Jump to content

TDM 900 met 3-weg katalysator? / CO-afstelling

Guest
 Share

Recommended Posts

Ik kan er niet goed achter komen of mijn TDM 900 uit 2003 nou wel of geen 3-weg katalysator heeft. In het uitlaatsysteem zit wel een O2-sensor om het brandstofmengsel te regelen, maar waar zou de kat moeten zitten? Verder is het mogelijk om de CO-waarde af te stellen en dat kan normaal gesproken niet met een geregelde katalysator. Kan iemand van de goeroes uitleggen welk systeem er op de TDM 900 uit 2003 zit? :eureka: Een tweede vraag betreft de CO waarde. Op het display kan de CO waarde ingesteld worden op waarden tussen -128 en +128. Bij mijn motor waren de ingestelde waarden 12 links en 25 rechts. Dat zijn geen percentages of ppm's neem ik aan, maar wat zijn eigenlijk de aanbevolen waarden voor CO in het [u][i][b]uitlaatgas[/b][/i][/u]? :?: Groeten, Hein

[quote="h.m.weijers"]Ik kan er niet goed achter komen of mijn TDM 900 uit 2003 nou wel of geen 3-weg katalysator heeft. In het uitlaatsysteem zit wel een O2-sensor om het brandstofmengsel te regelen, maar waar zou de kat moeten zitten? Verder is het mogelijk om de CO-waarde af te stellen en dat kan normaal gesproken niet met een geregelde katalysator. Kan iemand van de goeroes uitleggen welk systeem er op de TDM 900 uit 2003 zit? :eureka: Een tweede vraag betreft de CO waarde. Op het display kan de CO waarde ingesteld worden op waarden tussen -128 en +128. Bij mijn motor waren de ingestelde waarden 12 links en 25 rechts. Dat zijn geen percentages of ppm's neem ik aan, maar wat zijn eigenlijk de aanbevolen waarden voor CO in het [u][i][b]uitlaatgas[/b][/i][/u]? :?: Groeten, Hein[/quote] In het servicemanual van model 2002 (pag 1-17) staat een uitgebreide beschrijving van het systeem katalysator, dus JA ook in model 2003 zit een (2 eigenlijk denk ik) katalysator. Voor dit manual kun je (als lid van de club :thumbsup: ) terecht in de rubriek Downloads/manuals :hobbybob:

Bedankt! Het valt op dat het Engels manual uitgebreider is dan het Nederlandse :shock: Typisch dat met een 3-weg katalysator aan boord toch nog de CO waarde ingesteld kan worden. Bij een auto kan dat niet. Waar ik heel benieuwd naar ben: wat betekent een instelling van de CO-waarde van b.v. 20? Wat is in dat geval de CO-concentratie in het uitlaatgas? Kunnen de CO waarden niet het best zo ingesteld worden dat de waarden in het uitlaatgas gelijk zijn? Wat zijn normale CO-concentraties in het uitlaatgas? Veel vragen, vragen, vragen :mrgreen:

Co bij een TDM is een punten systeem geen werkelijke waarde. Door een warme en koude kant en de emissie eisen staat hij gemiddeld op 3 - 32 of nog gekker. Proberen is leuk maar wat uit ruime club ervaring blijkt dat 19-19 het beste werk. Wat dat in een geregeld systeem als uitstoot geeft intereseerd mij persoonlijk geen ruk. Hij moet lekker rond lopen met rijden, daar gaat het om. Drie dingen die je bij een 900 doet: 1. klep afdoppen 2. CO op 19 -19 zetten 3. vlindertjes gelijk stellen. JOB DONE. toppie

[quote="Robje"]Co bij een TDM is een punten systeem geen werkelijke waarde. Door een warme en koude kant en de emissie eisen staat hij gemiddeld op 3 - 32 of nog gekker. Proberen is leuk maar wat uit ruime club ervaring blijkt dat 19-19 het beste werk. Wat dat in een geregeld systeem als uitstoot geeft intereseerd mij persoonlijk geen ruk. Hij moet lekker rond lopen met rijden, daar gaat het om. Drie dingen die je bij een 900 doet: 1. klep afdoppen 2. CO op 19 -19 zetten 3. vlindertjes gelijk stellen. JOB DONE. toppie[/quote] en dan lopen ze toch lekker! :]

