Spring naar bijdragen

Henk Helder

Members
  • Aantal bijdragen

    54
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Henk Helder

  • Rang
    is er al lang bij

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Henk Helder

    De opkomst van de smartphone op het stuur

    Met alle respect voor de bovenstaande afgebeelde configuratie uit 2009, die toen ongetwijfeld top of the bill was. Er is de afgelopen 9 (!) jaar veel veranderd in phones. De afgebeelde Nokia GSM is niet te vergelijken met een moderne Smarthpone. Zelfs 'echte' navigatie apparatuur uit 2009 kan de vergelijking anno 2018 niet meer doorstaan. Er is geen vergelijk in omvang van het geheugen, snelheid van de processor, grootte van het scherm, gebruiksgemak, software, traffic info, alternatieve routes, kronkelroutes, hoogteverschillen en (gpx) standaard. Daarnaast is er een essentieel verschil tussen basisnavigatie - van een beginpunt naar een eindpunt - en het uitzetten van een gpx route over een van te voren bepaald traject.
  2. Henk Helder

    De opkomst van de smartphone op het stuur

    Voor een forum van mijn andere motorfiets, schreef ik het een en ander over de opkomt van de smartphone op het stuur. Die info geef ik - met de nieuwste ontwikkelingen - hieronder even weer: Steeds vaker zie ik motoren rondrijden met meer dan één smartphone op het stuur, in X Ram Mounts op het stuur gemonteerd. Eén exemplaar blijkt traditioneel gebruikt te worden voor de communicatie, het tweede wordt vervolgens uitsluitend ingezet voor de navigatie. Het typische van motornavigatie is niet zozeer gericht om de afstand van A naar B in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen, maar juist toegespitst op het rijden van een interessante route. De wijze waarop de afstand wordt overbrugd is belangrijker dan het op tijd bereiken van de bestemming. Met name de Tomtom vanaf de 400 serie blinkt uit in het uitzetten van de zogenaamde kronkelroutes met hoogteverschillen die direct op het apparaat zelf, zonder tussenkomst van een tablet, computer of smartphone, kunnen worden uitgezet. De techniek van traditionele navigatie apparatuur ontwikkelt zich verder, zo zijn er al apparaten te koop waar de wifi verbinding zelfstandig - zonder smartphone - tot stand wordt gebracht. Appjes, sms jes , siri enz zijn al geïntegreerd - icm de smartphone 'in de binnenzak' - opgenomen en worden op het scherm van de navigatie weergegeven. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten, vermijd dat soort berichten juist met de motor, maar er zijn wellicht rijders die daar heel anders over (moeten) denken. Appen en Siri op een motor? Ik weet het niet... Toch lijkt er een trend ingezet te worden om niet langer uitsluitend te vertrouwen op de traditionele motor navigatie-apparatuur. De producenten van smartphones zien een nieuwe - zij het voorlopig niche - markt in het leveren van zogenaamde rugged smartphones voor allerhande toepassingen buiten de veilige voordeur. Die exemplaren zijn waterdicht, kunnen al beter tegen een stootje en lijken gaandeweg meer op de navigatiesystemen van Garmi en Tomtom. Er zijn zelfs rugged tablets op de markt verschenen, waarmee je bij wijze van spreken kunt frisbeëen. De doorsnee smartphone is nog niet te vergelijken met de robuuste en waterdichte behuizing van een apparaat, dat specifiek ontworpen is voor op het stuur van een motorfiets. Garmins en Tomtoms kunnen tegen een stootje, trillingen en .... een forse regenbui. Daarnaast is hun scherm in de meeste gevallen redelijk afleesbaar- zelfs met een spiegelende hemel - en bovendien te bedienen met handschoenen. Er wordt een passende houder bijgeleverd, waar de voeding vanuit de motor op kan worden aangesloten en het