Jump to content

Henk Helder

Members
  • Content Count

    163
  • Joined

  • Last visited

About Henk Helder

  • Rank
    meubilair

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Contante betaling wordt in dit geval vooral duur, als het al zou kunnen. Lastig hoor, bij zo'n en/of bankrekening.
  2. Ik bezuinig nooit op olie, wat betreft het merk en de kwaliteit daarvan. Als ik een kwaliteitsmerk bij oliehandel goedkoop kan krijgen, zal ik het niet laten. De prijzen wisselen nog wel eens tussen http://www.oliehandel.nl/ , https://olietekoop.nl/ en https://www.oliewereld.nl/ Bij Motoport zag ik dezelfde olie staan voor 18 euro de liter... Olie van de Action, Action, Aldi, Praxis en Hema lijken tenminste dubieus, ongeacht de specificaties op het etiket. De vraag is of het wel olie is specifiek voor motorfietsen en als dat al zo is , dan gaat het echt om B merken. Aan de categorie motorfietsen-olie worden veel hogere eisen gesteld dan aan olie die bedoeld is om de motorblokken van auto s te smeren. Geen risico's met niet voorgeschreven viscositeit of olie met onduidelijke herkomst. Ik snap niet dat mensen op olie in hun motorfiets bezuinigen, dat kan zich vroeg of laat tegen zuigerveren, big ends, cilinderwand en tandwielen keren en gaat uiteindelijk ten koste van je portemonnee. Olie krijgt het in een staande twin, die graag wat toeren draait, behoorlijk te verduren. Dat is wel heel plezierig bij de TDM900, bijvullen is vanaf de afleverbeurt in september ''18 niet nodig gebleken. Het oliegebruik is nihil, heerlijk als je dat niet gewend bent! Dat is bij mijn boxer toch wel anders, daarvan moet bij elke tankbeurt - dat is ongeveer 350 km - het oliepeil echt gemonitord en zonodig aangevuld worden
  3. Even los van wat Yamaha vindt: Dit is ook de algemene norm. Daarna rijd je rond als een vierktakt motor met een tweetakt emissie. M'n boxer lust ook wel een slokje olie, die ik meestal bestel bij http://www.oliehandel.nl/product/power-rs-4t-20w50-1l-89725 4 liter kwaliteitsolie voor 22 euro, zonder verzendkosten vind je nergens goedkoper. Ook de - al dan niet - voorgeschreven 10 w 40 is hier half synthetisch verkrijgbaar voor iets meer: http://www.oliehandel.nl/castrol-/castrol-power-rs-4t-10w40 Uitsluitend 's winters gebruik ik die in de boxer. De 900 loopt het hele jaar op de voorgeschreven 10 w 40.
  4. Omdat ze zo goedkoop waren, heb ik ze in alle vormen, hoeken en maten bij tante Alie aangeschaft. Ze hebben slechts kort op een andere motor gezeten, ik vond het goedkope rommel. Vooral de spiegeltjes die op een pootje gemonteerd waren, om de kijkhoek aan te passen, behouden hun gekozen hoek niet. Bewaard heb ik ze wel, omdat ze wel heel handig blijken bij het uitvoeren van huis-tuin-en keukenklusjes, die net buiten het zicht vallen. Het kan heel goed zijn dat een ander het heel prettig vindt bij het rijden. Voor het geld hoef je het uitproberen in ieder geval niet te laten. Een tweede leven in een gereedschaps setje zit er altijd nog wel in. Reuze handig!
  5. Klopt natuurlijk., Paul's sterkste wapen onderweg was/is tijd. Hij zat ooit weken ingevroren in een hotelletje. Als die wegen 5000 + km zijn, ex kronkelwegen dan wordt het idd wel kritisch. Kronkelen is per saldo meer mtrs en continue accelereren en remmen. Vooral dat laatste vreet de voorband op, met dank aan de blauwe remklauwen. Heel veel succes met de reis! PS: (0,8*110)-(0,7*120)= 4mm.
  6. Henk Helder