[quote="Robje"]Co bij een TDM is een punten systeem geen werkelijke waarde. Door een warme en koude kant en de emissie eisen staat hij gemiddeld op 3 - 32 of nog gekker. Proberen is leuk maar wat uit ruime club ervaring blijkt dat 19-19 het beste werk. Wat dat in een geregeld systeem als uitstoot geeft intereseerd mij persoonlijk geen ruk. Hij moet lekker rond lopen met rijden, daar gaat het om. Drie dingen die je bij een 900 doet: 1. klep afdoppen 2. CO op 19 -19 zetten 3. vlindertjes gelijk stellen. JOB DONE. toppie[/quote] Is allemaal al gebeurd, maar ik ben nou eenmaal een nieuwsgierig manneke. :eureka: De verschillen in CO-afstelling links en rechts (niet alleen maar bij mij, maar dat hoor ik vaak) komen natuurlijk ergens vandaan. Af fabriek worden metingen gedaan, waarschijnlijk in het uitlaatgas. Ze stellen niet zomaar willekeurig de CO waarden in, lijkt me zo. Waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik door de CO waarden allebei op b.v. 20 in te stellen de werkelijke waarden( in de uitlaat) verschillend maak. Ik zou bij mijn motor links van 12 naar 20 moeten gaan (rijker) en rechts van 25 naar 20 (armer), niet logisch. Het lijkt me daarom logischer om de CO waarden links en rechts met dezelfde waarde te verhogen. Nog beter lijkt het me om het uitlaatgas te meten met de oorspronkelijke instellingen en aan de hand daarvan de CO instellingen te veranderen. Ik zal er eens een beetje me gaan experimenteren. Ik laat jullie weten wat ik zoal gemeten heb. Groeten, Hein

In een ander topic was er iemand die op een testbank heel hoog ging met het CO kengetal. Het kan best zijn dat je dan iets meer vermogen hebt, maar ook dat de motor bij lage snelheden, dus met de gaskleppen maar iets geopend verschrikkelijk bokkig is of niet constant rijdt.. dus lekker experimenteren, er kan niets stuk gaan, maar je zal op 19 - 19 of 20 -20 uitkomen is mijn vermoeden. en waarom zou je de ene cilinder rijker stellen dan de andere? ze moeten elkaar helpen en niet tegenwerken.. je ziet het ook al aan de uitlaatbochten, ze zijn niet gelijk verkleurd links en rechts bij ongelijke CO afstelling. o, ja, zaterdag een testbank aanwezig bij de Koffieklets, alhier! dan kan je eens voor een voordelig tarief een run maken en wat experimenteren! :] groet, Pieter

[quote="ThomasTDM"]Wat zijn vlindertjes? Bij moet er ook nog wat afgesteld worden (zaterdag)[/quote] Robje krijgt vlindertjes in zijn buik als hij TDM rijdt! :thumbsup: (hij bedoelt de gaskleppen of vlinderkleppen, dat is inderdaad hetgene wat je synchroon stelt)

En kan dat zaterdag dan ook? Heb dan niet over gratis maar een run maken om een papiertje te hebben met een gekleurde lijn zegt mij helemaal niks. Ik wil wel een run maken als mijn motor daar uiteindelijk beter van wordt. Heb ook een powercommander en had me al opgegeven voor runnetje georganiseerd door Robje.

[quote="h.m.weijers"] Is allemaal al gebeurd, maar ik ben nou eenmaal een nieuwsgierig manneke. :eureka: De verschillen in CO-afstelling links en rechts (niet alleen maar bij mij, maar dat hoor ik vaak) komen natuurlijk ergens vandaan. Af fabriek worden metingen gedaan, waarschijnlijk in het uitlaatgas. Ze stellen niet zomaar willekeurig de CO waarden in, lijkt me zo. Waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik door de CO waarden allebei op b.v. 20 in te stellen de werkelijke waarden( in de uitlaat) verschillend maak. Ik zou bij mijn motor links van 12 naar 20 moeten gaan (rijker) en rechts van 25 naar 20 (armer), niet logisch. Het lijkt me daarom logischer om de CO waarden links en rechts met dezelfde waarde te verhogen. Nog beter lijkt het me om het uitlaatgas te meten met de oorspronkelijke instellingen en aan de hand daarvan de CO instellingen te veranderen. Ik zal er eens een beetje me gaan experimenteren. Ik laat jullie weten wat ik zoal gemeten heb. Groeten, Hein[/quote] Niemand nieuwsgieriger dan mijn persoon qua techniek en wat denk je niet druk om maken want je kunt niet dynamisch meten. Of rijd er iemand achter je aan met een CO meter en een temperatuur meter ? ik heb al gekere dingen gemeten in mijn leven en als je er tijd voor hebt doen anders zonde van je tijd gewoon genieten van je TDM.

