Jump to content

Henk Helder

Members
  • Content Count

    291
  • Joined

  • Last visited

About Henk Helder

  • Rank
    Fossiel

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helaas heb ik mijn als nieuw ogende TDM 900 uit 2005 met slechts 210000 km moeten verkopen. De motor werd wat te snel voor me en een trage BMW past inmiddels beter bij mijn leeftijd. Dat is ook beter voor m'n directe verkeers-omgeving. De TDM 900 heb ik ervaren als een fijne fiets, veel plezier mee gehad en 7000 km in anderhalf jaar recreatief mee gereden. De nieuwe eigenaar vertelde me tijdens de proefrit al bij elk stoplicht dat het een feest was om op zo'n fiets te rijden. Daarmee neem ik ook afscheid van dit merk- en typegebonden forum. Ik wil nog wel iets nalaten, waar een deel van de deelnemers op dit forum misschien wat aan heeft: Vanuit Myrouteapp beheer ik een groep, waar een aantal TDM mers al deel van uitmaakt: 'De Bestemming en Rondritten Groep'. Die groep is te vinden op: https://www.myrouteapp.com/group/routes/3534#-1/name/asc . Met een gratis account kun je al lid worden van deze groep. Als je interesse hebt in buitenlandse bestemmingen om daar diverse dag-rondritten te maken, dan vind je in die groep een aanbod waar je misschien individueel of in groepsverband je voordeel mee kunt doen. Deelname is uiteraard gratis, de groep heeft met - op dit moment - 102 deelnemers een aanzienlijk aanbod, vaak compleet met suggesties voor overnachtingen links in de routebeschrijving. In de navigatie op het stuur komen de laatste tijd verrassende, betaalbare en betrouwbare alternatieven voor. Traditioneel beheersten TomTom en Garmin/Zumo die markt, hun laatste toestellen kosten op dit moment 350 euro voor de TT 550 en 499 euro voor de Zumo XT. Zelf rijd ik met een TomTom 550 en heb me vanuit nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen in techniek en financiën verdiept in het rijden met een veel goedkopere variant, die - voor het overgrote deel van de toerrijders - vergelijkbare prestaties levert. Het artikel is te vinden op een ander forum: zie hiervoor https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=16063 . Mocht je het artikel liever als pdf ontvangen, omdat de illustraties op het andere forum voor 'buitenstaanders' niet zichtbaar zijn, dan volstaat een mailtje naar [email protected] Ik wens iedereen heel veel plezier met zijn/haar gemotoriseerde fiets en wellicht komen we elkaar onderweg tegen. Groeten doe ik iedereen, ongeacht het embleem op de tank.
  2. Ik snap de redenering wel, maar er zit in deze zin natuurlijk ook een behoorlijke tegenstelling. Het is wettelijk nog toegestaan om motor te rijden, al zullen de plaatselijke verordeningen door het gedrag van in grote groepen rijdende motorrijders worden aangescherpt, waarvoor hartelijk dank aan deze oliedomme beoefenaars van het recreatieve motorrijden. Ik houd er sowieso niet van in een groep te rijden, het lijkt wel alsof dat groepsgebeuren belangrijker is dan het motorrijden op zichzelf. Bij elk stoplicht kan er een halve gare of een groepje half-gegaarden naast - of pal achter je - komen te staan, die misschien die voorzichtigheid niet hebben. Omdat we niet weten wie besmet is, vanwege de incubatietijd en het gebrek aan eenvoudige testen, weten we ook niet of we zelf anderen ongewild kunnen besmetten. Hoezo voorzichtig? Besmetting zal onder het rijden niet gebeuren, maar in veel voorkomende situaties bij het rijden - denk aan stoplichten, wegopbrekingen, pech onderweg van een groepslid en noem maar op, natuurlijk wel. Motorrijders die naast elkaar staan voor een open brug en met elkaar communiceren - lees: naar elkaar roepen met consumptie - terwijl je daar met je motor pal voor staat....? Daarnaast: Het is geen feest in het ziekenhuis te belanden en nu al helemaal niet. Veel artsen en verpleegkundigen kunnen hun werk in hun specialisme niet uitvoeren. Hele afdelingen zijn gesloten o.a. voor de bemensing van de nieuwe corona cohort afdelingen. Zo zijn in het ziekenhuis waar mijn vrouw werkt de anders zo drukke