Jump to content

Henk Helder

Members
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

About Henk Helder

  • Rank
    meubilair

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dat is een handige gimmick. Als tante Alie het afgeleverd heeft en je het pas gemaakt hebt, zou je er dan een fotootje van kunnen posten? Bij voorbaat mijn dank.
  2. Henk Helder

    Forumregels

    Om het forum verder niet te vervuilen heb ik @Prop-er een inhoudelijke pb gestuurd betreffende de relatie tussen regel 2 en 3 en het stelselmatig vervormen van een Zuidduits merk tot een diskwalificatie van een bedenkelijk niveau. Overigens vind ik het TDM forum een prettig en vooral vriendelijk forum, met veel technische info en zinvolle interactie tussen de forumleden. Bovenstaande diskwalificatie past daar ook helemaal niet in.
  3. @Nico, je zult ongetwijfeld gelijk hebben. In dit specifieke geval gaat het echter om een bi-focale bril. Kort door de bocht: een bril die niet nodig is om te kunnen rijden, maar die - naast bescherming voor de ogen - een leesgedeelte onderin heeft. Dat leesgedeelte wordt niet gebruikt s om interactief aan het verkeer deel te kunnen nemen, maar uitsluitend om de navigatie en klokken beter te kunnen aflezen. Dat is toch wat anders dan een multifocale bril, die zowel op het verziende gedeelte als op het leesgedeelte geslepen is. De meeste multifocale brillen hebben een negatief geslepen verziend gedeelte en een positief - of minder negatief - geslepen leesgedeelte onderin de bril. In het geval van een multifocale bril is er minstens een reserve bril nodig om in de verte scherp te kunnen zien.. De bifocale bril is slechts een leesbrilletje met oogbescherming of anders gezegd: een beschermende bril met leesgedeelte onderin.Meer is het niet. Gezien de aanschafprijs zal iedereen een paar exemplaren meenemen, maar de verplichting lijkt bij een bifocale bril slechts met leesgedeelte niet het geval te zijn.
  4. @Lonelyrider Jan, onze Chinese handelspartners zijn (nog) niet heel erg goed in het vertalen naar het Engels toe. Om die reden komen er nog wel eens wat cryptische vertalingen voor in reviews, beschrijvingen van producten en specificaties. Die aparte vertaling is bij deze bi-focale brillen ook terug te zien. Natuurlijk mag ik daar niet over mopperen, want mijn kennis van het Chinees beperkt zich slechts tot de doku's van Ruben Terlou. 😀 Met de Eye Presciption wordt de sterkte van de leeslens in het onderste gedeelte van de zonnebril bedoeld. Die sterkte wordt uitgedrukt in getallen, met : +100 wordt een brilsterkte van +1 bedoeld, met 150 een brilsterkte van +1,5 enz. Eén bril kwam kapot aan en nadat ik vanuit het tante Alie account daar melding van maakte met een fotootje bij de leverancier, kreeg ik per omgaande een nieuwe bril opgestuurd. De levertijd van deze brillen is - vanuit de tante Alie normen - tamelijk kort met zo'n dag of 10. De bestellingen van bijvoorbeeld motor- handschoenen duren meestal wat langer, zomerhandschoenen bestel ik in november, winterhandschoenen in juni. in de levertijd en de kwaliteit van het materiaal is wel een duidelijke positieve ontwikkeling te zien. Succes met bestellen!
  5. Alleen als we geluk hebben, hè. Dat beeld van die brillen her en der verspreid herken ik wel.
  6. Voor een aantal motorrijders is onderstaande problematiek wellicht herkenbaar: In de verte kan ik nog wel aardig scherp zien, maar dichtbij houdt het niet meer over en loopt ook zienderogen verder terug. Dat is niet zo heel beperkend, de wijzer van de analoge toerenteller biedt voldoende houvast om de snelheid in de gaten te houden. De digitale snelheidsmeter kan ik alleen nog met een leesbril ontwaren en aflezen. Dat geldt natuurlijk voor meer functies, w.o. de dagteller e.d. Allemaal niet zo spannend, maar het wordt pas echt nijpend als er met navigatie - in dit geval een TomTom 400 - wordt gereden. Dat wordt een vage vlek met wat contouren en kleurtjes zonder veel samenhang, die ook niet langer richtinggevend zijn. Natuurlijk wil ik niet met een leesbrilletje