Ik ben vandaag met de TDM 900 bij m'n APK mannetje langsgegaan om de CO waarde in de uitlaat te laten meten bij verschillende CO instellingen. Wat blijkt: onafhankelijk van de instelling is de CO-waarde in de uitlaat stationair altijd rond de 0,3 % en bij gasgeven zakt de waarde naar nul. De instelling van de CO waarde heeft dus wel invloed op de stationairloop en misschien ook wel tijdens het rijden, maar dat is achter de katalysator in de uitlaat niet te meten. Ik heb nu de waarde links en rechts met 10 punten verhoogd en daar rijdt de motor prima op. Misschien dat ik zaterdag ook eens gebruik maak van de testbank. Groeten, Hein

[quote="Robje"] Statisch dus heb je niets aan.[/quote] Hoezo statisch? ff- Ik ben er vanuit gegaan dat de CO-fabrieksinstellingen niet voor niets links en rechts verschillend zijn. Er zal heus wel gemeten zijn dat die waarden links en rechts gelijke CO concentraties opleveren. Wel is aannemelijk dat de boel erg arm is afgesteld i.v.m. emissie-eisen. Dat is de reden dat ik voorlopig de CO waarde links en rechts even veel verhoogd heb. Jammer dat niet snel even naar de bougies gekeken kan worden, dat zou de afstelling gemakkelijker maken. Groeten, Hein

[quote="h.m.weijers"]Ik ben er vanuit gegaan dat de CO-fabrieksinstellingen niet voor niets links en rechts verschillend zijn. [/quote] Vanaf fabriek wordt er gekeken hoe de motor aan de euronorm kan voldoen (milieumaatregel). Daarvoor loopt de motor af fabriek zo belabberd (met name bij 3500 rpm), en zijn de co waardes zo afgesteld dat het allemaal kloppend moet zijn. Dit heeft dus niets te maken dat het beter voor de motor is, dus de aanname dat ze in de fabriek het op de juiste manier hebben afgesteld is dus niet correct. Het lijkt mij ook niet logisch om een cylinders verschillend af te stellen bij een twin want je wilt alles zo synchroon mogelijk hebben zodat ze samen werken en niet tegen elkaar.

Is het niet zo dat een reden om verschillend af te stellen ook te maken heeft met de onregelmatige ontsteking? Met de 270 graden krukas is de werkverdeling ook niet volledig gelijk en kan ik mij een verschil in afstelling ook voorstellen...

[quote="Alex"] Het lijkt mij ook niet logisch om een cylinders verschillend af te stellen bij een twin want je wilt alles zo synchroon mogelijk hebben zodat ze samen werken en niet tegen elkaar.[/quote] Misschien een beetje verwarrend hoe ik het opgeschreven heb, maar ik bedoel te zeggen dat de CO instellingen op het display wel verschillend kunnen zijn, maar dat dat nodig is om de "echte" CO concentratie in de uitlaatgassen gelijk te maken. De fabriek stelt de echte CO waarde natuurlijk links en rechts gelijk af. Het zou belachelijk zijn als ze dat niet zouden doen. Alleen wordt die concentratie zo geknepen dat de motor rottig loopt. Dat is de reden dat ik de fabriekswaarden links en rechts even veel heb verhoogd. Ik hoop dat mijn redenering duidelijk is. Of ik ook gelijk heb, dat weet ik niet O-) Groeten, Hein

[quote="h.m.weijers"] Misschien een beetje verwarrend hoe ik het opgeschreven heb, maar ik bedoel te zeggen dat de CO instellingen op het display wel verschillend kunnen zijn, maar dat dat nodig is om de "echte" CO concentratie in de uitlaatgassen gelijk te maken. De fabriek stelt de echte CO waarde natuurlijk links en rechts gelijk af. Het zou belachelijk zijn als ze dat niet zouden doen. Alleen wordt die concentratie zo geknepen dat de motor rottig loopt. Dat is de reden dat ik de fabriekswaarden links en rechts even veel heb verhoogd. Ik hoop dat mijn redenering duidelijk is. Of ik ook gelijk heb, dat weet ik niet O-) Groeten, Hein[/quote] Waardes L en R geven een inspuitwaarde. Meten kan en mag pas na synchronisatie en belast en dan nog liever met een temperatuur meter op L en R ipv een CO meter. of moet ik het nog moeilijker maken. De fabriek doet alleen emissie eisen verder NIETS.