Jump to content

Henk Helder

Members
  • Content Count

    217
  • Joined

  • Last visited

About Henk Helder

  • Rank
    Fossiel

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. John Player special kleuren, mooi combi.....in die tijd.
  2. Jongens, zet er toch een punt achter...
  3. Kijk jij ook nooit naar je ketting om die schoon te maken? Daar staat me iets van bij .
  4. Technische ontwikkelingen hebben soms wat tijd nodig. Als erkende techneut zal dat geen nieuws voor je zijn. Er is nix mis met een cilindertje met een in- en een uitlaatklep. Als er een kop ontwikkeld wordt met vijf kleppen, verbetert dat de prestaties aanzienlijk. Doorontwikkeling met iets grotere klepdiameter geeft een nog beter resultaat. Daar kun je voor kiezen, of altijd een tweekleppertje bijven berijden. Nix mis mee. Met de komst van de TomTom 400 serie was er sprake van een 'giant leap' en die ontwikkeling heeft zich voortgezet in de 4- en 500 serie. Ik kocht onlangs na de Tomtom 410 de Tomtom 550 en dat is op dit moment echt top of the bill . Garmin kon niet stil blijven zitten en ontwikkelde in navolging de 595 en de 396. MR GPS is een kei in het vergelijken van die apparaten. Ik denk niet dat ze structureel verschillen in de omgang met gpx routes en tracks. Ben gewend aan de TomTom benadering en zie een goede combi met mydrive en MRA, Routes worden draadloos overgezet van smartphone, tablet en computer naar de navigatie. Zo heeft de Tomtom 550 al ingebouwde wifi en een razendsnelle processor. Na de jarenlange hegemonie van Garmin voor motor navigatie nam TomTom die positie over met de 400 serie .Ook op het apparaat zelf konden zelfs digibeten zelfstandig heel eenvoudig mooie routes samenstellen. Met 50 k aan km per jaar heb je een soort nav in je hoofd, kan ik me zo voorstellen. Anderzijds, de Tomtom verraste me in de directe omgeving met weggetjes, waar ik het bestaan niet van kende.
  5. Een gebruikte TomTom 410 koop je al voor 200 euro op marktplaats. Dan heb je in één klap een modern apparaat waarmee je nog jaren vooruit kunt, binnen én buiten Friesland. Er gaat een wereld voor je open. HPS is er goed voor als aftrekpost.....kost ie je bijna nix. Daar heb je zoveel plezier van icm mydrive en /of mra
  6. @aow'er er: Je heb pb met de gewenste gpx bestanden, in het geval je die niet ontvangen zou hebben Wel eerst even de leesbril opzetten voor de extentie. Is in dit geval zeker het gpx. routebestand. Zoals je weet kan een (modern) navigatieapparaat geen tracks inladen. Als er alleen een track aangeleverd zou worden, moet er eerst weer een route van gemaakt worden. In die transitie gaat er wel eens wat mis, zeker als er te weinig routepunten geplaatst worden (max 200) Dat is bijvoorbeeld in MRA heel goed te controleren door de track en de route - die van de track gemaakt is - op elkaar te projecteren. Afwijkingen tussen het gpx. routebestand en het de gpx trackbestand kunnen dan gecorrigeerd worden door in het gpx routebestand extra routepunten te plaatsen waardoor het gpx trackbestand alsnog precies gevolgd wordt. Pas als de gpx.track en de gpx.route naadloos overeenkomen kan de gpx.route zonder afwijkingen in de navigatie geladen worden. Als de gpx route in de nav wordt geladen, maakt de nav van dat routebestand weer ........een track. Vandaar de noodzakelijke precieze benadering door de dubbele transitie van gpx track naar gpx route en dan weer naar gpx track. Wat op het beeldscherm van de navigatie te zien is, is de track. Afwijkingen met andere rijders kunnen dan evengoed nog voorkomen door het onderliggende kaartmateriaal. Die verschillen kunnen soms klein, maar net zo goed aanzienlijk zijn. Om die reden kan de route in bijvoorbeeld MRA precies gelijk getrokken worden met de track en ook nog eens met het HERE/Garmin en TomTom kaartmateriaal. Als dat allemaal in orde is, komen er onderweg geen of nauwelijks afwijkingen voor tussen de verschillende moderne navigatiesystemen. Afwijkingen tussen de oren van de rijders blijven dan nog als laatste over, in het geval er binnen een groepje onderweg toch nog onduidelijkheden zouden optreden. De gulden regel is dat de voorrijder bepalend is in de keuze. Voor Garmin rijders is het - in deze route in het bijzonder - van belang om de route instellingen in hun nav zo aan te passen, dat de drie ponten niet 'vermeden' worden. Het onderliggende Here kaartmateriaal vermijdt ponten standaard. Als die instelling niet wordt aangepast, dan zijn deviaties in grote omwegen via tunnels en bruggen onvermijdelijk Have Fun! Voorbeeld van onderliggend kaartmateriaal en deviaties vanuit precies hetzelfde gpx routebestand: Links: Tomtom kaart: doorlopende route Rechts: open streetmap: route met los haakje: punt 75