geheel is tamelijk bulletproof uitgevoerd. Aan deze eigenschappen kunnen de meeste smartphones nog niet tippen. Op een smartphone staan veelal data die niemand kwijt wil raken door een val, breuk of waterschade. Denk daarbij aan aantekeningen, afspraken, foto's en filmpjes. Niet iedereen plaatst zijn dure smartphone zomaar in een houder op het stuur van zijn/haar motor. Ook daarmee houden fabrikanten inmiddels rekening door het brengen van goedkope rugged smartphones met beperkte mogelijkheden. Zo'n robuuste smartphone zou qua prestaties en prijsstelling overwogen kunnen worden en exclusief voor de motor-navigatie worden ingezet in plaats van de bestaande navigatie-apparatuur. Zo is er al een nieuwe Geatel voor 75 euro https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_602676.html?wid=1433363&currency=EUR&vip=4517887&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uXPToV6--NoHrCt9c6liFin7QxA3JVTJUVIZTdCk046v8ubgCZ5Q6RoCNOkQAvD_BwE&utm_source=linkshare&utm_medium=linkshare&utm_campaign=linkshare&siteID=je6NUbpObpQ-NFaawFChBBvhRjIhxxTHhg of voor iets meer a 130 euro een Numo ST10 https://www.geekbuying.com/item/NOMU-S10-Pro-5-0-Inch-IP68-Waterproof-3GB-32GB-Smartphone-Black-386442.html?Currency=EUR&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uTolPDwnFxs-QGr9AepmVHn-6BHGYJcQ_QwszSrM8KLHeLfFybxbNRoChHkQAvD_BwE&admitad_uid=18c6c910f7173d93a2ff6b07b69a2b6f&utm_source=admitad&utm_content=240682#googtrans/en/nl Er is al bewezen software op de markt, die specifiek voor smartphones in combinatie met motornavigatie is ontwikkeld. Myrouteapp Navigation is zo'n programma in een app, dat voor weinig geleased kan worden voor een bepaalde periode. Zie: https://navigation.myrouteapp.com/nl/home. Ook programma's als Calimoto https://calimoto.com/en en sygic https://itunes.apple.com/nl/app/sygic-gps-navigatie-kaarten/id585193266?mt=8 zijn volop in ontwikkeling voor de toepassing als app op de smarthone. Met deze software verandert een goedkope rugged smartphone opeens in een concurrerend navigatieapparaat, met de functies die de navigerende motorrijder gewend is vanuit zijn/haar traditionele apparatuur. Deze combi lijkt een goed alternatief voor de bestaande traditionele navigatie apparatuur te worden. De afgelopen twee jaar heb ik genoten van de traditionele navigatie apparatuur op m'n motor. Die zal ik niet snel inwisselen voor een smartphone met tenminste dezelfde en wellicht meer mogelijkheden. Ik ben tevreden met wat ik heb en kan lezen en schrijven met de instellingen, mogelijkheden en onmogelijkheden, allerhande nukken en alle brede toepassingen ervan. Echter, de technische ontwikkelingen staan niet stil. Tegen de tijd dat m'n Tomtommetje 410 het misschien allemaal niet meer zo goed bij kan houden, sluit ik niet uit om tot aanschaf van een rugged smartphone met de toepassing van MyRouteApp Navigation over te gaan. Als overgang overweeg ik bovenstaande combi als backup op mijn huidige telefoon. Ik sta toch gek te kijken als de traditionele navigatie het in het buitenland het opgeeft, om wat voor reden dan ook, en dat de zorgvuldig uitgezette routes niet meer beschikbaar zijn. Om dan voor vier tientjes een backup in de binnenzak te hebben op de bestaande smartphone is een geruststellende gedachte. Mijn vrees voor een lekke band op slecht onderhouden en vochtige L weggetjes verdween ook direct na de aanschaf van een plakset onder de buddy... De toekomst zal het leren of de rugged smartphone, voorzien van goede motor-navigatie software, de plek van het navigatiesysteem op het stuur kan overnemen. Het is de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen en het zal mij benieuwen hoe de markt er over pakweg drie jaar uitziet.
  3. Henk Helder