    Marktplaats

    Nu 3550 en counting down...
  7. @ThomasTDM en @Prop-er hebben natuurlijk volkomen gelijk. Ik denk ook dat het eerder wat onhandige /hardleerse onkunde is, dan dat bewust hele artikelen inclusief te groot geplaatste foto s worden geciteerd. Het gaat vaak al fout met grote foto's, die op het forum eenvoudig functioneel verkleind kunnen worden. Als die dan ook nog in dezelfde grootte geciteerd worden, dan wordt het een moeizaam te lezen forum. nog los van de toegenomen kosten voor de hosting. Zou het een idee zijn om een eenvoudige gebruiksaanwijzing van basale forum- vaardigheden op een rijtje te zetten? Hoe te citeren, te deelciteren, plaatjes te plakken en te verkleinen, plaatjes centraal-links-rechts te plaatsen met de tekst ernaast ? Dat ziet er ook verzorgder uit waardoor de forumartikelen ook prettiger weglezen. Ik ben al dik in de zestig en prijs me gelukkig daarmee buiten bovenstaande geciteerde groep te vallen. Pfft...
  8. Je hebt kennelijk ervaring met voorbanden en de TDM , 7000 km met stevig remmen en rijden aan de voorzijde lijkt me niet onoverkomelijk. Natuurlijk weet ik ook wel dat vertrouwen in een band heel belangrijk is als je bepakt en bezakt op weg gaat. Als je weet welke route je rijdt, of tenminste een paar vaste punten aandoet, kun je wellicht op voorhand een band bestellen met een aanbetaling van 5 tientjes bij een van te voren opgezochte zaak. Google Translate is er goed voor om een specifieke band in het Italiaans te bestellen. Ook de (aan)betaling gaat tegenwoordig erg gemakkelijk met IBAN Je rijdt wel in Italië, en da's geen Nederland of Duitsland. Waar hier 'afspraak = afspraak' is, ligt dat o.a. in Italië nog wel eens anders. 'Andrà bene domani' Aan de andere kant: aan vijf tientjes aanbetaling ga je niet faiiliet en je bouwt voor jezelf wel een steuntje in door naar je nieuwe voorband toe te rijden. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke constructie wel vertrouwen geeft. Met onderstaande Url zie je alleen al tientallen Yamaha dealers, waar ze ongetwijfeld wel een 'pneumatico da moto' in jouw specifieke maat hebben. https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/dealer-locator/it/mcm Overigens heb ik uit Paul van Hooff's boeken begrepen dat als je band echt op is, er op de een of andere manier een oplossing langskomt. Maar als ik je post zo lees, dan lijk je daar niet het type voor.
  9. Henk Helder

    Banned

    Aan de reacties te zien, begrepen jullie de blokkade niet helemaal. Dit is de methode: ' bezint eer ge begint'. die is gebaseerd op het laten ervaren wat er gebeurt in het geval van ' als - dan' . Die methode is effectiever dan het in het vooruitzicht stellen van een repressieve maatregel bij - in dit geval - verbaal wangedrag. Repressieve maatregelen zeggen mensen niet zoveel, totdat ze het ervaren. Een beetje schrik op voorhand voorkomt ongewenst gedrag. 😁
  10. Benieuwd ben ik altijd naar het verhaal - en de staat van o.a. de rubbers allover & abs - van een 11 jaar oude motor die als nieuw wordt gepresenteerd. Voor die vraagprijs gaat de motor vast niet weg, de markt bepaalt uiteindelijk de verkoopprijs. Er staan aantrekkelijker exemplaren tot 20.000 km ( wat stelt dat nou voor?) die lekker buiten gereden hebben. Daar is een motor voor ontworpen en voor gemaakt, niet om 11 jaar onder een hoes in een geconditioneerde garage te staan. Maar om in de huiskamer te stallen , lijkt het geen gek exemplaar. Er zal geen olie- of benzinelucht vanaf komen...
  11. Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Mooie strakke fiets, wat ik zo zie! Je zult merken dat je aan de TDM een fijne en vooral betrouwbare motor hebt. Even afgezien van wat opstartproblemen met de spanningsregelaar, uitsluitend boven een toerental waar ik nog de meter nog nooit in gereden heb.. Sommige mensen vinden hem om die reden zelfs wat saai, totdat ze erop gereden hebben. Have fun!
  12. Uitsluiten is een beproefde methode om achter zo'n elektrisch probleem te komen. Dat is vaak effectiever dan ad random zoeken, waar moet je immers beginnen? Door de Tomtom op een andere motor aan te sluiten, weet je of het aan de voedingskabel of de Tomtom zelf ligt Dat is overigens niet waarschijnlijk, maar je wilt het wel zeker weten voordat je verder gaat uitsluiten. Sluit de Tomtom vervolgens rechtstreeks - uiteraard gezekerd - aan op de accu van je eigen motor. Een provisorisch kabeltje is zo aangelegd en kijk dan eens of hetzelfde fenomeen zich nog steeds voordoet. Zoniet, dan heb je de oorzaak (nog) niet gevonden, maar wel de oplossing, althans voor de TomTom. Tijdens het starten loopt de accuspanning terug, een TomTom vertoont dan heel kort precies hetzelfde probleem. Om uit te sluiten dat de spanning van je accu aanzienlijk afwijkt van 12-14 volt bij >6000 tpm , kun je een multimetertje aansluiten op je accu en kijken wat er met die spanning boven de 6000 tpm gebeurt. De accu is bij de 900 makkelijk te bereiken, de spanningsmeter even op de edele delen leggen of aan het stuur tapen met verlengde kabeltjes. Bij grote afwijkingen heb je dan in ieder geval een verdachte in beeld: de spanningsregelaar. Die unit is nieuw goed verkrijgbaar voor een tientje of 9 nieuw en wellicht heeft Pieter ergens op de plank een goede gebruikte liggen. Het is knap vervelend als de Tomtom met de melding komt dat de spanning wegvalt en de slaapstand dreigt Met die mededeling valt ook de routebegeleiding weg naar een zwart scherm. Tenzij je in de eerste versnelling rijdt, komt dat niet echt lekker uit bij > 6000 tpm. In die zin heeft @Pieter H wel een punt. Bijkomend voordeel is wel dat je - in het geval van blijvende uitval - bij iedere naderende kruising als vanzelfsprekend wat gas terugneemt.
  13. Henk Helder

