Jump to content

Ballet

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

About Ballet

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vandaag was de grote dag de carburateurs afstellen en synchroniseren. Ik had een nieuw setje van 4 vacuüm meters Liggen van AliExpress en was benieuwd of deze bruikbaar zijn. Bij de eerste test slingerden de wijzers zo hard dat ze direct helemaal mis stonden. Ze hadden dus geen demping. Geen nood, ik heb er nog twee en steek twee kleine sproeiertjes die uit de carburateurs kwamen om de naald rustig te krijgen. Nog steeds niet voldoende maar heb met een propje toiletpapier de slang volgepropt tot voldoende stabiliteit. Niet echt professioneel maar ik wilde vooruit om eindelijk te kunnen toeren. Het synchroniseren ging zeer vlot. Nog effe een dubbele controle door de meters van plaats te wisselen. Ook ok. Het mengsel afstellen was wat moeilijker. Ik hoopte te kunnen tuned naar maximaal toerental en dan een kwartslag uit te draaien maar dit ging niet goed. Heb dan maar drie slagen uitgedraaid gelijk ze vroeger stonden. Voila, de carburateurs staan goed. Hij start vlot. Koud moet met choke, dat is ook al goed. Het stationair toerental is verrassend stabiel. Ben ik niet gewoon met deze motor. De motor is al even verrassend stiller geworden. Bijna geen gekletter meer. Fantastisch! Nog een laatste keer alle vijzen ( ) gecontroleerd. Ook geen water of olielekken. Alles ok voor de testrit. De testrit gaat prima. De motor draait nu veel soepeler op lage toeren. Zoals ik op dit forum al eens gelezen heb kan ik eindelijk ontspannen een rond punt op rijden. Het is wel vreemd dat hij bij een beetje gas wat inhoudt tussen 3000 en 4000 toeren. Rij ik wat vlotter gaat alles goed. Op het einde van de rit stoorde het eigenlijk niet. Is best wel handig in de 30 of 50 km per uur zones. Ik denk dat de naalden een stapje hoger mogen staan. Dat is voor als de benzinetank er nog eens af moet. Met de oude versleten naalden stond het mengsel natuurlijk veel rijker. Dat geeft natuurlijk meer koppel dan bij een magerder mengsel. Wordt misschien of vervolgd. FullSizeRender.mov
  2. Koplampen afstellen is niet zo moeilijk. zoek een locatie met een horizontale vloer en een muur zoals bv op de parking van een winkel of bedrijf. Als het donker is zet je je motor tot tegen de muur en zet je een streepje op de muur ter hoogte van de koplamp. Dan rij je 10 meter naar achter en stel je de hoogte van je lamp zo in dat de Linker kant van de lichtstraal 10 cm lager staat. Dit artikel legt dit goed uit. Ik veronderstel dat dit hetzelfde is voor een motorfiets. Als jonge gast had ik in de tijd twee sets verstralers en een set mistlampen op mijn eerste auto gezet. Was begin jaren 80. Voor de jaarlijkse automobiel inspectie haalde je er gewoon de lampen even af. Mijn vader was verzekeringsmakelaar en had in zijn cursussen gevonden hoe de koplampen moeten ingesteld zijn. Ja, effe googelen ging toen nog niet hè. Ik had de koplampen mooi afgeregeld en met een beetje brutaal gevoel naar de inspectie gegaan. Ja, ze waren daar niet gemakkelijk. En inderdaad, alles was ok. Was zo fier als een gieter!
  3. IMG_1153.MOV Spannend moment. Voor ik het kleppendeksel dicht maak wilde ik toch controleren of de olie druk wel opkomt. Olie opgieten, bougies tegen metaal leggen en starten met de startmotor. De motor rond draaien met een sleutel op de krukas had ik snel opgegeven. Helaas geen olie te zien. Ik krijg het al benauwd en probeer wat langer te starten. Batterijlader aangesloten en zien dat ik de startmotor niet te warm laat worden. Tevergeefs, geen olie te zien. De service manual erbij gehaald. Deze toont dat de olie rechtstreeks van de olie tank in de oliepomp loopt en dat er vlak voor de pomp een bout zit om de olie van het réservoir te laten weglopen. Bout er uit en eerst nog steeds geen olie. Dan kwam er wat zwarte olie gevolgd door nieuwe. Problem solved! Er zat blijkbaar een luchtbel in de bochtige leiding. Voor de specialisten. Ik weet dat je de olie druk meet op het einde van de leiding maar zoals op de video te zien is kun je eerst ook dichter bij de pomp kijken door het rubber stopje even weg te halen.