    zin en onzin van stalen remleidingen

    Met de traditionele rubberen leidingen is niet zoveel mis, ware het niet dat de combi rubber en remolie op langere termijn niet zo'n goede is. Remolie is een agressieve vloeistof, die de neiging heeft om van de binnenkant van deze leidingen deeltjes rubber los te weken. Dat is niet best voor de abs unit en zelfs als er abs-vrij gereden wordt, kan het invloed hebben op het remgedrag. Zo zijn de doorvoeren bij de bajonetsluitingen veel kleiner dan de buitenkant van de remleiding doet vermoeden. Die kleine gaatjes kunnen verstopt raken door losse stukjes rubber. Vervelend, want de rem vertraagt niet meer of de remhendel komt niet meer terug en wordt een soort van permanente handrem. Dat is onderweg niet zo handig. Zie de eerste minuut van: https://www.youtube.com/watch?v=xlmZH6SKUCc Aan de buitenkant sloopt de zon middels UV straling het rubber ook nog eens, waardoor dat uitdroogt en scheurtjes kan gaan vertonen. Het leven van een rubber remleiding gaat niet over rozen. Door de remleidingen regelmatig door te spoelen, bijvoorbeeld om het jaar, voorkom je dit soort verstoppingen. Dat doorspoelen is sowieso aan te bevelen, remvloeistof is hygroscopisch - trekt water uit de lucht aan- waardoor de vloeistof vervuilt en eerder aan de kook raakt. Als er langdurig of herhaald stevig geremd wordt, dan wordt de schijf heet en die warmte komt uiteindelijk ook terecht in de remvloeistof. Water raakt al bij 100 graden aan de kook en verdampt dan in zichzelf middels belletjes. Dat betekent dat de rem bij kokende waterdeeltjes eerst sponzig aanvoelt en even later helemaal geen weerstand meer geeft. Eerst moeten die kokende belletjes weer worden samengedrukt, voordat er enige vertraging kan optreden. Levensgevaarlijk. Stalen remleidingen bestaan niet, wel met staal omvlochten leidingen. De binnenkant daarvan bestaat uit een harde en gladde kunststof, die minder makkelijk een verbinding aangaat met remolie. Waar rubber leidingen nog wel eens uitzetten onder grote druk, zijn staalomvlochten kunststof leidingen veel vormvaster. Er valt dan ook een 'buffer' weg, het remmen verloopt meteen effectiever. Remmen met staalomvlochten leidingen is even wennen, maar daarna wil je echt nix anders meer. Je kunt prefab setjes op maat kopen, op merk en type . Kijk eens bij: Pro Brake: https://www.probrake.de/navi.php?qs=tdm+900 of https://www.probrake.de/navi.php?qs=tdm+850 Melvin: https://www.melvin.de/suche/tdm_850.htm?n_vl=tdm+850 of https://www.melvin.de/suche/tdm_900.htm?n_vl=tdm+900 Hel: https://www.sparks-online.eu/remmen-koppeling/hel-rvs-stalen-motor-remleidingen/?find=yamaha-1994-tdm850-5260726 Als je er geen ervaring mee hebt, vooral niet zelfstandig de leidingen demonteren en monteren vanuit de Pippi Langkous filosfie: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan". Het is geen fietsbel die je monteert en haperende remmen leiden tot levensgevaarlijke situaties voor de berijder en..... zijn/haar omgeving.
  4. Henk Helder

    7 Oktober 13:00 Technodag met Mr. GPS Hans Vaessen

    Ja, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Dat is - zeker achteraf gezien - een voordelig e en goede traktatie gebleken. Bij de aankondiging van de prijsaanpassingen door MRA vanwege de google licenties heb ik contact gezocht en de garantie gekregen dat het eerder aangeschafte lifetime abbo ook echt een lifetime duurt. MRA werd - zoals alle andere afnemers - ook verrast door de opdoemende extra en niet te vermijden kosten en speelde daar vervolgens markttechnisch op in met andere types abbo's .
  5. Henk Helder