op de neus rondrijden en om nu een wat dure multifocale bril aan te schaffen gaat me net even te ver. Helaas blijk ik een talent te hebben ontwikkeld om brillen kwijt te raken en/of ze neer te leggen op plaatsen waar anderen graag gaan zitten. Kortom, een leeftijdsgebonden probleem wat ik graag tegen beperkte kosten wilde oplossen. Even rondgekeken en in eerste instantie dit gevonden: https://www.prdcustoms.nl/kleding-helmen-accesoires/brillen/biofocale-brillen/ Een bifocale bril is - in dit geval - een uitvoering die in de verte gewoon vensterglas biedt, zonder er een plus of min factor aan toe te voegen, en die aan de onderzijde een positieve leessterkte naar keuze biedt. In de verte - denk aan het verkeersbeeld - blijft alles zoals het was, maar de klokken en de navigatiedata worden op die manier opeens weer zicht- en zelfs verrassend goed afleesbaar. Wat me tegenhield bij deze specifieke brillen zijn de nogal breed uitgevallen pootjes. Een goede helm sluit ook aan de zijkant aan en dan gaan die brede pootjes vervelend knellen en uiteindelijk mateloos irriteren. Op zoek naar bi-focale brillen met dunne metalen rechte pootjes bleek tante Alie die ook in het assortiment te voeren en dat voor een fractie van de prijs. Meteen een paar besteld, waarbij dit exemplaar https://nl.aliexpress.com/item/Outdoor-Zon-Lezers-Rimless-Bifocale-Leesbril-Zonnebril-Mannen-en-Vrouwen-1-0-3-5/32964063875.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.76de4c4dRDN7fP - het beste beviel door de dunne metalen rechte pootjes, het formaat en het UV filter. Dat UV filter is erg belangrijk,. Elke donkere bril zorgt ervoor dat de iris - zeg maar het oogdiafragma - wijder opengaat en er dan extra veel licht- waaronder de ongewenste UV straling - in het oog valt. Als het UV licht daar niet uit gefilterd wordt, brengt dat schade toe aan de ooglens en het netvlies. De functie van een zonnebril is erop gericht om mbv een filter de schadelijke UV straling uit het licht te verwijderen. UV straling is schadelijk, sloopt niet alleen kleurig textiel en verf, maar ook het netvlies en is bevordert staar in de ooglens. Omdat Tante Alie het UV (400) filter niet in alle gevallen erbij vermeldt, leek het me verstandig om dat bij de gekochte exemplaren eerst even te testen. Dat kan een opticien ook doen, al die zit daar niet echt op te wachten. De test is voor een gering bedrag ook zelf uit te voeren- bij alle brillen van nu en die in de toekomst gekocht worden - en gaat als volgt: Koop een eenvoudig uv zaklampje, bijvoorbeeld bij bol.com, de kosten daarvan liggen rond de 6 euro. Zo'n lampje wordt aangeboden om o.a. urinevlekken van huisdieren te detecteren. Neem vervolgens het rijbewijs waar diverse UV reflecterende afbeeldingen in zijn verwerkt. Door eerst vanuit een donkere ruimte rechtstreeks op de afbeelding te schijnen - zonder tussenkomst van een zonnebril - ontstaat het patroon als op de afbeelding weergegeven: Rechts van de pasfoto ontstaat een halve cirkel, rechts daarvan weer een soort stoplicht en oplichtende vlakjes in een patroon. Op de achterkant van het rijbewijs is in het midden een soort weg met onderbroken middenmarkering zichtbaar Plaats vervolgens de zonnebril tussen het UV lampje en het rijbewijs. Schijn vervolgens met het UV lampje door de zonnebril heen op het rijbewijs en kijk dan of hetzelfde UV effect optreedt. Als dat zo is, dan heeft de bril géén UV filter. Als die UV effecten wel verdwijnen is dat een teken dat de geteste bril wél een UV filter heeft. De bril filtert de schadelijke UV straling uit het licht, waardoor de UV effecten niet kunnen optreden. Voer hetzelfde testje ook maar eens uit met een donker vizier van de helm en schrik vervolgens. Die vizieren hebben zelden een UV filter en zijn in die zin behoorlijk schadelijk voor de ogen. Ander rijbewijs uit een andere tijd? Zie de verschillende UV effecten op de site van het RDW Over de gekozen Alie bifofocale zonnebril ben ik zeer tevreden en heb er meteen een paar gekocht, altijd handig voor onderweg.
  7. Henk Helder