  7. Jan, ik zou je aanraden de posts nog eens goed na te lezen op inhoud. Je conclusies over de bedoeling ervan zijn overhaast getrokken en bepaald onjuist.
  8. De start topic ging over een onderzoekje naar de teruglopende animo voor clubactiviteiten door de club- en forumleden te bevragen in een enquête. Een en ander vanuit de gedachte: 'Meten = Weten. Vanuit de resultaten kan dan gericht actie worden ondernomen of - in het ergste geval - de schouders over de resultaten worden opgehaald. Wat ik terugzie is dat het idee nauwelijks bijval krijgt. Veel 'ik- reacties' in de zin van: ik kan, ik wil, ik kan niet enz. Suggesties worden verwezen naar Wilde Ritten dan wel de ALV en oorzaken worden ongeclassificeerd als aannames geponeerd. Kennelijk leeft het idee op verenigingsniveau, zoals Barry Stevens dat in de soundmixshow met zijn onnavolgbare accent alle kandidaten - die een volgende ronde aan hun neus zagen voorbijgaan - aanraadde. Met @Prop-er ben ik het eens dat het moment is aangebroken om de betreffende moderatoren te verzoeken op dit topic een slotje te plaatsen.
  9. @Prop-er Dat zou zomaar kunnen, het invulschema blijkt weerbarstig en de terugweg per motor met overnachting is nog niet meegenomen in de berekening. Da s mooi want dat maakt de treinreis nog voordeliger. Omdat de trein 's avonds vertrekt en de volgende ochtend al op de bestemming aankomt, worden er zelfs vier rijdagen met in totaal 2000 km uitgespaard, die op de bestemming kunnen worden ingezet. Ervan uitgaande dat 950-1000 km met de motor op één dag misschien wel wat veel gevraagd is. De netto extra kosten voor de trein zouden komen op 605,80 - (82,95 + 70 + 25) - (82,95 + 70 +25) = 249,90. (TDM850 ers plus 29,90 extra aan olie = 220 extra reiskosten) Dat is - in ieder geval qua kosten - al weer een stuk overzichtelijker, zeker als gereisd wordt met een duo-passagier. De meerkosten voor een tweede ticket met ontbijt zijn immers slechts 217,80. Het vervoer van de motor blijkt met 388 euro een stuk duurder te zijn. Retour verschijnt helaas niet, wel de tweetalige vermelding: 'one way' en... 'terugreis' . Het zou mooi zijn als de reis als retour alsnog voordeliger uitvalt, maar het lijkt op dit moment niet te lukken vanuit willekeurige data als 25 aug heen- en 2 sept als terugreis.
  10. Met het risico m'n topic start - 'is het niet handig om eea met een enquête te onderzoeken ipv uit te gaan van denken vanuit de eigen ik- dan wel vanuit aannames?' - te vervuilen, is dit wel een aardige suggestie, die meteen triggert een en ander even uit te zoeken. Ook hiervoor geldt: Meten = Weten. De prijzen variëren nogal met de periode die gekozen wordt. Even opgezocht wat het reisbudget met de motortrein dan ongeveer moet zijn. De eerste zin van @Prop-er doet in ieder geval opgeld. Het zou voor 1 persoon neerkomen op 605,80 euro voor een retourtje, vanuit een zit/ligplaats met ontbijt en de motor stevig in de straps. Voor dat bedrag wordt er 955 km aan asfalt rijden en een overnachting met ontbijt onderweg uitgespaard. Aan benzine is dat 82,95 (exclusief voor de 850 ers + 1 liter olie a 14,95) en een overnachting met ontbijt a 70 euro. Banden- en ander slijtagedelen: 25 euro Dan komen de extra reiskosten al uit op een lager bedrag, te weten: 427,85. Na de bovenstaande post van @harrrumpie lijkt het niet heel zeker te zijn om uitgerust aan te komen. Dat hangt niet alleen van de persoonlijke discipline af, maar ook die van de mede-passagiers in dezelfde coupé. Het wordt natuurlijk relatief voordeliger met zijn tweeën te reizen op één motor. Maar ja, laat ik die motoren daar nu net niet voor gekocht hebben. Behalve de riante manier van reizen is er nog een ander voordeel: de discussie over 7,50 of 5 euro inschrijfgeld bij een tourritje exclusief (of was het toch inclusief? ) appeltaart en koffie verbleekt direct bij deze getallen. Gelukkig maar...
