Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

PANG!!!!!

Recommended Posts

Vraag voor de kenners: Inmiddels mijn eerste 2500 km's gereden op mijn TDM. Elke dag een feestje! Sinds vorige week is het af en toe een knalfuif.... Bij koude start geeft 'ie soms (niet altijd) een blikkerige knal uit de (originele) uitlaat. Dat deed 'ie nog niet eerder. Enig idee waar dat op duidt? Vindt dat 'ie ook aardig naar benzine ruikt als ik bij het verkeerslicht sta te wachten. Of is dat normaal? Ik rij er dagelijks mee maar ben nog groen als gras in motorland... Het is een 4tx '98 met 42.200 km en vrijwel helemaal origineel. Alleen het luchtfilter is van een herbruikbaar type. Groet, Erik-Jan

wellicht een bougie die niet helemaal goed funktioneert, kan ook door een ingebrande bougiekabel komen, bougiedop eraf schroeven, klein stukje van de kabel afknippen en weer vastschroeven. of je carburateurs staan niet meer helemaal synchroon, of vlotternaald sluit niet goed af door vuil. dus meerdere mogelijkheden! hoelang zitten de bougies er in? en verder onderhoud? 42.000 km betekent kleppen stellen. groet, Pieter

Vroeguh was een van de "oplossingen" om dat knallen bij het starten te verminderen : rechtop stallen.

[quote="Ruud"]Vroeguh was een van de "oplossingen" om dat knallen bij het starten te verminderen : rechtop stallen.[/quote] Hmm, da's lastig zonder OLS. Ga hem niet elke avond op de paddockstand zetten. Hij staat wel iets rechterop met een plankje onder de jiffy. Ik lees uit je antwoord dat het dus vaker voor komt. Kan het geen kwaad en 'hoort het er nou eenmaal bij' of is het een indicatie voor iets serieuzers? @Pieter H: controleren van de klepspeling staat inderdaad binnenkort op de agenda. Zeg je dat als tip op basis van de km-stand of heeft dat een relatie met het knallen? Hij heeft bij de vorige eigenaar langere perioden stilgestaan. Hooguit 500km in een jaar tijd op gereden. Wel altijd netjes dealeronderhouden. Ik las op het forum iets over carburateurreiniger toevoegen aan een volle tank benzine. Heeft dat echt effect of is dat marginaal?

Carburateur reiniger toevoegen helpt echt, maar ultrasoon laten reinigen is beter, maar ook een stuk duurder.. voor ong 10 euro koop je een flesje Forte bij de benzinepomp. dit verdelen over 2 - 3 volle tanks, de inhoud van het flesje is nl afgestemd op een autotank.. en die is ietsje groter... Kleppenstellen hoort bij 42.000 km te worden gedaan, daarna bij 84.000 weer. te nauwe klepspeling is geen oorzaak van het knallen, tenzij je klepspeling 0 of negatief is... maar dat zijn wij nog maar 1 - 2 keer tegen gekomen.... risico van te weinig klepspeling is verbrande kleppen, deze liggen dan niet lang genoeg op de klepzittingen om de warmte uit de klep af te voeren. groet, Pieter

mensen, even een oud draadje oppakken.

Mijn tdm 4tx, 2001, knalt de laatste tijd ook geregeld bij de koude start.

Bougies zijn nieuw, kleppen staan goed en hij loopt synchroom.

Ik lees ook dingen over een uitlaatsysteem wat niet optimaal afdicht? De verbindingen bedoel ik dan... Wat zou een mogelijke oorzaak zijn?

Ik had vroeger vlammen uit de pijp, heeft mij nog een paar nylons gekost van een toevallig langslopende dame.

Oorzaak:  slechte afdichting bij de uitlaat.

Groet uit Amsterdam

Guest LeonS
5 uur geleden zei fredadam:

Ik had vroeger vlammen uit de pijp, heeft mij nog een paar nylons gekost van een toevallig langslopende dame.

Oorzaak:  slechte afdichting bij de uitlaat.

Groet uit Amsterdam

lol.

Goedemorgen eejee & DigiPaul.

Probleem wat jullie hebben, heb ik ook met mijn 4tx (2001) gehad. Dat "knallen" bij de koude start - stinken naar benzine - bougie rechter cilinder gaf een heel ander "verbrandingsbeeld" dat bougie linkercilinder - na een paar dagen stilstand (op de ols . . ) moest benzine pomp behoorlijk aan het werk om carburateurs weer vol te krijgen (terwijl voor die tijd je de pomp maar even hoorde . . ) en dit alles bij een (ook) goed onderhouden motor - tanken van premium benzine - extra toevoeging van een reiniger aan de benzine.

Carburateurs gedemonteerd en oorzaak bleek toch vervuiling te zijn (ultrasoon gereinigd) en O-ringen die broos / verouderd waren. Naalden waren nog goed.

Na reiniging en nieuwe O-ringen, geen enkel probleem (knallen) meer gehad.

Wat je je verbruik?

En komen er pluimen uit de uitlaat bij gas geven?

Dan kan dat duiden op versleten naalden.

hmmm daar zeg je wat... het verbruik ligt op 1:16 bij normale rijstijl.

De brandstofpomp hoor ik inderdaad ook altijd behoorlijk pompen, na een week moet hij al wel even zn best doen.

De tdm staat op 67000 km, carb revisie had ik voor na de zomer op het programma staan.... maar moet misschien eerder denk ik nu. Zojuist wel de uitlaatverbindingen 'afgekit', kijken of dat helpt. Hij lekte wel wat lucht bij een verbinding..

Dank voor de reacties!

En hij pluimt wel eens, vooral hoger in toeren. (zeggen vrienden achter me..)

De gasnaalden kunnen dus ook versleten zijn? Ik dacht dat dat niet meer gebeurde bij de laatste types 4tx? De mijne komt uit 2001. 

1 uur geleden zei DigiPaul:

hmmm daar zeg je wat... het verbruik ligt op 1:16 bij normale rijstijl.

Mijn 4tx had een verbruik van 1 :20 bij een actieve rijstijl.

Voor reinigen / revisie van de carburateurs lag mijn verbruik zo rond de 1:20 tot 1:22.

Gisteren motor, na een paar dagen stilstand, weer gestart. Wat opviel, benzinepomp sloeg niet aan, kennelijk waren de carburateurs nog goed gevuld (in tegenstelling tot voor de reinigen / revisie). Gelijk maar getankt (blijft altijd wel een geklooi om tank echt helemaal vol te krijgen) en verbruik was ruim 1:23 geweest! En dat bij 4 koude starts, even warmdraaien (olie moet toch goed door het blok . .  .) en op 363,7, hoofdzakelijke toeristische, km met vele mooie bochten :D en af en toe flink "doortrekken" in toerental (:D:D die roffel uit dat motorblok).

dan weet ik wat er te doen is...

Carbs demonteren, naalden / sproeiers eruit, pakkingen etc eruit en dan ultrasoon reinigen? En pakkingen etc vervangen? Want dat klinkt goed, als dat zoveel scheeld qua verbruik etc....