Spring naar bijdragen

Henk Helder

Members
  • Aantal bijdragen

    81
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Henk Helder

  • Rang
    meubilair

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Henk Helder

    TDM850 3VD binnenkort in blad Retro en Classic

    Wat kan er stuk aan zo'n eenvoudige fiets gaan? Heeft zo'n ding dan toch nog zwakke punten? Nou.... Ik ben wel eens langere, ingrijpender en vooral........... duurdere lijstjes tegengekomen. Dat was voor mij een van de redenen om de B*M*W GS weg te doen voor een TDM. Overigens, Ik maak me wat zorgen over onze geroemde TDM specialist, die het voor- en achterwiel door elkaar haspelt. Is die zorg terecht bij een grote beurt van het wat ingewikkelder gedeelte daar tussenin? 😀
  2. Henk Helder

    TDM850 3VD binnenkort in blad Retro en Classic

  3. Henk Helder

    TDM850 3VD binnenkort in blad Retro en Classic

  4. Henk Helder

    TDM850 3VD binnenkort in blad Retro en Classic

    Verdorie, ik dacht nog wel een moderne. vlotte machine gekocht te hebben... Staat ie al op de voorpagina van zo n ouwe lullenblad. Wat een sof! 😂
  5. Henk Helder

    kuipruitje

    Is in ieder geval geen heel fraai gezicht bij het slanke en snelle TDM ontwerp. Dit accessoire overstijgt de term scherm, komt meer in de richting van een zeil. Het zou me verbazen als het standaard kuipje deze kite overleeft zonder extra beugels - met het windje tegen - boven de 120 km/uur.
  6. Henk Helder

    Nieuw hier

    Heren succes met jullie aankopen. Ik kwam van een adventure af, met rugklachten door de rechte zit, en zocht een lichte en vlotte brommerd naast mijn toer BMW. Wat ik niet verwachtte was dat de TDM een heerlijke snelle motor bleek te zijn met een fantastische zithouding. Met een Pan scheelt een TDM ongeveer 100 kilo! Da's een zware dikzak constant bij je achterop. Je zult versteld staan van de acceleratie met deze 270 graden twin! Geen houtje-touwtje, maar wat een fraaie kofferset !!
  7. Henk Helder

    Motorbeurs

    Het was op donderdag meteen druk en gezellig op de beurs én op de clubstand, waar Nico zich een voorbeeldig gastheer toonde. Toevallig bleek Pieter toch nog even aanwezig te zijn en dan gaat het gesprek (gelukkig) al gauw over kleppen stellen en het uitproberen van het bolle ruitje. Dat laatste met een mooie aanbieding in de verzendsfeer, Pieters bedrijfsvoering ligt immers zelfs niet in de buurt van de Randstad. De oorspronkelijk witte TDM 900 op de stand heeft na het nodige spuitwerk echt een heel mooi plaatje opgeleverd. Geslaagd vakwerk en een mooie publiekstrekker!! Ik wens de standbemanning - helaas deze jaargang geen dames in strakke licra pakjes - de komende dagen veel aanloop en wellicht ook veel nieuwe (forum) leden toe. Dat mooie routes met Leo Stolk zouden verdwijnen is natuurlijk jammer, maar er is voldoende gericht ander aanbod. Kijk eens bij: https://www.myrouteapp.com/group/routes/3534#-1/name/asc Ook verzoeken voor specifieke routes worden gehonoreerd, waarmee tevens het bestand aan routes in deze groep wordt uitgebreid. Het mes snijdt dan aan twee kanten. De routetracks zijn/worden gemaakt in gpx bestand en - waar vermeld in de route informatie - gelijkgetrokken voor Tomtom en Here/Garmin kaarten. Dat voorkomt verbaasde gezichten, conflicten en onnodig oponthoud bij kruispunten. 😂
  8. Henk Helder