    motorfilm

    Goeie tip en opgenomen, tenx. Van genoten.
  8. Een zweefvliegtuig in de rubriek gereedschap is eenvoudiger te vinden. Gezien de plaatsing in deze rubriek, de kleur en de staat van de machine kan het wel even duren voordat deze TDM wegvliegt. https://link.marktplaats.nl/m1391104891
  9. Bij een staande twin, zoals bij de TDM het geval is, worden beide cilinders op dezelfde wijze voorzien van brandstof en ook zo gekoeld. De cilinders zijn gespiegeld naast elkaar onder dezelfde hoek in de rijwind geplaatst en voornamelijk vloeistofgekoeld. De verbranding in beide cilinders moet dan op dezelfde wijze plaatsvinden om het volledige vermogen te kunnen leveren en onbalans te voorkomen. De krukas is weliswaar geen 180 of 360 graden exemplaar, maar door de toegepaste balansassen wordt alles mooi gelijkgetrokken. Als de verbranding in beide cilinders niet gelijkmatig plaatsvindt, is dat o.a. terug te vinden in de temperatuur van de uitlaat. Dat is een eerste aanduiding dat er ergens in het systeem verschil in de verbranding plaatsvindt. Voldoende aanleiding om het hele systeem door te lichten vanaf de brandstof-en luchttoevoer t/m ontsteking en de noodzakelijke speling op de kleppen. Ga er maar vanuit dat bij dit exemplaar de kleppen gesteld moeten worden, het is nauwelijks voorstelbaar dat deze klus bij 42000 km al uitgevoerd is en dat de motor vervolgens verkocht wordt. Het stellen van de kleppen is een flinke klus - de kop is niet makkelijk te bereiken - met specialistisch gereedschap. Als de klepspeling hersteld moet worden, moet de nokkenas gelicht worden. Daarmee is het ook een dure klus en uitstel ervan kan tot nog hogere kosten leiden. Dat de machine geïmporteerd is zegt niet zoveel, net zo min als de genoemde 45000km. De meeste occasions bij motorzaken zijn inmiddels geïmporteerd en in dit geval heeft een ander de TDM alvast voor je ingereden. Het ontbreken van enige onderhouds geschiedenis bij die km stand stemt wel tot nadenken. Het lijkt niet onverstandig een prijsopgave te vragen van een grote beurt, nadat je zelf eerst banden, remblokken, remschijven en kettingset hebt gechecked. Vergis je niet in zo'n in aanschaf aantrekkelijke machine, zo'n beurt kan zomaar oplopen tot 700 a 900 euro. Tel dat eens op bij het aanschafbedrag en doe dan eens een stapje achteruit om je te bezinnen.
  10. Die vraag komt vaker voorbij. De tip hierboven over de klepspeling is van belang. Niet te vermijden bij die km stand en niet door elke niet-Yamaha dealer goed uit te voeren. Als de klepspeling te krap staat, sluit de klep niet, koelt daardoor onvoldoende en verbrandt. Dan is zo n bejaarde motor economisch bijna total loss. @Pieter H op dit forum is boven elke twijfel verheven, houdt praktijk te Friesland in Hoornsterzwaag. Dat klinkt ver weg, en dat is het ook als je in Maastricht woont. Gerichte aankooptips vind je op dit forum o.a. onder: https://tdm-trx-tracer.nl/forums/topic/3747-wat-is-wijsheid/?do=findComment&comment=52616
  11. Ook bij deze stelling, die in elke gebruiksaanwijzing terug te vinden is, vraag ik me af of ie nog wel volledig klopt De smering van binnenuit de ketting wordt verzorgd door het kettingvet, zoals dat in het fabricageproces binnen de O ringen is aangebracht en daar - hopelijk - ook zo lang mogelijk blijft. Bij de sluitschakel wordt dat vet alsnog zelf aangebracht uit het bijgevoegde cellofaantje en met de bijgeleverde losse O ringen wordt dat ook weer opgesloten. Zo goed als het vet niet voorbij de O ringen naar buiten kan ontsnappen, zo goed kan het van buiten aangebrachte vet ook niet binnen de O ringen komen. Er zijn geen semi permeabele O ringen, dicht is dicht en dat is ook echt de bedoeling Het vet - zoals dat van buitenaf wordt aangebracht - is dan ook niet voor de interne smering van de rollen en de bussen maar voor het contactoppervlak tussen tandwielen en ketting én het oppervlak waar de schakels elkaar raken buiten de O ringen om. Dan is het belangrijk dat het nieuw aangebrachte vet daar ook echt kan komen. Schoonmaken van de ketting om dan pas nieuw vet op te brengen lijkt me belangrijker dan het opbrengen van de zoveelste laag vet op een al dan niet warme ketting. De warme ketting lijkt daarmee een overblijfsel te zijn uit de pre- O- ringtijd. waarbij het belangrijk was om ook de busjes en rollen gesmeerd te krijgen. De ouwe lullen onder ons - helaas ben ik dat zelf inmiddels ook - herinneren zich nog wel het uitkoken van de ketting en het inkoken