    Marktplaats

    Nu 3650 en counting down...
  14. Wat je beschrijft is wel het karakter van de TDM 900, in ieder geval tot 2005. Met de abs versie kreeg de motor ook een andere cdi. Omdat niet elke karaktereigenschap gewenst is, is er ook een soort behandelplan in de praktijk ontwikkeld dat ik aangeboden kreeg van @Ulympos. Daarmee haal je de scherpe kantjes wel af van het bokkige karakter: Bij jouw TDM kun je het verschijnsel eenvoudig wat verzachten door: - CO-waarde correct instellen via DIAGNOSE-menu - slangetje luchtklep op filterhuis afkoppelen en af te doppen (schroefje in slangeinde draaien) - zorgen voor een schoon luchtfilter, sommigen ondervinden baat bij K&N - speling kabels gashandle minimaliseren - speling aandrijfketting krap houden (wel minimaal de voorgeschreven tolerantie aanhouden) - iridium bougies plaatsen die een arm mengsel (bijna gas dicht) beter ontsteken Wellicht heeft de motor van je vrouw bovenstaande behandeling al ondergaan, of staat standaard beter afgesteld. Verder is het vooral even wennen, zoals wel vaker met typische motorkarakteristieken. Boven de 4000 toeren rijden in de bebouwde kom levert weer andersoortige problemen op en juist in die omgeving doet het bokken zich voor. Dat begint meestal al bij rotondes die de bebouwde kom aankondigen. Net even te laag in de versnelling, een ieniemini streepje gas en het koppel keert zich bokkig tegen je... Er zijn motormerken die dat bokken hebben opgelost met de toevoeging van een secundaire bougie - zo had ik jaren een 800 cc ééncilinder motor die er nauwelijks last van had - maar de dubbele bougie is bij de TDM niet toegepast.
  15. Dank je wel, ik ben van plan deze Tomtom net zo intensief te gebruiken als dat de 410 gedurende 22000 km touren gebruikt werd. Ik leen hem ook graag uit aan mijn zoon, die met vrienden de Eifel er onveilig mee maakt. Aan de 410 mankeert eigenlijk weinig in vergelijk met de 550, maar in het opstarten en overbrengen van de routes vanaf MyRouteApp is de 550 veel sneller. Dat is al erg handig gebleken bij updates en wegomleggingen onderweg. @MrGPS Hans Vaessen volg ik graag in zijn reviews en aanbevelingen en dat heeft me geen windeieren gelegd. Dik tevreden bij het uitkomen van de 410 en net zo met de doorontwikkeling naar de 550 toe. Van de zomer ga ik een wat uitdagende tochtjes maken met de nieuwe aanwinst, de routes voor Frankrijk zijn al uitgestippeld in de map met diezelfde naam: https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/1873467?mode=share https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/2261864?mode=share en dan specifiek de submap: https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/2261864?mode=share Afhankelijk van de plaatselijke temperaturen - en die van het zitvlak & wat zich verder nog onder de helm bevindt - zijn er voor dezelfde trajecten en dagen alternatieve routes opgeslagen. Het vermijden van ' Le Grand Spectacle' oftewel de Tour de France is daar in meegenomen. Een aantal klassieke Cols uit de Tour is daarentegen juist wel in de routes opgenomen. Eens kijken hoe het motortje en de bestuurder zich houden op de Franse Cols.
×
×
  • Create New...

Important Information