    7 Oktober 13:00 Technodag met Mr. GPS Hans Vaessen

    Ik denk niet dat je lang hoeft te wachten... De tendens is dat Mydrive een beperkt aantal ontwikkelingen van (de betaalde versie) MyRouteApp op enige afstand volgt. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in het omzetten van een gpx track naar een route, die naar eigen smaak en beleving kan worden aangepast. Mydrive heeft in navolging van MRA ook een netwerk opgericht - de community - om routes uit te wisselen. MR GPX licht al een tipje van de sluier op in de nieuwste motodrive van december '18: de 'scenic segments' als variant op de spannende routes die op mydrive ingesteld kunnen worden. Ms is het beter dan Hans zelf even aangeeft hoe de scenic segments ingesteld kunnen worden op mydrive. En wie weet wat er nog meer in het vat zit? Het is prima dat er keuze is in programma 's, zowel in betaalde als onbetaalde versies. Persoonlijk vind ik het een misvatting dat alles van het internet maar gratis zou moeten zijn. Ik betaal liever voor een compleet en goed werkend programma , dan is er ook wat te eisen tav after sales en toegevoegde features als routes op elkaar kunnen leggen, toepassing van verschillende kaarten (Here, Tomtom, Open Streetmap, Google en zelfs Michelin enz) , het gelijktrekken van gpx tracks voor Tomtom en Garmin/Here en vooral de geïntegreerde toepassing van Streetview in de geplande route. Dat moet allemaal ontwikkeld worden en mag dan ook wat kosten. Gratis programma s voldoen vaak al bij beperkt gebruik of bieden een goede mogelijkheid om tijdelijk gebruik te kunnen maken van de volledige betaalde versie. Dat voorkomt teleurstellingen en onnodige uitgaves.
  6. Henk Helder

    Hulpmiddel ketting smeren

    Naast m'n TDM heb ik een motor uit München, deelstaat Bayern staan. Dat is een andere fiets met andere kwaliteiten, niet beter of slechter maar anders. Ik vind het niet erg dat het betreffende merk verhaspeld wordt tot een ander woord, maar bij de huidige vertaling is de genoemde humor - itt bok en ouwe lullensteun ???? - ver te zoeken. Ms wordt het eens tijd voor een aanpassing?
  7. Henk Helder

    Toontje on tour...stelt zich ff voor.

    Waarom zou je de crowdfunding beperkt houden tot alleen het inschrijfgeld? Alles wat je aan het eind vd reis overhoudt, naast het veilen van de TDM - kun je doneren aan het goede doel. Crowfunding kan worden uitgevoerd door bureautjes, die je het werk uit handen nemen of zelfs virtuele bureautjes met een online account. bijvoorbeeld : https://www.doneerdoel.nl/geld-inzamelen?ref=adwordsv3&gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmpAfGpuxJTu8BZsp6CKBE6N3vfgwvJFzCZIOG5UBk-P9UBmblcyJORoCitAQAvD_BwE https://getfunded.nl/uitleg?gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmhvJ_GRXZKngJ2bkxv95o6-GsHsE0MN9vGB0yajYNFXWdmiwY-PyxRoCmeQQAvD_BwE Het begint vaak met een wervend filmpje, zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VB9pWqKA3TU Door de trip online te verslaan op social media bind je mensen en donateurs ook tijdens de reis nog aan je doel. In dat kader is het misschien verstandig om de zoektocht naar een betrouwbare TDM ( eigenijk een pleonasme) al mee te nemen in je verslag? Dan begin je met filmpjes en foto's al tijdens de zoektocht. Later zie je wel of je die beelden kunt en wilt gebruiken. Je zoekt zoiets? Maar dan bij voorkeur nog wat goedkoper? https://link.marktplaats.nl/m1351735317
  8. Henk Helder

    Toontje on tour...stelt zich ff voor.