    Motorbeurs

    Het kaartje heb ik net besteld en kom donderdag even langs.
  9. Henk Helder

    Motorbeurs

    Een tikje offtopic, maar wel de moeite waard: In MyRouteApp beheer ik een groep: 'Bestemming en Rondritten' met .gpx routes en tracks Een account in MyRouteApp is gratis, dat kun je altijd later nog eens uitbreiden met de betaalde versie. Ook de Ardèche heeft daar een directory inclusief heen- en terugreis, uiteraard via motorwegen Er zijn 3 dagtochten vanuit dezelfde locatie te St Etienne Er is een 3 daagse rondrit - start St Etienne- door de hele Ardèche heen. Kijk eens bij: https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/1821654?mode=share De afstand en de tijdsduur staan in de titel van de gpx.routetracks Daar zit vast wel wat voor je bij: De gpx routes zijn gelijkgetrokken voor zowel TomTom als Garmin/Here en in MRA eenvoudig aan te passen. Elke dag begint en eindigt bij een concreet hotel, dat kun je natuurlijk naar eigen keuze aanpassen, bijvoorbeeld via booking.com . In het kopje 'route-informatie' vind je info over oa de overnachtingen.
  10. Henk Helder

    Motorbeurs

    Aan kopen gaat bij mij nog wel eens kijken, voelen en proeven vooraf. Ik snap je binding met de club, het is geen exclusieve exposure van HPS merchandising. Wel jammer, niet dat je ver weg woont, maar toevallig wel ver van mijn huisadres. Misschien zijn er meer leden geinteresseerd in het ruitje, die toevallig ook tov van HPS/TDM activiteiten ver weg wonen? De beurs bezoek ik op donderdag, net als je er niet bent. Hmm, dat wordt van het voorjaar op een mooie dag een ritje Friesland. Voordeel - naast het mooie ritje - is de mogelijkheid om met het ruitje proef te rijden. Misschien is dat ook wel beter dan statisch kijken, voelen en proeven op een expo. 😄
  11. Henk Helder

    Motorbeurs

    Ik weet niet precies wat de bedoeling is van de filmpjes op de beurs. Het lijkt niet alleen te gaan om de eigen parochie maar ook om de slenterende bezoekers voor ons type motor en de club te interesseren? In dat geval zou het niet heel verkeerd zijn als het type motor centraal staat en en herkenbaar wordt gepresenteerd. Dat lijkt bij bovenstaande filmpjes nog niet het geval te zijn. Wat voegt zo'n wapperend geel hesje, dat elke bocht ternauwernood doorkomt toe aan een merken/type club? Ook de cameraopstelling vanuit de rijderspositie in een vaste rij biedt nauwelijks info over het merk, specifieke type, de looks en brede capaciteiten van de motor. Die filmpjes boeien eigenlijk alleen als je de tocht hebt meegereden en herkenbaar in beeld bent. Het typische van de TDM is de brede toepasbaarheid van de motor. Is het dan niet handig om ook een stukje allroad te vertonen? Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=S2kooohrQTk en/of een bestaande review in retroperspectief als: https://www.youtube.com/watch?v=L1BVWhBQR6o en/of een vlotte presentatie van de looks: https://www.youtube.com/watch?v=Z6wplj4oivY Er zullen op bovenstaande filmpjes geen rechten rusten. Voor zover de motor niet of onvoldoende te herkennen is, biedt de toegevoegde tekst in de beelden nog nadere info Ik vroeg me af of @Pieter H op de stand staat o.a. met een bol ruitje uit: https://tdm-trx-tracer.nl/forums/topic/3763-kuipruitje/?do=findComment&comment=52855 en wellicht wat andere modificaties?
  12. Henk Helder

    FF voorstellen

    Mooie fiets; zwarte lak met aluminium @ chroom doet het goed bij dit model. Zonder koffers wordt ie wat minder functioneel, maar nog veel fraaier. Have fun!
  13. Henk Helder