van het nieuwe vet vanuit het blik. Met die toegevoegde warmte kwam het kettingvet ook tijdelijk op de busjes en rollers, wat met een spuitbus of kwastje niet lukte. @Pieter H, oliën om de 10 km zal een typefoutje zijn? Dat gaat lijken op het olieverbruik van een ouderwetse tweetakt maar dan op de ketting. Ik kan het me niet voorstellen Dat de automatische systemen - op onderdruk - er een zooitje van maken, verbaast niet echt. Die systemen leveren meer olie als er flink gegast wordt en de aangebrachte olie ketst - nog los van de rijwind bij 100km/uur - van een malende ketting af. Dat wordt een soort van spatsmering, maar dan net op de verkeerde plekken. Je zal er maar achter rijden...
  12. Dat ziet er allemaal netjes uit, het stuur wordt wel een echte handlebar met al die functies. Als de ketting traditioneel gesmeerd wordt - vanaf de ouwe lullenstand - dan wordt ie eerst even goed schoongemaakt. Het is net als bij schilderen: de ondergrond moet zich wel lenen voor een verse smeerlaag. De voorbereiding is vele malen meer werk dan het schilderen zelf. Voor het schoonmaken leent W 40 zich prima , dat het de rubber O ringetjes aan zou tasten blijkt proefondervindelijk een broodje aap te zijn. Petroleum en diesel schijnen ook goed te werken met volledig behoud van de O ringen. Met die voorbereidende schoonmaakbeurt van de ketting worden meteen even de achterbrug, de naaf, de schijfrem en de velg meegenomen. Uiteindelijk wordt dan de ketting gesmeerd, dat is wel het minste werkje van zo'n 2 minuten, in dit geval met kettingvet mbv een kwastje . Een spuitbus spuit de helft naast de ketting en dan komt het op de velg, de achterbrug en als de wind verkeerd staat op je schijfrem. Meestal wordt zo'n clean-uo beurt na 2 tankbeurten - bij droog weer - uitgevoerd. Wat ik me afvraag met die makkelijke oliesmeer-systemen is het volgende: Wordt het met zo 'n handig treksysteem niet als vanzelfsprekend na verloop van tijd een oliebende op de achterzijde van de motor? De geroemde kettingzaag- of gearboxolie kleven natuurlijk met dezelfde kracht op onderdelen waar je ze liever niet ziet plakken. Ik snap dat bij woon-werkverkeer het er allemaal niet zo toe doet, maar schat in dat ons type motor vooral recreatief ingezet wordt
  13. Het is heel waarschijnlijk dat als de voorraad aardolie morgen uitgeput is, de alternatieven versneld worden ontwikkeld en binnen twee jaar economisch beschikbaar komen. Heikel punt is niet het opwekken van elektriciteit , maar de opslag en afgifte ervan. Zo sleept - nog even los van de aanschafprijs - een moderne Tesla nog steeds een accupakket van bijna 500 kilo mee. Dat onttrekt onevenredig veel grondstoffen om één bestuurder in zijn/haar Tesla te laten rondrijden. Of zag iemand ooit vier passagiers meerijden in een zakelijke auto van dat merk? Zo zijn de straalmotor en rakettechnologie onder grote militaire druk van de tekentafel afgevlogen. De reden? Er was een noodzaak voor aanwezig, waardoor oneindig veel middelen beschikbaar kwamen om de nieuwe technieken te ontwikkelen. In het proces van Neurenberg ontbrak een belangrijke naam van de man die met zijn V1 en V2 vele doden in Londen op zijn geweten had: de heer Werner von Braun Die was al ingelijfd door de Amerikanen om het Apollo programma op te zetten en te vervolmaken. De rest is geschiedenis.
  14. De gulden middenweg. Om een voorbeeld te geven: de genoemde windmolens zijn met forse subsidies neergezet. Daarmee lijken ze al rendabel te zijn. Dat zijn ze nog niet als de subsidie daarin wordt meegenomen. Er wordt met cijfers en interpretaties door optimisten en berenkijkers zoveel gegoocheld, dat het moeilijk is om daar valide conclusies uit te trekken. De zonnenpanelen laten wel een positiever beeld zien, mede omdat het positieve resultaat ook op particulier niveau zichtbaar wordt in de elektriciteitrekening. Op dit moment is het terugverdien-model zo'n 15 jaar. innovaties hebben altijd wat 'noodzaak;' nodig om zich te ontwikkelen. Vooralsnog lijkt die noodzaak nog even te ontbreken.
  15. Je bent niet de enige scepticus inmiddels op de politiek correcte voorgenomen maatregelen waaraan niet/ nauwelijks te voldoen is. Het voorbeeld van de TDM zal ieder aanspreken, al begrijp ik dat de 850 serie wel wat olie de lucht in blaast. Dat probleem is met de 900 serie en de Tracers in ieder geval opgelost. Lichter is altijd beter voor het milieu, de TDM mers en de Tracers vallen in die categorie.
×
×
  • Create New...

Important Information