gangen spookachtig leeg. Alleen spoedpatiënten worden gezien, die via een speciale ingang het pand binnenkomen waar eerst de temperatuur wordt gemeten. Dit is niet het moment om een beroep op de gezondheidszorg te doen vanuit het recreatief bochtjes rijgen, waarvan er eentje niet helemaal goed bleek uit te pakken. Er is sprake van een crisis en de naoorlogse generatie is niet gewend om zich naar een crisis te gedragen. Zo denk ik in deze tijd vaker aan bijvoorbeeld Anne Frank, die jaren in een achterhuis binnen zat en niet naar buiten kon. Dan heb ik nix te piepen met m;n hapje en drankje bij de hand, internet en abbo op netflix. Ook op de fiets bij stoplichten komen bijvoorbeeld wielrenners gewoon snuivend en rochelend naast je staan. Ongelofelijk maar waar, waaruit blijkt dat het besef ivanuit de dagelijkse routine nog niet bij iedereen ingedaald. We hebben in dit soort zaken een verantwoordelijkheid die niet alleen het individu , maar ook de gemeenschap om ons heen aangaat. Voor sommigen onder ons is het moeilijk om vanuit die gedachte een of meerdere activiteiten een periode te laten liggen. Ik ben het absoluut eens met @jacobus cookie , waar het recreatief rijden betreft. Het is crisis, er spelen even andere belangen dan bochtjes draaien.
  3. Kennelijk trekt het Zuidduitse merk motorrijders van alle leeftijden en inkomens in Europa, ondanks de geconstateerde technische tekortkomingen en hoge kosten. Het merk heeft daarmee iets heel bijzonders klaargespeeld: het heeft kennelijk de X factor bij de consument verworven. Wat de gele hesjes/vestjes betreft: in een van de columns van Herman Brusselmans, tot voor kort ambassadeur van een fameus Brits merk, zette hij zijn gesponsorde motorfiets af tegen een typische woon-werkfiets, waarop volk - bij voorkeur in gele hesjes getooid - zich zou verplaatsen. Voor wat het waard is: Het bleek te gaan om een Japans merk met een drieletterige type-aanduiding. Het weggeven van gele hesjes aan derden lijkt geen complimenteuze handeling te zijn.
  4. De vraag is of het verstandig is om dit soort jaaroverzichten per maand te monitoren, in het bijzonder als daar een zeker Calimero gevoel aan ten grondslag ligt. Wellicht is het beter in januari 2021 eens terug te kijken naar de verkoopcijfers over heel 2020 en er dan valide conclusies - voor zover size matters - uit te trekken. Dan nog is de vraag aan de orde of 2020 niet een heel bijzonder jaar wordt met grote invloed op de verkoop van nieuwe en/of premium occasions vanwege een mondiaal virus en de economische gevolgen die daaruit voortvloeien. Voor velen is een motorfiets niet noodzakelijk voor woon-werkverkeer, maar voor een recreatieve beleving. Er zijn goedkopere hobby's. BMW is al 10 achtereenvolgende jaren het best verkopende merk in Nederland, maar speelt op mondiaal of zelfs Europees niveau nauwelijks een rol in vergelijk met de grote Japanse merken. De hoge Duitse verkoopcijfers zijn vooral gebaseerd op een specifiek type, dat kennelijk erg populair is en al jaren de benchmark vormt voor Adventure modellen. Als dat model of de Adventure tendens - die gelijk oploopt met de SUV op autogebied - hun beste tijd gehad hebben, dan storten de verkoopcijfers van het merk BMW in. Opvallend op Europees niveau in 2019 is de plaats van Piaggo, na eerste plaats van Honda gevolgd door Yamaha. Pas dan volgt BMW vervolgens Piaggo. Om een idee te geven van de mondiale verkoop over 2019: Honda verkocht in dat jaar 20.228.000 motoren. Dat gaat ergens over.
  5. De vereniging heb ik aangeboden om als forumlid diverse activiteiten te ondersteunen. Van de tourcommissie ontving ik geen enkel bericht sinds m'n aanmelding op 7 juli, nu 3 maanden terug. Het bestuur verzocht me de digitaal gecheckte Route Rondje Rotterdam aan te leveren, aan welk verzoek ik enigszins verbaasd voldeed. Binnen de vereniging bleek die route voor het bestuur onvindbaar te zijn. De verkorte versie van deze route, die ik als doublecheck ook met de motor voorreed, bleek niet verspreid te zijn geworden onder de leden. Waar ik - ondanks deze zeperds - vervolgens redactioneel mijn hulp aanbied om de tienklepper te reanimeren wordt me verstaan gegeven me als gast te gedragen. Het zal allemaal wel niet zo bedoeld zijn, maar het komt niet erg vriendelijk of gastvrij over. Hier houdt het dan ook op, liever steek ik mijn tijd en energie in andere activiteiten op een andere plek. Succes met de vereniging en de komende AVL., die hopelijk een voortvarend bestuur en veel aanmeldingen voor clubactiviteiten oplevert. Met vriendelijke motorgroeten en wellicht tot ziens op de weg. Henk Helder.