  4. Met die vijsjes, sorry mensen voor mijn vlaams taalgebruik. Betreft die TPS. Ik denk niet dat je in normale onstandigheden dit moet bijregelen. Vandaar ook de speciale boutjes. Ik zou wel eens na kijken moest je de motor tweedehands gekocht hebben.
  5. Deze wilde ik toch ook even delen. Gisteren de carburateurs gemonteerd en gelijk de niveaus van de vlotterkamer nagekeken. Was prima in orde. De gasklep positie sensor nog even afregelen maar dat was toch lastiger dan verwacht. De vijzen staan links. Dicht tegen het frame. Dus carburateurs weer half los maken. Al een geluk dat ik de vijzen voor het vastzetten van de carburateurs heb vervangen door inbus. De originele kruis kopjes hadden dit waarschijnlijk niet overleefd. De vijsjes zijn heel speciaal, ster met een topje in het midden. Had ik gelukkig in huis. Maar zelfs met de carburateurs uit de rubbers gaat enkel het bitje er maar net in. Dan het bitje maar draaien met een sleuteltje. Mijn tip, regel deze sensor af voor je de carburateurs installeert.
  6. Duidelijk verschil met de positie van de kettingspanner.
  7. Verleden week de distributie ketting vervangen.Pieter had hem in voorraad. Een TDM is een lastige machine om aan te werken maar de ketting vervangen ging heel vlot aangezien het kleppendeksel nog niet gemonteerd was. De twee olie pompen losmaken en de ketting haal je er zo uit. De ketting was inderdaad aan vervanging toe.
  8. Je hebt een punt MipeTDM. Het blok zou ik nu ook niet preventief open gooien. Betreft het schakelen. Hij gaat vlot uit de eerste versnelling maar synchroniseert niet zo goed naar tweede. Als ik hem niet stevig naar 2e duw voel ik in mijn voet dat hij even over de tanden ratelt. Dit probleem is een stuk verbeterd sinds ik het pedaaltje wat lager heb gezet. Moest dit door de koppelingskorf komen is het misschien te overwegen om hem te vervangen of de scherpe randjes wat bij te vijlen.
  9. Schakelen doet hij prima en naar neutraal gaan gaat ook goed. Schakelen van 1 naar 2 gaat wat zwaar op hoog toerental. Dan moet je goed doorduwen. Is de TDM daar niet voor gekend?
  10. Eigenlijk moeten we zo’n oude motoren eerst helemaal uit mekaar halen en alles vervangen wat nodig is. Als je een goed technisch inzicht hebt heb je immers pas echt vertrouwen in je motor als je alle onderdelen gezien en gevoeld hebt. Bij mijn TDM heb ik enkel de versnellingsbak en achterbrug met demper nog niet open gehad. Voorlopig lijken deze nog in prima conditie te zijn en ga Ik deze mooi met rust laten. Kijk er al naar het moment dat ik hem terug kan starten.
  11. Dank je ThomasTDM Ik moet zeggen dat de moed me soms in mijn schoenen zakt met deze motor. Sinds ik deze motor anderhalf jaar geleden kocht heb ik er meer aan gesleuteld dan mee gereden. Ik ben er altijd terug mee thuis geraakt maar het was altijd wel iets. Verduurde banden, lampjes stuk, lekke voorvork, speling op balhoofd, slippende koppeling, olieverbruik, moeilijk starten, luchtfilter los van carburateur, remblokken versleten, remcilinders vast, bokkig rijden wegens niet gesynchroniseerde carburateurs en dan heb je nog het verhaal van hierboven. Het is dat het zo een fijne machine is en dat er best nog goed uit ziet dat ik blijf doorgaan. Straks ken ik de TDM vanbinnen en vanbuiten. Dan kan ik bij Pieter gaan werken. Maar nu zou ik toch graag nog eens gaan toeren. Hij staat al sinds het begin van de Corona crisis stil.
  12. Er staat nu bijna 47.000 km op de teller. Toen ik hem kocht stond er bijna 43.000 km op. Gezien de slijtage van de verschillende onderdelen heb ik een vermoeden dat de teller is teruggedraaid. Vooral het koppelingshuis vond ik verdacht veel slijtage te hebben.
  13. Vandaag nieuwe shims en nokkenas gemonteerd. Klepspeling is nu netjes binnen de specificaties. Helaas toch nog een tegenvaller. Bij het ronddraaien van de motor zag ik dat de ketting tussen de 2 nokken effe doorzakte als de nokken over hun hoogste punt gingen. Bij inspectie van de kettingspanner bleek dat hij nog één klikje over had. Volledig uitgetrokken heeft hij nog een millimeter over. Ketting is dus versleten. Ik vraag me af of ik de tandwielen ook mee zou vervangen.
  14. Maar neen, de Haribo is voor het afdichten van het kleppendeksel. Goed gevonden Rob!
×
×
  • Create New...

Important Information