    Wat een prachtig initiatief en voornemen! Sponsoren vinden gaat tegenwoordig via crowdfunding, eigenlijk vinden de sponsoren jou. Zo bekostigde Paul van Hooff ook zijn laatste trip naar Tokio. Als ik me niet vergis, bracht die crowdfunding maar liefst 12000 euro op. Omdat het hier om een goed doel gaat - dat buiten jezelf ligt - lijkt crowdfunding in jouw specifieke geval best wel kansrijk. Je staat nog niet bij de mogelijke deelnemers?
  9. Henk Helder

    Wat deed jij vandaag met je TDM/TRX/TRACER?

    Zo te zien op de heenweg gescoord... Hoofd bij de agenda, niet bij de max snelheid? Vergeet de foto niet op te zoeken - of was het een staande houding of laser vanachter een boom - dan zie je in ieder geval nog iets voor het bedrag terug. De kwaliteit van die foto's valt altijd een beetje tegen in relatie tot het bedrag. Vooral korrelig.
  10. Henk Helder

    TDM's op Marktplaats topic

    Ik overweeg wel eens een slechtweer/pekelfiets/parkeerfiets. Kortom, een technisch goede fiets waarbij het uiterlijk er niet toe doet en die vuilwit mag uitslaan van de zoutbloemkolen. Als het dan zover is, dit is bijvoorbeeld zo n gelegenheid, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen zo'n oudje - die eerst technisch netjes in orde gemaakt moet worden - de pekel in te sturen of buiten het zicht aan een lantaarnpaal te binden Ik realiseer me dat het een afwijking is, maar kan me er niet overheen zetten. Ingebakken Calvinisme vrees ik, maar misschien voor een enkeling herkenbaar. .
  11. Henk Helder

    Thermostaat met kuren of normaal bij de tdm 900?

    Ah, capito Het lijkt idd logischer om de sensor in het kleine circuit te plaatsen, dat is in ieder geval vóór de thermostaat. Het gaat natuurlijk om de temperatuur van het koelwater rond de cilinders, niet wat er daarna mee gebeurt. tenx voor de info.
  12. Henk Helder

    Thermostaat met kuren of normaal bij de tdm 900?

    Vertel....
  13. Henk Helder

    7 Oktober 13:00 Technodag met Mr. GPS Hans Vaessen

    Eigenlijk kan dat niet missen, gezien de ontwikkelingen van de afgelopen 2 a 3 jaar, ingezet door de 400 serie. Betreffen de vernieuwingen het kastje op het stuur of MRA?
  14. Henk Helder

    7 Oktober 13:00 Technodag met Mr. GPS Hans Vaessen

    De combi van een Tomtom vanaf de 400 serie en MyRouteApp is echt een geweldige! Hans zette me met zijn youtube kanaal wel op dat spoor. Het draadloos overzetten van de routes en de mogelijkheden om daarnaast op de Tomtom zelf- zonder tussenkomst van computer, tablet of telefoon - routes uit te zetten, blijkt heel praktisch te zijn. Die combi gebruik ik nu twee jaar en ben er zeer tevreden over. MyRouteApp biedt daarnaast ook nog de mogelijkheid om routes van elkaar over te nemen en direct te rijden of ze eerst naar eigen inzicht aan te passen. Soms download ik een gpx route ter inspiratie om die vervolgens naar eigen inzichten aan te passen met het type weg en natuurlijk met het begin- en eindpunt. Een kind kan de was doen, dat was bij basecamp wel even anders. Als ik daaraan terugdenk...pffft. Twee handige route netwerken - waar je routes kunt up- en downloaden - zijn te vinden op MRA: https://www.myrouteapp.com/group/routes/2254#-1/name/asc en https://www.myrouteapp.com/group/members/3534
  15. Paul zit liever bij -15 graden in de sneeuw buiten op zijn MotorGuus. Als ik goed naar hem geluisterd heb en zijn boeken lees, wordt hij daar heel gelukkig van.
×

Belangrijke informatie