lange rijders (1.96 mtr) verrassend veel ruimte hebben. - Motor voelt ligvoetig aan: combinatie van laag gewicht en breed stuur waardoor je bij goede weersomstandigheden wel heerlijk kunt boenderen. Kwam vandaag niet volledig uit de verf gezien de temperatuur :cry: - Remt hard maar fijn doseerbaar. - In standje "A" hangt de motor heerlijk aan het gas en zit je in no time in de invorderingszone. In de hoogste 2 versnellingen lijkt de motor even in te houden als je vol op het gas gaat maar dat kan exemplarisch zijn. Afsluitend: Het is geen TDM maar wel een all road die bij mij hoog op de lijst staat als ik wat anders zou gaan rijden. Dank aan Gebben motoren voor de proefrit

Niet zo ongeduldig. Heb vandaag op de mooiste dag van het jaar (tot nu toe) op de Tracer mogen proefrijden. Op mijn vraag "Hoelang mag de rit duren, half uur-drie kwartier "? kreeg ik als antwoord van Roger van de Kuinder: Wat jij wil uur/anderhalf uur, je ziet maar. Roger Bedankt!! Een voor mij bekend rondje van ca 100 km gereden. eerste indrukken : Heel makkelijke fiets, je rijdt er zo mee weg. Moest alleen even wennen aan de andere stand van de voetensteun, maar de zit is goed. Zadel in laagste stand. Knieën sluiten mooi aan. Stuur helemaal goed. Remmen voor perfect en goed doseerbaar. Achter doet helemaal niks. Motor de bocht in remmen met de achterrem zoals dat met de TDM zo lekker gaat kan je bij de Tracer vergeten. Kan je op gaan staan gebeurt er nog niks. Stuurt heel makkelijk in en blijft mooi stabiel in de bocht liggen. Chassis voelt stijf en compact Ook stukje snelweg gaf veel vertrouwen. Loopt mooi rechtuit op snelheid. (130+) Bewust ingezette verstoring, ruk aan ’t stuur, had geen negatief effect op de stabiliteit . Geen zwabberen kunnen ontdekken. Typische driecilinder trilling tussen 4000 en 5000 toeren. Vooral voelbaar tijdens accelereren. Spiegels zijn te smal. Kijk tegen m’n schouders aan. Weinig verschil tussen de standaard mode en mode A . Voor mij overbodige gimmick. Eén ding deed me denken aan m’n tijd op de 4TX. De derde versnelling was hoorbaar. Wellicht exemplarisch, want tot nu toe heb ik dat nog nergens gelezen. Schakelen en schakel verhoudingen gewoon goed. De vering is goed op elkaar afgesteld voelde gewoon goed. Je kan harder over drempels heen dan met je TDM zonder enig stuiter effect. Voor en achter vering goed op elkaar afgestemd. Heb m’n bedenkingen over het opgegeven verbruik. De blokjes gingen wel heel snel uit. In ieder geval is het gebruik van de Tracer hoger van de de TDM Jammer dat het geen twin is....... Ik zou graag de Tacer een weekend meenemen naar de Eifel of de Ardennen om hem beter te leren kennen. Edited by Guest

het was niet om jou te stangen Nico! Maar wel goed om bekend te maken dat er wel een eigen risico van 1000 euro aan de proefritten hangt! mooi en duidelijk verslag van de gedragingen van de Tracer! Ook op Motorforum (MT09 topic) hoor je dat de driepitter vrij dorstig is.. 3e versnellings geluid heeft mijn zwarte 850 ook, is ook exemplarisch bij de 4TXen. Op naar het volgende verslag! ik wil binnenkort ook eens bij Gebben langs voor een ritje, dan ook de MT07 en MT09 even proberen! :thumbsup: groet, Pieter

[quote="Nico"]knip.... Heb m’n bedenkingen over het opgegeven verbruik. De blokjes gingen wel heel snel uit. In ieder geval is het gebruik van de Tracer hoger van de de TDM.[/quote] Kan het iets te maken hebben met de weersomstandigheden? Ooit een duurtest gelezen van een CBR600F, een verbruik in koude en vochtige maand januari 1:11 en dat het in de zomer zich normaliseerde tot 1:17. Nog een vraag Nico; hoe ervaar jij de grootte van de Tracer t.o.v. de TDM? Is de TDM forser? Ja en wat de achterrem betreft, misschien verglaasde remblokken? Jan en alleman rijdt op zo'n testmotor..... Je moet er maar een piloot op hebben gehad die steeds zijn voet op het rempedaal houdt. Trouwens, een goed verslag van je rijervaring. En wat jouw twin-voorliefde betreft: nu nog een testrit op de MT-07 Nico! In de Moto'73 van deze week staat een duurtestverslag (8.400km). Zeer positief! Een favoriet bij de redactie! Ook na najaar/winter gebruik, tevreden over de (lak)kwaliteit. Misschien dat als je zo'n MT-07 aanschaft wat aan de vering (laten) doen en dan heb je een leuke levendige fiets. Een wheelie is geen probleem. Laat je dan een foto maken Nico? :lol: Maar goed, mijn TDM gaat voorlopige de deur niet uit....