    Handschoenen wassen

    Het kan te maken hebben met het goretex materiaal of met de samenstelling van het vocht wat je uitscheidt. Als hetzelfde probleem zich bij je voeten voordoet, dan is het halfjaarlijks wassen van het goretex materiaal niet afdoende. Sokken worden - dat neem ik gemakshalve maar even aan - dagelijks schoon aangetrokken, waarmee het geurprobleem voorkomen wordt. De meest voor de hand liggende externe oplossing is - naast de eerdere suggestie om nieuwe te kopen - om over te stappen op dunne binnenhandschoentjes - makkelijk te wassen en zó droog - in een maatje grotere handschoenen. Dat gaat op voor zowel zomer- als winterhandschoenen. Er is ook nog andere, intern gerichte oplossing. Door het vermijden van spijzige kruiden of kruidige spijzen, alcohol en stoppen met roken verandert de samenstelling van het uitgescheiden vocht. Dat heeft weer invloed op de ongewenste indringende geur, die een stuk neutraler wordt. Minder lol, maar wel geurloos.. Toch maar een paar extra binnenhandschoentjes?
  14. Henk Helder

    De opkomst van de smartphone op het stuur

    @Vmaxxer Kijk aan.... 🤞
  15. Henk Helder

    iemand hiermee ervaring? / verstelbaar windscherm

    Dat kon wel eens een lange zoektocht worden, zeker als je verstaanbaarheid in diverse schermpjes zoekt. 🤫 Naast mijn TDM heb ik voor lange stukken en/of bij mindere weersomstandigheden een Zuidduits motormerk, dat zich hier niet laat tikken zonder dat er een diskwalificerende tekst met een vreemd poppetje verschijnt. Op die motor zit een verstelbaar scherm dat zo hoog kan dat er niet meer over- maar doorheen gekeken wordt. Waar het windgeruis dan afneemt tot bijna 0, neemt het motorgeluid vervolgens evenredig toe. Het windscherm werkt dan als een soort geleiderails voor de herrie van banden, tandwielen, uitlaat, kleppen, nokkenassen enz. Het geluid is per saldo wel iets minder dan windgeruis - en ook lager van toon - maar staat de verstaanbaarheid nog steeds behoorlijk in de weg. Als je de aanwijzingen tot 80 km/u goed kunt verstaan, is dat al een mooi resultaat. Boven de 80 is sowieso moeilijk, hetzij door wind- hetzij door motorgeruis. Op lange stukken - waarbij de snelheid ver boven de 80 km/uur uitkomt - gebruik ik standaard geen oortjes meer. Er komt wel geluid binnen, maar dat is niet te herleiden tot zinvolle aanwijzingen. Eigenlijk ga ik steeds vaker zonder oortjes op stap, ook omdat de vaste speakertjes op de nav nog goed te verstaan zijn tot 60- 70 km/uur. Die zijn aan de achterzijde van de nav geplaatst, waardoor het geluid tegen het scherm weerkaatst in de richting van de bestuurder. Slechts bij kronkelroutes, waarbij de snelheid nauwelijks boven de 80 km/u uitkomt en er veel afgeslagen wordt, doe ik wel eens bluetooth oortjes in. Met MR GPS heb ik gecorrespondeerd over de verstaanbaarheid van de navs. Hij herkende het probleem en zijn oplossing lag in de aanschaf van een stille helm, in dit geval een Schubert, met ingebouwde speakers. Zie ook de bijdrage in dit draadje van @Guest.Deze helmen zijn echter minstens zo prijzig als dat ze stil zijn. Overigens biedt het display van m'n Tomtom voldoende informatie om een gpx route goed te volgen zonder leidende stem. Het display moet dan wel goed staan tov de zon & spiegelende blauwe lucht, feitelijk is dat veel belangrijker dan een ondersteunende stem. Bijkomend voordeel - dat is natuurlijk persoonlijk - is dat er geen telefoontjes kunnen worden aangenomen via bluetooth; hoe minder afleiding er is, hoe beter en veiliger het wordt. Bij de TDM heb ik de Tomtom 400 met een Ram-bolletje op een M8 boutje van een stuurklem gemonteerd. Dat werkt prima zonder oortjes , het standaard windschermpje weerkaatst het geluid verstaanbaar tot zo n 60 - 70 km/uur. Ik ben er tevreden over, heb de beperkingen van de stem in het oor boven de 80 km/u geaccepteerd.
×

Belangrijke informatie