  11. De leden en het bestuur zullen zich ongetwijfeld realiseren dat de traditionele TDM 850 en 900 al jaren niet meer nieuw afgeleverd worden. Hoewel veel gebruikte motoren uit het buitenland geïmporteerd worden, geeft met name de door Yamaha besmette jeugd de voorkeur aan de MT07 en de MT09. Die motoren hebben een modernere uitstraling en de motorblokken zijn veel verder ontwikkeld dan die van hun klassieke voorlopers. Het zijn moderne Sport Tourers, die zich moeiteloos met ST' ers van andere merken kunnen meten. Door het indertijd toelaten van de Tracers werd het voortbestaan van de vereniging al gestimuleerd. De Niken - met het iets lager gegearde motorblok van de MT09 - biedt die kansen nu ook. Ik weet natuurlijk niet of de zondagmeeting bij de Mac te Alkmaar een qua leeftijd representatief gezelschap op de been bracht. ( @robnieuw, de groepsfoto?) Het beeld kwam overigens wel naadloos overeen met een eerder beeld uit de buitenlandritten. Daarop zijn vooral jonge goden van vroeger te zien, die al een flinke toekomst achter zich hebben. Opvallend was dat de jongste van het stel op een KTM kwam, waanzinnig populair onder met name de 40 - groep met enige draagkracht en / of flinke lening. Ik zou er overigens niet meerdere jaarvergaderingen over nadenken om de Niken bezitters uit te nodigen, sluit niet uit dat vanuit deze nieuwe Yamaha telg op enig moment een eigen club wordt opgericht. Het is een fantastische, maar net zo eigenwijze motor die ook door eigenwijze mensen bereden zal worden. Dit in tegenstelling tot de wat sullige MP3 achtige driewielers. Elders postte ik al eens de mogelijkheid om vrijblijvend op de Niken een tourtje van drie kwartier te rijden, binnenkort bij Goedhart motoren en v.d. Kuinder te Hilversum. Zie hiervoor: https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/events/niken-tour-goedhart-motoren/ en https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/events/niken-tour-van-de-kuinder/ Misschien is het een goed en ook voordelig advies om er met de auto, openbaar vervoer of trapfiets naar toe te gaan...
  12. Mooi zo! Have fun in onderstaand stulpje of elders. !
  13. Mooi stelletje bij elkaar, gezichten bij stukjes & uitvoeringen matchen.
  14. @hermen, er zijn net zoveel routes als dat er wegen zijn, het gaat er om wat je wilt zien en meemaken in zo'n dikke 700 km. Steden als Cambridge en Birmingham aandoen of juist mijden? Snelwegen en hele kleine weggetjes links laten liggen en kiezen voor provinciale doorgaande wegen? Als je er langer dan 2 dagen over wilt doen, maak je dan een punt naar het Noorden of naar het Zuiden? Kortom, er zijn talloze varianten. Voor een mix aan diverse soorten wegen - in 2 dagen tijd met één overnachting op 353 km - zou je bijvoorbeeld hieraan kunnen denken: dag 1 Harwich - Droitwich: 353 km , ongeveer 7 uur rijden: Dag 1 Harwich-Droitwich 353km 6u 57.gpx Overnachting bijvoorbeeld in Chateau Impney (Ja, ja een heus Frans kasteel in Engeland) Er is nog plek voor die datum a 73 euro voor een tweepersoons kamer. https://www.booking.com/hotel/gb/chateau-impney.nl.html?aid=311093;label=chateau-impney-x7fX3oKiBcy946gJqInRgAS267119160373%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atiaud-285284111406%3Akwd-19132533684%3Alp9065131%3Ali%3Adec%3Adm;sid=6bd42c69b4c3d06aef5023f62c3bd916;dest_id=-2594627;dest_type=city;dist=0;hapos=1;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1564846050;srpvid=f87d6cb0def70236;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl dag 2 Droitwich - Holyhead: 364 km , ongeveer 7 uur rijden Dag 2 Droitwich - Holyhead 364km 7u0.gpx De routes zijn gemaakt op het Here kaartmateriaal, zoals dat gebruikt wordt in Garmin navigatie-apparatuur.
×
×
  • Create New...

Important Information