[quote="Ulympos"] Kan het iets te maken hebben met de weersomstandigheden? Ooit een duurtest gelezen van een CBR600F, een verbruik in koude en vochtige maand januari 1:11 en dat het in de zomer zich normaliseerde tot 1:17. [color=#FF8000]Volgens de testberichten is het gebruik van de MT 09 Tracer ca 1: 16. Mijn TDM doet gemiddeld 1: 20[/color] Nog een vraag Nico; hoe ervaar jij de grootte van de Tracer t.o.v. de TDM? Is de TDM forser? [color=#FF8000]De TDM toont groter en forser met z'n bolle wangen. In werkelijkheid is het verschil niet zo groot. Lengte Tracer = 2160 de TDM = 2180 de wielbasis Tracer 1440, de TDM 1485 Gewicht van de Tracer rijklaar 210 gewicht TDM rijklaar 223 kg. Opvallend is dat de veerwegen van de Tracer kleiner zijn dan van de TDM. Voor 137 / 150 achter 130 / 133 mm. Dat verwacht je niet van zo'n hoogpoter. Vering is wel duidelijk beter en soepeler dan bij de (standaard) TDM[/color] Ja en wat de achterrem betreft, misschien verglaasde remblokken? Jan en alleman rijdt op zo'n testmotor..... Je moet er maar een piloot op hebben gehad die steeds zijn voet op het rempedaal houdt. [color=#FF8000]Bij de testmotor stond zowel de versnellingspoot als de rempoot te laag afgesteld. Speelt zeker ook mee.[/color] Trouwens, een goed verslag van je rijervaring. En wat jouw twin-voorliefde betreft: nu nog een testrit op de MT-07 Nico! In de Moto'73 van deze week staat een duurtestverslag (8.400km). Zeer positief! Een favoriet bij de redactie! [color=#FF8000]Ga ik zeker doen. Verwacht dat een Tracer met het twin blok van de MT07 een gouden greep voor Yamaha zou zijn. [/color] Ook na najaar/winter gebruik, tevreden over de (lak)kwaliteit. Misschien dat als je zo'n MT-07 aanschaft wat aan de vering (laten) doen en dan heb je een leuke levendige fiets. Een wheelie is geen probleem. Laat je dan een foto maken Nico? :lol: [color=#FF8000] :: wat is dat een wheelie :copper2: [/color] Maar goed, mijn TDM gaat voorlopige de deur niet uit.... [color=#FF4000]Mijne ook niet, is net ingereden met 75 kkm[/color][/quote]

Vanmorgen maar eens ook een proefrit gemaakt. Ik kan het een en ander van Nico beaamen. Het is een fijne fiets maar een TDM vervanger zal het nooit worden. Dit werdt ook door de dealer beaamt. Wat betreft de achter rem deze is werkelijk bagger, en nee er hadden nog maar 4 personen op gereden dus daar kan het niet aan liggen. Ik zal deze fiets niet aanschaffen. de A van agresief is wel lekker. Zit houding was goed maar dat moet je eigenlijk op een langere rit beoordelen. Verbruik heb Ik niet kunnen testen in 30min jammer. Al met al nee geen voorkeur voor deze fiets Ik zou deze fiets eerder als een tegen hanger van de KTM690 willen zien. Echt lang heb Ik niet kunnen rijden, mocht maar 30min rijden daar een Zaterdag was. Nee dit wordt niet mijn fiets voor de toekomst. :oops: Gr, Lonelyrider aka Jan van Ingen P.s. Ik blijf nog wel even verder rijden op de paars/zwarte TDM900 rond rijden.

• 2 weeks later...
Ik heb de Tracer ook bekeken op de beurs en vond de afwerking nogal matig. Vooral het gedeelte aan de achterkant van de koplampen. Na mijn idee hebben ze hier tijdens het ontwerpen iets te weinig tijd voor genomen. Dit is voor mij een reden om niet verder naar de Tracer te kijken maar te genieten van de "oude TDM". Maar een en ander is natuurlijk persoonlijk.

[quote="LeonS"]Net even bij van Meel geweest, Daar stonden er vanmiddag twee klaar voor aflevering. Het gaat goed met die Tracers.[/quote] [quote="Ulympos"]Wat moest jij daar? Stiekem Tracers begluren? :lol:[/quote] Beugeltje ophalen voor de Dragstar van Riet. Op tank uitdeuken en spuiten na is hij nu ook helemaal klaar :) Wordt een klusje voor winter 2015 denk ik. Ik denk niet dat ze straks als het mooi weer is lang zonder motor wil zijn.

Tracer op de beurs bekeken en bezeten. +++ Over het algemeen een mooie fiets met (voor mij) een hele goede zit :Y Rempartij top, positie stuur top, zadel top, spiegels kan ik in naar achter kijken. Positie van de voeten behoorlijk hoog, voor mij prima maar hoe doen alle lange mensen dat ? --- Waar ik nachtmerries van heb gekregen zijn de handkappen/koplamp/kuip/voorscherm partij. Dat lijkt een samenraapsel van onderdelen die niet voor 1 doel ontworpen zijn :N En de binnenkant van de kuip is niet afgewerkt/afgedekt, daar zit je dan tegen aan te kijken :blauwoog: Als laatste die spaghetti die Yammie heeft gemaakt van de drie bochten :X dan doet Akrapovic die daar vervangingsbochten voor heeft het een stuk beter :hobbybob: Zwart vind ik de mooiste kleurstelling proost Zilveren ook niet verkeerd. Gelukkig niet in blauw leverbaar :W

Als vrij lang (1,94m) persoon vond ik de Tracer niet vervelend zitten hoor.. Het ruitje vind ik niet mooi, maar dat kan rap opgelost worden. Gezien de scherpe prijs verbaas ik me ook niet over (het gebrek aan) afwerking, er moet toch ergens op bezuinigd worden. Zeker een serieuze optie, als de eerste tweedehandsjes op de markt komen.