  6. De structuur van het forum is niet willekeurig gekozen, maar op de manier - zoals het nu werkt - door de vereniging ingericht. De vereniging heeft op enig moment besloten om lees- en schrijfrechten toe te kennen aan buitenstaanders, forum- en vereningingsleden, die per rubriek kunnen verschillen. Daarnaast heeft de vereniging de mogelijkheid om ongewenste bijdrages van club- en forumleden - bijvoorbeeld als bijdrages binnen de geboden structuur niet passend zouden zijn (?) - te modereren. Binnen die structuur lever ik wel eens een bijdrage. Als die ongewenst of 'niet passend' zou zijn, dan kan die worden verwijderd.
  7. Er rest nog één opvallend detail: Er is een aanmerkelijk verschil in het aantal routes in de app van de smartphone in vergelijk met de webbased versie van Mydrive op de computer. Uiteraard ingelogd en op hetzelfde account.
  8. @Pieter H, je bent ongetwijfeld een echte clubman, die op eenzame hoogte staat als het aankomt op verstand van motoren en dan in het bijzonder van de TDM en alles wat daarmee te maken heeft. Waar je nog iets minder in uitblinkt, is in de visie op de doorontwikkeling van de club door gebruik te maken van capaciteiten en inspanningen die kennelijk door de leden zelf niet geleverd worden, maar wel van buitenaf worden aangereikt. Voorbeelden daarvan zijn het toelatingsbeleid van een vergelijkbaar type motor met een voorwieltje meer (Niken, of moet Yamaha Nederland eerst met het verzoek komen? ) vanuit een beperkte of puristische gedachte, het bemensen van de teloor gegane toercommissie en nu weer de vorming van mogelijk een redactie voor de herleving van een al dan niet gewenst bulletin. Misschien wordt het eens tijd om mee te groeien in de gedachte dat forumleden een club kunnen versterken, anders staat de club stil en brokkelt wellicht af. Datzelfde wat starre houding - om geen lid te willen worden - geldt overigens ook voor mezelf. Wat me vanaf september 2018 o.a. tegenhield was het gekissebis leden / bestuur en dan in het bijzonder het taalgebruik op het forum en in diverse Peebees aan mijn adres vanuit de spreekbuis van het bestuur. Alleen van @ThomasTDM en @Prop-er las ik wat kritische noten op dit taalgebruik in de communicatie terug. Van zo n club , waarin dit kennelijk als normaal ervaren wordt , wil ik geen deel uitmaken. Ik begrijp dat de betreffende spreekbuis inmiddels is teruggetreden, gezien het uitdijende rijtje met bestuurs-vacatures. Humor door de eigenaren van een Zuidduits merk voor 'losers' uit te maken? Ongetwijfeld járen terug als grapje bedoeld en tijdelijk voor sommigen ook als leuk en grappig ervaren, is dit grapje in wel tegenspraak met de omgangsregels zoals de club die zelf vastgelegd heeft. Dit soort grapjes worden niet voor niets in de gedragsregels vermeld, passen ook niet meer in deze tijd. Daarnaast is alleen een type motor van een bepaald merk een wat smalle basis om een club in de lucht te houden. Er rijden meer emblemen op de weg, die me ook aanspreken. Daarnaast ken ik mezelf, alleen lid worden heeft voor mij niet zoveel meerwaarde, in dat geval wil k dan ook op clubniveau het een en ander betekenen.
  9. Ik zag een proeve van bekwaamheid langskomen in de voor- beschrijving van het Rondje Rotterdam. Besturen denken wel eens dat ze taken zelf moeten uitvoeren ipv activiteiten te delegeren en die vervolgens te coördineren. Content produceren en een regelmatig uitkomend bulletin coördineren zijn verschillende activiteiten die in elkaars verlengde liggen, maar prima door verschillende mensen/commissies kunnen worden uitgevoerd. Met het afgeven van een mandaat aan de nieuw te vormen redactie van het bulletin, behoudt het bestuur de eindverantwoordelijk. Komt een dergelijk initiatief niet vanuit het bestuur tot stand en blijkt daar wel behoefte aan te zijn (of staat de post van @appie26 op zich?) , dan kan een dergelijk initiatief ook formeel vanuit de ledenraad voortkomen. Dat lijkt een interessanter punt op een AVL te zijn dan een obligaat verslag van de kascommissie, wat - mits helder op papier vooraf met de agenda als bijlage meegegeven - als hamerstuk kan worden afgedaan. Met de AVL in het vooruitzicht, wat ongetwijfeld met een gedeeltelijk nieuw bestuur ook een nieuw elan tot gevolg heeft, liggen daar wellicht nieuwe kansen voor de herleving van een bulletin. Als ik de post van @Prop-er lees, dan doet hij daar eigenlijk al - zij het ongepubliceerd - aan mee. Redactioneel wil ik ook wel mijn steentje bijdragen. Dan zouden er al tenminste een club- en forumlid de redactie kunnen vormen van een regelmatig uitkomend bulletin.
  10. Ik dit een beetje ironisch bedoeld, of was er echt voldoende en ook relevante kopij? In het laatste geval lijkt het me niet te ingewikkeld om een digitale uitgave te maken, die met enige regelmaat uitkomt. Dat hoeft geen bestuurlijke taak te zijn, redactionele taken kunnen worden uitbesteed aan een twee of driekoppige redactie die -onder bestuurlijke verantwoordelijkheid - belast wordt met de vormgeving, inhoud en verspreiding van het bulletin. Daar zou ik best aan willen meewerken, mits het geen avonden vergaderen vergt. Digitaal op afstand is veel effectiever.
  11. Ik zag ooit een vrouw met een onzinverhaal op tv die haar onzinnige betoog onderbouwde met: "Het hep op faceboek gestaan, dus het is waar" Sinds die tijd gebruiken we die frase bij de kinderen als we denken dat ze een loopje met ons of de waarheid nemen. Maar dit bericht klopt in ieder geval wel. Sterker nog, alle verdwenen routes zijn inmiddels terug!
  12. Wat is (was?) de tienklepper voor blad, anders dan het forum? Was dat indertijd ook de reden voor opheffing?
  13. 'Zo is het, maar dan uitsluitend in de variant: 'Opslaan als TomTom Mydrive (beta). "Opslaan als gpx 1,1 Route, Track, POI " en daarna uploaden naar Mydrive heeft verder geen consequenties voor het bestand aan bewaarde routes. Het is te hopen dat MyRouteApp en TomTom het gesprek aangaan en deze interactieve bug oplossen. Eenmaal verdwenen routes in MyDrive zijn - in ieder geval voor dit moment - niet meer terug te halen.Ik kan gewoon doorgaan met 'Opslaan als TomTom Mydrive (beta) ' . Alle routes zijn immers al verdwenen in Mydrive . @MrGPS doet weer nuttig werk door het probleem te analyseren en druk op de ketel te zetten bij beide software producenten.
  14. Ah, kijk eens aan wat je mist als je geen facebook voert. @MrGPS is er inmiddels achter, Hans zal meerdere meldingen hebben ontvangen. Zijn deskundigheid sla ik een stuk hoger aan dan die van de helpdesk medewerkers of de automatische generator die voor medewerker door moet gaan. De oorzaak ligt in ieder geval buiten mijn bereik en dat van mijn apparaten. Vervelend, maar ook wel lekker. Rustig afwachten dus, het probleem is doorgedrongen. Ik zal het probleem ook even melden in de MRA groep "Bestemming en Rondritten: op . https://www.myrouteapp.com/group/routes/3534#-1/name/asc Dank je wel, @TDMprutser
  15. @hansrijzenga, dank voor dit bericht. Heb jij hetzelfde probleem als gebruiker van MRA of gebruik je Mydrive helemaal niet? Blijft het wonderlijk dat gpx routes - die vanaf andere bronnen worden geupload of direct in Mydrive worden aangemaakt - toch óók verdwijnen. Toch even checken of de koppeling tussen MRA & Mydrive daarmee te maken kan hebben, of dat het echt aan MyDrive ligt: @TDMprutser en @appie26 en @Skurlieburlie, gebruiken jullie naast MyDrive ook MyRouteApp en zijn beide programma s gekoppeld door vanaf MRA routes te plaatsen op je navigatie apparatuur 'op het stuur' ?
×
×
  • Create New...

Important Information